بازدید 6279

انواع پمپ صنعتی و خانگی

پمپ آب خانگی که معمولا در آپارتمان‌ها برای افزایش فشار آب مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای انواع مختلفی هستند و با پمپ‌هایی که در صنعت و کشاورزی استفاده می‌شوند، تفاوت دارد. آگاهی با انواع پمپ صنعتی و خانگی ما را در انتخاب پمپ مناسب با نیاز خود، راهنمایی می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۳۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ 16 July 2023

پمپ یا تلمبه به وسیله‌ای مکانیکی گفته می‌شود که برای جابه‌جایی و انتقال انواع مایعات و به‌منظور افزایش فشار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از پمپ‌ها معمولا برای جابه‌جایی مایعات به ارتفاع بالاتر یا پایین‌تر استفاده می‌‌شود و به‌همین منظور در صنایع مختلف و حتی در منازل کاربرد دارند.

پمپ آب خانگی که معمولا در آپارتمان‌ها برای افزایش فشار آب مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای انواع مختلفی هستند و با پمپ‌هایی که در صنعت و کشاورزی استفاده می‌شوند، تفاوت دارد. آگاهی با انواع پمپ صنعتی و خانگی ما را در انتخاب پمپ مناسب با نیاز خود، راهنمایی می‌کند.

پمپ آب خانگی

پمپ آب صنعتی چیست؟

از پمپ‌ها برای انتقال و جابه‌جایی مایعات با فشار بالا استفاده می‌شود. در واقع عملکرد پمپ‌ها به این صورت است که این دستگاه انرژی الکتریکی که به پمپ وارد می‌شود را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و از طریق آن نیروی لازم برای انتقال مایعات به مکان یا ارتفاع مشخص را تامین می‌کند.

پمپ صنعتی نیز مانند دیگر پمپ‌هایی که برای انتقال سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای انتقال مایعات مختلف در صنایع گوناگون به‌کار گرفته می‌شوند. اغلب پمپ‌های صنعتی برای کار کردن از نیروی برق کمک می‌گیرند، اما مدل‌های دیزلی یا بنزینی نیز وجود دارند که خود دارای کاربرد خاصی هستند.

انواع پمپ صنعتی

پمپ‌های صنعتی دارای انواع مختلفی هستند و هرکدام در صنعت خاصی کاربرد دارند. پمپ‌های آب صنعتی را معمولا براساس نوع عملکرد، ساختار داخلی، روش انتقال، جنس، نوع مایع و وضعیت نصب تقسیم‌بندی می‌کنند. در ادامه به بررسی انواع پمپ‌های صنعتی می‌پردازیم.

پمپ جا‌به‌جایی مثبت

پمپ‌های جابه‌جایی مثبت در واقع به دسته‌ای از پمپ‌ها اطلاق می‌شود که خود دارای انواع مختلفی مانند پمپ‌های چرخشی، رفت‌ و برگشتی، اسکرو، دیافراگمی، پریستالتیک و چرخ‌دنده‌ای هستند. این نوع پمپ‌ها برای انتقال انواع سیالات به میزان قابل توجه و با فشار بالا استفاده می‌شوند و با توجه به ویژگی‌ها، مشخصات، ابعاد و اندازه‌هایی که دارند، در صنایع مختلفی به‌کار می‌روند.

این پمپ‌ها معمولا در اکثر صنایع پویا مانند صنایع نساجی، پزشکی، تولید لوله و اتصالات، نفت و گاز کاربرد دارند. در ادامه به برخی از انواع پمپ‌های جابه‌جایی مثبت اشاره می‌کنیم.

  • پمپ رفت و برگشتی: پمپ‌های رفت و برگشتی از مکانیسم میل‌لنگی که در موتور خودروها استفاده می‌شود، پیروی می‌کنند. حرکت دوار میل‌لنگ در این مکانیسم به حرکت خطی پیستون تبدیل می‌شود. پمپ‌های رفت‌ و برگشتی دارای 3 جزء اصلی سوپاپ ورودی، پلانجر یا پیستون و سوپاپ خروجی هستند.
  • پمپ دیافراگمی: پمپ دیافراگمی که به آن پمپ غشایی نیز گفته می‌شود که در آن از یک دیافراگم انعطاف‌پذیر برای ایجاد فشار پایین و بالا استفاده می‌شود. با هر حرکت دیافراگم، سیال به محفظه پمپ وارد و خارج می‌شود. این نوع پمپ معمولا برای سیالات ویسکوز و دوغاب‌های حاوی ذرات جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پمپ پیستونی: پمپ پیستونی و پلانجری این توانایی را دارند تا سیال را با حرکت خطی در داخل سیلندر جابه‌جا کنند. پمپ پلانجری به‌دلیل ثابت بودن آب‌بند، فشار بیشتری نسبت به پمپ پیستونی که آب‌بندی توسط تماس پیستون با دیواره سیلندر انجام می‌گیرد، ایجاد می‌کند. پمپ‌های پیستونی خود دارای 2 نوع Lift و Force هستند.

پمپ‌های گریز از مرکز

در پمپ‌های گریز از مرکز که به آنها پمپ‌های سانتریفیوژی نیز گفته می‌شود، برای سرعت‌بخشیدن به انتقال سیالات و افزایش فشار از یک پروانه استفاده می‌شود. از این نوع پمپ‌ها در صنایع مختلف به‌عنوان پمپ دوغاب، پمپ بتن و پمپ آسیابی استفاده می‌شود.

از جمله کاربردهای پمپ‌های گریز از مرکز می‌توان به صنایع پزشکی، آزمایشگاه و ساختمان‌ها اشاره کرد. در ادامه به 2 نوع پرکاربرد از این نوع پمپ‌ها اشاره می‌کنیم.

  • پمپ آب صابون

پمپ آب صابون یکی از انواع پمپ‌های پرکاربرد سانتریفیوژی است که معمولا برای خنک‌کاری و روان‌کاری دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پمپ در ماشین‌های ابزار، دستگاه برش، دستگاه‌های تراش و تراش‌کاری، دستگاه‌های سنگ‌زنی، اره‌های نواری و دستگاه‌های حکاکی شیشه کاربرد دارد.

استفاده از پمپ آب صابون در دستگاه‌های مختلف از بالارفتن بیش از حد حرارت و در نتیجه آسیب به دستگاه جلوگیری می‌کند. از دیگر مزایای استفاده از این پمپ در کار با دستگاه‌های مختلف می‌توان به افزایش سرعت انجام کار، بهبود عمر دستگاه و همچنین جلوگیری از اتلاف انرژی اشاره کرد.

پمپ آب صابون

  • پمپ اسید

پمپ اسید یکی دیگر پمپ‌های سانتریفیوژ است که با توجه به جنس اجزای آن، معمولا برای جابه‌جایی اسید و مواد خورنده استفاده می‌شود. این پمپ‌ها که با نام پمپ پلیمری و مگنتی نیز شناخته می‌شوند، دارای اندازه‌های متنوعی هستند. نوع بزرگ آن بیشتر در واحدهای بزرگ صنعتی، تولیدکننده‌های مواد خام یا کارخانه‌های تولید مس و روی کاربرد دارند.

نوع کوچک این نوع پمپ در کارگاه‌های کوچک صنعتی مانند باطری‌سازی‌ها، اسیدشویی‌ها و کارگاه‌های آبکاری کاربرد دارد. از این پمپ معمولا برای جابه‌جایی انواع اسیدها مانند اسیدسولفوریک، اسید نیتریک و اسید کلریدریک استفاده می‌شوند.

پمپ اسید

پمپ‌های شناور

پمپ شناور نوعی پمپ صنعتی است که براساس پمپاژ شناور الکتریکی کار می‌کند. این نوع پمپ‌ها برای شرایط دما و فشار بالا طراحی شده‌اند و می‌تواند داخل چاه‌های عمیق که دارای فشار و دمای بالایی هستند، مورد استفاده قرار گیرند.

از این نوع پمپ در صنایعی مانند صنعت حفاری و همچنین برای تخلیه آب‌های زیرزمینی در زمان بارش‌های شدید و برای جلوگیری از سیل استفاده می‌شود. پمپ‌های شناور دارای هزینه راه‌اندازی، تعمیر و نگهداری بالایی هستند.

 انواع پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی همانطور که از نامش پیداست، پمپی برای مصارف خانگی است. از آنجایی که این پمپ‌ها مسئول آب‌رسانی به مناطق کوچک‌تری هستند، نسبت به پمپ‌های صنعتی و کشاورزی دبی جریان و قدرت کمتری دارند. در ادامه به برخی از انواع پمپ آب خانگی اشاره می‌کنیم.

  • بوستر پمپ خانگی
  • پمپ آب جتی
  • پمپ سانتریفیوژ خانگی
  • پمپ آب بشقابی
  • پمپ آب خانگی با مخزن انبساط
  • پمپ آب خانگی با کلید اتوماتیک

جمع‌بندی

پمپ‌ها یکی از پرکاربردترین تجهیزات صنعتی هستند که در بسیاری از منازل نیز مورد استفاده قرار می‌گیردند. پمپ آب یکی از پمپ‌های آشنا برای اکثر افراد است. از پمپ آب خانگی به‌طور کلی در واحدهای ساختمانی و برای کنترل فشار آب استفاده می‌شود. امروزه با آپارتمانی شدن خانه‌ها و تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ، فشار آب به یکی از مشکلات رایج به‌خصوص در طبقات بالای ساختمان تبدیل شده است.

گروه بازرگانی صنعت‌ کار، با ربع قرن سابقه در زمینه فروش انواع گیربکس های صنعتی، انواع پمپ آب، پمپ آب صابون و ضد اسید و موتور های کولر و فن کویل  در خدمت مشتریان می باشد.

 

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست