بازدید 21043

همتی: این ۵ عامل جلوی رشد اقتصادی ایران را گرفته

تکنولوژی یا همان فناوری همواره نقشی اساسی در رشد اقتصادی داشته است. انقلاب صنعتی به‌دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیک آغاز شد. بشر از آن زمان هرگز به عقب نگاه نکرده است. تنها کاربردهای فناوری در طول سال‌ها تغییر کرد.
کد خبر: ۱۱۸۳۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹ 18 July 2023

به گزارش «تابناک»، عبدالناصر همتی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: با مطالعه روند رشد و پیشرفت کشورهای مختلف جهان از جمله ایران می‌توان عوامل موفقیت یا شکست آنها را شناسایی کرد. به جرات می‌توان گفت داده‌های تجربی کافی برای ارزیابی و شناخت دلایل رشد اقتصادی کشورها وجود دارد و قابل تحلیل است.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵عامل بیشترین تاثیر را در رشد و توسعه کشورها داشته‌اند.

۱- منابع انسانی
منابع انسانی یک ملت بسته به نحوه استفاده از آنها می‌تواند یک موهبت یا بلا باشد. هر کشوری که می‌خواهد از نظر اقتصادی پیشرفت کند باید اطمینان حاصل کند که شهروندانش به آموزش با کیفیت بالا با قیمت‌های مقرون به صرفه دسترسی دارند. اکنون متاسفانه در ایران به‌خاطر شیوه نامناسب حکمرانی و ناامیدی که در بین نیروهای نخبه و متخصص نسبت به آینده شغلی و زندگی اجتماعی آنها دمیده می‌شود، افراد آموزش‌دیده زیادی خصوصا آنهایی که سرمایه‌گذاری زیادی برای آنها شده است، برای زندگی بی‌دغدغه و برای آینده خود در تلاش برای ترک وطن هستند.
 
باید بپذیریم درکنار نیروی انسانی، سرمایه اجتماعی سنگ زیربنای توسعه است که به‌دلیل سیاست‌های نامناسب در سال‌های اخیر به‌شدت تضعیف شده است و به‌شدت نیازمند تقویت آن هستیم.

۲- منابع طبیعی
منابع طبیعی عامل مهمی برای رشد اقتصادی است و رشد اقتصادی را به میزان قابل توجهی آسان می‌کند. البته باید توجه شود به‌دلیل حکمرانی نامناسب اقتصادی در کشوری مثل ایران این وفور منابع ضمن اینکه تکیه‌گاه اصلی رشد بوده است، ولی به خاطر نوسان درآمد ناشی از صادرات آن یا به‌دلیل نوسان قیمت جهانی نفت یا تحریم‌های صادرات نفت نتوانسته است رشد پایداری را به ارمغان بیاورد.
 
داشتن بنادر مناسب برای تبدیل شدن به یک نقطه ترانزیت اصلی یا منابعی مانند ذخایر زغال سنگ، ذخایر سنگ آهن یا حتی زمین‌های قابل کشت نیز می‌توانند تسهیل‌گر رشد باشند.
 
امروزه، ازآنجاکه انرژی به معنای واقعی کلمه جهان را کنترل می‌کند، هرگونه ذخایر سوخت فسیلی یا سایر منابع انرژی به‌شدت باعث افزایش قدرت اقتصادی و حتی سیاسی و اثرگذاری هر کشوری می‌شود.

۳- زیرساخت
سومین عامل، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی است. این پروژه‌ها پس از شروع به کار باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد می‌شوند و به‌دلیل خاصیت زیرساختی آن، به معنای واقعی کلمه موجب رشد سرمایه‌گذاری‌های مولد می‌شوند و عملا هزینه خود را جبران می‌کنند. زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی، فرودگاه‌ها و بنادر، برق، مخابرات، ارتباطات و نظایر آن نقش بی‌بدیلی در توسعه سرمایه‌گذاری‌های مولد و درنتیجه رشد اقتصادی دارند و همه این سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی، نیازمند جذب سرمایه و تکنولوژی است که متاسفانه به‌دلیل تحریم‌ها، توسعه آن در کشورمان با کندی پیش می‌رود.
 
چین اکنون یکی از کمترین هزینه‌های تولید در جهان را دارد و این با زیرساخت‌های در مقیاس بزرگش امکان‌پذیر شده است. برق ارزان در چین مزیت مهمی برای سرمایه‌گذاری‌های مولد است. همچنین شرکت‌های حمل‌ونقل چینی می‌توانند کالاها را در سراسر قاره‌ها با قیمت ارزان حمل کنند. این امر چین را به بزرگ‌ترین صادرکننده و دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرده است.

۴- تکنولوژی
تکنولوژی یا همان فناوری همواره نقشی اساسی در رشد اقتصادی داشته است. انقلاب صنعتی به‌دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیک آغاز شد. بشر از آن زمان هرگز به عقب نگاه نکرده است. تنها کاربردهای فناوری در طول سال‌ها تغییر کرد.
 
از تولید تا خدمات و سپس به رسانه‌های اجتماعی، فین‌تک‌ها و... فناوری همچنان باعث رشد اشتغال و کسب‌وکار می‌شود. به همین دلیل است که کشورهایی که توانایی‌های تکنولوژیک ایجاد می‌کنند یا قابلیت جذب و انتقال تکنولوژی را داشته‌اند، بسیار سریع‌تر از سایرین توسعه می‌یابند.
 
تداوم تحریم‌های ظالمانه در سال‌های اخیر مانع انتقال تکنولوژی مناسب به کشورمان شده است و حتی در زمینه‌هایی نظیر منابع طبیعی که مزیت جدی داریم، نتوانسته‌ایم به‌دلیل محدودیت ورود تکنولوژی، استفاده مناسبی کنیم.

۵- مقررات‌زدایی
قوانین و مقررات اعمالی که موجب محدودیت تجارت و کسب‌وکار آزاد می‌شوند، مانع رشد و پیشرفت هستند. امروزه مشخص شده است که در طول تاریخ با بسط حمایت‌گرایی در اقتصاد، قدرت اقتصادی به‌طور پیوسته رو به وخامت رفته است. مقررات‌زدایی، سهولت کسب‌وکار، حقوق مالکیت، آزادی رقابت اقتصادی، کاهش ادراک فساد و رقابت‌پذیری جهانی هرکدام درجای خود می‌توانند عامل یا مانع رشد و توسعه باشند و لذا در سایه یک حکمرانی درست این عوامل می‌توانند در خدمت رشد و توسعه کشور باشند؛ چیزی که متاسفانه به‌دلیل اقتصاد دولتی و نیمه‌دولتی سرشار از رانت ناشی از دخالت در اقتصاد، مهم‌ترین مانع ارزش افزوده و پیشرفت سریع کشورمان شده است.

نکته آخر:
چرا کشوری مثل کشور ما قادر به رشد سریع و پایدار نیست؟
همان‌طور که توضیح داده شد عواملی که منجر به رشد می‌شوند نسبتا ساده و مشخص هستند. بنابراین کشور ما اگر بخواهد می‌تواند مسیر مشخصی را برای رشد ترسیم کند. باید نگاهی به گذشته بیندازیم و ببینیم به چه علت نتوانستیم عوامل پنج‌گانه رشد را که در برخی از آنها مزیت جدی داشتیم و داریم به خدمت بگیریم؟ در ۱۸سال گذشته چه سیاست‌های اشتباهی داشتیم که با توسل به بسط نقدینگی و پولی کردن اقتصاد که تورم‌های دورقمی برای عمده سال‌ها به ارمغان آورد، نتوانستیم به هدف قدرت اول اقتصادی منطقه، در افق ۲۰ساله۱۴۰۴، نزدیک شویم و حتی از آن دور هم شدیم!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۴۰
همه مسئولین گذشته و حال و آینده همه و همه درد را تشخیص میدهند مشکل را میدانند گره کار را تشخصی میدهند ولی چرا نمی تونن درمان کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
تحریم و فساد در برخی و همچنین خیانت برخی دیگر.
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
یعده که لذت هم میبرن از این آشفته بازار اما بعضی هاشون هم دستشون بسته هستش
در دادسرا کاری داشتم ونگران از روش درست ان مردی زندانی با لباس زندان آمده بود برای دادگاهی بهم گفت اگر مشکلی داری بگو تا برایت حل کنم .گفتم کل اگر طبیب بودی سرخود دوا نمودی .حالا شده حکایت همتی ریس اسبق بانک مرکزی
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
آزموده را دوباره آزمودن خطاست مردم ایران باهوش تر آن هستند که از یک سوراخ دوبار گزیده شوند. شما آزموده با نتيجه خطا هستید
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
کل شاید دوا داشته باشد اما قدرت برا اجرا نداشته باشد
آین حرفها را هر دانشجوی سال اول کارشناسی می تواند بزند اجرای آن مشکل است دیدیم که دوره بانک مرکزی چقدر در خلق پول وافزایش تورم و افزایش شعار بی محتوا استاد بودی . من نمی دانم چرا آدمها فکر می کنند ما حافظه نداریم چرا نمی خواهند بازنشسته شوند همه فقط عوامل مهم می شناسند بابا مشکل در عوامل اصلی شعاری نیست مشکل در اقتصاد سیاسی کشور است . بس است دیگه
جناب آقای دکتر همتی

تنها چیزی که کشور را دچار مشکل کرده

دروغ است و دروغگویی مسئولین

محیط زیست در حال نابود شدن است
سیستم بانکی در حال نابود شدن است
سیستم اقتصادی کشور در حال نابود شدن است
منابع مالی و بانکی در حال نابود شدن است
در منطقه حتی یک دوست نداریم حتی چین و روسیه و دوستانمان هم فقط تا زمان تزریق منابع مالی حضور دارند
صنعت خودروسازی و لوازم خانگی در حال نابودی است و با گران کردن در حال فرار از نابودی هستند
شهرهایمان بخاطر عدم استفاده مناسب از منابع آبی در حال خشک شدن است
دهیاریهای خومختار در حال فروش مراتع و روستاها هستند
کشاورزی و دامداری و تولید به صرفه نیست و درحال نابودی است
درمان مردم به علت گرانی دارو و عدم پوشش بیمه ها خفت بار است
بیمه ها مردم را می چاپند و پوششی در کار نیست
ببخشید از قدیم گفتند تو اگر بیل زن بودی، باغچه خودت رو بیل می زدی. اقتصاد در زمان تصدی شما بر مسند بانک مرکزی پکونده شد. دکتراتون رو از رانت مسئولیت می گیرید. اگر ارتباطاا فانیلی و حزبی نبود، لیاقت هیچکدام از اون سمتهای اقتصادی کشور رو نداشتید که برعهده تون گذاشته شد و بهتر از شما مطمئنا زیاد بودند. حالا ادای نوابغ اقتصادی رو درمیاید و تئوری پردازی می کنید. دلارها و طلاهای ذخیره کشور در زمان شما به باد فنا رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
وهکذا تمامی مسئولین از اول انقلاب تا الان. همیشه در پست فعلی از پست قبلیشون انتقاد می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
دقیقاً همین طوره
با تشکر از آقای همتی. تصور میکنم مولفه ششمی هم وجود دارد که بعضا پنج مولفه قبلی را تحت پوشش قرار میدهد و آقای همتی بسیار آشنا با این موضوع هستند و آن چیزی نیست جز پدیده شوم ژن خوب! ای کاش این بزرگوار روی این مساله هم قلمفرسایی کنند . (البته با پوزش از اهل بیت ایشان که درین خصوص حساسیت ویژه ای دارند)
تو اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی
چون مافیا های دولتی درقدرت هستند ودنبال منافع سیاسی و اقتصادی خود هستند و همه چیز از رسانه تا دولت و نهاد های دولتی و قوه قضاییه تحت سیطره آنها است کشور راه به جایی نمیبره. به منافع ملی و مردم فکر نمیشه ،دنبال منافع خودشان هستند
اگه امثال پرفسورهمتی از اقتصادچیزی میدونستندکه اوضاع اینجوری نبود.بروداداش گوشمون پره ازاین حرفها.
مهم ترین دلیلش سومدیریت شماست وگرنه ژاپن که اصلا منابع طبیعی نداره یا چین یا اندونزی یا برزیل ...
سلام دکتر عزیز مهم ترین مانع رشدکلی کشور سلیقه ای عمل شدن هست سلیقه ها بالاتر از علم قرارگرفته باعث شده فرهنگ پارتی بازی وحق خوری در پایین دست کشورداری ریشه درست کند و افراد ناخواسته هم مرتکب این گناه نابخشودنی شوند وقتی فرهنگ قانون مداری در کشور اجرا شود همه پای کارمیایند ورشد میبینیم
چرا باید به حرف کسی گوش بدهیم که در دوران مسئولیت اش دروغ گو به مردم بود و دلار 3700 تومانی را به 30000تومان رساند و زیر بار نرفت و کسی که اختلاس های بزرگ در دوران اش رخ داد بسیار از ابر بدهکاران بانکی از دوران ایشان است که جرات مقابله نداشت همچنین قیمت بنزین و بسیاری از کالا های اساسی دیگه
تو اگر آرایشگر بودی سر خود اصلاح میکردی
صالهای سال کار های اقتصادی در دستان حضرت عالی و اساتید غربگرای امثال شما بوده حالا نسخه در مان می پیچید
دیگر حنایتان رنگی ندارد
خواهشا خودنمایی نکنید
بروید استراحت گنید
لز پست مقام خسته نشدید!!!!!!؟؟؟؟؟
عامل اصلیش وجود افرادی مثل تو هست که تا وقتی مسوولیت داری صدات در نمیاد و فقط هزینه به مردم تحمیل میکنی ولی وقتی دستت از سفره رانت و پول کوتاه شد ژست طرفداری از مردم میگیری و تز اقتصادی میدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
صداش در میامد، وقتی هم کیش هاش هم از بانک مرکزی کنارش گذاشتند، یک افاضاتی داشت
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
درود بهترین جواب اگر همتی بفهمد
اقای همتی، فارغ از بقیه نکات یک نکته درست از نظر بنده در فرمایشات شما، بحث این بود که بشر هیچگاه در مسیر رشد تکنولوژی هیچگاه به گذشته نگاه نکرده است. متاسفانه بعضی آقایان (هم راستی و هم چپی) هنوز در 40 سال گذشته زندگی می کنند و منت 40 سال قبل را به مردم می گذارند که برق نداشتیم حمام عمومی می رفتیم و ... نسل امروز به 40 سال قبل ایران نگاه نمی کند به کشورهای اطراف می نگرد به شترسوارانی می نگرد که اکنون حسرت زندگی مان شده اند و ...
بی تعارف عرض کنم اگر سوابق تحصیلی بسیاری از مدیران فعلی، حتی اساتید دانشگاه را بررسی کنیم. حساب کار دستمان می آید. مشکل از خودمونه.... مختصر عرض کنم بعضی ها از این جمله امام راحل که فرمود نگذارید مملکت به دست نامحرمان بیافتد برداشتی وارونه داشته اند ....
در خاتمه شخصا نه امیدی به اصولگرا دارم نه امیدی به اصلاح طلب و نه اعتدال... امنیت امروز ایران و تداوم انقلاب را مرهون خون شهدا میدانم و انشااله که امام زمان به دادمون برسه و از این وضعیتی که برایمان بوجود اورده اید خلاصمون کنه انشاالله...
تا زمانی که کشور را نظامی ها اداره می‌کنند ،وفکر میکنند با حرف زور میشود کار را پیش برد ،اوضاع چنین باشد ،کشور داری میدان چنگ نیست ،هوش سیاسی ،عقل ودرایت ،دل و جرات میخواهد،
چرا
بزرگترین مانع رشد اقتصادی وجود افغانها در کشور است تا همه آنها از کشور اخراج تشوند ایران بد بخت است
بانی وضع موجود اگر حرف نزنی نمیگن لالی.
فقط و فقط ربا خواری بانکها رو جمع کنید، باقی مسائل حل میشه.
لطفا"شما سر جای خودتان بنشینید
و فقط برای خانواده خود نسخه پیچی کنید گندی که در زمان تصدی در بانک زدید هنوز بوی آن باقی است ....
چه رویی دارید .....
آقا چرا اینقدر شانتاژ میکنی مگه همین ۵ عامل زمان شما نبود پس چرا کاری نکردی حالا هی چوب لای چرخ کن اصلا توچی میگی چی میخوای فازت چیه میخوای بگی خیلی حالیته چرا زمان خودت دست بکار نشدی لابد بعضی از پروژه ها وعملیات رو گذاشتین برای مرحله بعد رییس جمهوری آینده که دندونتون به سنگ خورد ول کن دیگه بابا
سودای ریاست در سر دارید ،خواهشا روی زخممان که امسال شما بوجود آوردید نمک نپاش
شما به اندازه کافی فرصت برای خدمت و اثبات خودتون به مردم داشتین ، بازی تموم شده آقای همتی ، میشه توضیح بدین اونهمه سرمایه ارزی که به اسم واردات کالاهای اساسی بین چند شرکت الکی تقسیم کردین ، همون میلونها دلاریکه از بین رفت و آخرش گفتین شرکتها کلاهبرداربودن و فرار کردن ، میشه بگین اون پولها کجا رفت؟
با سلام من در شهرستان کوچکی زمدگی میکنم بنام رامشیر اعضای شورا و کارکنان شهرداری و بنگاههای املاک شهر ما زمینهای کشاورزی را تغییر کاربری داده و زمین را به نامهای دو ستان و فامیل زده بعد اقدام به فروش این زمینها می کنند و در این شهر کوچک همه کارکنان شهرداری و شورا میلیادر شدند و همه خبر دارند اما هیچ حسابرسی نمی شود و ردی وجود ندارد
همشون با هم هستن.
جمش کن تواگه بیل زنی دوره های خود می‌زدی همتون همین
نه بابا استاد تا حالا کجا بودی
آقای همتی خودت طبیب بودی چرادر زمان خودت با این همه طز کارشناسی سرت ومردم را دوا
ننمودین
بابا هشت سال پس در دولت روحانی چرا فقط به ریسمان برجام و ... آویزون بودین چکار درست رو انجام ندادین چون کدخدا تون هیچ وقت اجازه نمیده کار درست رو انجام بدین در همین اغتشاشات مگر پشت سر تجزیه ایران اصلاح طلبها سینه نمیزدن مگر کار درستی بود. خوشتیپ همه می‌دونن شما عقل کلی فقط سوراخ جیبت گاهی عقلتو می‌کنه مال دنیا ....
داداش این هم بگم بگم احمدی نژاد اما یک مدل دیگره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

تو هم مدیر بودی فقط یک گره مملکت را اگر باز کردی بگو نمیخواد پیشنهاد بدی !!!!!!!!!!!!!!!!
بانک داری به اصطلاح اسلامی در ایران و قبول نکردن fitf به دلیل فساد گسترده عامل این همه بد بختی ملت ایران است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست