بازدید 2309
۲

پاشینیان: احتمال یک جنگ دیگر بین ایروان و باکو

نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به تشدید تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از احتمال بروز یک درگیری جدید بین ۲ کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴ 22 July 2023
پاشینیان:  احتمال یک جنگ دیگر بین ایروان و باکو

 

 

به گزارش  تابناک به نقل از دانشجو، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در مصاحبه با خبرگزاری «فرانسه» که روز گذشته (جمعه) منتشر شد، هشدار داد در صورتیکه دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان نتوانند در خصوص یک معاهده صلح به توافق برسند، «بسیار محتمل است» که یک درگیری جدید بین دو کشور رخ دهد.

وی در این خصوص گفت: «تا زمانی که معاهده صلح امضا نشده و چنین معاهده‌ای به تصویب پارلمان‌های دو کشور نرسیده باشد، البته احتمال وقوع جنگ (جدید) (با جمهوری آذربایجان) بسیار زیاد است».

روز چهارشنبه هفته گذشته، رسانه‌های ارمنستانی فاش کردند که هنوز هیچ توافقی جهت تعیین مرز بین این کشور و جمهوری آذربایجان صورت نگرفته است.

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین در بخشی از مصاحبه خود باکو را به «نسل‌کشی» در منطقه قره‌باغ کوهستانی که نیرو‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون دو بار بر سر کنترل این منطقه کوهستانی با یکدیگر جنگیده‌اند، متهم کرد.

وی خصوص منطقه قره‌باغ کوهستانی گفت: «این آماده‌سازی برای یک نسل‌کشی نیست، بلکه خود نسل‌کشی است که در جریان است».

پیش از این، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان با بیان این که جمهوری آذربایجان در حال پاکسازی قومی در منطقه است از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در زمینه ادامه مسدود شدن گذرگاه لاچین کمک خواست.

باکو و ایروان مدت‌هاست که با پادرمیانی روسیه و اتحادیه اروپا در حال مذاکره هستند، اما تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته و یکی از مهمترین مشکلات باقی مانده بابت مسیر مهم لاچین است که باکو آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید را اعمال می‌کند.

وزیر امور خارجه ارمنستان در این دیدار درباره وضعیت امنیتی قفقاز جنوبی، موضع ارمنستان در خصوص برقراری صلح، روند عادی سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان توضیحاتی داد. او گفت: «صلح باثبات در منطقه در صورتی امکان‌پذیر است که مسائل حقوقی و امنیت مردم قره‌باغ کوهستانی در چارچوب یک سازو کار بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد».

میرزویان تاکید کرد که جمهوری آذربایجان در حال حاضر به جای وارد شدن به چنین گفت‌وگویی، سیاست پاکسازی قومی در قره باغ را دنبال می‌کند.

وزیر خارجه ارمنستان ادامه داد: «نشانه بارز آن محاصره قره باغ کوهستانی است که بیش از ۷ ماه است که ادامه دارد. قره باغ کوهستانی اکنون در آستانه یک فاجعه انسانی است».

این دو کشور همسایه تاکنون دو بار با هم درگیر شده‌اند و طی آن جمهوری آذربایجان موفق به بازپس گیری برخی اراضی خود شد. ارمنستان و جمهوری آذربایجان در بخش مرزی نیز اغلب به سوی هم آتش پراکنی می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲
این گنده لاتی که رجب شیاد استاندارباکو کرده تا یک فتنه بزرگ درست نکنه ول کن نیست.
ما خود خود خود آذربایجانیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار