بازدید 18032
بررسی یک ادعای مهم و یادآوری نکاتی مهم‌تر به مسئولان؛

مدیرکل سابق: «۵۷ درصد ایرانیان سوءتغذیه دارند» و «حتی رئیس جمهور هم نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد»!

برنامه ریزی برای تدارک نقشه راهی جامع که اگر تهیه و اجرا نشود، سوتغذیه و کمبود در میزان کالری دریافتی روزانه، کمترین مصیبتی است که انتظارمان را خواهد کشید و چه بسا با جامعه‌ای مواجه باشیم که محل عمده هزینه هایش در بخش عمومی، کاهش آسیب‌های ناشی از سوتغذیه و مقابله با معضلات ارث رسیده از فقر خوراکی در گذشته باشد. میراثی تلخ که این روز‌ها مقدمات شکل گیری اش در حال طی شدن است
کد خبر: ۱۱۸۲۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶ 11 July 2023

مدیرکل سابق: «۵۷ درصد ایرانیان سوءتغذیه دارند» و «حتی رئیس جمهور هم نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد»!۵۷ درصد ایرانیان سو تغذیه دارند و کالری مورد نیاز روزانه را دریافت نمی‌کنند؛ این ادعایی است که مورد توجه شماری از کاربران فضای مجازی قرار گرفته و در حال دست به دست شدن است. اما واقعیت از چه قرار است؟

به گزارش «تابناک»، از جمله مفاهیمی که در سایه اختلاف نظر‌ها در تعریف، همواره مورد اختلاف بوده و سخن گفتن پیرامونش دشوار است، مفهوم «فقر» است؛ مفهومی که در تعاریف جهانی چیز دیگری است و در تعاریف داخلی و وطنی به گونه‌ای دیگر معنا می‌شود. این در حالی است که فقر به درجات مختلفی دسته بندی می‌شود که این دسته بندی‌ها موجب شده اختلافات وسیع‌تر هم بشود و حتی پیدا کردن حدوسط در تعاریف هم دشوار باشد.

اگر به این موارد، اشکالاتی مانند عدم شفافیت یا معضلاتی مانند آمار‌ها و گزارش‌های مخدوش را اضافه کنیم، با وضعیت بغرنجی مواجه می‌شویم که پیدا کردن راه خلاصی از آن به شدت دشوار است. درست مانند وضعیتی که در مقوله فقر در کشورمان با آن دست به گریبان هستیم و به عنوان مثال نمی‌دانیم خط فقر در کشورمان چه عددی را نشان می‌دهد و چه کسری از جمعیت کشورمان زیر این خط قرار دارند.

البته در این گزارش قصد واکاوی این موضوع را نداریم بلکه می‌خواهیم تنها یکی از مولفه‌های مهم در تعیین خط فقر را که مورد تایید مسئولان کشورمان هم هست، تا حدی مورد واکاوی قرار دهیم. مقوله‌ای که با اسامی‌ای مانند فقر خوراکی یا فقر غذایی یا اسامی مشابه شناخته می‌شود و تا آنجایی مورد وثوق و تایید مسئولان کشورمان است که کار مطالعاتی ویژه پیرامون آن ترتیب داده و در نتیجه، جدولی ایرانی برایش تدارک دیده اند.

تعداد بازدید : 331

بیایید پیش از ارائه توضیحات دیگر در این باره، اظهاراتی را مورد بررسی قرار دهیم که بهانه توجه عمومی به این مقوله و البته نگارش این گزارش شده است؛ ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و در آن سیدهادی موسوی نیک، مدیرکل سابق مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکید دارد که اوضاع سوتغذیه در کشور بحرانی شده است تا جایی که ۵۷ درصد ایرانیان سو تغذیه دارند و کالری مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند.

این را فردی می‌گوید که دست به قضا تا چندی پیش دستی نزدیک بر آتش این ماجرا داشت و احتمالا وعده رونمایی از سامانه‌ای ویژه برای شناسایی افرادی که مشکل تغذیه دارند و ساکن طبقه «فقر مطلق» هستند و کمک به ایشان، از خاطر و یاد فعالان این حوزه و به طور ویژه ساکنان مناطق محروم کشور مانند اهالی جنوب کرمان نرفته، در ادامه تاکید کرده که ۱۴.۵ میلیون نفر از آن ۵۷ درصدی که سوتغذیه دارند، بچه [احتمالا منظور وی «کودک»، در تعریف جهانی است]هستند و نزدیک ۱۰ میلیون نفر از آن‌ها زیر ۱۲ سال سن دارند!

بدین ترتیب نه تنها فقر غذایی بیش از نیمی از جمعیت کشور مورد تاکید موسوی نیک قرار گرفته، بلکه دورنمایی ترسناک برای آینده کشور ترسیم شده که قرار است به دست گروه جمعیتی‌ای ساخته شود که هم اکنون در رده سنی کودکان قرار دارند، با فقر خوراکی و سوتغذیه دست به گریبان هستند و در نتیجه توانایی کافی برای ساختن آینده را ندارند و چه بسا عمر کوتاهی داشته باشند و در بازه حیات دنیوی، نیازمند مراقبت‌های فراوانی هم باشند.

با مرور این بخش از سخنان مدیری که تا چندی پیش سکاندار اداره مهم مطالعاتی در زیرمجموعه وزارت رفاه بوده، می‌بایست ابتدا به این نکته اشاره کنیم که ۲۱۰۰ کالری در روز، نه معیار مشخص و قطعی در خصوص تغذیه، که میانگین جدولی است که سازمان بهداشت جهانی بعد از بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته تهیه کرده و در آن با توجه به سن افراد و جنسیت شان، میزان کالری مورد نیاز در روز متفاوت است.

مدیرکل سابق: «۵۷ درصد ایرانیان سوءتغذیه دارند» و «حتی رئیس جمهور هم نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد»!

مثلا بر اساس جدول ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی، افراد زیر ۱۰ سال که به تاکید مدیرکل سابق وزارت رفاه، ۱۰ میلیون نفر از ایشان در کشورمان دچار سوتغذیه هستند، اگر مرد باشند بین ۸۵۰ تا ۱۹۸۰ کالری در روز نیاز دارند و اگر زن باشند، نیازشان در محدوده ۱۲۵۰ تا ۱۷۳۰ کالری در روز است. اعدادی کمتر از آن میانگین کذایی ۲۱۰۰ کالری در روز که به نوعی می‌تواند به کل ادعای مطرح شده توسط موسوی نیک را مخدوش جلوه دهد.

نکته مهم دیگر این است که اساسا ملاک محاسبات و مراجعات در کشورمان، نه جدول سازمان بهداشت جهانی، که جدولی است که زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در انستیتو تغذیه ایران تهیه شده و مبنای تهیه آن، «سبد مطلوب» غذایی است نه سبد ملزومات غذایی که بتوان بر اساسش میزان حداقل کالری مورد نیاز روزانه را دقیق تعیین کرد و مبنای محاسبات دیگر قرار داد. سبدی که البته حاوی نقص‌های بسیار جدی هم هست، به گونه‌ای که برخلاف سبد سازمان بهداشت جهانی، کالری مورد نیاز برای مادران باردار یا شیرده را لحاظ نکرده است!

مدیرکل سابق: «۵۷ درصد ایرانیان سوءتغذیه دارند» و «حتی رئیس جمهور هم نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد»!

بدین ترتیب مشخص می‌شود که ادعا‌های مطرح شده درباره سو تغذیه بیش از نیمی از ایرانیان، اگر نگوییم نادرست، که تا حد زیادی غیرقابل اثبات است، هرچند می‌دانیم یافتن گزاره‌های دقیق و واقعی هم تقریبا نشدنی است؛ نکته‌ای که به نوعی مدیرکل سابق وزارت رفاه به درستی به آن اشاره کرده و یادآور شده که حتی رئیس جمهور کشورمان هم نمی‌داند که هر فرد ایرانی به چه میزان حمایت دریافت می‌کند یا بدتر، هیچ کسی نمی‌داند هزینه‌های حمایتی در بخش مختلف (مثل سالمندان) به چه میزان است؟!

ابهاماتی که می‌بایست به صورت مورد کنکاش قرار گرفته و رفع شوند به ویژه وقتی که می‌دانیم سیاست‌های کلی کشور مورد بازنگری جدی قرار گرفته و تشویق به فرزندآوری به رئوس مهم تصمیم گیری‌ها در کشور افزوده شده است. تصمیمی که باید بدانیم با اجرایش، نیاز گروه‌هایی در جامعه (مادران باردار و شیرده) به دریافت کالری در روز، افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند و در ادامه راه، لازم است کشور به سمتی رهنمون شود که بتواند میزان کالری مورد شهروندانش را که افزایش خواهد یافت، تامین نماید.

برنامه ریزی برای تدارک نقشه راهی جامع که از بازنگری در سبد تغذیه وزارت بهداشت (و رفع اشکالات بنیادین آن مانند مغفول ماندن مادران باردار و شیرده) تا سرشماری‌های مرتب و دقیق را شامل خواهد شد و اهداف بلند مدت را هم دنبال خواهد کرد؛ اینکه بدانیم گروه متولدین این سال‌ها که مشوق‌هایی هم برای ولادت شان در نظر گرفته شده، چه زمانی به دوره‌های سنی نونهالی می‌رسند که نیازمند دریافت کالری بالاتری است، کی نوجوان می‌شوند که نیازمند کالری بیشتری است و چه موقع به اوج نیاز به مصرف کالری روزانه می‌رسند.

محاسباتی که اگر انجام نشوند، سوتغذیه و کمبود در میزان کالری دریافتی روزانه، کمترین مصیبتی است که انتظارمان را خواهد کشید و چه بسا با جامعه‌ای مواجه باشیم که محل عمده هزینه هایش در بخش عمومی، کاهش آسیب‌های ناشی از سوتغذیه و مقابله با معضلات ارث رسیده از فقر خوراکی در گذشته باشد. میراثی تلخ که این روز‌ها مقدمات شکل گیری اش در حال طی شدن است و حتی به صورت نمادین و ارائه شعار بازنگری در سبد تغذیه وزارت بهداشت هم مورد توجه قرار نمی‌گیرد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۶
هفته پیش مهمان ناهار یکی از دوستان چینی بودیم .برای دوستانی که احیانا کنجکاو هستند واقعا جای همه دوستان را خالی کردیم. همیشه از نحوه و میزان و تنوع غذا خوردن چینی ها دهن انسان از تعجب باز می ماند. حتی این تجربه را در روستاهای دور افتاده چین داشتم که چگونه یکی از اهالی روستا که شرکت ساختمانی در شهر داشت برای موفقیتش در سال نوی چینی حسابی اهالی روستا را سور داده بود. هیچ ملتی را نمی توانید بیابید که اندازه چینی ها غذا بخورند و اندازه چینی ها به خودشان برسند. و افسوس بسیار بزرگی خوردم که ما مسولان کمیسیون اقتصادی داریم که شاید دهها سفر به چین کرده ولی باز در برابر دوربین می گوید ملت ایران باید مانند چین یک وعده غذا و ساده بخورند! تنها چیزی که در چین و بین چینی ها نمی یابید امساک در خوردن غذا هست. یک چینی برای عزا و عروسی و خیر و شر غذای سنگین و تا بتواند تجملی می خورد. البته شاید در دوران مایو از روی فقر یک وعده غذا هم نداشتند. ولی این فرهنگ و انتخاب مردم چین نبوده. همانطور که مردم ایران هم ده سال پیش سالی 12 کیلو گوشت قرمز می خوردند ولی الان به گفته خود مسپولان ایران به 4 کیلو کاهش یافته. احتمالا به خاطر مدیریت درخشان این مسولان!

این را هم اضافه کنیم که برخی دوستان خواهند گفت که احتمالا چون مار و سوسک و... در ناهار چینی بوده زیاد نوشتیم! دوستان. صد در صد غذای مردم چین همان مواد غذایی سایر ملل دنیا از جمله ایران(به استثنای خوک) هست. اما چرا می بینید که انواع مار و عقرب و... در چین می خورند. برخی چینی ها این گونه مواد را می خورند نه اینکه غذای انها باشد یا لذیذ می دانند. این بر می گردد به طب سنتی چینی. همانطور که طب سنتی ایران بر پایه جوشانده انواع ریشه ها و علف ها و گیاهان نادر شکل گرفته طب سنتی چند هزار ساله چین بر پایه جوشانده انواه موجودات کمیاب شکل گرفته بود. مردم هزاران سال پیش چه در ایران و چه در چین برای رهایی از درد و بیماری تصور می کردند هر علف یا خار و موجود و ریشه ای کمیاب تر باشد احتمالا فواید دارویی و علاج بهتری دارد. همانطو که در ایران هنوز هم هستند کسانی که به طب سنتی و روغن بنفشه اعتقاد دارویی دارند در چین هم هستند. باز وجه مشترکی بین پوتینی های ضد غرب و مدرنیته چینی و ایرانی

البته. این صحبتها هرگز به این معنی نیست که طب سنتی چه در چین و چه در ایران یکسره بی اثر یا بی خاصیت هست. این دستاورد هزاران ساله نیاکان ما برای درست کردن دارو و مرحم هست. همان روغن بنفشه پر از ویتامین ث هست که برای درمان عوارض ویروسهای خانواده سرما خوردگی مانند کرونا خاصیت بالایی دارد. اما زب مدرن و داروهای مدرن بر بنیان همان خواص اما با کارکرد بسیار بیشتر توسعه یافته. کرام متخصص طب سنتی ایرانی یا چینی را میشناسید که خدای نکرده اگر اپاندیس یا حتی عفونت دندان داشته باشد فقط از داروهای سنتی استفاده کند و اعتقادی به جراحی مدرن یا داروی بی هوشی نداشته باشد
پاسخ ها
مهدی
| Poland |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
تابی اینجا جای کامنت گذاریه یا داستان نویسی؟ برای چی مطالب همچی آدمهای بیکاری رو منتشر میکنی؟
اگه سو تغذیه دارند پس چرا افتادن دنبال جنبش و آزادی های خانمان سوز غربی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
بابا تو ساندیست رو بخر اینقدر پرحرفی نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
البته این آمار ۵۷ درصدی سوء تغذیه باید مربوط به شهر تهران و یا چند شهر بزرگ در کشور باشد

چون چنانچه به شهرهای کوچک و شهرستانها و اکثر روستاهای خصوصا شرقی و جنوبی و غربی کمی دور تر از مراکز استانها که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل می دهند بیندازید
درصد کودکان و حتی افراد بزرگسال که دچار سوء تغذیه و عدم دسترسی به خوراک کافی و آب سالم و دارو و درمان و بهداشت محیطی و محل زندگی شان هستند
با بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم را مشاهده خواهیم کرد
متاسفانه سالهاست که هیچگونه آمار گیری و سنجش میدانی واقعی رسمی از میزان توسعه و فراگیری فقر مطلق و فلاکت و بدبختی و محرومیت مردمان کشور خصوصا در روستاها و شهرهای کوچک کشور اصلا صورت نگرفته است
و حوزه بازدید مسولان هم بیشتر به مراکز استانها و
سرکشی به پروژ ه ها برای مراسم بیشتر افتتاح پروژه ها
که بیشتر جنبه تبلیغاتی سیاسی دارد خلاصه بوده و میگردد
و عملا هیچگونه بازدید سرزده از روستاهای اگثرا فقیر و خالی شده از جوانان و مردم عادی بعلت گسترش فقر و فلاکت و بدبختی و عقب مانده گی صورت نگرفته است

خلاصه اینکه اوضاع و احوال اسفبار و فلاکت بارتر کشور و مردم فلکزده و نجیب و شریف و زحمتکش و مظلوم و مهربان ایران بسیار وخیم تر از چیزی است که در امارها و گزارشات اکثرا دروغین دهداران و بخشداران و فرمانداران به استانداران و دولت و نهادهای حکومتی دیده میگردد
رییس جمهور و وزرا و معاونانشان لطف کنند و گاهی بصورت سرزده و حتی ناشناس یک سری به آنجا ها بزنند و از اوضاع بسیار خراب و اسفبار و فلاکت بارتر کشور و مردم فلکزده آگاه شوند
بازنشسته حداقلی بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
ایکاش سردار سر لشگر سلامی این گزارش را بخوانند

و ببینند که دشمنان ما فقط با موشک و هواپیما و تانک
و زره پوش به ما حمله نمیکنند
چنانکه ایشان ادعا کردند ما شکست ناپذیر ابدی شده ایم !!!!!!؟

بلکه مسولان اکثرا ناکار امد و بی کفایت ... ما

کاری کرده اند که اکثریت ۸۰ درصدی از مردم ایران دچار

مشکلات بزرگی ناشی از گسترش فقر و فلاکت و بدبختی

و عقب مانده گی و سوء تغذیه شده اند

و وقتی ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور که جزو کارگران

و بازنشستگان و خانواده شان که عضو سازمان تامین
اجتماعی هستند

و باید با حداقل حقوق ۸ میلیون تومان که حدود ۱۶۰ دلار میگردد بسوزند و فقط زنده بمانند

در صورتیکه حداقل حقوق در ۱۷۰ کشور جهان ( حتی

بسیار فقیر ) بالاتر از ماهیانه ۵۰۰ و ۶۰۰ دلار میباشد

دیگر چرا ما باید نگران شکست خوردن در جنگ در جبهه از دشمنان خارجی مان باشیم ؟؟؟
مصی علینژاد دستمزدش رو به خاطر فعال سازی جنبش فواحش در ایران گرفت ۳ میلیون دلار و خورده معادل۱۷۰ میلیارد تومان. خسته نباشید واقعا تیرش رو شما خوردید و پلیس های کشور پولش رو الان کس دیگه ای میخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
این غربگداها فکر میکنی غیرت این چیزا رو دارن که بهشون بر بخوره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
بعید است اهل مطالعه باشی از ادبیاتی که بکار میبری مشخص است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
جالبه این رقم ۳ میلیون دلار دقیقا پول ساعت مچی

جناب میرسلیم نماینده اصولگرای مجلس انقلابی مردمی

از حزب موتلفه اسلامی بازاریان تهران میباشد !!!!!!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
این حجم از نفهمی واقعا نوبره
با هر مقیاسی که در نظر بگیرید متاسفانه وضعیت غذایی ملت ایران در این بیست سال اخیر هر سال بدتر شده. موضوع فقط دریافت کالری نیست بلکه موضوع نوع و کیفیت دریافت کالری هم هست. مثلا در هند بدلیل سبزی خواری هندیها بالاترین میزان بیماری دیابت و قند را دارند یا مصریها بیشترین اضافه وزن حتی در قیاس با امریکاییها را دارند. چون در هر دو کشور نیشکر و شیریتی جای مواد پروتینی حیوانی را گرفته. وقتی در ایران می گویند مصرف گوشت قرمز به زیر 5 کیلو رسیده یعنی بسیاری از مردم حتی یک کیلو در سال هم مصرف نمی کنند. این فاجعه هست که برای نسلها مردم ایران از عواقب ان از جمله کاهش بهره هوشی رنج خواهند برد. در طبیعت تمام موجوداتی که اهل شکار و خوردن مواد گوشتی هستند به مراتب هوشمند تر و هوشیار تر از موجودات سبزی خوار یا میوه خوار هستند. حتی هوشمندی و تکامل مغز انسانها هم تا حدود زیادی بعد از کنترل اتش و استفاده از گوشت پخته شده شکل گرفته و همین الان می بینید که تمام کشورها وملتهایی که پالاترین مصرف پروتینی حیوانی را داند از جمله ژاپن و سوید و نروژ و امریکا و المان و.... دارای بهترین رتبه توسعه انسانی هم هستند. حتی چین با وجود 1.5 میلیارد نفر جمعیت در سالهای اخیر میزان مصرف سرانه گوشت قرمز ان به بالای 24 کیلون و سرانه مصرف گوشت ان یعنی قرمز و سفید و دریایی به بالای 60 کیلو در سال رسیده و به همان یسبت در حال توسعه علمی و بالا رفتن درچه ای کیو ملت چین هستیم. دردناک هست که مصرف گوشت قرمز مردم ایران 4 کیلوگرم در سال و چین 24 کیلو در سال و امریکا 48 کیلو در سال هست. توسعه لوازم و شرایطی دارد. فقط با هایپر ادعا نمیشود به ان رسید.
در سوتغذیه فقط کمبود کالری مطرح نیست کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین اضافه دریافت کالری(چاقی) هم جز سوتغذیه حساب میشود
یعنی یک کودک که وزن بالایی داره و در اینده هم به دیابت و سندرم متابولیک مبتلا میشه سوتغذیه(تغذیه بد) داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
نود درصد کودکان در شرق و جنوب شرقی و غربی کشور

گرفتار سوء تغذیه و افت وزن و قد و اندازه هستند

متاسفانه سالهاست که مسولان سری به روستاهای

دور افتاده و بشدت محروم در استانهای خراسان جنوبی و شمالی و کرمان و هرمزگان و سیستان و بلوچستان و کهکیلویه و بویراحمد و ایلام و خوزستان و بوشهر و کردستان و وووو نمیزنند و خبر ندارند
یک علت خیلی ساده ودرعین حال خیلی راحت قابل حلش پخت نان با آرد کامل است. سبوس گیری آرد والبته درکنار آن پخت بسیاربی کیفیت نانوایی ها وعدم نظارت کافی دولت بر مهمترین ماده غذایی مردم که سالانه مبالغ بسیارسنگینی هم بابتش یارانه میدهد ازجمله دلایل سوتغذیه است. گندم کامل فی نفسه یک ماده غذایی تقریبا کامل است درصورت تغییر آرد از انواع فعلی به آردکامل وصدالبته نظارت برشیوه پخت براحتی بخش بزرگی از این مشکل بزرگ را حل خواهدکرد.
پاسخ ها
مهدی
| Poland |
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
درکشورهای دیگر به آرد ویتامین واملاح هم اضافه میکنند اینجا سبوسش راهم میگیرند. .درمورد کیفیت هم خوب گفتی نون 20 کشور رو دیدم نان به این بی کیفیتی ندیدم.
خوب کشورداری کرده اند که میزان فقر و اینقدر پایین است .بنازم شان که مردمی رنجور میخواهند
جالب هست که بدانید چین در سال 1357 با 850 میلیون نفر جمعیت سالی فقط 7 میلیون تن مصرف گوشت داشته که سرانه ان کمتر از 8 کیلو یا یک سوم ایران انزمان در سال هست. پس تعجب نکنید که در ان سالها مردم چین یک وعده غذا هم گیرشان نمی امده! ولی الان چین در سال 100 میلیون تن مصرف گوشت دارد که حتی با جمعیت 1 میلیارد چهارصد میلیونی مصرف سرانه ان در سال 2016 به 60 و در سال 2023 به بالای 70 کیلو یا ده برابر 1357 و چهار برابر ایران 1402 رسیده. البته مسئولان ایرانی بیشتر مصرف گوشت مردم ایران را بر اساس مصرف گوشت اشپزخانه خود که شاید حتی بیشتر از هشتاد کیلو به ازای هر نفر در خانواده باشد محاسبه می کنند یا هنوز فکر می کنند دنیا در حد معلومات انها در ان سال در جا زده!
حرف مفت که حساب و کتاب ندارد!!
مطالعات علمی دو سال پیش مرکز تحقیقات گوارش شریعتی میگوید:
«رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران در ادامه به وضعیت شیوع چاقی و اضافه وزن در ایران پرداخت و ضمن نگران کننده خواندن روند آن گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد ایرانیان به چاقی یا اضافه وزن، (۴۷ درصد اضافه وزن و ۲۳ درصد چاقی) مبتلا هستند و ۴.۵ درصد جمعیت کشور نیز چاقی مفرط (مرضی) دارند.»
این آقا (سید هادی موسوی نیک، مدیر سابق!!!) میگوید ۵۷ درصد سوءتغذیه داریم!!

... کنتور ندارد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
اگر دانش برخی در کشور بیشتر از این بود جای تعجب داشت. عزیز. شما میتوانی تمام موادو کالری خود را از برنج و گندم و شکر بدست بیاوری و اضافه وزن داشته باشی. ولی کالری سالم و همگون هرگز نخواهی داشت. مصریها بیشتر مواد هذایی خود را از شکر و نان و نشاشته تامین میکنند و ۵۰ درصد مردمش اضافه وزن دارند ولی تفاوتش همان تفاوت پراید و بنز هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
وقتی هنوز تفاوت سوء تغذیه و چاقی رو نمی فهمید اظهار نظر نکنید
سوء تغذیه به معنی تغذیه غیر اصولی هست و ربطی به اضافه وزن نداره
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
به ناشناس ۲۱ ۱۳

بدبختی ما فقط از ( نبود یا کمبود ) مسولان کارامد و کاردان و سالم و پاکدست و وطن پرست و مردم دوست و پر تلاش نیست

و متاسفانه به ( داشتن ) مردمی که تمام اشکالات و اشتباهات و حتی فساد و خیانتهای مسولان ناکار امد و بی کفایت را بخاطر تعصبات و لجبازی های کودکانه نفی کرده و ماله کشی میکنند چون شما نیز بیشتر میباشد
زمان مدیرکلی زبون نداشت بعد اینکه مدیرکل سابق شد زبون باز کرد؟
من از طرف مسئولین چند تا جواب میدم که یکوقت وقت شریفشون برای پاسخگویی هدر نره:
- عوضش امنیت داریم!
- این خبر دروغ هست چون وقتی چند روز تعطیل میشه جاده های شمال شلوغ میشه و این نشونه این هست که همه تمکن مالی دارند.
- 83.2 درصد مردم اروپا و آمریکا زباله گرد هستند و ما در ایران 99.934 درصد فقر را مهار کردیم و بقیه 0.066 درصد تا آخر امسال مشکلشون حل میشه.
- خجالت بکشید و مثل مردم یمن لنگ ببندید و نان خشک بخورید.
- اشکنه ، یکوعده غذا در روز و ....
8.5 میلیون حقوق رو بدید به یک مسول با 3 تا بچه ببنید تا چند روز کشش دارند !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
پول توجیبی بچه دبستانی شان بیشتر از این ۸ میلیون تومان است
فقط حقوق کارگر بنده خدا تورم محسوب می شد که افزایش ندادید ..... آخه درصد تغییر حقوق در کالا آنقدر بالا نبود !!! الان با 8.5 میلیون یک نفر چطور زنده بماند ؟؟؟
گرسنگی و سوءتغذیه در کشوری که در رده های بالای جدول کشورهای ثروتمند به لحاظ منابع ثروت طبیعی( نفت و گاز، معادن فلزات، زمین کشاورزی مناسب و آب و هوای 4 فصل) هست دلیلی نداره بجز فقر مدیریت علمی و تخصصی در سطح جهانی
حرق و نسل و محیط زیست ایران بصورت کمی و کیفی و برگشت ناپذیر و با انواع روش های مخرب توسط مسیولین نالایق مردمسوار همیشگی با ایل و تبارشان نابود گشته است.
اگرچه کلی انسان علیل و عقب افتاده بواسطه سوء تغذیه داریم و به این میزان اضافه هم خواهد شد ولی در عوض موشک نقطه زن داریم.
مردم کاملا بیچاره شده اند
رئیس جمهور : به غذا ها دستور میدهم سوء تغذیه مردم را برطرف کنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
عالی بود :)))))
با توجیه مشکل رفع نمی شود. این سیستم ملت را نابود کرد والسلام
دولت واردات کالای لوکس را ممنوع کند و از پر در آمد ها مالیات سنگین بگیرد منطقه یک تهران
این که مردم سو تغذیه دارند واقعا درسته. من خودم چند وقت پیش آزمایش دادم بسیاری از مواد معدنی بدنم در حد خطرناک پایین بود. دلیلش هم نداری نیست. دلیلش اینه که هزینه های تولید در مقابل فقر گسترده مردم طوری شده که تولید کنندگان از مواد درجه چند استفاده می کنند و دیگه حتی قشر ثروتمند هم غذای سالم پیدا نمی کنند. البته مواد غذایی با کیفیت با قیمت چند برابری در کشورهای همسایه تواهان داره و تولید کننده هم با توجه به نداری گسترده مردم ترجیح به صادرات میشه .
این سوال جدی مطرح هست که وقتی نمیتوانیم به اندازه کافی غذا تولید کنیم. هر بار هنگام خرید مواد غذایی میبینیم که خوراکی ها در چند روز گرانتر شده اند. وقتی بیشتر از نصف مردم سوتغذیه دارند، چرا اینهمه اتباع خارجی را به کشور راه میدهید؟ اگر این میلیونها اتباع در کشور ما نبودند حداقل قیمت مواد غذایی ده درصد کمتر بود. بسیاری از مردم ایران هستند که سالها هست گوشت قرمز مصرف نکرده اند. یکی از فروشگاه داران میگفت تا گوشت تنظیم بازار میاد اتباع به هم خبر میدهند و تو چند دقیقه همه را میخرند و برای مردم کشور چیزی نمیماند.
۸۰درصد
چیزی که ایشان میگویند درست است. باید گرسنگی سلولی را هم در نظر بگیریم یعنی دریافت کالری صرفا از قند و شکر منجر به سیری نمیشود و باید پروتئین و سایر مواد مورد نیاز را هم برای بدن تامین کرد. خیلی از مردم عمدتا غذاها با ارزش غذایی پایین مصرف میکنند و من خودم دیده ام. مثل برنج با خیارشور، یا سیبزمینی با روغن و پیازداغ یا نان با گوجه خیار و اینها باعث میشود که فرد همه املاح و مواد لازم را دریافت نکند.
بهتر است از نشر خبرهای ناامیدکننده که مانع افزایش جمعیت می باشند جلوگیری کنیم تا ایرانی قوی با جمعیت بالا داشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
آقای باهوش جمعیت ضعیف و ناتوان و بی کیفیت به چکار می آید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
بهتره هیچی نگی. با تغذیه بد و سوء تغذیه جامعه مریض خواهیم داشت. فهمیدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
حرف زدن بلد نیستید حرف نزدن هم بلد نیستید؟؟؟
میگه ملت همه دارن مریض میشن تو میگی جمعیت زیاد بشه ؟؟؟؟!!!!
در آینده ناتوانیهای جسمی و روحی درس اثر سو تغدیه هزینه های درمان را چه برای مردم و چه دولت بسیار بالا خواهد برد معلوم است با این حکمرانی فشل چه خواهد شد .
دولت رئیسی دولت کمرشکن قشر کارمند، بازنشسته و کارگر
آقای رییسی گوشت کیلویی نیم میلییییییون تومن خواهشا قطار پیشرفتتو نگهدار خیلی دیگه با سرعت میره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست