بازدید 1661

ایران محاکمه منافقین را در دستور کار دارد

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: ایران اقدام‌های جدی را برای برخورد با منافقین در دستور کار خود قرار داده است.
کد خبر: ۱۱۸۳۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶ 15 July 2023

به گزارش تابناک به نقل از شفقنا، معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: ایران اقدام‌های جدی را برای برخورد با منافقین در دستور کار خود قرار داده است.

آقای دهقان در گفت وگویی ضمن اشاره به تحولات اخیر در آلبانی و صدور حکم دادستانی این کشور برای تفتیش مقر گروهک تروریستی منافقین، گفت: جنایت‌هایی که منافقین مرتکب شده و رفتارهای ضدانسانی که آن‌ها در دستور کار قرار داده به حدی بوده که با وجود همه حمایت‌های آمریکا، آن‌ها حتی در اروپا هم منزوی شدند.

وی با تاکید بر این موضوع که منافقین باید هزینه جنایت‌هایی را که در ایران مرتکب شدند، بپردازند، اظهار کرد: ایران اقدام‌های جدی را برای برخورد با منافقین در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه مسئولان قوه قضاییه موضوع محاکمه اعضای منافقین را در دستور کار دارند، عنوان کرد: امیدواریم هرچه زودتر این جنایتکاران که در ایران مرتکب جنایت شدند، ۱۷ هزار ایرانی را قتل عام کردند و به دامن دشمنان ایران پناهنده شدند، به سزای اعمالشان برسند.

معاون حقوقی رئیس جمهور در بخشی دیگر درباره آخرین وضعیت پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: پرونده شهید سلیمانی اخیرا در دو حوزه داخلی و بین المللی فعال شده است.

وی با اشاره به اینکه در داخل کار کارشناسی کافی درباره پرونده مذکور انجام شده و قوه قضاییه و دستگاه‌های ذی‎ربط در این زمینه فعال هستند، بیان کرد: در خارج نیز مرکز امور حقوقی بین‎المللی در این باره فعال است و نظرات وکلای خارجی نیز درباره پرونده ترور شهید سلیمانی اخذ شده است.

وی ، تاکید کرد: کار کارشناسی درباره پرونده ترور شهید سلیمانی کامل شده و اقدام نهایی به‎زودی انجام می‌شود.

وی در بخشی دیگر به موضوع وضعیت رای دیوان بین‎المللی کیفری درباره شکایت ایران علیه آمریکا مبنی بر تعیین فرصت دو ماهه برای مذاکره طرفین جهت تعیین میزان غرامت، اشاره کرد و افزود: ما به نماینده آمریکا در این پرونده نامه داده و خواستار آغاز مذاکره در این باره شدیم اما هنوز طرف آمریکایی پاسخی در این باره نداده است.

وی گفت: ما اقدام خود را انجام دادیم و با وجود عدم دریافت پاسخ از سمت طرف آمریکایی همچنان پیگیر موضوع مذاکرات مربوط به تقویم و تعیین خسارت‎های وارد شده به شرکت‌های ایرانی بر اثر تحریم‌ها بر اساس رای دیوان بین‎المللی کیفری هستیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور در بخشی دیگر در واکنش به اقدام اخیر برخی از کشورها درباره پرونده هواپیمای اوکراینی و ارجاع آن به دیوان لاهه، گفت: ما از اول معتقد بودیم که طبیعتا جمهوری اسلامی ایران متولی این موضوع است چرا که بیشتر سرنشینان هواپیما اتباع جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی با تاکید بر اینکه ایران همه اقدامات لازم را برای اتفاقی که افتاد، به انجام رسانده است، اظهار کرد: کسانی که آن خطا را مرتکب شدند، محاکمه شدند؛ ما نیز به عنوان معاونت حقوقی این موضوع را پیگیری کرده و تقاضای تسریع را در صدور حکم مربوط به متهمان هواپیمای اوکراینی داشتیم.

وی با بیان اینکه در داخل کشور برای پرداخت خسارت به اولیای افرادی که به رحمت خدا رفتند، اقداماتی انجام شد و بخشی از این‌ها آمدند و خسارت را دریافت کردند، تاکید کرد: موضوع هواپیمای اوکراینی در شورای «ایکائو» بررسی شده و در آن رفتار جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کار غیر عمدی شناخته شده و رایی که در آنجا صادر شده به نفع جمهوری اسلامی ایران است.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه برخی از کشورها به نوعی خود را متولی این امر دانستند و به کمک اوکراین آمدند، عنوان کرد: این کشورها تقاضای مذاکره کردند و ما هم به این موضوع پاسخ مثبت دادیم که از طریق مذاکره، مسئله را حل کنیم؛ اما اخیرا آنها (کانادا، اوکراین، انگلیس و سوئد) برای ارجاع دعوی‎شان در دیوان بین‎المللی دادگستری اقدام کرده و آن را ثبت کرده‎اند؛ این در حالی است که حتی این موضوع به برخی از کشورهای مذکور مرتبط نبود و آنها به نحوی خود را با بقیه همراه کردند.

وی با تاکید بر اینکه ایران در این موضوع پاسخ دیوان بین‎المللی دادگستری را خواهد داد، اظهار کرد: چون محاکمه داخل کشور صورت گرفته علی‎القاعده جایی برای نگرانی وجود ندارد چرا که روشن است این مسئله، مسئله‎ای عمدی نبوده است.آقای دهقان، در پایان تاکید کرد: اینکه بعضی ‎می ‎خواهند این مسئله را به عنوان یک عملیات عمدی از سمت ایران جلوه بدهند، مورد توجه قضات عالی رتبه دیوان بین‎المللی دادگستری قرار خواهد کرد و به نظر من این شکایت هم به جایی نخواهد رسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست