بازدید 16720
بیش از یک سال از وعده دولت گذشت!

آقای وزیر اقتصاد؛ از آخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت خبر دارید؟

یک سال پیش بود که رئیس سازمان خصوصی سازی از شناسایی جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: باید تا پایان سال سهام عدالت به آن‌ها تخصیص پیدا کند. خاندوزی نیز وعده داد: به ازای هر نفر، ۱۰ میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی تخصیص یابد.
کد خبر: ۱۱۸۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳ 28 June 2023

آقای وزیر اقتصاد؛ از آخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت خبر دارید؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با گذشت سه ماه از سال، هنوز وضعیت چند میلیون جامانده از سهام عدالت تعیین تکلیف نشده است، در حالی که در آخرین ساعات کاری سالی که گذشت، هیات وزیران به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای بند الف تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را تصویب کرد که این مصوبه با امضای محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

به گونه‌ای که حداکثر ارزش سهام قابل واگذاری به هر یک از مشمولین سهام عدالت جدید، موضوع تصمیم مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ شورای عالی اجرای سیاست­­های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، معادل حداکثر ده میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰۰ ریال) تومان تعیین شد.

از سوی دیگر هیات وزیران نیز به سازمان خصوصی سازی اجازه داد، نسبت به واگذاری سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات اقدام کند که بر این اساس ۲ درصد سهام بانک ملت، ۳ درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری می‌شود.

اما این تمام ماجرا نبود و تنها چند روز بعد از این خبر خوش دولت برای بسیاری از مردم، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی از درخواست لغو تصویب‌نامه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان خبر داد.

حسین قربان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب و ابلاغ تخصیص سهام عدالت به جاماندگان عنوان کرد: حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند که این موضوع به ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد، در حالی که طبق تصویب‌نامه هیات وزیران، قرار است ۲ درصد سهام بانک ملت، ۳ درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری شوند و باید گفت، منابع در نظر گرفته شده، منابع مورد نیاز را پوشش نمی‌دهد. به همین دلیل، درخواست لغو آن از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی به هیات وزیران داده شد.

معاون وزیر اقتصاد در مورد علت موضوع مذکور این توضیح را داد که موضوع پرتفوی جاماندگان سهام عدالت برای سومین بار در هیات دولت مطرح شد و دوباره با واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران به جاماندگان سهام عدالت موافقت نشد و در نتیجه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان منتفی شد، زیرا دولت دیگر سهام ارزنده‌ای با ارزش ۳۵ هزار میلیارد تومان ندارد که به جاماندگان سهام عدالت تخصیص دهد.

بر اساس این گزارش، باید یادآور شد، پیش از این، اعلام شده بود که طبق تصویب‌نامه هیات وزیران سهام شرکت‌هایی از جمله بانک صاردات، بانک ملت، بانک تجارت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای جاماندگان سهام عدالت در نظر گرفته شده است.

آقای وزیر اقتصاد؛ از آخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت خبر دارید؟


حال در روز‌های نخست فصل تابستان، جاماندگان از سهام عدالت که از سال گذشته با وعده‌های خوش وزیر اقتصاد به دنبال رسیدن به سهام عدالت بودند، درخواست تعیین تکلیف وضعیت خود را دارند. این در حالی است که بایدآور شد در خرداد سال گذشته، قربانزاده معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی لازم نیست برای نام نویسی به جایی مراجعه کنند، توضیح داد: افراد باید توجه داشته باشند که اصلا ثبت نامی وجود ندارد، زیرا هویت افراد مشخص و در بانک اطلاعات موجود است. این افراد نباید حتی یک ریال پرداخت کنند. اگر پیامکی ارسال می‌شود که لینک ثبت نام دارد، قطعا کلاهبرداری است و ربطی به دولت و وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی ندارد.

همچنین ششم مهرماه سال قبل هیأت وزیران، وزارت اقتصاد را مکلف کرد از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت مخابرات ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اقدام کنند. هرچند مدتی بعد هیات تطبیق مجلس ایراداتی را مطرح نمود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی بهمن ماه درمورد شناسایی جاماندگان سهام عدالت اظهار کرد به طور کلی دو ایراد وجود داشت: نخست اینکه مرجع تصویب باید شورای عالی سیاست اصل ۴۴ باشد نه هیات وزیران. دوم آنکه سهام باید غیرمستقیم به مشمولان داده شود نه مستقیم. البته به هر دو ایراد پاسخ داده شد و معاونت حقوقی در حال پیگیری است. امیدوارم مورد قبول هیات تطبیق مجلس قرار بگیرد و اجازه دهند در پایان سال واگذاری را انجام دهیم.

چند هفته بعد دوباره نیز قربانزاده در گردهمایی مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌های سراسر کشور در این باره اظهار داشت: در خصوص تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت، اول باید شورای عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تشکیل شود و شیوه اجرایی را مصوب کند تا بتوان پرتفوی سهام عدالت را نهایی کرد. رییس سازمان خصوصی سازی گفت: در حال حاضر پرتفوی سهام عدالت جاماندگان مشخص است، احکام ضوابط آن هم به تصویب هیات وزیران رسیده بود، اما هیات تطبیق مجلس به آن ایراد گرفت و اعلام کرد که مطابق قانون اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ باید این شورا درباره آن تصمیم بگیرد و نه هیات وزیران؛ بنابراین، در حال حاضر جز اینکه شورای عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ این موضوع را تصویب کند، راه دیگری وجود ندارد.

چهاردهم اسفندماه نیز رئیس سازمان بورس در این باره اظهار داشت: تعیین‌تکلیف جاماندگان سهام عدالت دارای مصوبه مجلس است و اکنون سازمان خصوصی‌سازی درصدد تعیین مصادیق آن قرار گرفته است. به محض مشخص شدن لیست افراد واجد شرایط، سازمان بورس آن را بررسی می‌کند و در اختیار شرکت سپرده‌گذاری قرار می‌دهد. عشقی اعلام کرد که سازمان بورس در مرحله شناسایی افراد برخوردار از سهام عدالت هیچ‌گونه دخالتی ندارد.

حال در خردادماه امسال نیز خاندوزی وزیر اقتصاد در این باره اظهار داشت: مساله تخصیص سهام عدالت به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و نهاد‌های حمایتی اواخر سال گذشته مصوب شد، اما به دلیل آنکه سهام لازم در اختیار قرار نگرفت به سال ۱۴۰۲ موکول شد. وی با بیان اینکه مجلس مصوب کرد در قانون بودجه ۱۴۰۲ این فرصت ادامه پیدا کند، گفت: امیدواریم آیین‌نامه اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ در مورد افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی نسبت به سهام عدالت به‌زودی مصوب و میزان سهام عدالت که به افراد اختصاص می‌یابد اعلام شود.

واکنش رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس چه بود؟

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس، ارزش روز سهام عدالت را حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت دارنده این دارایی هستند و قرار بود سال گذشته ۳ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت سهامدار شوند، اما هنوز از سوی دولت به مرحله اجرا نرسیده، ولی از نظر ما تعداد سهامداران عدالت به همراه این افراد ۵۲ میلیون تن است. سعادتی گفت: حدود ۳۰۰ شرکت تعاونی سهام عدالت در سطح شهرستان‌ها وجود دارد و به نظر ما، تعداد کل سهامداران سهام عدالت در کشور ۲۰ میلیون تن هستند.

وی اضافه کرد: پارسال مصوبه‌ای گذراندیم که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی جا مانده از سهام عدالت مشمول شوند. هرچند اصل تفکیک قوا وجود دارد، الزامات قانونی ریل‌گذاری شده است و باید سهام عدالت به این افراد داده شود. سال گذشته ۱۲ درصد از دارایی‌های سهام عدالت به ارزش ۱۰۸ همت به هلدینگ خلیج فارس سپرده شد که اگر این رقم برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان اختصاص می‌یافت، می‌توانست ۱۰ میلیون تن را پوشش دهد. رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس اظهار داشت: فراکسیون سهام عدالت به عنوان بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس پیگیر حقوق سهامداران عدالت است.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
بزرگترین هنر وزیر اقتصاد جایگزینی دلار 28500 تومانی به جای 4200 تومانی بود
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
من چه دارم بگم نظری ندارم اصلا
رضا اهوازی مشنگیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
درسته در کله من جای مغز کاه ریختن ولی دلیل نمیشه که کاه نامرغوب ریخته باشن که
کاه اعلی مرغوب لایسنس اروپاس لامصب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
نعمت خان خوب نظر نده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
این میشه دلار کی؟
وضعیت سهام عدالت متولدین جدید چی شد؟
وضعیت سهام فوتی ها چی شد؟
به متولیدن جدید ک سهام نمیدن هیچ! کسی هم که فوت میکنه سهامش رو دولت بالا میکشه!!!
سهام عدالت یکی از مصادیق واقعی ناعدالتیه،بنده با حقوق ده میلیون و منزل اجاره ایی سهام ندارم،فامیل من ک فقط آپارتمانش ۱۵ میلیارد قیمتش سهام عدالت داره.بماند ویلا باغ ماشین شاسی بلندش.حداقل برا وجه خودتون هم که شده اسم عدالت از روش بردارید
مگر ارزش سهام عدالت چه قدر است؟ باهاش چند کیلو گوشت می توان خرید؟
سهام عدالت تنها یک آبنبات چوبی است که هیاهوی زیاد دارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
اگه بد هست بده به یک نیازمند
چرا در مورد فیش حقوق نجومی نماینده مجلس که افشا شده است، مطلب و تحلیل منتشر نمی کنید؟ جالب نیست که این بابا خودش مسئول تحقیق حقوق های نجومی است؟!!!
تصاویر آیفون بازی میرسلیم در مجلس در همه سایت ها منتشر شده است! مرگ بر آمریکا!
من کارمند جز با حقوق اندک که هرماه هم مالیاتم دست به نقد ازم کم می شه، نمی دونم در کجای این عدالت قرار دارم که هنوز به من سهام عدالت تعلق نگرفته، باشد که عدالت در همه جهات و برای همه باشد و بعضی از افراد جامعه مظلوم واقع نشوند، فاعتبروا یا اولی الابصار
متاسفانه یارانه نقدی وسهام عدالت برای مهاجرین پذیرفته شده تعلق نمی گیرد ،یعنی تبعیض علیه مستضعفین مسلمان که حتی در اروپا مزایای بیشتری نسبت به مهاجر آسیب دیده شامل انواع خدمات رایگان انجام می دهند وتعلق می گیرد،
سهام عدالت ویارانه مظهر بی‌عدالتی علیه مهاجرین قانونی دارای دههاسال اقامت شده اند
پاسخ ها
ارسلان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
تو اگه مهاجری چرا اومدی اینجا !! برو همون اروپا ما خودمون تو خرج خودمون که هفت نسل پشتمون اینجا بدنیا اومدن کار کردن عرق ریختن موندیم اگرم دنبال حقتی برو از همون جایی که اومدی حق تو بگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
اینقدر منفی از نگاه بخیلانه این مردم است ،از کوزه همان تراود که در اوست .مسئولان هم از همین بخلا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
تو ديك خيلي پررويي
یکی از ارزشی ها لطفا به آقا بگند :
مردم مخصوصا قشر کارمند و کارگر داره زیر فشار زندگی له میشه ، حقوق ماهانه کارمند یک دهم حداقل حقوق دنیاست اما قیمت خودرو و لوازم خانگی که هر روز خرابه ، ده برابر قیمت دنیا .
به قول مطهری ما تا کی صبر گتیم تا آمریکا از بین بره و ما یک زندگی نرمال داشته باشیم ، راهی بجز خودکشی برا مردم باقی نذاشتید .
یخچال ایرانی و ماشین ایرانی تو سال اول استفاده ۳ بار خراب شده ، از بس قطعه آَشغال استفاده میکنند . گارانتی هم میگه قطعات آشغالند و دوباره خراب میشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
دست گل غربگداهاست با رای دادن به دولت بنفش
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
پاسخ : آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه (البته برای آقازاده ها)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
بشین تا دولت مرحومان بهت بگه یخچال خالی هم نمی تونی دااشته باشه
دولت 6 کلاسی
پاسخ ۰۴:۱۷
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
تو رو خدا دیگه هیچ اصلاح طلبی خودش رو تو هیچ کجا کاندید نکنه ، به ۴۰ سال فقط اصول گراها سر کار باشند ببینیم چه کار میکنند و دیگه هیچ بهونه ای نداشته باشند .
البته اگه فقط اصول گراها راس کار باشند شاید با آمریکا هم مثل عربستان آشتی کنند .
سلام این چه سهام عدالتیه که ما که یه نون بخور نمیری داریم جایش حساب نمیشیم ولی کسای هستن که هم درامد زیادی دارن هم وضعیت مالی خوبی دارن ولی سهام عدالتم دارن
پدر من ۴۸ ماه در جبهه بوده. هیچ شغل حقوق بگیری نداشته و هیچ بیمه و مستمری به جز یارانه از هیچ جا دریافت نمیکنه. سهام بی عدالتی هم بهش تعلق نگرفته. آیا این عدالته؟
رای بدین درست میشه!
حالا اونایی که دارن جی شدن؟؟ همه یه مشت بد بختیم کنار هم دارن به ریشمون میخندن
دولت وعده ها . احمدی نژاد و روحانی دولت های اولشان قدم های مثبتی برای کشور برداشتند . این دولت فقط پسرفت !
داناک مشاور کار ثابت نداره قبلا بیمه بیکاری می گرفته الانم بیکاره فقط داره پول بیمه هم میده حالا شما بگین سهام عدالت هم نداره واقعا توزیع کمکهای دولتی هم تا به ما ها می خواهد برسه کلا تموم میشه . حالا نمیدونم مشکل از منه یا سهام عدالت و کمکهای دولتی . طرف خونه حیاط دار داره سه طبقه داره سهام عدالت هم داره یک جورابی نمیدونم خلاف عدالت نیست یا هست ، داناک مشاور با داشتن دکتری مهندسی مکانیک فقط چند ساعتی حق التدریس درس میده ترمی ۸۰۰ هزار تومن یعنی ماهی ۲۰۰ تومن ولی پسر آقایان مدیران میانی دولتی گردن کلفت از دانشگاه درنیامده پست مدیریت میانی یا ریاست اداره دارند اونم با مدرک لیسانس البته حتما درسته خوب ژن برتر همینه دیگه و خوب داناک مشاور از اول تو تهرون بدنیا اومده و این دوستان دیروز یا پریروز از ‌بایتشون وارد تهران شده بودند خوب ،داناک مشاور در پایان آرزوی موفقیت و بهروزی برای همه مردم نازنین ایران داره ولی کمی هم کلاه خودمون رو قاضی کنیم و به سیره حضرت علی (ع) نگاه کنیم اگر لیاقت کاری رو‌نداریم جامون رو به کسی که از ما صلاحیت بیشتری داره بدیم شاید باعث پیشرفت بیشتر کشور بشه .
همسانسازی حقوق ببازنشستگان را اجرا نمی کنند توقع داری جاماندگان سهام عدالت را اجرا کنند
سلام این هم روی بقیه شعار های متوهمانه آقای رئیسی اگر تولید یک ملیون شغل در و یک ملیون مسکن در سال و نصف شدن تورم را دیدید بازماندگان سهام عدالت هم سهامشان را خواهند دید
انتخابات نزدیک است ، سهام عدالت فدای سرتان قیمت را را پایین بیاورید ،حقوق بازنشستگان را درست کنید، یک بازنشسته با ۱۵سال سابقه بیمه و سه میلیون‌دریافتی چکار بکند وزیر دولت مستضعفین .
خودت چقدر حقوق میگیری و همتراز و بالاتر از تو در علم و تحصیلات چقدر می‌گیرد.
اگرچه مقدارش عددی نیست اما توزیع آن مصداق بی عدالتی است .
ما از قلم فتادیم چرا نمی دانم ؟
این گزارش نشان می دهد بوروکراسی چگونه کشور را فلج کرده، مسوولان چگکنه وعده می دهند، فقرا چگونه رها شده اند
فقط صبح تا شب وعده میدن سهام میدیم عیدی میدیم خبر خوش برید حساباتونو چگ کنید و.... از دلارهای آزاد شده چه خبر ؟ تو رو خدا آخه این چه دولتیه ! این وزیرهای شارلاتان رو از کجا پیدا کردین ؟ اون از خاندوزی اون از عشقی اون از مخبر .وای خدا گیر کیا افتادیم .
نه سهام عدالت وجودداردنه زندگی برای کارگرهاست فقط امام زمان ظهورکندتازندگی آرامش مملکت مافقط شده افغانی بازارخیلی گستاخ شدن قشنگ خیانت وبی ادب هستن مردم جمع بشن بخداقسم باچوب وصلاح آشغالهارابیرون کنیم ازیارانه مااستفاده میکنن وجوانهابیکار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
احسنت افاغنه را بايد بيرون بريزيم
دولت با زرنگی تمام در هنگام توزیع سهام عدالت ابتدا به کارمندان و بازنشستگان دولتی سهام اختصاص داد و وقتی نوبت به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و کارگران ساده رسید گفت سهامی نمانده بهتر است اسم این سهام به سهام بی عدالتی تغییر یابد کارمندان و بازنشستگان دولت با میلیونها تومن حقوق سهام گرفته اند کارگر بدبخت نحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد سرش بی کلاه ماند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
اگه افغانیا برند اجاره خونه کمتر میشه
منظور سهام بی عدالتی است که فقط کارمندان و بازنشستگان دولتی دارند و کارگران بیچاره تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد فاقد آن هستند. دولت با زرنگی تمام ابتدا این سهام را به کارمندان و بازنشستگان دولتی داد وقتی نوبت به بقیه رسید سهامی نمانده مفهوم جدید عدالت .
من هم ایرانی هستم هم ۱۰۰۰ درجه زیرخط فقر نتونستم سهام عدالت ثبت نام کنم
من با سه تا بچه و یک همسر که سرطان معده داره خودم خانه دار هستم به نظرتان چکار کنم نمی دانم نه سهامی نه همایتی همش میگم خدا بزرگه قربان خدا برم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار