بازدید 97970

چگونه غرامت جنگ تحمیلی عراق به ایران وصول می‌شود و این غرامت چه عددی است؟

بر اساس برآورد‌های برخی کارشناسان ایرانی، ۴۴۰ میلیارد دلار خسارات مستقیم جنگ تحمیلی بوده که اکنون به ۱.۱ تریلیون دلار یا ۱۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. این‌ها به جز غرامتی است که برخی جانبازان ایران به واسطه لطمه انسانی به کشور، انتظار دریافتش را دارند. حتی اگر قرار باشد صرفاً رقم ۹۷ میلیارد دلاری گزارش هیات کارشناسی سازمان ملل پرداخت شود، اکنون باید بالغ بر ۲۴۲ میلیارد دلار به ایران خسارت پرداخت شود.
کد خبر: ۱۱۸۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳ 13 July 2023

چگونه غرامت جنگ تحمیلی عراق به ایران وصول می‌شود و این غرامت چه عددی است؟

جنجال‌هایی که پس از تجمع گروهی از جانبازان دفاع مقدس با محوریت مطالبه غرامت جنگ تحمیلی به ایران شکل گرفت، این پرسش را پیش کشید که ایران با چه کیفیتی می‌تواند این غرامت را وصول کند و وقتی از غرامت جنگی سخن به میان می‌آید، درباره چه رقمی سخن می‌گوییم؟

به گزارش «تابناک»؛ در ۲۸۸۸ روز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، نزدیک ۲۰۰ هزار تن از مردم ایران به شهادت رسیدند که بیش از ده هزار شهید حاصل حملات هوایی و موشکی ارتش بعث عراق به ایران بود. بیش از سه چهارم این شهدا، جوانان تا ۲۵ سال بودند که نسل مولد ایران به شمار می‌رفتند. علاوه بر این، نزدیک ۳۲۰ هزار ایرانی اعم از رزمنده یا مردم عادی در طول جنگ جانباز شدند که حدود ۱۳۰ هزار از تن ایشان در زمره جانبازان شیمیایی قرار دارند. جمعیتی عظیم از رزمندگان و مردم عادی نیز در صحنه‌های نبرد و یا بر اثر حملات ارتش عراق به شهر‌ها مجروح شدند؛ این‌ها فقط بخش کوچکی از ابعاد انسانی هشت سال دفاع مقدس در سمت ایران است.

چندی پیش گروهی از جانبازان با تجمعی مقابل بنیاد شهید که در حال سوق داده شدن به دیگر مناطق بود، خواستار غرامت جنگ شدند. بخشی از خواسته‌هایشان متاثر از فشاری بود که شرایط اقتصادی سال‌های اخیر به آن‌ها مداوم وارد کرده است. بسیاری از جانبازان به ویژه جانبازان شیمیایی، توان فعالیت کامل را ندارند. بخش دیگری از جانبازان نیز به واسطه آنکه در دهه‌های شش و هفتم زندگی‌شان به سر می‌برند، آثار جانبازی توان‌شان را برای فعالیت اقتصادی به ویژه فعالیت‌های یدی تحلیل برده و عملاً امکان فعالیت تمام وقت موثر برای تامین خانواده‌هایشان را در شرایط کنونی ندارند؛ بنابراین، نمی‌توان مطالبه آن‌ها را برای دریافت حقوق بیشتر در سال‌های پیش روی عمرشان غیرمنطقی تلقی کرد. از سوی دیگر، منابع بنیاد شهید و جانبازان با محدودیت‌هایی مواجه است و شاید به همین دلیل شعار گروهی از جانبازان در این مقطع دریافت غرامت جنگ ایران و عراق شده است.

 

چه مسیرهایی برای دریافت غرامت وجود دارد؟

یکی از مطالبات ایران که منجر به درازا کشیدن آتش بس در دفاع مقدس شد، از قضا پرداخت غرامت جنگ از سوی رژیم بعث عراق بود، اما صدام حسین زیر بار این خواسته نرفت. سرانجام در قطعنامه تحمیلی ۵۹۸ نیز متنی مبنی بر پرداخت غرامت جنگ از سوی عراق در نظر گرفته نشد و تنها در بند ۶ این قطعنامه، تعیین مسئول منازعه از سوی دبیرکل و ارجاع نتیجه به شورای امنیت سازمان ملل گزارش شده و در بند ۷ نیز بر عظمت خسارات و لزوم بازسازی، بدون اشاره به نقش عراق در تامین هزینه‌های بازسازی و پرداخت خسارات تاکید شده است.

بیایید یک بار متن کامل قطعنامه را مرور کنیم: «در ۲۰ ژوئیه ۱۹۸۷، با ابراز نگرانی عمیق از اینکه با وجود درخواست‌هایش برای آتش‌بس منازعه بین جمهوری اسلامی ایران و عراق، با تلفات سنگین‌تر انسانی و ویرانی‌های بیشتر همچنان ادامه دارد، با ابراز تاسف از آغاز و ادامه این منازعه، همچنین با ابراز تاسف از بمباران مراکز کاملاً مسکونی غیرنظامی، حمله به کشتی‌های بی‌طرف و هواپیمایی مسافربری، نقض حقوق بین‌المللی دربارهٔ بشر دوستی و سایر حقوق مربوط به درگیری‌های مسلحانه، و به ویژه به کار بردن سلاح‌های شیمیایی که بر خلاف تعهدات مذکور در پروتکل ۱۹۲۵ ژنو می‌باشد، با ابراز نگرانی عمیق از اینکه تشدید و گسترش بیشتر منازعه ممکن است وقوع یابد با اتخاذ تصمیم پایان دادن به کلیه عملیات نظامی بین ایران و عراق و با اعتقاد به اینکه منازعه بین ایران و عراق باید به نحو جامع، عادلانه، شرافتمندانه و پایدار حل شود، با یادآوری مجدد مقررات منشور ملل متحد، و به ویژه تعهد کلیه کشورهای عضو که اختلافات بین‌المللی خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز و به گونه‌ای که صلح و امنیت بین‌المللی و عدالت دچار مخاطره نگردد، حل نمایند. با احراز این که نقض صلح در مورد منازعه بین ایران و عراق وجود دارد، با اقدام بر اساس مواد ۳۹ و ۴۰ منشور ملل متحد؛۱- آمرانه می‌خواهد که ایران و عراق به عنوان نخستین گام در حل اختلاف از طریق مذاکره، آتش‌بس فوری را رعایت کنند، کلیه عملیات نظامی را در زمین، دریا و هوا قطع کنند و نیرو‌ها را بدون درنگ به مرز‌های شناخته شده بین‌المللی بازگردانند.
۲- از دبیرکل درخواست می‌کند که گروهی از ناظران سازمان ملل را برای تأیید، تحکیم و نظارت بر آتش‌بس و عقب‌نشینی اعزام دارد و همچنین درخواست می‌کند که دبیرکل ترتیبات لازم را با مشورت با طرفین فراهم آورد و گزارش آن را به شورای امنیت تسلیم دارد.
۳- مصراً می‌خواهد که اسیران جنگی پس از قطع عملیات خصمانه، بر طبق کنوانسیون سوم ژنو، در اوت ۱۹۴۹ بدون درنگ آزاد شوند و به کشور‌های خود برگردند.
۴- از ایران و عراق می‌خواهد که در اجرای این قطعنامه و کوشش‌های میانجیگری برای دستیابی به یک راه حل جامع، عادلانه و شرافتمندانه مورد قبول دو طرف، دربارهٔ کلیه مسائل مهم، بر طبق اصول مندرج منشور ملل متحد با دبیرکل همکاری کند.
۵- از کلیه کشور‌های دیگر می‌خواهد که نهایت خویشتن داری را به عمل آورند و از هر اقدامی که ممکن است منجر به تشدید و گسترش بیشتر منازعه گردد، خودداری کنند و به این ترتیب، اجرای قطعنامه حاضر را تسهیل کنند.
۶- از دبیرکل درخواست می‌کند تا مشورت با ایران و عراق، مسئله ارجاع تحقیق دربارهٔ مسئولیت منازعه به هیئت بی‌طرفی را بررسی کنند و هرچه زودتر به شورای امنیت گزارش دهد.
۷- با تصدیق ابعاد عظیم خساراتی که در طول منازعه داده شده و ضرورت تلاش‌های بازسازی با کمک‌های مناسب بین‌المللی پس از خاتمه منازعه، از دبیرکل درخواست می‌کند که گروهی از کارشناسان را برای بررسی مسئله بازسازی تعیین و به شورای امنیت گزارش کند.
۸- همچنین از دبیرکل درخواست می‌کند از طریق مشورت با ایران و عراق و سایر کشور‌های منطقه، راه‌های افزایش امنیت و ثبات منطقه را بررسی کند.
۹- از دبیرکل درخواست می‌کند، که شورای امنیت را در مورد اجرای این قطعنامه آگاه سازد.
۱۰- تصمیم می‌گیرد که در صورت لزوم برای بررسی اقدامات دیگر به منظور تضمین اجرای این قطعنامه تشکیل جلسه دهد.»

بر اساس همین قطعنامه، در گزارشی از سوی سازمان ملل، عراق به عنوان آغازگر جنگ و نقض کننده حقوق بشر شناخته و مسئولیت جنگ متوجه عراق شد؛ اما همان گونه که مشخص است، اشاره‌ای به غرامت جنگی نشده است. در مقابل در قطعنامه ۶۸۷ شورای امنیت سازمان ملل که در ۲۶ مارس ۱۹۹۱ و پس از حمله ارتش بعث عراق به کویت صادر شد، به بحث غرامت اشاره شده است.

در بند‌های مربوط به پرداخت خسارات آمده است:

«۱۵- از دبیرکل درخواست می‌کند تا در مورد اقدامات انجام شده برای تسهیل بازگرداندن تمام اموال کویتی که توسط عراق ضبط شده است، از جمله فهرستی از اموالی که کویت ادعا می‌کند بازگردانده نشده یا دست نخورده بازگردانده نشده است، به شورای امنیت گزارش دهد.
۱۶- مجدداً تأکید می‌کند که عراق، بدون لطمه به بدهی‌ها و تعهدات عراق که قبل از ۲ اوت ۱۹۹۰ به وجود آمده است، که از طریق مکانیسم‌های عادی رسیدگی خواهد شد، طبق قوانین بین المللی در قبال هرگونه خسارت مستقیم، خسارت، از جمله آسیب‌های زیست محیطی و تخلیه مسئولیت دارد؛ منابع طبیعی یا آسیب به دولت‌ها، اتباع و شرکت‌های خارجی در نتیجه تهاجم و اشغال غیرقانونی عراق به کویت.
۱۷- تصمیم می‌گیرد که تمامی اظهارات عراق از ۲ اوت ۱۹۹۰ مبنی بر انکار بدهی خارجی خود باطل و رد است و از عراق می‌خواهد که با جدیت به تمام تعهدات خود در مورد خدمات رسانی و بازپرداخت بدهی خارجی خود پایبند باشد.
۱۸- همچنین تصمیم می‌گیرد صندوقی را برای پرداخت غرامت برای دعاوی مشمول بند ۱۶ بالا ایجاد کند و کمیسیونی را تشکیل دهد که صندوق را اداره کند.
۱۹- دبیرکل باید حداکثر سی روز پس از تصویب قطعنامه حاضر، توصیه‌هایی را برای صندوق برای برآورده کردن الزامات پرداخت مطالبات تعیین شده مطابق بند ۱۸ فوق و برای تصمیم گیری به شورای امنیت ارائه کند؛ برنامه‌ای برای اجرای تصمیمات مندرج در بند‌های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ فوق، از جمله: اداره صندوق. سازوکار‌های تعیین سطح مناسب مشارکت عراق در صندوق بر اساس درصدی از ارزش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی از عراق که از رقمی که دبیرکل آن را به شورا پیشنهاد می‌کند، تجاوز نکند. نیاز‌های مردم عراق، ظرفیت پرداخت عراق در ارتباط با موسسات مالی بین المللی با در نظر گرفتن خدمات بدهی خارجی و نیاز‌های اقتصاد عراق. ترتیباتی برای اطمینان از اینکه پرداخت‌ها به صندوق انجام می‌شود. فرآیندی که طی آن وجوه تخصیص داده می‌شود و مطالبات پرداخت می‌شود. رویه‌های مناسب برای ارزیابی زیان‌ها، فهرست‌بندی ادعا‌ها و تأیید اعتبار آن‌ها و حل و فصل دعاوی مورد مناقشه در رابطه با مسئولیت عراق همانطور که در بند ۱۶ بالا مشخص شده است؛ و ترکیب کمیسیون تعیین شده در بالا؛ فهرست کردن ادعا‌ها و تأیید صحت آن‌ها و حل و فصل دعاوی مورد مناقشه در رابطه با مسئولیت عراق همانطور که در بند ۱۶ در بالا مشخص شده است؛ و ترکیب کمیسیون تعیین شده در بالا؛ فهرست کردن ادعا‌ها و تأیید صحت آن‌ها و حل و فصل دعاوی مورد مناقشه در رابطه با مسئولیت عراق همانطور که در بند ۱۶ در بالا مشخص شده است؛ و ترکیب کمیسیون تعیین شده در بالا.»

از قضا از طریق همین قطعنامه، برنامه نفت در برابر غذای عراق آغاز و در ابتدا نیز از طریق فروش نفت عراق، روند پرداخت خسارات کویت شروع شد که آخرین قسط این غرامت ۵۲.۴ میلیارد دلاری نیز دی ۱۴۰۰ پرداخت شد تا بدین ترتیب، قطعنامه ۶۸۷ به سمت لغو برود و مسیر فعالیت عادی بانکی عراق بالاخره هموار شود. در واقع مسیر دریافت غرامت کویت از عراق، بیش از آنکه حقوقی باشد، سیاسی بود و هرچند قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تاثیر حقوقی دارد، اجرای این قطعنامه متاثر از اراده قدرت‌های بزرگ بود؛ اراده‌ای که حتی پس از سقوط دولت بعث عراق و روی کار آمدن نظام سیاسی جدید در عراق نیز برقرار ماند. این وضعیت بار دیگر بر این واقعیت تاکید می‌کند که تغییر نظام‌های سیاسی مستقر در یک کشور، نافی مسئولیت حقوقی اقدامات آن کشور نیست.

درباره آلمان نیز وضعیت مشابهی حاکم بود و آلمان تا سال ۲۰۱۰ در حال پرداخت غرامت‌های جنگ جهانی بود و با وجود آنکه نظام سیاسی آلمان، یکی از متحدین اصلی آمریکا، انگلیس و فرانسه است، این مطالبه تدریجی وصول شد؛ بنابراین، بر خلاف برخی اظهارات پراکنده برخی مقامات عراقی در سال‌های اخیر، با تغییر نظام سیاسی عراق، مسئولیت حقوقی اقدامات نظام سیاسی پیشین این کشور کان لم یکن نخواهد شد. با این حال، با توجه به فضای کنونی عرصه بین الملل، مسیر شورای امنیت برای دریافت چنین خساراتی متکی بر گزارش هیات کارشناسی دبیرکل پیشین سازمان ملل هموار نیست و صدور قطعنامه‌ای که عراق را مکلف به پرداخت خسارات حمله به ایران نماید، دست‌کم در این مقطع زمانی و در آینده‌ای نزدیک بسیار نامحتمل است.

همچنان که علی خرم، سفیر پیشین ایران در سازمان ملل، مشاور وزیر امور خارجه وقت و رئیس ستاد پذیرش قطعنامه ۵۹۸ درباره گزارش دبیرکل وقت سازمان ملل نیز گفت: «این گزارش در شورای امنیت ثبت شد و شورای امنیت نه، آره گفت و نه، نه گفت. می‌توانست اکشنی انجام بدهد و قطعنامه‌ای صادر بکند ولی این نیازمند رابطه خوب ایران با‌‌ همان اعضای دائم شورای امنیت بود. ایران باید اقلا با سه چهار تا از این اعضای شورای امنیت رابطه خوبی می‌داشت، ما با هیچ کدام رابطه عالی نداشتیم. کسی نبود برای ما در شورای امنیت در مقابل عراق یقه پاره کند. در حالی که در مقابل کویت اکشن داشتند.»

با توجه به آنکه بسیار بعید است دولت عراق داوطلبانه حاضر به پذیرش پرداخت غرامت جنگ تحمیلی شود، تنها مسیر پیش روی، دیوان بین المللی دادگستری مشهور به لاهه است؛ مسیری پیچیده و طولانی که حتی در صورت به نتیجه رسیدن، سال‌های طولانی زمان خواهد برد. پیچیدگی‌های حقوقی چنین پرونده‌ای نظیر تعیین این موضوع که «آیا خسارات دوران پس از ورود ایران به خاک عراق برای دفع تهاجم ارتش بعث نیز شامل دوره تعیین غرامت می‌شود؟» جزو مسائلی خواهد بود که این پرونده را به درازا خواهد کشاند. علاوه بر این، حتی صدور رای به نفع ایران در مراجع بین المللی و تعیین رقم غرامت، پایان مسیر نیست، چون اگر اراده سیاسی دولت عراق بر اجرای رای نباشد، اجرای آن عملیاتی نمی‌شود؛ کما این که بسیاری از آرای صادره از سوی لاهه به واسطه عدم اراده سیاسی طرف محکوم، دهه‌هاست که اجرایی نشده و روی کاغذ مانده است.

 

رقم غرامت چند میلیارد دلار است؟

چگونه غرامت جنگ تحمیلی عراق به ایران وصول می‌شود و این غرامت چه عددی است؟

حال فرض را بر این بگذاریم که اساساً قطعنامه یا رایی به نفع ایران صادر شود و عراق نیز پرداخت خسارت را بپذیرد و این روند را شروع کند؛ در آن صورت درباره چه رقمی سخن می‌گوییم؟ پس از پایان جنگ تحمیلی در سال ۱۳۷۰ هیأتی از سوی خاویر پرز دکوئیار دبیرکل وقت سازمان ملل به تهران آمد تا خسارات‌ وارده بر ایران را برآورد کند. در گزارش هیات کارشناسی سازمان ملل درباره وضعیت بازسازی جنگ در ایران در سال ۱۹۹۱ که در دو نوبت به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد، تصریح گشته عراق پانصد هزار اصله خرما را تعمدا قطع کرده و تخریب مهندسی گسترده‌ای در خاک ایران انجام داده و رقم ۹۷ میلیارد دلار خسارت غیرمستقیم، به عنوان برآورد دولت ایران ذکر شده است؛ رقمی که قاعدتاً کسر کوچکی از خسارات ایران در این نبرد پرهزینه را شامل می‌شود. گزارش دبیرکل وقت سازمان ملل متحد در ۱۸ آذر ۱۳۷۰ به شورای امنیت، هرچند سرنوشت بند ۶ قطعنامه ۵۹۸ را به نفع تهران رقم زد، چنان که کمال خرازی، وزیر خارجه دوره اصلاحات گفت: «...شورای‌ امنیت‌ هیچ‌ عکس‌العملی‌ نسبت‌ به‌ گزارش‌ دبیرکل‌ نشان‌ نداد و طبیعی‌ بود که‌ در فضای‌ سیاسی‌ آن موقع‌ نمی‌خواستند کاری‌ را علیه‌ عراق‌ و به نفع‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ انجام‌ بدهند و هیچ‌ اقدامی‌ را شورای‌ امنیت‌ روی‌ این‌ مسأله‌ نکرد.»

در نهایت ایران پس از سقوط رژیم صدام، نامه‌ای در روز ۱۶ اردیبهشت ۸۲ به دبیرکل سازمان ملل فرستاد و با اشاره به شناسایی رژیم عراق به عنوان متجاوز از سوی دبیرکل سابق، خواست با سر کار آمدن دولت جدید در عراق، برای تامین و جبران خسارات و پرداخت غرامت به ایران اقدام شود. دبیرکل وقت سازمان ملل در پاسخ به درخواست ایران تاکید کرد: «با توجه به وضعیت فعلی عراق که در آن یک حکومت شناسایی‌شده‌ای وجود ندارد، باید جبران خسارات را به تشکیل دولت ملی در عراق و از طریق مذاکرات دوجانبه موکول کرد.» وزیر خارجه وقت ایران این نامه را «اقدامی به عنوان ثبت در سازمان ملل که ما خواهان پرداخت غرامت هستیم» ارزیابی کرد. در سال ۱۳۸۳ که همه کشور‌ها میزان مطالباتشان از عراق را در چارچوب قطعنامه ۶۸۷ شورای امنیت سازمان ملل ثبت می‌کردند، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با وزارت امور خارجه، مطالبات مستقیم و غیرمستقیم ایران را در صندوق بین‌المللی پول به ثبت رساند و با اشاره به ارزیابی سازمان ملل مبنی بر اینکه میزان خسارات ایران در این جنگ ۹۷.۲ میلیارد دلار به عنوان خسارات مستقیم غیرنظامی بوده، این رقم را به عنوان مطالبات ایران از عراق ثبت کرد.

با وجود این، بر اساس برآوردهای برخی کارشناسان ایرانی،۴۴۰ میلیارد دلار خسارات مستقیم جنگ تحمیلی بوده که با توجه به ارزش کنونی دلار، اکنون به ۱.۱ تریلیون دلار یا ۱۱۰۰ میلیارد دلار بالغ می‌شود. اینها به جز غرامتی است که برخی جانبازان ایران به واسطه لطمه انسانی به کشور، انتظار دریافتش را دارند و البته واضح است که این مجاهدت‌ها قابلیت ارزش گذاری ریالی ندارد. حتی اگر قرار باشد صرفاً رقم ۹۷ میلیارد دلاری خسارات غیرمستقیم درج شده در گزارش هیات کارشناسی سازمان ملل پرداخت شود، اکنون می‌بایست بالغ بر ۲۴۲ میلیارد دلار به ایران خسارت پرداخت شود. در واقع وقتی سخن از غرامت به میان می‌آید، درباره رقمی حد فاصل ۲۴۲ تا ۱۱۰۰ میلیارد دلار بحث می‌شود که حتی برای اقتصاد‌های بزرگی، چون آمریکا و چین نیز بسیار بزرگ است؛ هرچند با توجه به آنکه عراق فقط در سال ۲۰۲۲، ۱۱۵ میلیارد دلار فروش نفت داشت، در صورتی که کار به پرداخت غرامت برسد، توان پرداخت تدریجی آن را خواهد داشت.

در سال‌های اخیر هرگاه موضع خاصی از دولت عراق مشاهده شده، برخی مقامات داخلی از لزوم دریافت غرامت سخن به میان آورده‌اند؛ اما این موضوع خیلی زود به گرته فراموشی سپرده شده و مشخص نیست، این ایده یک شعار تبلیغاتی برای این چهره‌ها بوده یا یک مساله جدی است. به هر حال، باید دید آیا اساساً چنین جمع بندی سیاسی در داخل کشور وجود دارد، چون قاعدتاً پیگیری چنین مطالبه‌ای می‌تواند به حساسیت‌های ناسیونالیستی در عراق دامن بزند و متحدین ایران در عراق به قدری تحت فشار قرار بگیرند که جریانی ضدایرانی روی موج ملی گرایی افراطی بتواند زمام امور سیاسی عراق را به دست بگیرد و حتی شاهد دور تازه رفتارهای مخاصمانه جویانه از سوی کشوری باشیم که اکنون روابط دوستانه‌ای با ایران دارد؛ اتفاقی که در آلمان رخ داد و تعیین خسارت سنگین جنگ جهانی اول و فشاری که به دولت وقت آلمان وارد شد، منجر به تضعیف دولت متعدل و روی کار آمدن هیتلر شد که در نهایت به جنگ جهانی دوم انجامید؛ بنابراین، مساله بسیار پیچیده تر از آن است که بتوان به سادگی آن را به عنوان یک دستورکار حقوقی برای دولت ایران تزویج کرد و خواستار اجرایش شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
کویت برای غرامتش رو کامل ازعراق گرفت درصورتی که ابعاد فجایع عراق در کویت قابل مقایسه با عمق فجایع وخسارت عرلق به ایران نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
ما هرگز نمی‌توانیم غرامت بگیریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
تا قبل از قبول قطعنامه ۵۹۸ عراق متجاوز شناخته شده است ولی از زمان قبول قطعنامه ۵۹۸ توسط صدام تا پایان جنگ ایران بخاطر عدم قبول قطعنامه مشکل خواهد داشت.این حق مردم ما است که طلب خسارت کند به شرط اینکه سیاسی بازی ها بگذارد.
اولاً پول برق و گازشان را نمي دهند انتظار غرامت بعد از ٣٠ سال داريد ؟ دوماً برادران مسلمان عرب را نميشود اينگونه زير فشار گذاشت برادران هستند ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
قراره حشدالشعبی بیان دانشگاه تهران و بعدا هم حتما شریف و امیرکبیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
نباشه چنین برادری .....ما ایرانی هستیم وانها عرب
هرگز عراق بدلیل دیپلماسی غلط ایران در آن زمان چیزی به ایران نخواهد داد این خط و این نشان، سری به اسناد بزنید متوجه خواهید شد که آقای ولایتی و بر و بچه هایش چه اشتباه بزرگی کرده است....
پشت گوشتون رو دیدید غرامت رو هم میبینید! اول اینکه خودتون یک توافقی کردید که راه های گرفتن توافق رو بستید ( بر اساس نظر کارشناسان) دوم اینکه اگر هم این امکان وجود داشته باشه، جمهوری اسلامی نمیتونه بگیره! چون نه سازمان ملل نه هیچ سازمان بین المللی پشت سرش هست
این حق ایران و ملت ایران است
نه تنها یک ریال از عراق دریافت نشد بلکه در عوض کلی هم خرج آبادانی عراق توسط ایران پرداخت شد
شما خجالت نکشیدید به جانبازان معترض حمله کردید
غرامت پیش با این اقتدار ملی که از بین بردید
کویت که کلا به اندازه یک شهر کوچک ما است تمام ۵۲ میلیارد دلارش را از عراق گرفت
چرا ما باید دو هزار میلیارد دلار خسارت جنگ و تجاوز به کشور و مردم در ۸ سال جنگ را به عراق ببخشیم ؟؟؟
تا دلار اخرش باید دریافت گردد و هر کسی مخالفت کند دارد خیانت به کشور و مردم میکند و بس
پس اینجور که شما کامل و مفصل توضیح دادید یعنی ادعای غرامت کشک . هزار تومان هم دستمان نمیگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
برادر گرامی در این مملکت همه چیز کشکی هست چه برسد به گرفتن غرامت چرا که این جور کارها پشتوانه مردمی و بین المللی می خواهد تنها کشورهای حامی اینها همه روس و چین هست که آنها ادعا دارند باید جنوب ایران را تحویل اعراب بدهید چه برسد آنها بخواهند از ماحمایت کنند که از عراق غرامت بگیریم و این درحالی هست کهپشتوانه کشور عراق آمریکا هست نه روباه پیر که روس باشد.
این غرامت را میشه از محل هزینه پیاده رویها و خدمات مواکبی که برادران عراقی ارائه میدهند وصول کرد. اجرهم عند الله
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
ارقام رو متوجه نیستی حاجی؟؟میلیارد دلاره . بعد هم رفتی کربلا زیارت از جیب مبارک خرج کن . بیت المال برای هزینه اسکان و خوراک شما در سفر زیارتی نیست .
سی و چند سال از پایان جنگ گذشته. اگر بعد از جنگ گرفتن عرامت پیگیری می شد تا الان به سرانجام رسیده بود.
ضمنا به جای فرضیه بافی و پیش بینی های الکی بهتره در ابتدا درخواست رسمی از دولت عراق بشه و در صورت پاسخ منفی یا پاسخ ندادن در مدت معلوم البته کوتاه، با کمک از وکلای گران اما کارکشته خارجی و با کمک وکلای نام آشنای داخلی( واسه این کار مهم ملی جناح بازی و حزب بازی و و کیل از این جناح باید باشه و ... اینا نباشه) پرونده دریافت غرامت جنگ گشوده بشه تا به نتیجه برسه.
البته لازم به گفتن نیست که نظر قدرت های تاثیر گذار هم در رای دادگاه و دیوان بین المللی تاثیر داره پس لابی های لازم باید شکل بگیره
مرحوم رفسنجانی سال 68 خسارت جنگ را 1 تریلیون اعلام کرد که با توجه به افت 8 برابری قیمت دلار از انزمان الان میشود 8 تریلیون دلار. طبیعتا مسئولان از رسیدگی به موضوعات مهمتری مثل روسری بانوان و البته مسئله فلسطین وامثال اینها فراغتی حاصل کنند پس از 35 سال به این موضوع هم رسیدگی خواهندکرد.
کویت که 10 سال بعد ایران موردحمله عراق قرارگرفت غرامتشو گرفته. ضمنا برخی ها که درعراق وشگفتا درخود ایران صرفا صدام رایا رژیم صدام را مسئول میدانند که الان نیستند به این اصل بدیهی حقوق بین الملل توجه ندارند که اصل مسئولیت پذیری کشورهاست. همانگونه که قراردادهای مختلف زمان پهلوی وحتی قاجار صرفنظر از به نفع یا ضرر ایران بودنشان معتبر ودرحال اجراست
از سردار قاآنی بخواهید طلب ایرا را از عراق بگیرد
اگر نمی توانید به من سمت بدهید تا یک دلار آخرش را بگیرم
جرات دارید در پیاده روی اربعین پلاکارد در کربلا و نجف بالا ببرید و درخواست غرامت جنگ کنید ،
این نتیجه گیری آخر واقعا غیر حرفه ای بود...اولا دنیای کنونی مشابه قبل از جنگ جهانی دوم نیست ...دوما عراق آن توانایی را که المان داشت هرگز نداشته و نخواهد داشت... و سوما اگر چنین بود این موضوع باید بعد از دریافت غرامت کویت از عراق هم رخ می داد...و اما ایالات متحده از خساراتی که از طرف ایران به ان وارد شده آن هم به دلیل اتهامات ثابت نشده از پول های این کشور برداشت میکنه ولی جنگ عراق با ایران و موضوعی به این روشنی و محکوم شده توسط سازمان ملل و....غرامت نداره....عدم دریافت غرامت از عراق تنها به نفع سران است نه مردم....
بنظر من فعلا حشد الشعبی ها را در دانشگاه تهران مستقر کنیم و به عمران و آبادانی عراق در قالب هزاران طرح مختلف ادامه بدیم و گاز و برق به عراق بدیم بدون دریافت پول بهتره تا گرفتن غرامت
فعلا مراقب باش که یک وقت غرامت جنگ اوکراین رو از ما نگیرند انوقت گرفتن غرامت از عراق پیشکشون
خنده داره واقعا آقایون سال هاست به جای گرفتن غرامت ، دارن میلیارد ها دلار تو عراق هزینه میکنن که هیچ فایده ای هم واسه مردم نداشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
پول مفت مردم زیر دست مسئولان نالایق
اولا که عراق طلب گاز به ایران رو به زور میده و به جای پول گاز میخواد نفت خام به ایران بده ، دوم اینکه با وجود تحریم های بانکی و نبود fatf چطور میخواید میلیارد ها دلار پول رو جا به جا کنید به کشور؟!
مگر قرار است که از عراق مطالبه غرامت بکنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
بله . دقیقا
اقا شماره حساب بدین می خوان بریرند به حسابتون !!!!!!!در ضمن وقتی به دست ملت ایران نمیرسد دادن با ندادنش فرقی نمی کند
تا جائیکه یادمه با درخواست از سازمان ملل برای پذیرش قطعنامه جنگ متوقف شد . زمانیکه عراق حاضر به دادن غرامت بود ، شما میگفتید جنگ جنگ تا رفع فتنه ، بعد کم آوردید
غرامت کیلویی چند؟ تازه بعد از جنگ کلی در عراق هزینه کرده ایم،، الانم داریم شهرهاشون رو آباد میکنیم. اونم با پول مرم ایران و با خون جوانان ایرانی
با سلام
از سایت تابناک بابت طرح این موضوع مهم و ملی،تشکر میکنیم.بازهم یک کاری کرد.مسیولین که انگار نه انگار که این حق ملت ایران است که باید پیگیری شود.کیهان کجا است.
مسئولین فکر میکنند صاحبان کشور هستند و میتوانند پول مردم را ببخشند
با توجه به سیاست های کلی که ما داریم متاسفانه تحت هیچ شرایطی قادر به دریافت حتی یک دلار به عنوان خسارت جنگ نیستیم!!!!!! مگه اینکه در اینده اتفاقاتی رخ بده و روابط بسیار نزدیکی با امریکا داشته باشیم و تنها در اون صورت هست که میشه خسارت رو مطالبه کرد. متاسفانه در زمانیکه می بایست اتش بس رو قبول می کردیم، دنبال فتح کربلا و سپس قدس بودیم و هرگز به همچین روزی فکر نکردیم(مسئولین وقت که هنوز هم سر کار هستن). بنا بر این بهترین کار اینه که حداقل برای ثبت در تاریخ و راحت کردن کار نسل های بعدی ما که بدون شک این حق ایران را مطالبه خواهند کرد، کار کارشناسی در خصوص براورد واقعی خسارت جنگ رو انجام بدیم و حتی می تونیم به دیوان لاهه هم مراجعه کنیم اما بعید می دونم هیچ اراده اساسی در دو طرف (عراق و ایران) وجود داشته باشه تا این حق مسلم ایران داده بشه. متاسفانه نه مسئولین عراق به راحتی زیر بار خواهند رفت و نه اراده ای از طرف مسئولین ما وجود داره
برادران دینی هستن.
این گزارش بود...یا توجیه کردن و جا انداختن موضوعی بود نمی دانم...
حالا فرض کنیم سوال بود.
آیا بهتر نیست این سوال از کارشناسان خبره حقوق بین الملل ایرانی پرسیده شود؟
این عزیزان زمانی که برای کشورهای دیگر کار می کنند پرونده های بزرگی را پیش برده اند.
حالا یا اینجا بهای لازم به کارشان داده نمی شود یا اصلا درخواستی از آنها نمی شود
حالا ما که برای همه چی ستاد درست می کنیم بیایید یک ستاد هم برای این کار فعال کنید. ضرری ندارد
یک رزمنده سابق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
همه میدانند که غرامت باید پرداخت بشود مگر اینکه دولتی بخواهد برخلاف منافع ملی خودش و از روی احساسات عمل کند
منافع ملی را نباید تحت تاثیر احساسات برنامه ریزی کرد ودر هر شرایطی باید آنرا بدست آورد در زمانه ای که روی سیاست هیچ کشوری که نباید حساب باز کرد نباید ما از غرامتی که حقمان است بگذریم چرا عراق ویرانی‌های بسیاری ببار آورده وآینده شهید وجانباز داده‌ایم ومثل کویت برادر تنی عراق باید تا دینار آخر غرامت از عراق بگیریم
پول برق و گاز صادراتی رو نمی تونیم بگیریم . چه رسد به غرامت جنگ
حرف غرامت بزنیم تا قیامت باهامون قهر میکنن و کربلا بی کربلا!
بجای این میلیارد دلار پول ها یی که به سوریه دادید، آیا نمی بایستی آنرا به خانواده شهدا و جانبازانی بدهید که واقعا گرفتارند، اینها بودند که بدون هیچ چشمداشتی برای دفاع از کشور و مردمانش جان خود را فدا کردند و بدنبال گرفتن پست و مقام و تولیت موقوفه و رانت نبودند،
الان هم ابن پول هایی که عراق آزاد کرده بجای صرف حجاج شود لازم است در ‌وهله اول به خانواده شهدا و جانبازان داده شود، مابقی صرف پرداخت حقوق عقب افتاده بازنشستگان بشود،
گرفتن غرامت منافاتی با دوستی ندارد، اتفاقا دوستی واقعی و پایدار براساس عدل و انصاف ممکن است.
من سر پل صراط حقم را میخواهم . آن زمان آقایانی که تصمیم اشتباه گرفتند میدن . منتظر باشید. اگر ندادند تمام گناه ملت برای آن ها راضی میشویم. اگر خدا عادل است پس این درخواست حق و منطقی ست .
حالا که عراق بدون اجازه امریکا نمیتونه پول برق و گاز را بده فیلتون یاد هندستون افتاده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی