بازدید 6727
۲

سربازان واگنر بدون فرمانده به جنگیدن ادامه می‌دهند؟

اکنون که روسیه رهبر آنها را تبعید کرده است، همه مزدوران گروه واگنر کجا خواهند رفت؟
کد خبر: ۱۱۸۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱ 11 July 2023


به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، مولی دونیگان کارشناس موسسه رند، در مقاله ای برای لس آنجلس تایمز نوشت: فرمانده‌ی جنگ روس، یوگنی پریگویژین به بلاروس تبعید شده اما چه سرنوشتی در انتظار ده‌ها هزار جنگ‌جوی گروه واگنر است که زندگی‌شان را بخاطر پول یا از بین رفتن محکومیت‌های قضایی‌شان در اوکراین به خطر انداخته‌اند؟ به نظر می‌رسد آن‌ها به جنگیدن ادامه می‌دهند چون اینطور فرصت‌های بیشتری پیش رویشان خواهد بود.

ظواهر امر نشان می‌دهد که این گروه شبه نظامی سوای اینکه رهبرشان پریگویژین در تبعید است یا نه به جنگیدن ادامه می‌دهد. جای خالی رهبری مستقیم پریگویژین هم با این وجود اهمیت چندانی نخواهد داشت. با یک نگاه ساده به پیش‌زمینه‌ی گروه واگنر می‌فهمیم که ترک نبرد و برگشتن به خانه گزینه‌ای نیست که سربازان واگنر انتخابش کنند.

بیشتر سربازان واگنر در ۲۰۲۲ شهروندان روس بودند که انگیزه‌ی ماورایی برای شرکت در جنگ نداشتند و بعید است که آنها با وفاداری نسبت به پریگوژین هدایت شوند. بیشتر انگیزه‌ی آن‌ها آزاد شدن از محکومیت‌های قضایی،ترس و پول است به همین خاطر خیلی بعید است که سربازان واگنر پیش از سر رسید قراردادهایشان جبهه‌های نبرد را ترک کرده باشند.

 


دستمزد آن‌ها به صورت چشمگیری بیشتر از همرزمانشان در ارتش روسیه است و به همین خاطر برعکس اشتیاق فراوان کرملین برای منتقل کردن آن‌ها به ارتش، هیچ علاقه‌ای ندارند که به ارتش روسیه ملحق شود. گزارش‌ها حاکی بر این است که تقریبا بین سال‌های ۱۹-۲۰۱۵ اعضای واگنر ماهانه ۱۸۰ هزار روبل ( ۲۹۰۰ دلار) درآمد داشته‌اند. هزینه‌ی جبرانی برای خانواده‌ی سربازان کشته شده رقمی بین دو تا سه میلیون روبل بوده است. در همین زمان در سوریه میانگین رقم قراردادهای ماهانه‌ی سربازان واگنر ۵۰۰,۰۰۰ هزار روبل(۸۰۰۰ هزار دلار) و هزیه‌ی جبران خسارت خانواده سربازان کشته شده نزدیک به پنج میلیون روبل گزارش شده است.

گزارش‌های اخیر از اوکراین نشان می‌دهد که این رقم‌ها افزایش هم داشته است. خود پوتین و وزارت دفاع اعلام کردند که در بین ماه‌ می ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۳، حدود ۸۶.۲۶ میلارد روبل ( ۱ میلیارد دلار) به ارتش واگنر پرداخت کرده است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که بعضی از اعضای خاص واگنر ممکن است ماهانه ۱۰,۰۰۰ هزار دلار پول بگیرند. این در حالی است که سربازان رسمی ارتش روسیه از مارچ ۲۰۲۳ به صورت میانگین ، رقم ۱۹۵,۰۰۰ هزار روبل (۲,۳۵۳ هزار دلار) در ماه می‌گیرند. این نکته هم تعجبی ندارد که جبران خسارت خانواده‌های اعضای واگنر از سال ۲۰۲۲ دیگر در قراردادها لحاظ نشد چرا که تاکتیک جنگی گروه واگنر این بود که از سربازان به عنوان گوشت جلوی توپ استفاده می‌کرد.

با این همه این پول‌ها و رقم‌ها برای عده‌ای از سربازان واگنر به مطلوبیت درجه‌ی دو است. شش ماه جنگیدن در ارتش به ازای از بین رفتن یک حبس و محکومیت طولانی فرصتی برای شروع دوباره‌ یک مجرم است. جنگ‌جویان ارتش‌های خصوصی در مقایسه با سربازان رسمی نرخ بسیار بالا و غیرعادی در ابتلا به افسردگی و اختلال اضطراب بعد از سانحه دارند. گزارش‌های تازه نشان می‌دهند که سربازان واگنر که پیشتر مجرم و محکوم بوند، وقتی به بلاد و دیار خود بازگشتند مرتکب جنایات وحشتناکی از جمله قتل و آزار و تجاوز جنسی شده اند. این گزارش‌ها احتمال راه افتادن موجی از جرم و جنایت در روسیه همراه با بازگشت سربازان واگنر را می‌دهند. با این همه خیلی بعید به نظر می‌رسد که سربازان واگنر ماموریت خود را ترک کنند و به خانه بازگردند. گروه واگنر سیاست وحشیانه‌ای را در قبال کسانی که از جبهه‌ها فرار می‌کنند در پیش می گیرد. خیلی وقت‌ها آن‌ها را به قتل می‌رسانند و یا با روش‌های خیلی وحشیانه و سادیستیکی آن‌ها را بعد از دستگیری آزار می‌دهند. با تمام این حرف‌ها، گروه واگنر احتمالا به پریگویژین یا جانشین او وادار خواهند ماند چرا که گزینه‌ی بهتری پیش روی آن‌ها نیست.

*منبع: لس آنجلس تایمز / ترجمه: ماهان نوروزپور

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
شعبون تاریخ مصرفش تموم شد ولادیمیر رمضونو آورد گذاشت جاش.
لعنت بر جنگ و جنگ طلب
گور به گور بشه هر حکومتی که جنگ طلبه
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری