بازدید 1408
۱

آتش اعتصاب‌ها به جشنواره‌ ونیز رسید

با اجرایی شدن اعتصاب اعضای اتحادیه بازیگران آمریکا، جشنواره‌های سینمایی در آینده نزدیک از جمله تورنتو، تلوراید، نیویورک و البته جشنواره ونیز با چالش جدی رو به رو هستند.
کد خبر: ۱۱۸۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶ 15 July 2023


به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مدیر اجرایی یکی از استودیوهای فیلمسازی در اظهار نظری صریح درباره تاثیرات اعتصاب انجمن بازیگران بر سینما گفت که نمایش فیلم‌های مهم سال در جشنواره‌های فیلم تلوراید، تورنتو و نیویورک بود که به سرعت در حال نزدیک شدن هستند و در شرایط کنونی این اتفاق بسیار دشوار است، چرا که شما نمی‌توانید بدون ستاره‌هایتان فیلم‌ها را در هیچ کجا نمایش دهید و بدون حضور ستاره‌ها هیچ فیلمی نخواهد بود.

اتحادیه بازیگران آمریکا (SAG-AFTRA) به صراحت اعلام کرده است که اعضای آن تا زمانی که قرارداد جدیدی به دست نیامده و به تصویب نرسد، هیچ گونه فعالیت تبلیغاتی پیرامون فیلم های خود انجام نمی‌دهند. بنابراین این بدان معناست که فرش‌های قرمزی که این جشنواره‌ها را به رویدادهای رسانه‌ای عظیم تبدیل می‌کند، به میزان قابل توجهی کمتر مورد توجه افراد مشهور قرار خواهند گرفت و بنابراین چرا استودیوها باید صدها هزار و حتی میلیون‌ها دلار برای پخش یک فیلم در یکی از این رویدادها هزینه ‌کنند؟

در مرحله اول جشنواره فیلم ونیز قرار دارد که از ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریور) برگزار می شود. انتظار می رود فیلم هایی مانند «فراری» ساخته «مایکل مان» با بازی «آدام درایور» و «بیچاره‌ها» از «یورگوس لانتیموس» در این رویداد به نمایش گذاشه شوند، ‌ هرچند مشخص نیست در صورت ادامه اعتصاب که آیا استودیوهای همچنان طبق برنامه خود عمل خواهند کرد یا خیر.

جشنواره ونیز همزمان با اعلام خبر اعتصاب انجمن بازیگران آمریکا از هیات داوران پرستاره خود رونمایی کرد که شامل «جین کمپیون»، «لورا پویتراس»، «مارتین مک‌دونا» و «میا هانسن-لاو» خواهد بود و طبق اعلام پیشین «دیمین شزل»، ریاست هیات داوران را بر عهده دارد.

در جمع داوران ونیز ۲۰۲۳ «صالح باکری» بازیگر فلسطینی، «سانتیاگو میتره» فیلمساز آرژانتینی، «گابریله ماینتی» کارگردان ایتالیایی و همچنین «شو چی» هنرپیشه هنگ کنگی-تایوانی نیز حضور دارند. باید منتظر ماند و دید اعتصاب بازیگران در صورت ادامه در برگزاری جشنواره ونیز چه تاثیری خواهد داشت، جشنواره‌ای که در چند سال گذشته مهم‌ترین رویداد برای معرفی فیلم‌های فصل جوایز سینمایی و اسکار بوده و چندین برنده اسکار سال‌های اخیر برای نخستین بار در ونیز رونمایی شدند.

جشنواره فیلم تلوراید قرار است پنجاهمین دوره خود را در ۳۱ اوت (۹ شهریور) آغاز کند و تا روز کارگر ادامه یابد. این رویداد به طور سنتی تا یک روز قبل از شروع لیست فیلم‌های خود را اعلام نمی‌کند اما معمولاً اکثر رقبای اصلی جوایز را در فهرست خود قرار می‌دهد.

از بین تمام جشنواره های آینده، تلوراید ممکن است کمترین تأثیر را از اعتصابات انجمن‌های نویسندگان و بازیگران دریافت کند و دلیلش این است که بدون کنفرانس‌های مطبوعاتی و فرش قرمزهای مجلل برگزار می‌شود.

اساسا بازیگران می‌توانند در هر یک از جشنواره‌ها شرکت کنند تا زمانی که از نظر فنی آنها را تبلیغ نکنند. با این حال، طبق قوانین اتحادیه بازیگران آمریکا، استودیوها نمی‌توانند هزینه حضور بازیگران را در جشنواره‌های فیلم گران قیمت بپردازند و همچنین بازیگران نمی توانند در مهمانی‌های استودیوها شرکت کنند. بازیگران همچنین نمی‌توانند در هیچ یک از جلسات پرسش و پاسخ شرکت کنند و یا جایزه ویژه‌ و سالانه جشنواره‌ها را دریافت کنند.

با این تفاسیر، حضور بازیگران عضو اتحادیه بازیگران آمریکا در جشنواره‌های سینمایی در صورت ادامه اعتصاب تا حدود زیادی عملی نیست و جشنواره‌های مهم سینمایی با مهم‌ترین چالش خود پس از گذر از بحران کرونا رو به رو خواهند بود.

پیش از بازیگران، انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) نخستین نهاد سینمایی آمریکایی بود که در اعتراض به دستمزدهای پائین از اول ماه می دست به اعتصاب زد و در نتیجه آن ساخت بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی و سریال‌ها متوقف شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
کار خدا رو ببین
واسه ما نسخه پیچیدن و چاه کندن یکی یکی به سر خودشون اومد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار