بازدید 6284

این غذا را نادر میرزای قاجار سفارش کرده است

خوردن غذای تاریخ‌دار می‌چسبد. اینکه تاریخ تولید و انقضایش را بدانی و با خیال راحت لقمه بگیری و لذت ببری.
کد خبر: ۱۱۸۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷ 16 July 2023

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین: تاریخ تولید خیلی مهم است؛ اینکه چه روزی، چه سالی، چه کسی؟ بله اینکه چه کسی اولین‌بار این غذا را درست کرده و چه کسانی برای اولین‌بار این غذا را خورده‌اند. البته تاریخ انقضا هم مهم است ولی فعلا به کار ما و شما نمی‌آید. فعلا که همه دارند این غذای ۲۳۰ ساله را می‌پزند و می‌خورند و کسی هم به فکر انقضایش نیست.

نادر میرزای قاجار که یادتان هست؟ او در کتاب «خوراک‌های ایرانی» به فارسی سره نوشته قصه کوکو سیب‌زمینی را این طوری تعریف کرده است:

مادر باغ سترون شد و زادن بگرفت

«چه کند نامیه عنین و طبیعت عذب است

نزدیک به ۳۰ سال است که این‌گونه سیب‌زمینی از فرنگ به ایران آمده. در فرنگ نیز این خوردنی تا در این سال‌های نزدیک نبود. ریشه آن از دنیای تازه بدین روی زمین آمده. سال‌های دراز بزرگان فرانسه این خوردنی نیکو نخورندی. این را خورش ارزانیان دانستندی تا یکی از شهریان فرانسه این خوی زشت به یک سو نهاد. از این رستنی خورش‌های نیک ساخت و به خوان خود بنهاد و سرداران بخواند همگی خوردند و او را ستودند.

اکنون توان گفت که بیشتر خورش فرنگان از این سیب است و گونه‌هایی از آن پزند و همه به جای خودنبشته آید. خاتون گفت: سیب‌زمینی نخست به آب پزند چنان که همه دانند، سپس پوست برگیرند و با تخم‌مرغ در آمیزند به اندازه و اندکی آرد نرم بر آن افشانند، زعفران بر آن زنند و چون کوکوسبزی پزند و با نان بس بامزه است. اگر خواهند قند یا عسل یا هر شیرینی بر آن ریزند بس خوش و با نیرو چون خاگینه و به از آن است.»

نادر میرزا در کتابش درباره تاریخ کوکوسبزی هم نوشته این کوکو اولین‌گونه کوکوهاست که معلوم نیست از کی مردم ایران آن را درست می‌کنند و سر سفره‌هایشان می‌گذارند ولی درباره تاریخ سیب‌زمینی مطمئن است. پس کوکوی سیب‌زمینی تاریخ تولیدش از ۲۳۰ تا ۲۵۰ سال پیش است؛ غذایی که دو قرن و نیم را پشت سر گذاشته و هنوز تاریخ انقضایش فرا نرسیده است.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست