بازدید 2997

اردوغان: ترکیه در جنگ اوکراین به دنبال صلح است

رئیس جمهور ترکیه گفت که این کشور به جای هیزم ریختن بر روی آتش جنگ، تلاش می‌کند که در اوکراین صلح حاصل شود.
کد خبر: ۱۱۸۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴ 04 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت که ترکیه به هدفی برای جنگ طلبان در درگیری اوکراین تبدیل شده است.

وی در ادامه سخنانش گفت: «در جریان عید قربان، با سران ۲۱ کشور صحبت کرده و تبریکات آنها را پذیرا بوده و درباره موضوعات دوجانبه صحبت کردیم که از جمله موضوعات جنگ روسیه و اوکراین و همچنین جنگ دوستان در سودان بوده است».

اردوغان اضافه کرد: «مشارکت ترکیه کاملا واضح بوده و کشورمان نقش مهمی در حل بحران‌ها به لطف توازن و مواضع شجاعانه‌اش دارد».

رئیس جمهور ترکیه گفت: «اگر از روند صلح استانبول استفاده می‌شد، ویرانی و اشک‌هایی که تا کنون با آن مواجه بودیم را شاهد نبودیم. تلاش‌های دیپلماتیکی که با توافق غلات و مبادله اسیران حاصل شد، از سوی طرفداران جنگ با تحریم مواجه شد. ده‌ها هزار نفر از نظامیان و غیرنظامیان به این دلیل جان خود را از دست دادند و ترکیه نیز گاهی اوقات هدف این لابی گری نظامی قرار می‌گرفت».

اردوغان اضافه کرد: «ترکیه به جای هیزم ریختن بر روی آتش جنگ، تلاش می‌کند که در اوکراین صلح حاصل شود».

وی گفت: «ما تنها کشوری هستیم که در حال حاضر به طور همزمان با استفاده از کانال‌های گفت‌وگو و پیشنهاد راه‌حل‌ها با روسیه و اوکراین در ارتباط هستیم».

این در حالی است که رئیس جمهور اوکراین روز شنبه در سخنانی هرگونه امکان دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک درباره جنگ در اوکراین پیش از رسیدن این کشور به مرزهای سال ۱۹۹۱ را رد کرد.

منظور زلنسکی از مرزهای سال ۱۹۹۱، عقب نشینی روسیه از منطقه دونباس، زاپوروژیا، خرسون و شبه جزیره کریمه است.

اوکراین همچنان شبه جزیره کریمه را بخش اشغال شده از اراضی خود می‌داند اما مقامات روسیه بارها اعلام کرده‌اند که ساکنان شبه جزیره کریمه، به پیوستن به روسیه رای داده و بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل، این منطقه بخشی از روسیه به شمار می‌آید. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز تاکید کرده است که موضوع شبه جزیره کریمه به طول کامل بسته شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار