بازدید 2517
۷

افت دمای تورم در نخستین ماه تابستان

تورم نقطه‌ای با ادامه روند نزولی در تیرماه، به زیر ۴۰ درصد رسید، آرام‌تر شدن روند تورم ماهانه خوراکی‌ها در این زمینه موثر بوده اگرچه تورم در گروه‌های «بهداشت و درمان» و «هتل و رستوران» چشمگیر است.
کد خبر: ۱۱۸۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸ 26 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روزامه خراسان، تازه‌ترین داده‌های تورمی مرکز آمار حاکی از آن است که در تیرماه همزمان با ثبات سرعت ماهانه قیمت‌ها یا همان نرخ تورم ماهانه روی ۲ درصد، تورم نقطه‌ای روند نزولی پیدا کرده و به کانال ۳۰ درصدی یعنی حدود ۳۹.۴ درصد وارد شده است. تورم سالانه نیز که تغییرات کندتری دارد، با افتی یک واحد درصدی به ۴۷.۵ درصد رسید. در این حال رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به استمرار سیاست‌های پولی و ارزی که موجب کاهش رشد نقدینگی و نیز ثبات نرخ ارز شده، ابراز امیدواری کرد که با ادامه این روند، نرخ تورم و ارز به کانال‌های پایین‌تر سوق داده شود.

زیر و بم ثبات تورم ماهانه در ۲ درصد

تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار از روند تورم نشان می‌دهد که در تیرماه امسال، همزمان با ثبات کلی تورم ماهانه نسبت به خرداد در سطح ۲ درصد، رشد ماهانه قیمت خوراکی‌ها کندتر و رشد ماهانه قیمت کالا‌های غیر خوراکی با افزایش اندکی روبه رو شده است. شایان ذکر است تورم ماهانه ۲ درصد که در خرداد و تیر امسال وجود داشته، کمترین میزان خود از فروردین ۱۴۰۰ به شمار می‌رود. 

این داده‌ها نشان می‌دهند تورم ماهانه خوراکی‌ها از ۱.۸ درصد در خرداد به ۱.۲ درصد در تیرماه رسید. اما این رقم برای کالا‌های غیر خوراکی از ۲.۲ به ۲.۴ درصد افزایش یافته است.

با این حال، جزئیات بیشتر این آمار، افزایش این روز‌های قیمت گوشت مرغ و گوسفند را تایید می‌کند. به طوری که این گروه از کالا‌ها با تورم ماهانه ۵.۳ درصد، صدرنشین رشد ماهانه قیمت در میان تمام گروه‌های کالایی (اعم از خوراکی و غیر خوراکی) بوده اند.

پس از آن نیز گروه‌های هتل و رستوران و بهداشت و درمان با رشد ماهانه ۴.۹ درصد قرار دارند. از سوی دیگر، سبزی‌ها و حبوبات و نیز میوه و خشکبار دو گروه کالایی بوده اند که عقبگرد قیمتی نسبت به خرداد داشته اند. سبزی‌ها ۲.۲ و میوه و خشکبار هم به طور متوسط ۶.۸ درصد ارزان‌تر از خرداد امسال شده اند.

تورم نقطه‌ای کانال ۴۰ درصد را از دست داد

 گزارش تورم تیرماه، در بخش تورم نقطه‌ای نیز نشانه‌های مثبتی از آرام‌تر شدن تورم را نشان می‌دهد. بر این اساس، شاخص قیمت‌ها که در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته افزایش ۴۲.۶ درصدی داشت، در تیرماه به سطح پایین‌تر از ۴۰ درصد یعنی ۳۹.۴ درصد کاهش پیدا کرد. این میزان تورم نقطه‌ای کمترین رقم خود از خرداد سال گذشته به شمار می‌رود.

در این میان، تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها با افت تندتری مواجه شده و از ۴۲.۶ درصد در خرداد به ۳۷.۱ درصد در تیرماه رسیده است. تورم نقطه‌ای کالا‌های غیر خوراکی نیز با افتی ۲ واحد درصدی ۴۰.۶ درصد شد.

رکوردداران تورم نقطه‌ای در تیرماه

تورم نقطه‌ای از آن جایی که به طور مستقیم قیمت‌ها در امسال و مدت مشابه سال گذشته را مقایسه می‌کند، قابل فهم‌تر از سایر شاخص‌های تورم است. در این زمینه، رده بندی گروه‌های کالایی دارای بیشترین تورم ماهانه در تیرماه حاکی از آن است که گروه هتل و رستوران با ۶۰.۵ درصد بیشترین رشد قیمت را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته و پس از آن، گروه‌های بهداشت و درمان و پوشاک و کفش به ترتیب با ۴۹ و ۴۸.۶ درصد قرار گرفته اند. در سوی مقابل، کمترین نرخ تورم نقطه‌ای نیز مربوط به گروه‌های ارتباطات و آموزش به ترتیب با ۱۹.۸ و ۳۳.۳ درصد بوده است.

تهران، دارای کمترین نرخ تورم سالانه در بین استان‌ها شد

همان طور که بیان شد، تورم سالانه کل کشور که متوسط شاخص قیمت‌ها در ۱۲ ماه سال گذشته را نسبت به دوره مشابه قبل از آن مقایسه می‌کند، در تیرماه با یک واحد درصد افت نسبت به خردادماه، به ۴۷.۵ درصد رسید. در این حال، رده بندی استان‌های کشور از این منظر نشان می‌دهد که ۲۳ استان دارای نرخ تورم بالاتر از این رقم بوده و ۸ استان نرخ تورمی کمتر از آن داشته اند. نکته جالب این که استان تهران، دارای کمترین نرخ تورم سالانه در بین استان‌های کشور در تیرماه بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی: کاهش تورم ادامه دارد

دیروز رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هم اندیشی با اقتصاددانان روند تورم را تشریح کرد و از چشم انداز ادامه کاهش نرخ تورم خبر داد. به گزارش ایرنا، محمدرضا فرزین با تاکید بر این که کنترل نوسانات نرخ ارز توسط بانک مرکزی موجب ثبات و آرامش در بازار‌های مختلف شده است، گفت: با استمرار سیاست‌های پولی و ارزی کنونی امیدواریم نرخ تورم و ارز به کانال‌های پایین‌تری سوق داده شود. رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: با پیگیری سیاست‌های فعلی در سال آینده شاهد کاهش نرخ تورم نیز خواهیم بود.

قیمت مسکن در ۱۵ منطقه تهران کاهشی شد

فرزین با اشاره به کاهش قابل توجه قیمت مسکن در تهران در تیرماه نسبت به ماه‌های گذشته گفت: بررسی اطلاعات مناطق ۲۲ گانه تهران هم نشان می‌دهد قیمت مسکن در ۱۵ منطقه کاهشی بوده است که این مسئله متعاقباً تاثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت مسکن در تمامی مناطق کشور می‌گذارد. وی اظهار کرد: این موضوع در کنار معاملات مسکن حاکی از خروج تقاضای سفته بازانه از بازار مسکن و برقراری آرامش در این بازار است. این دستاورد ناشی از ثبات در بازار ارز و مدیریت انتظارات تورمی است و امیدواریم ضمن ثبات بازار‌های طلا، مسکن و خودرو شاهد رونق در بخش واقعی و کاهش تقاضای سفته بازانه و تامین نیاز داخلی مردم در این بازار‌ها باشیم.

رشد نقدینگی در مسیر هدف گذاری ۲۵ درصدی

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند رشد نقدینگی در بلندمدت اثر مستقیمی با تورم دارد. در این زمینه، مشاهده می‌شود که رشد نقدینگی در کشور ما پس از سه سال افزایش مداوم در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، سال گذشته کاهش یافته و با ۹ واحد درصد افت، در انتهای سال ۱۴۰۱ به حدود ۳۰ درصد رسیده است. در این زمینه، اما بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز دیروز آمار جدیدتری ارائه کرد. وی ابتدا با بیان این که از تورم نقطه‌ای ۶۰ درصد در ابتدای دولت موفق شدیم به تورم زیر ۴۰ درصد برسیم، افزود: در حوزه رشد نقدینگی از حدود ۴۲.۸ درصدی در ابتدا و آغاز فعالیت دولت در شهریور و مهرماه ۱۴۰۰، به حدود ۲۹ درصد در خردادماه رسیده ایم که کاهش حدود ۱۳.۸ واحد درصدی در این زمینه مشاهده می‌شود. با این حال، اظهارات رئیس کل بانک مرکزی نشان از این دارد که این روند همچنان ادامه خواهد داشت. فرزین در ادامه سخنان خود گفت: برای نقدینگی، برنامه‌ریزی نرخ رشد ۲۵درصد برای امسال انجام شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
صد خط نوشتی و آمار نقطه به نقطه و .... دادی من متوجه نمیشم همین امروز نان ۴۰ درصد گران شده دست بردارید برای گول زدن مردم از آمار دروغ
چطوری دمای تورم امد پایین درحالیکه دمای دلار در روزهای اخیر رفته بالا؟!!!!
مرغ ۱۰۰هزارتومنی افت دمای تورمه
کسیکه گزارش بالا رو تهیه کرده فقط وقت خودش رو تلف کرده !!!!!!!!!!!!!!!!
چرا دروغ می نویسی، پول در آوردن به چه قیمتی؟
این آمار و ارقام رو کی واز کجاش در میاره،واقعا کسی که این آمار رو میده به بازار رفته ومواد خوراکی خرید کرده،یا این که براش خرید میکنن وخبری از قیمت‌ها نداره.لطف کنید از این به بعد خودتون رو مسخره کنید نه مردم رو با این آمارتون،اصلا آمار تورم ۲درصد شده نتیجه اش توی سفره مردم کجاست؟
همش دروغ
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار