بازدید 7974
مرور روزنامه‌های شنبه سوم تیر

تکرار قصه تلخ مواد مخدر در مشروبات الکلی/مسکن در باتلاق رکود/نقطه انتهای خیانت و حماقت

سه الزام برای مهار تورم، دعوت از رئیسی برای سفر به «ابوظبی»، پروپاگاندای «تل‌آویو» برای مانع‌تراشی در مذاکرات، کاهش ۱۲ درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه در خردادماه، پالس‌های غربی برای احیای برجام، ضرورت ورود دستگاه قضا به ترک فعل در حوزه دارو، پایان شوک ارز ۴۲۰۰ بر تورم و کی‌یف ناچار به پذیرش صلح می‌شود؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۸ 24 June 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه سوم تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که در اتاق‌های مذاکرات پیدا و پنهان چه می‌گذرد؟ هجوم دوباره پتروشیمی به میانکاله، سه نکته از پشت پرده تورم خرداد ۱۴۰۲ و بخوانید شوره زار ارومیه در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

تکرار قصه تلخ مواد مخدر در مشروبات الکلی


حسین فصیحی طی یادداشتی در شماره امروز جوان با تیتر تکرار قصه تلخ مواد مخدر در مشروبات الکلی نوشت: خبر‌هایی که درباره موج مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی در کشور منتشر می‌شود، بزرگ‌نمایی درباره یک اتفاق مقطعی نیست، بلکه رویداد ممنوعه‌ای است که سال‌هاست در بدنه اجتماعی جریان دارد، منتهی پیدا شدن یک یا چند ساقی فرصت‌طلب منجر به شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر می‌شود، مثل حادثه‌ای که در شهرستان کرج اتفاق افتاد و مصرف الکل‌های تقلبی منجر به مسمومیت ۲۰۸ نفر شد که ۱۷ نفر از آن‌ها جانشان را از دست دادند.


آمار رسمی درباره میزان تولید و مصرف مشروب و پیامد‌های ناشی از آن در کشور وجود ندارد، از همین‌رو به نظر می‌رسد آمار‌های مطرح شده گزارش‌های تخمینی باشد که از سوی مراجع غیررسمی منتشر می‌شود. عمده‌ترین گروه سنی مصرف‌کنندگان، نوجوانان و جوانان هستند که در بزم‌های دوستانه‌شان در پارک‌ها و مراکز تفریحی یا سالن‌ها و مراسم‌های پذیرایی مشروب مصرف می‌کنند. عمده‌ترین دلیل برای گرایش آن‌ها به مصرف مشروب هم از سوی گروه‌های هم‌سال و برای ایجاد نشاط و سرخوشی صورت می‌گیرد. یکی از دلایل نبود آمار جامع، نبود سازمان یا نهاد تخصصی مثل ستاد مبارزه با موادمخدر یا پلیس مبارزه با موادمخدر در چرخه تولید و مصرف مشروبات الکلی است. برخورد قانونی در این حوزه یکی از مأموریت‌های پلیس امنیت است که در کنار سایر مأموریت‌های خود به آن ورود می‌کند. با این حال گزارش‌های آماری پلیس درباره میزان کشفیات مشروبات هم منتشر نمی‌شود.

مصرف مشروب، مثل مصرف موادمخدر در شکل‌گیری تخلف‌ها و جرائم دیگر نقش دارد. عمده‌ترین نگرانی در بروز تخلف مصرف‌کنندگان مشروب، بروز سوانح رانندگی است. افرادی که بعد از شرب خمر پشت فرمان می‌نشینند هنگام رانندگی روی رفتارشان کنترل ندارند برای همین به راحتی دچار حادثه می‌شوند و برای خود و دیگران ایجاد خطر می‌کنند. در مورد بروز جرائم از سوی مصرف‌کنندگان مشروب هم وضعیت به همین وخامت است. مصرف‌کنندگان مشروب روی رفتارشان کنترل ندارند برای همین وقتی دست به چاقو، قمه یا اسلحه می‌شوند به راحتی مرتکب قتل می‌شوند. شناخته شده‌ترین گروه در بین مجرمان، اوباش هستند که بعد از مصرف مشروب با عربده‌کشی در محله‌ها، نظم عمومی را برهم و دست به عمل مجرمانه می‌زنند.


با وجود اینکه قانون مجازات‌های معینی درباره ساخت، خرید، فروش و مصرف مشروب در نظر گرفته و آموزه‌های دینی و اخلاقی هم مردم را از مصرف مشروب برحذر می‌دارد، اما افزایش گرایش به مصرف مشروب نشان می‌دهد سازوکار‌های به کار گرفته شده قانونی و تبیین مبانی دینی در این حوزه ناکام مانده است. مخلص‌کلام اینکه افرادی که در حوزه تصمیم‌گیری دخالت دارند به آمار تولید، قاچاق، مصرف و جرائمی که از مجرای مصرف مشروب به جامعه وارد می‌شود، دسترسی دارند. دسترسی خیلی آسان به مشروب، می‌تواند دلیلی برای فراوانی مصرف آن در جامعه باشد، به همین دلیل برای عبور از معضلی که اینگونه سال‌هاست زیر پوست جامعه جریان دارد باید به صورت منطقی عمل کرد و بعد از صورت دادن پژوهش‌های لازم از سوی کارشناسان علوم اجتماعی سازوکار‌های لازم برای آگاه‌سازی عمومی در این باره انجام شود قبل از اینکه این پدیده مثل سونامی موادمخدر جامعه را به خود درگیر کند.


مسکن در باتلاق رکود


حسن محتشم عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: بازار مسکن این روز‌ها در حالت سکون نسبی به سر می‌برد. طبیعتا شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه به گونه‌ای است که خبری از به جریان افتادن نقدینگی نیست. نقدینگی‌ها به نوعی در بانک‌ها قفل شده و سرمایه‌گذاران هنوز تکلیف‌شان را با شرایط اقتصاد نمی‌دانند. با نگاهی به بازار بورس می‌بینیم که این بازار نیز حال و روز خوبی ندارد؛ بازاری که در شرایطی تقریبا کم‌نوسان به سر می‌برد.

این بازار گاهی رشد اندکی کرده و دوباره پول‌ها از آن خارج می‌شوند. در بخش خودرو نیز افزایش‌های بی‌رویه‌ای که شامل قیمت‌های موجود در این بازار شده اعتراض جامعه را به همراه داشته است؛ افزایش قیمت‌هایی که تحمیل‌شان بر مردم قابل قبول نیست. دولت که خود عرضه‌کننده در بازار ارز به شمار می‌رود، توانسته به رغم افزایش بیش از اندازه‌ای که در این بازار به وجود آمده، نرخ دلار را در مرز ۵۰ هزار تومان نگه دارد. از سوی دیگر مسائل سیاسی در اقتصاد کشور نقش مهمی بازی می‌کنند. مسائل سیاسی نیز طبعا مراودات و تبادلات بین‌المللی هستند. به هر صورت به تازگی با عربستان توافقاتی شده است؛ موضوعی که می‌توان آن را یک گشایش در تعاملات بین‌المللی محسوب کرد. این‌ها نقاط مثبتی برای اقتصاد کشور هستند، اما لازم است به ثمر برسند.

همین مسائل سبب شده‌اند که در حال حاضر رکود بر اقتصاد حاکم شود. در حال حاضر تکلیف سرمایه‌گذاران مشخص نیست. افزایش بهره‌های بانکی نیز منجر به بلوکه شدن پول‌ها در بانک‌ها شده است. در شرایط کنونی همه منتظرند تا ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد. در چنین شرایطی وقتی معامله‌ای در بازار مسکن نمی‌شود، طبیعتا فروشندگان مسکن ناچارند اقدام به کاهش قیمت‌های پیشنهادی کنند. در واقع علت کاهش قیمت در بازار مسکن، رکود و سکونی است که بر معاملات بخش مسکن سایه افکنده است. این شرایط تا زمانی که دولت در توافقات و مذاکرات بخش سیاست خارجی نتیجه مشخصی نگیرد، ادامه خواهد داشت. به نظر نمی‌رسد در ماه جاری شاهد رخ دادن اتفاق خاصی در این زمینه باشیم.


آنچه مسلم است شرایط کنونی موقتی است. چنانچه تعاملات بین‌المللی در کوتاه‌مدت به نتیجه رسیده و منجر به کاهش نرخ ارز شود، طبیعتا شاهد تقویت ارزش پول ملی خواهیم بود. در صورت تقویت پول ملی و کاهش نرخ ارز می‌توان انتظار این را داشت که نه‌تن‌ها قیمت مسکن افزایش پیدا نکند، بلکه با کاهشی نسبی نیز روبه‌رو شود. نکته حائزاهمیت آن است که این شرایط موقت خواهد بود. علت آن است که تولید در بخش مسکن برای افزایش و عرضه برنامه‌ریزی‌شده نیست. در حال حاضر در بخش مسکن تنها تا حدودی تولید بخش خصوصی مستقل را داریم؛ تولیدی که خیلی هم متناسب با نیاز‌های جامعه نیست. یعنی ساخت‌وساز‌ها بیشتر در نقاط مرفه شهر انجام می‌شوند؛ امری که دارای توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران و مالکان است.

باید توجه داشت واقعیت این است که آن تولید اصلی که مربوط به «نهضت ملی مسکن» است، دارای برنامه‌ریزی دقیقی نیست. در چنین شرایطی نمی‌توان پیش‌بینی کرد تا چه مقطعی از زمان آن واحد‌های مسکونی آماده و عرضه خواهند شد. به تازگی توافقاتی با انبوه‌سازان شده است؛ توافقاتی مبنی بر ورود انبوه‌سازان به مقوله نهضت ملی مسکن. چنانچه این توافق قطعیت پیدا کند، برای تولید و عرضه مسکن در کمترین حالت یک سال و چند ماه زمان نیاز است، اما می‌تواند از نظر روانی موثر واقع شود؛ بنابراین اگر در توافقات و مذاکرات بین‌المللی به موفقیتی دست پیدا کنیم، ممکن است در مقطعی از زمان و به طور کوتاه‌مدت حتی با کاهش قیمت در بازار مسکن روبه‌رو شویم، اما مطمئنا با توجه به شرایط و تورمی که بر اقتصاد حاکم است، به نظر می‌رسد هجوم نقدینگی ایجادشده به هر کدام از بخش‌های اقتصادی منجر به ایجاد تورم و افزایش جهشی قیمت در آن حوزه شود؛ تورمی که ناشی از چاپ پول بدون پشتوانه است. به هر صورت امسال را نمی‌توان سالی دانست که بازار مسکن با کاهش قیمت روبه‌رو شود.

 

نقطه انتهای خیانت و حماقت 


‪/محمدعلی وکیلی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار نوشت: سرنوشت منافقین (سازمان مجاهدین خلق) به غایت عبرت آموز و البته بهت آور است. سازمانی که در ابتدا با متعهدترین و مستعدترین جوانان این سرزمین با هدف پیگیری مطالبات خلق وارد عرصه مبارزات سیاسی شد. نسلی از جوانانی تحصیل کرده و پاکباز که اسیر سحر کلام شیادی به نام مسعود و خیره سری بنام مریم شدند و خود را به فنا دادند. ایدئولوژی شیطانی مجاهدین خلق، چه سرمایه‌ها که نسوزاند؛ هم با ترور سرمایه‌های بزرگ و هم با فریب هزاران جوان پرانرژی و مستعد. روز‌های گذشته که اخبار و تصاویر اخراج اعضای این گروه از آلبانی را دیدم بهت کردم. همان جوانان مستعد گذشته با مو‌های سپید و همچنان آواره. آوارگی خصلت این سازمان بود. از سال پنجاه و چهار که به آغوش مارکسیسم غلتیدند و از اسلام فاصله گرفتند این آوارگی آغاز شد. سپس سال شصت که اسلحه روی مردم کشیدند از خلق فاصله گرفتند. وقتی سر از آغوش صدام وسط جنگ تحمیلی درآوردند به وطن هم پشت کردند. به یاد دارم سال‌ها پیش وقتی آنان را از اردوگاه اشرف عراق اخراج کردند و تصاویر مشابهی مخابره شد، با خود گفتم این آوارگی سرنوشت محتوم کسانی است که به همه ارزش‌ها، وطن و مردم پشت کند. آن زمان این موی سپیدان آلبانی نشین هنوز میانسالی را رد نکرده بودند. آن زمان وقتی به تصاویر نگاه می‌کردم با بهت به چشمانشان می‌نگریستم و با خود می‌گفتم چطور یک انسان نیمی از عمرش را در توهم و لجاجت می‌سوزاند. پس از اضمحلال رژیم صدام و اخراج از عراق، به اروپا لشکرکشی کردند. اروپاییان با فرش قرمز و اسکان آنان تلاش کردند از آنان به عنوان ابزار فشار علیه ایران استفاده کنند

.
در این مسیر شاهد انواع خیانت‌ها و وطن فروشی‌ها بودیم. هرکه با ملت ایران دشمن بود دست به دستشان دادند. از هیچ خباثت و خیانتی دریغ نکردند. هر جنایتی را فقط با توجیه تضعیف جمهوری اسلامی مباح کردند. سرانجام جوانان دیروز - که امروز ضمن محرومیت از تمام اشکال زندگی گردپیری بر سروصورتشان نشسته- به پشت سر که نگاه می‌کنند می‌بینند هرآنچه برایشان گفته بودند همه سراب و بی حاصل بوده و هزینه‌اش نفرت عمومی ملت و عمر به فنا رفته تک تک آنان می‌باشد. در آخر دیدند که اروپا نیز در یک پیچ کوچک آنان را همچون دستمال استفاده شده پرتاب کرد و دیگر نام و نشانشان را بایست در زباله دان تاریخ پی جست. لجاجت، قلب آدمی را سیاه می‌کند. باعث می‌شود از هر خط قرمزی رد شوی تا فقط به اصطلاح انتقام بگیری. سال پنجاه و چهار هویت خود را باختند؛ برای اصرار بر آن هویت، دوستان شریف خود را ترور کردند. خرداد شصت، سیاست را بکلی باختند، بعد برای بازپس گرفتن آن به آغوش دشمن ایران (صدام) رفتند و اینگونه وطن را هم باختند. برای توهم اسقاط حکومت، تمام خود را به غرب دادند، و اکنون غرب هم تمامشان را تُف کرد. ته جاده لجاجت همین است. اول یک چیز را ازدست می‌دهی بعد برای به دست آوردن آن، همه چیزت را ازدست می‌دهی. پیران آواره‌ای که به پای توهمات و آرزو‌های خام جوانی سوختند...
آنان با زبان حال می‌گویند نه در غربت دلم شاد و نه جایی در وطن دارم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۵
«نقطه انتهای خیانت و حماقت »
گزارش بسيار خوبي ارائه گرديد ، اين بايد تجربه اي باشد براي همه كساني كه پا به عرصه سياست مي گذارند. لجاجت ؛ خودسري و اصرار در مورد عقايدي كه مورد پسند عامه مردم نيست آينده اي جز تباهي ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
با خراب شدن اوضاع روسیه
احتمالا دوباره غرب از امتیازاتی که به ایران داده بر می گردد
امتیاز داده بود که ایران سلاح جدید به روسیه ندهد
الان دیگه اوضاع روسیه قاراشمیشه
1) درباره مطلب روزنامه ابتکار درباره سازمان مجاهدین خلق:
من تیتر "بالاخره پای سازمان مجاهدین خلق به کلانتری باز شد" را برای این مطلب ترجیح میدهم. این یک باور عامیانه است که آدم خوب نباید پایش به کلانتری رسیده باشد و اگر روزی چنین شد، فرد پله های سقوط را دومینو وار تا اسفل السافلین طی خواهد کرد.
پلیس آلبانی وارد کمپ مجاهدین خلق شده، یک بازرسی نسبتاً ساده انجام شده و بعد از توقیف تعدادی ابزار الکترونیکی، کمپ را ترک گفته اند. این وسط اعضای فرقه رفتارهایی از خود بروز داده اند که عرض و طول این حادثه را در فضای رسانه ای بزرگنمایی کرده است.
اتهاماتی علیه مجاهدین خلق وارد است و طبعاً این اتهامات منجر به اعمال محدودیت هایی علیه این گروه خواهد شد ولی اینگونه نیست که شیرازه این گروه را از هم بپاشد.

2) درباره مطلب روزنامه جوان درباره مشروبات الکلی
توصیه ایشان ایجاد ستاد مقابله با مشروبات الکلی است. اگر ستادی ایجاد شود و چند نفر از این محل ارتزاق کنند مشکلات مربوط به مشروبات الکلی مرتفع خواهد شد. همانطور که در خصوص مواد مخدر علیرغم تمام آمارها و جامعه بزرگ سوء مصرف کنندگان، اما به دلیل وجود ستاد، مشکل خاصی احساس نمی شود!!!
همین که حسین فصیحی خواستار قلع و قمع باغات انگور و ایجاد ساز و کار صلاحیت سنجی و ایجاد سامانه ثبت سیستمی برای خرید و فروش کشمش نشده جای امیدواری دارد. (در مساله حجاب استدلال مشابهی مطرح است و از سوی این طیف کاملاً عقلانی و منطقی توصیف می شود. استدلال این است: اگرچه مساله پوشش بانوان فی نفسه نمی تواند منشأ ضرر باشد ولی به دلیل تأثیراتی که بر نهاد خانواده می گذارد باید بر آن محدودیت اعمال کرد. انگور هم فی نفسه ضرری ندارد اما چه کنیم که برخی مشروبات را از همین ماده بی ضرر و متأسفانه با مفاید زیاد می گیرند. پس شاید ساماندهی باغات انگور هم با همان توجیهی که در مساله حجاب ذکر شد، قابل توجیه باشد. تولید انگور را محدود کنید تا عوارض مشروبات الکلی را کنترل شود.)
در خصوص مصرف مشروبات الکلی و سایر موارد اینچنینی ، کشورهای دنیا سالهاست به این نتیجه رسیده اند که راه مبارزه با این پدیده ها جرم انگاری آنها نیست . جرم انگاری باعث می شود آمار درستی از میزان مصرف ، نوع مواد مصرفی ، سن مصرف کنندگان و ... نداشته باشیم . جرم انگاری باعث می شود به جای وجود مکانهای مشخص برای مصرف ، مصرف این مشروبات در خفا ، در حضور کودکان و اعضا خانواده و ... انجام شده و حرمت شکنی ها و پیامدهای بعدی در خانواده شکل بگیرد . جرم انگاری باعث میشود تا اگر کسی دچار مسمومیت شد ، جرات نکند به پزشک مراجعه کند و جان خودش را سر این موضوع از دست بدهد . جرم انگاری باعث میشود افراد سود جو هر ماده سمی را بجای مشروبات به فروش برسانند و جان و مال و ناموس افراد مصرف کننده و همچنین سایر افراد بیگناه در جامعه که با اینها روبرو می شوند به خطر بیافتد و هزار مشکل دیگر.
روشنفکران دنیا سالها پیشتر به این دلایل اجازه دادند تا مراکزی در جامعه باشد تا افرادیکه می خواهند به هر دلیلی مصرف کننده باشند ، بدون اینکه جان و مال خودشان یا دیگران را به خطر بیاندازند ، مشروبات را مصرف کنند.
روشنفکران جامعه ما چطور ؟ چند سال طول می کشد تا به این نتیجه برسند ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
در کانادا خرید مشروب فقط از طریق فروشگاههای مشخصی است و در پاک بسته شده تحویل میشود و حق ندارد در خودرو مصرف کند و در خانه هم در کابینت مشخصی و دارای قفل بدور از کودکان باید باشد و فروش مشروب به افراد زیر 19 ممنوع است و جرم تلقی میشود در ضمن قوانین سخت گیرانه ای هم در سال 2023 در بریتیش کلمبیا برای خرید و فروش مشروب از جمله محدودیت در تعداد خریدها وضع شده
کاش اشاره ای هم به تاثیر رابطه با آمریکا در ایجاد و انحلال و اضمحلال این گروه ها میشد . البته در کلان سیاست جهانی بعضی از حکومت ها برای دیگران حکم همین گروه های سیاسی نظامی را دارند که به عنوان اهرم فشار برای سایر حکومت ها استفاده میشوند .
درس عبرتی که از موضوع فوق میتوان گرفت این است که اختیار امور در دست ما نیست و آمریکا تصمیم گیرنده بوده است و این شرایط نتیجه بهبود اوضاع و شرایط رابطه ممنوعه برای عوام ، با آمریکاست
ناگفته نماند که گروه هایی هم هستند که اختیار بود و نبودشان با ماست و سرنوشت مشابهی پیدا کرده اند
چند تا شراب خوار را حد بزنند درست حسابی شلاق بخورند حساب کار دست همه میاد نباید با مفسدان مماشات کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
داداش یه عمر دارن این کار رو می کنن ولی نتیجش شده این. مگه تو قضیه حجاب تا حالا همینجوری برخورد نمی کردن؟ آیا نتیجه درستی داشت؟ مطمئنا راه حل این نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
به عنوان یک مسلمان معتقد خدمت شما عرض می کنم که با شلاق و اعدام و مجازاتهای دیگر نمی شود مسائل یک جامعه پیچیده را حل کرد. اگر ثبات ملک و مملکت را می خواهیم راه اساسی عرفی شدن حکومت است چه خوشمان بیاید و چه نیاید
مرگ بر منافق های اشغال ، این روزها با حمع شدن دم و دستگاه مزدوری ، کلی یوزر منافقین در شبکه های اجتماعی کم شده خذا ربشه اشان را از بیخ بکند
خدا رو شکر
به امید سرنگونی دیکتاتور بزرگ پوتین جنایتکار
خدا جای حق نشسته پوتین در این سالها جنایات بسیاری مرتکب شده و انشاالله به زودی به درک واصل میشه
خب نخورن !! یه حکمتی داشته که اسلام حرام اعلام کرده !
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
حریم شخصی خودشه به شما مربوطه؟
دوستان صورت مسأله رو نمیشه پاک کرد. ابران مصرف مشروبات الکلی دارد مثل تمام کشورهای دنیا. راه درست این هست که تولید رسمی داخل داشته باشیم تا نه ارز خارج بشه برای وارداتش نه پلیس درگیر بشه با کارتل های قاچاقش نه یه عده معلوم الحال آشغال بدن دست مردم و بکشنشون و مهم تر از همه میزان مصرف مشخص بشه تا بشه برنامه سلامت برای جامعه هدف ریخت. اشتغل زایی و درآمد مایاتی و صادراتی هم جای خودش. احکام ثانویه نسبت به زمانه باید باشه.
تازه به شرابخورا گفتند برین شکایت کنین از ساقی که چرا جنس بد بهتون داده!!!!!!!! فکرشو کن ایران اسلام و این حرف اگه درست باشه واویلا دیگه دزدعها هم اگه رفتند خونه کسی از رو دیوار افنتادند پاشون شکست برن از صابخونه شکایت کنند که چرا دیوارت انقد بلند بوده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی