پیش بینی بورس فردا ۹ مرداد ۱۴۰۲

بورس امروز با افت قابل توجه ۲۹ هزار واحدی به سطح یک میلیون ۹۶۷ هزار واحدی رسید و افت ۱.۵ درصدی را تجربه کرد. شاخص هم وزن نیز با افت ۱۳ هزار ۷۷۶ واحدی به ۶۹۷ هزار واحد رسید. با توجه به افزایش عرضه‌ها در پایان معاملات امروز بازار فردا چگونه خواهد بود؟
کد خبر: ۱۱۸۵۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹ 30 July 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، در روزهای گذشته تا حدی از فشار فروش ناشی از شوک‌های منفی ایجاد شده در بازار کاسته شده بود اما به نظر می‌رسد ترس موجود در ذهن اهالی بازار در کنار مسائل دیگر موجب شده است که بازار سهام در مسیر نزولی قدم بردارد. شاخص کل بورس در این روز سخت در نهایت با یک کاهش ۱.۴۶ درصدی همراه شد و تا محدوده ۱.۹۶۷ میلیون واحدی عقب‌نشینی کرد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که به واسطه شرایط سخت‌تر گروه‌ها و نمادهای کوچکتر با فشار عرضه بیشتری مواجه بود، افت ۱.۹۴ درصدی را تجربه کرد. از طرفی ارزش معاملات خرد سهام نیز که مدتی است در کانال ۴ هزار میلیارد تومانی نوسان می‌کند، در روز پرعرصه بازار با ثبت عدد ۵۷۹۴ میلیارد تومانی و همچنین خروج پول سنگین ۱۱۴۱ میلیارد تومانی، تاییدی برای وضعیت نامناسب بازار داشت.

اقدام جدید دولت برای جبران کسری بودجه

روز گذشته و به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی اعلام شد که قرار است مرحله اول حراج اوراق بدهی در سال ۱۴۰۲ برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی در روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ اجرایی شود. طبق این اطلاعیه، این اوراق در قالب ۵ نماد با سررسیدهای ۱ تا ۳ سال و نرخ سود اسمی سالانه ۲۰.۵ درصد منتشر خواهد شد و ارزش تجمعی آن به ۳۵ همت (هزار میلیارد تومان) می‌رسد.

اگرچه طبق گفته کارشناسان اقتصادی و مالی این حجم از اوراق به قدری زیاد نیست که بر بازارها اثر بگذارد و به راحتی توسط بانک‌ها و نهادهای مالی خریدارای می‌شود اما تقریبا همگی اعتقاد دارند که این تازه اول ماجرا خواهد بود و دولت احتمالا امسال حداقل به میزان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از طریق حراج اوراق بدهی، تامین مالی خواهد کرد. اگرچه در رابطه با تاثیر این موضوع بر بازار سهام بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد اما به تاییدی است بر اینکه دولت در حال حاضر تمامی ابزارهای خود برای جبران کسری بودجه را به کار گرفته که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مباحث مالیاتی، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، عوارض صادراتی و... اشاره کرد که اکنون به انتشار اوراق بدهی رسیده است.

به همین دلیل انتظار می‌رود که دولت برای توانایی فروش اوراق خود، بازارهای سرمایه‌گذاری را در فاز رکود نگه‌دارد و اجازه جذابیتی به آن‌ها ندهد که همین اتفاق برای بازار سهام نیز محتمل است. اگرچه انتشار اوراق بدهی از سمت دولت و خرید از سمت بانک‌ها در بلندمدت به یک سیاست انبساطی ناخواسته (از طریق خلق پول توسط بانک‌ها برای خرید اوراق دولتی) بدل خواهد شد اما در کوتاه‌مدت می‌تواند فشار زیادی بر دیگر بازارها وارد کند و رفتار بورس امروز نیز دقیقا در همین راستا بود.

تکنیکال شاخص بورس در محدوده خطر

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که این نماگر پس از روند کاهشی نسبتا قدرتمندی که امروز تجربه کرد، خط روند صعودی میان‌مدت خود را از دست داد و به زیر آن نفوذ کرد. اکنون آخرین امید شاخص کل بورس به محدوده ۱.۹۵ تا ۱.۹۷ میلیون واحد خواهد بود که البته قدرت چندان بالایی نیز ندارد. در اندیکاتور RSI نیز شاهد هستیم که این نماگر پس از برخورد با مقاومت داینامیک خود تغییر جهت داده و در حال ورود به مدوده زیر ۳۰ واحد است. از همین رو اگر بورس فردا نتواند با برگشتی مناسب همراه شود، احتمالا باید در انتظار شاخص ۱.۸۵ میلیون واحدی در کوتاه مدت باشیم.

پیش بینی بورس فردا ۹ مرداد ۱۴۰۲

پیش بینی بورس فردا

در حال حاضر باید عنوان کرد که بورس تهران به هیچ عنوان حال خوبی ندارد و خبرها و بعضا شایعاتی که در بدنه بازار منتشر می‌شود، اجازه نفس کشیدن به بورسی‌ها را نداده است. از همین رو با توجه به نکات ذکر شده در بالا، ترس از واقعی شدن شایعه توقف فعالیت بورس کالا و همچنین وضعیتی که تکنیکال شاخص کل بورس تجربه می‌کند، پیش بینی می‌شود که بورس فردا نیز در صورت ثبات شرایط کنونی، روزی منفی را سپری کند./فردای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست