بازدید 2024
۱

واگذاری توسعه میادین نفتی جدید به بخش خصوصی

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه از تکلیف این کمیسیون به دولت درباره واگذاری فعالیت توسعه میادین نفتی جدید به بخش خصوصی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳ 31 July 2023

به گزارش «تابناک»، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما،‌ با اشاره به بررسی مباحث مربوط به انرژی در لایحه برنامه هفتم گفت: رویکرد مجلس و دولت در برنامه هفتم درباره میادین نفتی، عملیات اکتشاف و بهره برداری این بود که از انحصار دولت خارج شود و بخش غیر دولتی بتواند در این مسیر ورود کند.
 
وی افزود: ما در برگشت به ماده ۱۵ بند «ب»، دولت را مکلف کردیم تا فعالیت توسعه میادین جدید مثل اکتشاف، بهره برداری و توسعه میادین را با سازو کار رقابتی به شرکت‌های بخش خصوصی یا شرکت‌های تابعه وزارت نفت واگذار کند، به صورتی که در پایان سال سوم ۲ درصد و در پایان برنامه هفتم ۵ درصد از توان تولید کشور به شرکت‌های متقاضی غیر دولتی واگذار شود.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم تاکید کرد: همچنین برای جذب سرمایه گذاری شرکت ها، این امکان را فراهم کردیم تا آنها بتوانند منابع صادراتشان را برای خود برداند تا بتوانند سهمشان به اتمام برسد.
 
زنگنه افزود: همچنین شرکت‌های داخلی و شرکت‌هایی که به نحوی استفاده کننده نفت و انرژی همچون پتروشیمی‌ها هستند در انعقاد قرارداد در میادین جدید باید در اولویت باشند.
 
وی اضافه کرد: با مصوبات امروز کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در حوزه نفت، عملا به این سمت حرکت می‌کنیم که دست بخش خصوصی در صنایع بالادستی نفت باز کنیم و تولید، بهره برداری و اکتشاف نفت را از انحصار شرکت نفت خارج کنیم.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم تصریح کرد: یک مصوبه مهم دیگر هم درباره یک درصد از حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص گاز بود که تاکنون بر اساس سهم استان‌ها از صادرات فرآورده‌ها تهیه می‌شد که کمیسیون این را تغییر داد و مصوب شد یک درصد بر اساس سهم استان‌ها از تولید نفت بین آنها تقسیم شود، این مصوبه در راستای توزیع عادلانه ثروت صورت گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
بخش خصوصی یعنی قرارگاه و شرکتهای خصولتی وابسته...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست