بازدید 11982

دستور رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی / پرداخت وام‌ ازدواج سرعت می‌گیرد؟!

مصوبات شورای عالی جوانان در خصوص زمان معرفی متقاضیان وام ازدواج به شعب رعایت و بانک‌ها موظفند ظرف پانزده روز ثبت‌نام‌کنندگان را به شعب ارجاع دهند و صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری باید به صفر برسد.
کد خبر: ۱۱۸۱۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳ 05 July 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ غلام‌حسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، دستورهای دکتر رئیسی درباره پرداخت وام ازدواج به متقاضیان را صادر کرد که از آن جمله، صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان تابستان سال جاری است.

رئیس جمهور در این نامه، تکالیف بانک مرکزی برای تسهیل در پرداخت وام ازدواج به متقاضیان را در پنج محور به شرح زیر تعیین کرد:

۱- همه اختلالات ایجاد شده برای پرداخت وام‌های ازدواج مرتفع شود.

۲- مصوبات شورای عالی جوانان در خصوص زمان معرفی متقاضیان به شعب رعایت و بانک‌ها موظف‌اند ظرف پانزده روز ثبت‌نام‌کنندگان را به شعب ارجاع دهند.

۳- شعب بانک‌ها فراتر از دستورالعمل‌ها در احذ تضمین‌ها سخت‌گیری نکنند.

۴- صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری باید به صفر برسد.

۵- بانک‌ مرکزی موظف به پیگیری مدیران متخلف در این زمینه می‌باشد.

دستور دفتر رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی/ پرداخت وام‌ ازدواج سرعت می‌گیرد؟!

بر این اساس این گزارش، ۲۱ خردادماه سال جاری، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی با تاکید بر اهمیت و اولویت وام ازدواج و ضرورت تعیین تکلیف متقاضیان در صف دریافت این تسهیلات در سال جاری و سال قبل، «بسته نظارتی‏- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج» را ابلاغ کرده بود.

در این بخشنامه آمده بود: پیرو مکاتبات موضوع ابلاغ جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سالجاری و در راستای تسهیل و تسریع در تعیین تکلیف متقاضیان در صف بانک‌ها و جهت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سامانه مربوطه و بر اساس پیگیری‌های مکرر مقامات کشوری در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به قشر جوان کشور و تاکید بر اهمیت و اولویت موضوع تسهیلات مذکور و ضرورت تعیین تکلیف متقاضیان در صف دریافت تسهیلات ازدواج در سال جاری و سال قبل و بررسی عملکرد بانک ها، "بسته نظارتی‏- اعتباری تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج" از تاریخ ۲۰‏/۰۳‏/۱۴۰۲ به شرح زیر ابلاغ و اجرای آن الزامی است؛

۱‏- از تاریخ ابلاغ این نامه تا تاریخ ۲۰‏/۰۶‏/۱۴۰۲، بانک عامل باید نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج طبق سهمیه‌ای ابلاغی بانک مرکزی اقدام نماید. عملکرد مذکور در هر ۱۴ روز مورد رصد و بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. در صورت انحراف از پرداخت، ضمن لحاظ انحراف در شاخص ارزیابی آن بانک، موضوع میزان انحراف به سایر مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.

۲‏- حداکثر پانزده روز پس از ثبت نام متقاضیان تعیین شعبه ایشان از سوی بانک انجام پذیرد.

۳‏- پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت ده روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضیان واریز شود.

۴‏- بانک عامل می‌باید نسبت به گسترش و اتصال شعب خود، در کلیه شهر‌ها و شهرستان‌های کشور به سامانه ازدواج اقدام نماید.

۵‏- جهت مدیریت ثبت نام متقاضیان و تسهیل در ثبت نام، روزانه بیش از هفت بانک در هر استان از سوی بانک مرکزی در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بدون در نظر گرفتن سهمیه ماهانه فعال خواهد بود.

۶‏- با عنایت به تضامین مورد تاکید در بند (ب) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال‌جاری، بانک عامل می‌باید نسبت به دریافت تضامین مذکور دقیق نظارت نموده و مراتب تسهیل آن را با توجه به تاکیدات این بانک فراهم نماید.

۷‏- بانک عامل می‌باید تا پایان هفته جاری نسبت به تدوین دستورالعمل مشخص درخصوص نحوه ضمانت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در چارچوب مفاد بند قانونی مربوطه به شرح موارد زیر اقدام نموده و ضمن انتشار عمومی آن در تارنمای خود، مراتب را نیز به این مدیریت اعلام نماید؛

الف) نحوه اعتبارسنجی متقاضی (استفاده از نمره اعتباری سامانه ملی اعتبارسنجی و یا سیستم‌های اعتبارسنجی داخلی بانک و اعلام حداقل نمره‏/رتبه مورد قبول) جهت دریافت تسهیلات ازدواج بدون ضامن.
ب) فرآیند دقیق نحوه توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول و یا سایر دارایی‌های مالی (به استثناء توثیق ملک که ممنوع است).

۸‏- بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را ندارد.

۹‏- بانک عامل می‌باید نسبت به انجام بازرسی‌های دوره‌ای و موردی از شعب خود و برخورد قاطع با روسای شعب متخلف اقدام نماید.

۱۰‏-بازرسان بانک مرکزی ضمن بازرسی‌های حضوری ویژه از شعب آن بانک نسبت به بررسی فرآیند مذکور نظارت دقیق داشته و در صورت مشاهده هر گونه تخلف به ویژه اخذ تضامین فراتر از مفاد مندرج در قانون بودجه سال‌جاری و تاکیدات این بانک، نسبت به عزل روسای شعب اقدام خواهند کرد.

۱۱‏-براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته توسط حوزه نظارت بانک مرکزی درخصوص بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات خرد عملکرد مطلوب داشته باشند، میزان تسهیلات خرد پرداختی آن‌ها در رشد ترازنامه به عنوان عملکرد مثبت لحاظ خواهد شد.

۱۲‏-در صورت عملکرد فراتر از سهمیه‌های مربوطه از سوی شعب بانک‌ها، شعب موصوف از سوی مدیرعامل بانک مورد تشویق قرار گیرند. لازم است آن بانک دستورالعمل تشویقی مربوطه را ظرف یک هفته تدوین و ضمن ابلاغ به شعب آن بانک، رونوشتی نیز به این مدیریت ارسال نمایند.


۱۳‏-علیرغم اینکه در قانون بودجه سالجاری بانک‌های قرض الحسنه مهر ایران و رسالت از پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مستثنی شده اند، با توجه توافقات به عمل آمده نسبت به پرداخت کامل تسهیلات به متقاضیان در صف خود اقدام نمایند.

۱۴‏-بانک عامل می‌باید نسبت به فعال نمودن شیوه‌ای جهت دریافت شکایات مردمی برای ثبت شکایات تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و سایر تسهیلات خرد ظرف حداکثر یک هفته کاری اقدام نماید. ضمن اینکه لازم است رسیدگی به شکایات ثبت شده در خصوص تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در اولویت قرار گرفته و به همراه گزارش عملکرد شکایات رسیدگی شده هفتگی به اداره رسیدگی به شکایات و تقاضا‌های این بانک ارسال شود.

۱۵‏- متقاضیان تسهیلات ازدواج می‌توانند علاوه بر طرح سوالات و مشکلات خود را از طریق سامانه‌های موجود در بانک‌های عامل از طریق سامانه CRM و با شماره ۲۷۰۶ با بانک مرکزی تماس حاصل نمایند.


درخواست بیش از یک ضامن ممنوع است

در روز‌های گذشته نیز رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست پاسخگویی اعضای دولت به تماس‌های قشرهای مختلف در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، درباره تسهیل پرداخت وام ازدواج گفته بود: وام ازدواج در دو ماهه اول امسال با تأخیر پرداخت شد. به همین دلیل در انجام وظایف نظارتی خود به موضوع ورود کرده و پرداخت را تسهیل کردیم که این روند ادامه دارد تا در باقی ماه‌های سال وام ازدواج بموقع پرداخت شود. به گفته فرزین، درخواست بیش از یک ضامن برای تسهیلات خرد از جمله ودیعه مسکن، ازدواج و فرزند بر خلاف مقررات و بخشنامه بانک مرکزی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۸
قبلشم یه ناهار به بانکها بدین که حالشو داشته باشن اطاعت امر کنند
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
لطفا هرچه وام دارین بدین به ما مجردای سیاه بخت تا خام نشویم ازدواچ کنیم
ماشالله حزب الله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
باشه ارباب ناهار چی میل دارید؟ نمکدون واسه خودت سه کیلو اسفند دود کن
فقط دستور میده
چون فکر میکنه هنوز قاضی القضاته و همه ازش می ترسند : تورم ، بیکاری ، خشکسالی و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
خوب دستور اینو هم داد

و دیدید که مشکلات چقدر راحت بر طرف مشه !!!؟؟؟

فقط دستورات را شما بدهید و خلاص !!!!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
همونشم تو بلد نیستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
سریع فوری انقلابی
بقیه بلد نبودنددستور بدهند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نگرانم یك روز یك ریاضیدان رئیس دولت شود. شاید همه را مجبور كند ریاضی بخوانند به شدت. تمام دستورات ایشان در جایگاه قاضی است. دزد رو بگیرید؟؟ گرگ امد گرگ امد.
این كشور ارابه ها ی تولید دارد. ارابه های صنعتی دارد. مردان وطن پرست دارد. هیچ نیم نگاه ی به استفاده از ظرفیتها ی موجود نمیشود.
عجیب است مربی تیمهای فوتبال از همه جای ایران به دینال بازیك میگردند و هزینه ها ی آن را پرداخت میكنند تا قهرمان شوند تا قهرمان بمانند. اما در تمام دولتها این اتفاق نیفتاده است كه روسای دولت به دنبال كاركشته های با تجربه كه ژنیتیك قوی نیز دارند بگردند ... یعنی اهمیت فوتبال از اهیمت نظام سیاسی اقتصادی كشور بالاتر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با این دستورات تکلیفی تمام بانک ها را ورشکسته کرده اند.
البته ماشین چاپ اسکناس بانک مرکزی 24 ساعته در حال کار است.
تورم هم که نزولی شده!!!!!!!
در اجرای برنامه های توسعه که باید متکی بر برنامه توسعه پنج ساله باشد کلمه دستور جایگاهی ندارد اگر وام ازدواج یا وام مسکن در ذیل برنامه های توسعه مصوب و ایین نامه های ان ابلاغ شده هر دستگاهی موظف به اجرای ان است و در صورت عدم تمکین ترک فعل بوده و با ان می توان براحتی برخورد نمود و بکار بردن دستور دادند چه صیغه ای است البته سوابق نشانگر ان است که حتی دولتها بر اساس برنامه های توسعه کار نکردند و کارهای اجرائی کشور را به روز مرگی کشاندندو حتی زمانی این امر به اوج رسید که سازمان برنامه و بودجه توسط یکی از رئیسان جمهور منحل شد و هیچکس چیزی نگفت برداشت دیگری که از لفظ دستور دادند می شود بحث عوام فریبی است که متاسفانه با این روش کار بجائی نمی رسد .
آقای رئیس جمهور سیستم ثبت نام وام ازدواج و وام فرزند آوری اختلال جدی داره و متاسفانه حلش نمی کنن این اختلال دقیقا از زمان شروع دولت جدید به وجود امده لطفا دستور بدین اونو هم حل کنن . البته دریافت وام ازدواج به خودی خود هفت خوان رستمه و خیلی ها به فروش وام روی آورده اند چرا که بانکها ضامن با شرایط عجیب -غریب طلب میکنن یعنی جوانان قادر به دریافت نیستن و افراد خاص امتیاز وام رو ازشون میخرن
ما نسلي بوديم كه كل عمرمونو توي صف وام و جنس كوپني، نفت ، نون… گذرونديم.
آيا داشتن يه زندگي ساده توقع زيادي بود؟ من جوان در يكي از ثروتمندترين كشورهاي دنيا بدنيا اومدم اونوقت از حداقل مزايايي كه حق يه انسان هست برخوردار نيستم. البته اينا شكايت پيش كسي بردنه كه خودش عامل همه اين بدبختياست. نهايتش چاپ كنن اينجا بگن ما ازادي ببان داريم. وگرنه گوش بدهكار كجا بود. مملكت با ايشاله ماشاله اداره نميشه.
به جز دستور دادن هنر دیگه ای نداری حاجی؟
همه این ها به کنار... یعنی بدترین لحظات عمرم رو در برخورد با کارکنان بانک ها تجربه کردم.. انقدر بهشون بال و پر دادن.. فکر میکنن از کجا اومدن.. انگار ارباب رجوع اونها هستند و وظیفه ما هستش که تا زانو جلوشون دوللا شیم... و کارهشون رو به نحو احسن انجام بدیم..

یک ساله از این بانک به اون بانک تغیر شعبه میدم.. هر ضامنی میبریم به هرکدوم یک گیری میدن... ت دستم 5 تا تعهد حساب داری دارم.. به هرکدوم یک اسمی میزارن.. این به چند نفر ضامنه.. این یکی حقوقش زیر خط فقره.. اون یکی کارمند فلان جاست.. و و و ...
مانمیدونیم وام ودیعه مسکن بدردکی مردم میخوره واقعا بانکا یاغی شدن دستورهیچیکی براشون مهم نیس
ناف اینو با دستور بریدن هی رئیسی دستور داد فلان بشه چنان بشه هیچ کاری هم نمیشه فقط شعار رو حذف
دستور رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی / پرداخت وام‌ ازدواج سرعت می‌گیرد؟! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1 - جناب آقای رئیسی خود شما هم میدانید که بانکها تا هر وام تا 27 تا 30 درصد سود برایشان نداشته باشد هیج اقدامی نمی کنند .
2 - خود شما هم میدانید که بانکها زیر بلیط شما نیستند و با دستورهای قاطع شما هیچ لرزه ای بر اندامشان نمی افتد !
3 - اگر میخواهید بعد از 45 سال یک خدمت به ملت بکنید با تکیه بر دریای از رمق افتاده ملت بانکها را ملی کنید و ایران و انقلاب و اسلام را از چنبره این رباخواران نجات دهید !
خدایا ایران و انقلاب را از شر نا اهلان و نامحرمان نجات ببخش
فقط دستور همش حرفه
من تازه اقدام کردم برج ۴ از بانک تجارت دو تا ضامن خواستن .
آقا حله
وقتی ایشون دستور میده دیگه همه چیز خود به خود و بصورت کاملا منطقی درست میشه
وقتی نتوانی حتی قدم بسیار کوچکی برای کاهش مشکلات اساسی و معضلات ریشه دار کشور برداری، ناچارا باید وارد مسیر پوپولیسم و نمایش های بی حاصل و بی معنا بشی
بانک صادرات شعبه چهاراه کالج تهران از ۲۰ اردیبهشت تا الان وام ازدواج زوجه را نداده.خانم رئیس شعبه با جسارت وتوهین میگه چرا اینجا را انتخاب کردی؟مدارک دادیم .ضامن معرفی شده استعلام پاک .کو مسئول ناظر، ی کارمند قدرتش از رئیس جمهور بیشتر تو ایران.کجا ی کارمند مجازات شده؟فقط روی در دیوار ادارات نوشت به ما بگی بالا چشمت ابروس ۶ ماه حبس داره ها.
سلام یک ماه من ثبت نام کردم برای وام ازدواج دادم به بانک میرم به بانک میگم بیام تشکیل پرونده بدم میگه برو جلوی وام ها بسته شده من چیکار کنم الان
همش دروغه من تا الان سه بارثبت نام کردم اما بانک اسرارداره هم دوضامن هم سفته بخاطر این هنوز نتونستم وقتی که بهشون میگم میگن همش حرفه
اقا بخدا من رفتم تمام مدارکمو دادم الان بانک صادرات میگه بستس وام ازدواج .بعد من میگم مگه قانون نیست رییس بانک میگه برو از رییس جمهور پول بگیر
سلام بر رئیس بانک مرکزی گرچه میدونم که هزار نفر هم مثل من نظر بدن اصلا به خیالت هم نیس که این مطالب رو بخونی من وخیلی از جوانان هنوز یک سال تو نوبت بانک هستیم که حداقل پیام بانک عامل بیاد ولی چون پارتی نداریم کسی پاسخگو نیست پست بانک شهرستان بستان آباد و حومه آقا جمع کنید چه وامی الکی مارو به امید واهی با این تورم که هرسه ماه وسایل ازدواج ۳ برابر میشه گناه من بدبخت چیه اصلا ما گناه کردیم به دنیا اومدیم گناه کردیم ازدواج کردیم برادر اصلا توان عروسی ساده هم نداریم چقدر باید کار کنیم تا ۲۰۰ ملیون جمع کنیم مثلا توی ۲ سال مایحتاج ازدواج شد ۴۰۰ملیون خدا وکیلی چی از من جوان مونده ........
با دستور فقط بدبختتر میشیم. یه کاری کنید اوضاع طوری بشه خود بانکها سودشون تووی وام دادن باشه
وای به حال جوانی که با وام و قرض زندگی شروع کنه
چه فایده داره این خبرا وقتی همش کاغذ بازیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی