بازدید 2081

خودرو هیچ جای دنیا در بورس عرضه نمی‌شود

سخنگوی سازمان تعزیرات با اشاره به غیرقانونی بودن عرضه خودرو در بورس گفت: در هیچ جای دنیا، بورس محل عرضه محصولاتی نظیر خودرو نیست چراکه خودرو شرایط خاص خود را دارد و قواعد و قوانین بورس اجازه نمی‌دهد کالایی از این دست عرضه شود.
کد خبر: ۱۱۸۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷ 24 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، محمدعلی اسفنانی درباره نتیجه عرضه خودرو در بورس گفت: به نظر شخص بنده عرضه خودرو در بورس کار درستی نبود و غیرقانونی است. در هیچ جای دنیا، بورس محل عرضه محصولاتی نظیر خودرو نیست چراکه خودرو شرایط خاص خود را دارد و قواعد و قوانین بورس اجازه نمی‌دهد کالایی از این دست عرضه شود. چراکه معمولا کالا‌هایی در بورس عرضه می‌شوند که امکان کشف قیمت به راحتی برای آن ممکن نبوده و یا مشتریانی محدود دارند.

اسفنانی افزود: شیوه عرضه خودرو در بورس نیز دارای اشکالاتی بوده است و در این راستا معمولا یک برند در میان چندین محصول که جزو تیراژ بالا هم نیست در بورس عرضه می‌شود و گاه تا صد در صد قیمتِ در نظر گرفته شده، افزایش قیمت پدید کرده است که این مسئله بر خلاف هدف و غایت سیاست گذاران می‌باشد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در باره راهکار‌ها گفت: اساسا وقتی کالایی در بورس عرضه می‌شود، نگاهی منفعت طلبانه به آن صورت می‌گیرد، چون بخشی از مبالغ به حساب بورس واریز می‌گردد که مشکل آفرین می‌باشد.

وی ادامه داد: بر اساس شنیده‌ها، خودروسازان می‌گویند نرخ بالاتر از قیمت پایه می‌باشد؛ مثلا اگر خودرویی ۲۰۰ میلیون تومان قیمت پایه داشته باشد، یعنی بر اساس برآورد کارشناسی سود تجاری در نظر گرفته شده است، اما وقتی این نرخ در بورس ۲ برابر می‌شود، بخشی از پول به خودروساز بازگردانده می‌شود. خودشان هم مدعی بودند که ۱۵ درصد این رقم به خودروساز می‌رسد و ۸۵ درصد دیگر بخشی به بورس رفته و بخشی دیگر در جا‌های دیگر هزینه می‌شود.

اسفنانی افزود: هر خودرویی در هر کشوری تولید شود، با گذشت یک سال از رده خارج شده و دیگر به روز نیست؛ از این رو خودروی سال قبل حداقل باید ۳۰ درصد زیر قیمت عرضه شود، ولی ما متاسفانه این مدل را هر ساله تکرار و حتی خودرو‌های چند سال گذشته را با نام ۱۴۰۲ عرضه می‌کنیم.

وی ادامه داد: گاه ۳۰ درصد افزایش برای خودرو عرضه شده نسبت به زمان تولید در نظر گرفته می‌شود که نشان می‌دهد نگرش کنونی منطقی نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۳
بورس محل دلال بازی و سفته بازی است و هر کالایی که در بورس عرضه شود قطعا سرنوشت شومی خواهد داشت
البته خودرو در هیچ جای دنیا هم با این قیمت نجومی تحویل نمی شود.
وقتی تعداد تقاضا برای قیمت دولتی چند ده مرتبه از عرضه بیشتر است، راهکار دیگری بجز مزایده برای افرادی که واقعا خریدار خودرو هستن و باید برن از بازار آزاد بخرن، وجود داره؟ برای مزایده هم که فرایندش در بورس هست پس آنقدرها هم که گفتن عرضه خودرو در بورس چیز عجیب غریبی نیست.
توجه کنید که قیمت خودرو در بورس بر اساس تجربه سال قبل هرگز از قیمت آن در بازار آزاد بالاتر نرفت و نخواهد رفت چون اگر تو بورس بخواد از قیمت بازار آزاد جلو بزنه، افراد میرن و از بازار میخرن. بلکه برعکس است و عرضه در بورس بعد از به فروکش هیجانات باعث افت قیمت بازار خواهد شد. متاسفانه دلالان خودرو بد جوری احساس خطر کردن.
الان که همه از گرانی خودرو مینالن، واقعا کسی حاضره خودرویی که به قیمت دولتی از کارخانه گرفته را با 25 درصد سود بیاد تو بازار بفروشه به مصرف کننده؟ عادت کردیم همیشه تقصیر را گردن بقیه بندازیم. خب از خودت شروع کن، خودرویی که خریدی 200 تومن از کارخانه را بیا بده 250 تومن تو چند ماه 50 تومن سود کن گرانفروشی هم نکن. کسی حاضره ؟ معلومه که نه. چون همان خودرو در بازار آزاد 500 تومن حداقل قیمتشه.
فقط گویا در بعضی ازجاها ها به نبعضی ها شاسی بلند میدهند
کارهایی توی کشور ما انجام میشه

کجای دنیا انجام میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

که این دومی ش باشه
عزیز من اینجا هر اتفاقی که بیافته نباید تعجب کرد . . . مثل ورود ماشین دسته دوم یا این که خودرو آشغال چینی رو به قیمت پورشه و مازراتی باید بخدی و از همه مهم تر این که توی ایران پژو 206 با لندکروز فرقی نداره . . . . حالا متوجه شدی چرا در ایران خودرو در بورس عرضه میشه ؟؟؟
لطفا نمایندگان دلسوز رسیدگی کنند.
اتفاقا بورس در شرایط فعلی بهترین محل برای عرضه خودرو است و از همه جا شفاف تر است . کاهش قیمت خودرو در چند ماه اخیر بدنبال عرضه ان در بورس و حذف دلالان اغاز شد. سیستم قرعه کشی فعلی که معلوم نیست چقدر شفاف است و تامین کننده منافع دلالان و به زیان مصرف کننده واقعی و تولید کننده است . در بورس اگر خودرو اندکی از قیمت کارخانه بیشتر هم فروخته شود نفع ان به کارخانه می رسد زمینه افزایس تولید و سرمایه گذاری را فراهم می کنند اما روشهای دیگر تا زمانی که عرضه کمتر از تقاضا است فقط به نفع دلالان است. اینکه در دیگر کشورها خودرو در بورس عرضه نمی شود به این دلیل است که در دیگر کشورها خودرو را قسطی و با کلی امتیاز می فروشند و خرید خودرو در بسیاری از کشورهای جهان مثل خرید پفک نمکی در ایران است و ثبت نام و در نوبت ماندن و قرعه کشی و ... وجدو ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
شما نماینده کدام گاری ساز هستید
هیچ چیز این کشور مثل هیچ کشور دنیا نیست.
در تمام دوره هایی که خودرو در بورس عرضه می شد نمایندگان خودروساز مربوطه برای بالا بردن قیمت کشف شده شرکت و قیمت های بالایی پیشنهاد می دادند. از طرفی خود خودرو ساز نیز در عرضه های قطره چکانی بازار بورس را دقیقا کنترل می کردند. اگر خریدهای خودروی از بورس بررسی شود بخش زیادی از خریدها توسط نمایندگی های خودروساز مربوطه به آن عرضه بوده است.
هیچ جای دنیا در بورس عرضه نمیشه چون واردات ازاد است و دو تا غول خون اشام لگن های بی خاصیت را چند برابر قیمت بجای ماشنی نمی فروشن.
فقط در ایراتن قیمت خودروی چینی و یا خودروی 20 سال کارکرد ژاپنی چندین برابر قیمت صفر کیلومتر آن در اونور آب به مردم فروخته میشه..کجای دنیا از مردم پول می گیرند و بلوکه می کنند و بعد قرعه کشی میکنند و خودرو را یکسال بعد تحویل میدهند اون هم چند برابر قیمت جهانی..

برادر عزیز اگر فکر مردم هستید.. واردات خودرو را ازاد کنید و این همه تعرفه و حقوق گمرکی سرسام اور نذارید.... بذارید مردم خودروی باکیفیت و ایمن و با قیمت جهانی سوار بشوند.
تو همین کشورهای اطراف ایران خودروی نو را قسطی میدهند... لطفا دستتان را از روی گلوی مردم بردارید
هیچ جای دنیا هم یه سردار مدیر تیم فوتبال نمیشه، ولی اینجا ایرانه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست