بازدید 3242

ششمین شب اعتراضات فرانسه / نشست اضطراری دولت

در حالی که مقامات دولت فرانسه مدعی فروکش کردن اعتراضات در این کشور شدند اما ویدئوهای منتشر شده از ششمین شب اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی حکایت از حداقل یک انفجار و یک آتش‌سوزی بزرگ در شهرهای فرانسه دارد.
کد خبر: ۱۱۸۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷ 03 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رسانه‌های فرانسوی، برغم اعلام یکشنبه شب وزارت کشور فرانسه مبنی بر کاهش شدت ناآرامی‌ها در سراسر این کشور اما همچنان شهروندان معترض به قتل یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس فرانسه، در ششمین شب اعتراضات با حضور در خیابان‌ها به اعتراض‌های خود ادامه دادند.

معترضان به قتل «ناهل مرزوق» جوان ۱۷ ساله الجزایری و مغربی‌تبار بامداد دوشنبه در منطقه فونتن دوش در دیژون یک خودرو را به آتش کشیدند.

همچنین بامداد امروز (دوشنبه) انفجاری مهیب در یکی از مناطق شهر استراسبورگ روی داد و یک آتش‌سوزی بزرگ هم در نزدیکی لیون به وقوع پیوست.

نیروهای پلیس فرانسه نیز از اواخر شب گذشته (یکشنبه) به طور گسترده در خیابان‌های پاریس حضور یافتند تا حداقل پایتخت فرانسه پس از پنج شب ناآرامی تا صبح دوشنبه روی آرامش به خود ببیند و در ادامه دیگر شهرهای این کشور از جمله مارسی، متز و تولوز نیز پس از پایتخت شاهد کاهش ناآرامی‌ها و بازگشت آرامش باشند.

همچنین دولت فرانسه در پی تداوم اعتراضات خیابانی در این کشور از آخرین ساعت روز یکشنبه اقدام به تشدید تدابیر امنیتی و محدودیت دسترسی به اینترنت در برخی از مناطق این کشور کرد که این اقدام باعث شد معترضان در آن شهرها در بی‌خبری از روند اعتراضات در شهرهای دیگر، از رفتن به خیابان‌ها چشم پوشی کنند.

در شب ششم اعتراضات در فرانسه فعالان گروه‌های راست افراطی نیز در مخالفت با معترضان وارد عمل شده و با راهپیمایی در مناطقی از جمله خیابان‌های لیون، قصد کمک به نیروهای نظامی در برقراری و حفظ آرامش را داشتند. آنها در طول راهپیمایی خود فریاد می‌زدند: «آبی، سفید، قرمز؛ فرانسه برای فرانسوی‌ها!»

همچنین امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز یکشنبه شب و در ششمین شب متوالی ناآرامی‌هایی که سراسر این کشور را در پی کشته شدن «ناهل مرزوق» فرا گرفته است، در یک جلسه اضطراری امنیتی در مرکز بحران اضطراری وزارت کشور فرانسه شرکت کرد و با وزرای دولت خود درباره نحوه کنترل و مدیریت اوضاع به بحث و گفت وگو پرداخت.

به گزارش ایرنا، تازه‌ترین آمار وزارت کشور فرانسه تعداد بازداشت‌های پنجمین شب ناآرامی‌ها (شنبه شب) در این کشور را ۷۱۹ مورد اعلام کرده است.

این در حالیست که ژرال دارمنن وزیر کشور فرانسه از استقرار ۴۵ هزار پلیس و نیروی انتظامی برای کنترل ناآرامی‌ها در پنجمین شب متوالی خبر داده بود.

در حالی که پیشتر نگرانی‌هایی از کشیده شدن دامنه اعتراض‌ها و اغتشاش در فرانسه به سایر کشورهای اروپایی مطرح شده بود، پیشتر اخباری از ناآرامی‌های بلژیک و بازداشت نزدیک به یکصد نفر در این کشور در رسانه‌ها منتشر شد.

از سوی دیگر شنبه شب مناطق مرکزی شهر لوزان سوئیس نیز حوادثی مشابه با صحنه‌های خشونت شهری در فرانسه را تجربه کرد.

سه‌شنبه گذشته، «ناهل م» ۱۷ ساله راننده خودرویی بود که به فرمان توقف پلیس بی‌توجهی کرد و پلیس موتورسوار از پنجره راننده به وی شلیک کرد و او را کشت.

این اتفاق در شهر نانتر فرانسه خشم مردم را برانگیخت و مساله مجوز پلیس در استفاده از خشونت و سلاح گرم علیه مردم عادی را به صدر اخبار و تحلیل‌ها آورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست