بازدید 6760

استان مازندران وارد سومین سال خشکسالی پیاپی شد / کاهش ۹۰۰ میلیون متر مکعبی آب رودخانه‌های مازندران تنها در یک سال!

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه حجم آورد آبی رودخانه‌های مازندران تنها در یک سال ۹۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است، بیان کرد: استان مازندران وارد سومین سال خشکسالی شده است.
کد خبر: ۱۱۸۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸ 08 July 2023

استان مازندران وارد سومین سال خشکسالی پیاپی شد/ کاهش ۹۰۰ میلیون متر مکعبی آب رودخانه‌های مازندران تنها در یکسال

.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، حیدر داودیان با بیان اینکه ممکن است برخی چاه‌ها به دلیل برداشت بی رویه دچار مشکل شوند، گفت: بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد، استان مازندران وارد سومین سال خشکسالی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان این که میانگین بارش‌های مازندران در سال‌های گذشته حدود ۶۵۰ میلیمتر بود که امسال ۲۰ درصد کاهش داشته است، افزود: پارسال همین موقع، آورد رودخانه‌های مازندران حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب بود، اما امسال ۹۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: رودخانه‌های مازندران امسال با ۹۰۰ میلیون کاهش به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران همچنین با بیان اینکه پیش بینی می شود، ۸۰ هزار هکتار از ۲۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی استان امسال دچار تنش آبی شود، افزود: با اجرای برخی طرح‌های مقابله با خشکسالی مانند رهاسازی آب سد‌ها، مساحت کشتزار‌های دارای تنش آبی استان به ۲۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

اظهارات مدیر عامل آب منطقه‌ای استان مازندران در مورد استمرار خشکسالی بی سابقه در این استان شمالی و ساحلی کشور در حالی مطرح می‌شود که به زعم بسیاری از افکار عمومی جامعه، تصور گسترش دامنه بحران آب و خشکسالی به استان‌های شمالی کشور دشوار است.

پیشتر و در رابطه با وضعیت منابع آبی این استان، سازمان هواشناسی نیز از کاهش ۴۰ درصدی بارندگی، ۵۰ درصدی روان آب‌های رودخانه‌های دائمی و همچنین کم شدن حدود ۶۰ درصدی ذخایر آبی پشت سد‌ها و آب بندان‌ها خبر داده بود؛ وضعیتی که باعث بروز تنش آبی در این استان شده و مناطق شرقی را با کمبود شدید آب در بخش کشاورزی مواجه کرده است.

بررسی‌ها در مورد آخرین وضعیت ذخایر آبی سد‌های این استان نیز نشان می‌دهد که سد شهید رجایی به عنوان بزرگترین سد استان ۷۲ درصد حجم خالی دارد و آب بندان‌های این استان نیز دست کم ۲۰ درصد کاهش ذخیره نسبت به سال قبل را تجربه کرده اند.

این وضعیت در حالی است که این استان، یکی از کانون‌های تولید برنج کشور است و استمرار و تشدید خشکسالی در سال جاری می‌تواند تولید این محصول استراتژیک را نیز در سطح ملی با چالش جدی رو به رو کند؛ کما اینکه سابق بر این نیز گزارش‌هایی نگران کننده پیرامون وضعیت شالیکاران مازندرانی در فضای مجازی مخابره و اعلام شد که به واسطه تنش آبی در سال جاری کشت برنج این استان از ۲۱۵ هزار هکتار به ۲۰۹هزار هکتار یعنی ۶هزار هکتار کاهش یافته است.

به طور مشخص در همین رابطه چند روز پیش معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه شالیکاران از کشت دوم برنج در اراضی شالیزاری پرهیز کنند، گفت: باتوجه به اینکه آینده وضعیت آبی ما مشخص نیست کشت دوم را توصیه نمی‌کنیم.

نکته قابل تأمل‌تر دیگر اینکه بر اساس اظهارات مدیرعامل آب و فاضلاب استان هم اکنون بیش از ۲۰۰ روستا و ۲۰ شهر این استان نیز با مشکل تأمین آب شرب پایدار رو به رو هستند و مسئولین بنا دارند تا در قالب طرح‌های آبرسانی و با حفر ۱۵ حلقه چاه جدید و نیز ایجاد خطوط انتقال آب مشکل آب شرب این مناطق را مرتفع کنند. پیش از این و در سال ۱۴۰۰ نیز مسئولین برای تأمین کسری آب شرب در این استان اقدام به حفر ۱۷ حلقه چاه جدید کرده بودند.  

همه این موارد نشان می‌دهد در سال‌های اخیر به ویژه سال جدید در یکی از استان‌های پر آب کشور نیز شاهد وقوع خشکسالی جدی و خسارتباری هستیم که لزوم مدیریت صحیح منابع آب و حفظ ذخایر استراتژیک به ویژه منابع آب زیر زمینی را بیش از پیش به مردم و مسئولین کشور گوشزد می‌کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۴
خشکسالی بهانه است مشکل اصلی بحران آب در ایران نتیجه سال ها مدیریت کاملا اشتباه منابع طبیعی و اراضی است گسترش شهرها و اراضی کشاورزی و ویلا سازی های و احداث باغ های تفریحی بدون در نظر گرفتن شرایط منابع طبیعی و محیطی
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
گل گفتی 16:21
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
کاملا موافقم زیرا به عنوان نمونه رفتم دلیل خشک شدن زاینده رود را بررسی کردم چهار دلیل برای خشکیدن زاینده رود وجود دارد اول برداشت زیاد آب توسط ذوب آهن دوم
انتقال آب به یزد برای صنایع یزد سوم برداشت زیاد آب توسط فولاد مبارکه چهارم کشت برنج در سطح وسیع
اصفهان سه مورد اول امکان جایگزینی با برداشت آب از خلیج فارس وجود دارد مورد چهارم هم امکان کشت های جایگزین به جای برنج دارد. جالب اینکه چون آب زاینده رود خشک شده تالاب گاو خونی هم خشک شده و سفره های زیرزمینی آب فقیر مانده اند که علاوه بر خشک شدن چاه ها باعث بروز زلزله و فرونشست زمین شده است زیرا تنها رودی که از ایران به دریا نمی رود زاینده رود بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
دقیقا درسته
سال هاست جنگل های شمال ابتدا به شالیزار و بعد به ویلا تبدیل شدند بحران آب فقط بخشی از بحران بزرگ محیط زیست است
حالا این موضوع را بگذارید کنار تلاش ها و برنامه های اخیر وزارت نیرو برای انتقال آب از مازندران به تهران و استان های مجاور!!! چه مازندران چه تهران چه هرجایی دیگری، نیاز جدی به برنامه ریزی منابع آب، سازگاری با کم آبی و مدیریت مصرف داریم که امیدوارم در سطوح مختلف از مردم تا مسئولین درک و پذیرفته شود. توسعه و پروژه ها باید ابعاد زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی را لحاظ کند تا پایدار باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
حضرات ميگن جمعيت را ميشه به ١٥٠ ميليون نفر و يك ميليارد نفر افزايش داد، والله ايران ظرفيت بيش از ٤٠ الي ٥٠ ميليون نفر رو نداره
وقت ان رسیده که کشاورزی مدرن را جایگزین سنتی کنیم و با روش هایی مثل کشت هیدروپونیک مصرف اب را به یک دهم کاهش بدیم. الان وقتشه اون همه فارغ التحصیل کشاورزی برای تامین مواد غذایی کشور با روشهای مدرن قدم بردارند
بیشترین میزان آب پشت سد ها تبخیر میشود و متاسفانه هیچ مسئولی حتی لحظه ای به آن و راهکار جلوگیری از آن فکر نمی کند.
بنده راه حل برای آن دارم ولی متاسفانه مسئولین اصلا توجه نکردند و حتی به خود زحمت ندادند بگویند آقا یک نمونه برای آزمایش بیار ما ببینیم ، شما مسئولین یا اصلا توی باغ نیستید و یا اصلا بدنبال راه حل به این روش نیستید و فقط بدنبال سد سازی هستید.
ما در خال حاضر حدود ششصد سد در کشور داریم و میزان تبخیر از هر هکتار آب پشت سد هشتاد هزار لیتر در روز است در نظر بگیرید مساحت پشت هر سد چند هکتار است محاسبه کنید چند میلیارد متر مکعب در سال تبخیر میشود.شاید چیزی حدود ۴-۵ میلیارد متر مکعب در سال و برای ذخیره چنین مقدار آبی چند سد لازم است شاید ۵۰۰ سد اضافی به اضافه ۵۰۰ هزینه چند هزار میلیاردی اضافی ،جهت جبران این میزان آب تبخیری،
وقتی با تمام دنیا سر جنگ داشته باشیم هم خشکسالی سختتر میشه ، عربستان خشک تمام آب مورد نیازش رو از دریا بدست میاره و سازنده رآکتورهای تصفیه آب کشور فرانسه هست که هرگز به ایران خدماتی نخواهد داد ، بشینیم و خشکسالی سخت رو تحمل کنیم و بندازیم گردن ملت مظلوم که ایمان ندارن
تمام این مصیبت ها و بدبختی ها فقط به خاطر خطه جغرافیایی ایرانه ، کلا ایران این مدلیه هیچ خیر و برکتی توش نیست
من کاری با مثبت منفی ندارم حقانیت همیشه تو حاشیه بوده و کم طرفدار اما هر وقت جبهه حق رو گم کردید فقط ببینید جنبش فواحش کجارو داره میکوبه؟ همونجا جبهه حق خواهی زلال پرستانه ... یه جوری زندگی کن که دنیا از چهره ات خجالت بکشه نه خودت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
باش بهش میگم
رامین منصف
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
صحبت کارشناسی و علمی در زمینه کمبود اب و خشکسالیه برادر من،وقتی همه مسایل رو شعاری میبینیم و عادت داریم فهمیده یا بدون اطلاع در هر حوزه ای که مربوط به رشته و تخصصمون نیست اظهار نظر کنیم نتیجه اش میشه خطا، اشتباه یا فاجعه،جرا عادت نکردیم اگه حرفی عالمانه در یک مورد نداریم حد اقل عالمانه حرفهای بقیه رو گوش کنیم و استفاده کنیم؟؟کی از حجاب و بی حجابی صحبت کرد الان؟ضمنا کی جبهه حق رو گم کرده؟ مردم؟ اونم مردمی که همه جوره پای اعتقاداتشون واستادن؟توصیه میکنم، یکم تاریخ گهربار و پر از جانفشانی این مردم نجیب و حق پرست رو از هزاران سال پیش بخونید ،حالتون خوبه؟؟
سالهای اهانت و توهین به خلق خدا و کشورهای همسایه رو بیابان نشین خطاب کردید امروز طبیعت بلایی به سرتون اورد که حتی دریای خزر هم خشک شد، همون کشورها سرسبز شدن و ما بدبخت و بدبخت تر و همه جا خشک.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
مطمئن باش تا چند سال دیگه ایرانیا برای کارگری در همین کشورهای حاشیه خلیج فارس صف خواهند کشید
کارگزاران جمهوری اسلامی فقط شده اند واحد خبر انگار نه انگار وظیفه دارند مشکلات را حل کنند حقوق های نجومی می گیرند خودشان و خاندانشان از هیچ به همه چیز رسیده اند بعد ناگهان اعلام می کنند آب نیست برق نیست هوا نیست سوخت نیست پس هنرتان در این چهاردهه چه بوده است؟
استانی که یکماه مانده به سال مالی بیش از 2000 میلیارد تومان بودجه اضافی رو دست دارد و از نظر آبی از استانهای محروم است چرا خشکسالی نداشته باشد
ماشا الله به مدیریت 45 ساله
چشمه هایی که در کوهها به رودخانه سرازیر میشدن را با ویلا سازی در کوهها در همان سرچشمه با لوله کشی به مصرف ویلاها می‌رسد دیکر چشمه ایی نمونده تا به رودخانه بریزه تا بازدهی رودخانه زیاد بشه
برای فهمیدن عمق فاجعه مدیریتی در کشور، ببینید همین جناب مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با چه رانتی در این پست قرار گرفته است. آیا شایسته گزینی رعایت شده است؟ به خدا خیر !
وقتی که ساختار طبیعت رو بهم میریزید و در عرض 3 ماه میبینی مثل مور و ملخ ویلا ساخته شده همین میشه
هروقت دست از طمع کشیدیم و زمینهای جنگلی و جلگه ای رو به قیمتهای هنگفت نفروختیم درست میشه
از نتایج مدیریت مدیران بی کفایت در مازندران در طی چند دهه
وقتی جنگل خواری و کوه خواری و دریاخواری داره تو روز روشن اتفاق میوفته و کسی باهاشون کاری نداره.
وقتی اب و خاک مازندران رو میبخشن به استان های مجاور
وقتی اونقدر بی عرضه هستن که جزیره میانکاله که از خشکی تو مازندرانه ولی دو تکه اش میکنن
وقتی عرضه ندارن که سهم عادلانه مازندران رو از بودجه کشوری به اندازه جمعیت و وسعت و درجه عقب ماندگی مازندران بگیرن دیگه چه انتظاری باید داشت جز این وضعیت آب و خاک و جنگل و دریا و اشتغال و مسکن در مازندران
از دریای مازنداران اب بکشید به استان برای کشاورزی
عربستان و امارات آب دارند ولی مازندران آب ندارد؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل