بازدید 8188

ایران دوازدهمین جایگاه را در راندمان تولید برق جهان دارد/ آمادگی بالای ۹۸ درصدی نیروگاه‌های حرارتی برای تامین برق/ تابستان امسال بدون قطعی برق می‌گذرد؟

ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید برق حرارتی کشور، با اشاره به جایگاه دوازدهم ایران در راندمان تولید برق به تابناک گفت: اکنون آمادگی نیروگاه‌های حرارتی برای تأمین برق تابستان به بالای ۹۸ درصد رسیده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹ 19 June 2023

همکاری با ما | تامین انرژی کاریزما | خرده فروشی برق |

به گزارش  تابناک اقتصادی؛ با فرارسیدن تابستان، داستان تکراری قطعی برق به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و به ویژه بخش صنعتی تبدیل می‌شود؛ هر چند تابستان سال پیش، خاموشی‌ها به حداقل رسید و به نظر می‌رسد، عملکرد وزارت نیرو در این زمینه موفق بوده، به گفته برخی کارشناسان، تاثیر کاهش دما در آن بازه زمانی را نمی‌توان برای تحقق این امر نادیده گرفت.

حال با توجه به افزایش دمایی که برای این روزها پیش‌بینی می‌شود، آیا همچنان می‌توان به عدم قطعی برق امیدوار بود یا خیر؟ این در حالی است که سهم عمده‌ای از تولید برق کشور بر دوش نیروگاه‌های حرارتی است؛ با این حساب، باید دید راندمان تولید این نیروگا‌های برای امسال چقدر است.

ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی کشور، در گفتگو با تابناک بیان داشت: نیروگاه‌های حرارتی در سه بخش نیروگاه‌های بخار، نیروگاه‌های گازی و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، عهده‌دار تأمین اصلی‌ترین بخش انرژی الکتریکی کشور هستند و هم اکنون برآورد‌ها حاکی است که فعالیت بخشی از این نیروگاه‌ها به بیش از ۵۵ درصد رسیده است؛ البته این رقم در سطح جهان راندمان بالا و قابل قبولی به حساب می‌آید. ضمن آنکه در آینده، چشم‌انداز مطلوب‌تری نیز برای افزایش راندمان وجود دارد، چون قرار است نیروگاه‌های راندمان پایین، به مرور از چرخه تولید برق کشور خارج  و نیروگاه‌های راندمان بالا جایگزین شوند.

معاون راهبری تولید برق حرارتی کشور ادامه داد: از سال گذشته و با هدف کسب آمادگی حداکثری برای تولید برق، اوج بار سال جاری بالغ بر ۱۰۶ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی در کل کشور انجام شد که به لحاظ موردی ۷۳۰ مورد تعمیرات را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کل دنیا استاندارد آمادگی نیروگاهی برای اوج بار مصرف ۹۵ درصد لحاظ می‌شود، اضافه کرد: به واسطه تلاش‌های متخصصین نیروگاهی کشور در سال گذشته نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۹۸ درصدی به استقبال اوج مصرف تابستان رفتند.

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: امسال نیز به واسطه اصلاحات و تعمیراتی که پیش از آغاز فصل گرم انجام شد، آمادگی نیروگاه های حرارتی کشور به بیش از 98 درصد رسیده است که در سطح جهان استاندارد بسیار مناسبی است.

ایران هشتمین کشور در روند توسعه صنعت برق جهان است

معاون راهبری تولید برق حرارتی کشور درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با اوج مصرف برق در تابستان امسال گفت: برای اینکه راندمان تولید برق کشور به حداکثر برسد از سه روش اضافه کردن بخش بخاری با هدف تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، ارتقای ظرفیت نیروگاهی و تعمیرات دقیق و رفع محدودیت‌ها استفاده شد.

اسکندری تصریح کرد: از طریق ارتقای ظرفیت با بهره‌گیری از ترفند‌هایی مانند خنک کردن واحد‌های گازی و تغییر تنظیمات بیش از هزار و ۱۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد. همچنین در بخش تعمیرات تنها در نیروگاه سهند، با به کارگیری فعالیت‌های تعمیراتی موثر و رفع محدودیت ۱۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق حاصل شد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اکنون ایران به عنوان یکی از نیروگاه‌ساز‌ها مطرح در عرصه بین‌الملل شناخته شده است، بیان کرد: بر اساس ارزیابی موسسات بین‌المللی رتبه ایران به لحاظ راندمان تولید برق در بین کشور‌های جهان دوازدهم و از لحاظ روند‌های توسعه صنعت برق هشتم است.


معاون راهبری تولید برق حرارتی کشور در ادامه با اشاره به اینکه پیشرفت کشور‌ها در حوزه تولید برق با حوزه مصرف متناسب نیست، تصریح کرد: یکی از شاخص‌های مهم و مطرح جهانی برای محاسبه وضعیت صنعت برق کشور‌ها بررسی شدت انرژی است. به این صورت که تولید و مصرف برق را مقایسه می‌کنند سپس به سنجش هزینه‌های حوزه تولید برق، و میزان درآمد ملی و رفاه برای هر کشور در حوزه‌های مختلف اعم از تولید، صادرات می‌پردازند.

 اسکندری با اشار به جایگاه ایران در این زمینه گفت: در حوزه شدت انرژی، هنوز جای کار زیاد است، به عنوان مثال به لحاظ شاخص شدت انرژی کشور مطالعات و بررسی‌های جامعی باید در بخش‌های صنعت، کشاورزی، خانگی و... صورت بگیرد. به این ترتیب، در کنار تلاش‌هایی که در حوزه تولید برق انجام می‌شود، در بخش مصرف نیز عملکرد‌ها به گونه‌ای تنظیم می‌شود که با کمترین میزان مصرف برق ممکن، بیشترین سطح رفاه و میزان تولید فراهم شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۹
پس ان کمبود ۱۵هزارمگا واتی مربوط به کجاست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
معاون راهبری تولید برق حرارتی کشور برای چنین ادعای شاخدار، مستندات ارائه کند .

کمبود برق را چندسال است مردم با گوشت و پوست لمس می کنند .
ما همیشه از آخر اولینم
توسعه بیشتر به خاطر توانایی برای صادرات برق به عراق و سوریه بوده
من کارشناس انرژی هستم لطفا منبع ادعای ۱۲ امین بودن در راندمان برق را بفرستید تا استفاده کنیم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
دروغ رو انقدر بزرگ بگو که همه باور کنن
پس چرا هفته اي يك روز داره برق شركت ها قطع ميشه .
يه سر به شهرك هاي صنعتي بزنيد بعد خبر رو پخش كنيد
این زیر نویسها و هشدارهای قطع برق در تلویزیون احتمالا برای کشور دیگریست پس
میدانیم که امروزه همه چیز وابسته به برق شده. وقتی برق نباشه درِ پارکینگمان هم باز نمیشه. تلفن خونه مون هم قطع میشه. ارتباط موبایلمون هم قطع میشه.اینترنت هم قطع میشه. قبلا ها اینطوری نبود نه درِ پارکینگها برقی بود نه تلفن و اینترنت قطع میشد.مسئولین محترم وزارت نیرو هم به این امر واقف هستندو تابستان پارسال واقعا خوب مدیریت کردند دستشان درد نکند .حالا نقش اصلی را وزیر با مدیریت خوب داشته یا از زیر مجموعه شون پایۀ اصلی بودند به هر حال برق خوب مدیریت شد. واگر قرار به تقدیر از فردی از کابینه باشد به نظر من وزیر محترم نیرو باید اولین شخص باشد که به نمایندگی از اداره کنندگان برق کشور مورد تقدیر قرار گیرد.
راندمان تولیدرا نمیدانم ولی در راندمان انتقال قطعا نیست چون تلفات خطوط انتقال در ایران خیلی بالاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
شک نکن اولین نفر خود وزیر هستش چون همه اون کسانیکه پارسال و سالهای گذشته تونستن برق کشورو حفظ کند با فامیلها و آشنایانشون جایگزین کردن . بقیه شو خودتون حدس بزنید
دولت رئیسی در حوزه برق از دولت روحانی بسیار موفق تر بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
هیچ ربطی به دولت وقت ندارد ، متخصصین صنعت برق فارغ از اینکه چه دولتی بر سر کار هست تمام تلاششان برای سرپا نگه داشتن شبکه های تولید و انتقال نیروی برق صرف می کنند
از کدام طرف؟ از آخر؟
چند درصد برق کشور با انرژی گاز تامین می شود؟
چند درصد برق کشور با نیروگاههای آبی تولید می شود؟
کشوری که در طول 12ماه سال 11ماه در نقاط مختلف کشور بخصوص دشت کویر و کویر لوت حداکثر تابش آفتاب را دارد و در سراسر شرق کشور از چاه بهار تا خراسان شمالی نیروی مفت باد را دارد چند درصد منابع برق آن از انرژی آفتاب و باد است ؟
تمام منابع با ارزش هیدروکربوری را از گاز گرفته تا سوخت کوره را می سوزانیم تا برق تولید کنیم و کشور را تا خرخره وابسته به منابغی کردیم که در آینده نزدیک در حال تمام شدن است.
پاسخ ها
راغبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
تنها نظر دلسوزانه و به دور از سیاسی کاری همچون بقیه نظرات
باسلام
خداكنه امسال برقها قطع نشود و حتي باصرفه جويي هموطنان مازاد هم داشته باشيم.
باسپاس - وحيدرضا باقري
باشه
شهرک‌صنعتی‌شمس‌اباد‌‌قطب‌اقتصاد‌کشور‌‌اکثرا‌ازساعت‌۱۱‌صبح‌تا‌۱۱شب‌برق‌کلا‌قطع‌میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی