بازدید 2139

ناتو: در کوزوو آماده رویارویی با هر وضعیتی هستیم

فرماندهی ناتو در پریشتینا اعلام کرد که اگر اقداماتی مشابه خشونت‌های اخیر صلح در کوزوو را تهدید کند، نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی آماده رویارویی با هر وضعیتی هستند.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳ 20 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رویترز، آنجلو میشل ریستوچیا فرمانده نیروهای ناتو موسوم به کی‌فور دوشنبه گفت: ما برای مقابله با هر شرایطی برنامه‌ریزی می‌کنیم. به همین دلیل است که نیروهای بیشتری دریافت کرده‌ایم. ما واکنش نشان نمی‌دهیم بلکه عمل می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اوضاع در کوزوو هنوز بسیار پرتنش است، اظهار کرد: در حال حاضر، راه حلی نظامی برای این وضعیت وجود ندارد زیرا تنها راه حل یک تصمیم سیاسی مبتنی بر اراده طرف‌ها برای عادی‌سازی روابط است. اما قبل از هر چیزی باید تنش‌زدایی انجام شود.

ریستوچیا گفت: ما آماده جلوگیری از وخامت اوضاع و کاهش تنش‌ها هستیم.

ناآرامی‌ها در شمال کوزوو اخیرا پس از آن شدت گرفت که مقام‌های منتخب آلبانیایی‌تبار در منطقه‌ای که اکثریت آن صرب‌تبار هستند، برای کار وارد ساختمان‌های شهرداری شدند.

صرب‌ها انتخابات محلی در شمال کوزوو را تحریم کرده بودند اما انتخابات برگزار شد و نامزدهای آلبانیایی‌تبار توانستند به پیروزی برسند. صرب‌های محلی در این امر حمایت بلگراد را دارا هستند و اعلام کرده‌اند که شهرداران آلبانیایی را به رسمیت نمی‌شناسند.

در پی درگیری‌هایی که ایجاد شد حدود ۳۰ نیروی ناتو که برای حفاظت از ساختمان‌های دولتی وارد عمل شده بودند، زخمی شدند. همچنین ۴۲ معترض نیز مجروح شدند.

پس از آن ناتو تصمیم گرفت تا ۷۰۰ نیروی دیگر نیز به کوزوو اعزام کند.

صرب‌ها که اکثریت جمعیت منطقه شمالی کوزوو را تشکیل می‌دهند، همچنان اعلام استقلال سال ۲۰۰۸ کوزوو از صربستان را نمی‌پذیرند و با گذشت بیش از دو دهه از پایان جنگ در سال ۱۹۹۹ بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار