بازدید 7475

جزئیات تامین برق صنایع در تابستان امسال/ صنایع مشوق مالی می‌گیرند؟

همزمان با فرارسیدن فصل تابستان، نگرانی صاحبان صنایع برای نحوه تامین برق هم آغاز می‌شود. اما به گفته پیام باقری، رئیس هیأت مدیره سندیکای برق کشور، با تابناک گویا امسال برنامه مدیریت مصرف برق صنایع هوشمندانه‌تر دنبال می‌شود و در صورت مدیریت مصرف مشوق‌های مالی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۸۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴ 13 June 2023

زنجیره تامین صنعت برق و الکترونیک | لجستیک در صنعت برق و الکترونیک

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با اعلام وزارت نیرو تابستان امسال دو درجه گرم‌تر از سال پیش است. با این حساب به نظر می‌رسد افزایش مصرف برق در بخش خانگی امری اجتناب‌ناپذیر باشد. حال از آن‌جا‌یی‌ که قطع برق این بخش خط قرمز وزارت نیرو است باید دید چه برنامه‌ای برای گذر از تابستان امسال بدون خاموشی در دستور کار است؟ با این اوصاف وضعیت تامین برق نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آیا برنامه‌ای برای مدیریت مصرف آن‌ها در نظر گرفته شده است؟ 

پیام باقری، رئیس هیأت مدیره سندیکای برق کشور، با اشاره به برنامه وزارت نیرو و وزارت صمت برای مدیریت برق صنایع در فصل تابستان به تابناک گفت: روندی که اکنون برای مدیریت مصرف برق صنایع دنبال می‌شود جامع و هوشمندانه است. چراکه صنایع بزرگ با انتقال بار تولید خود به ساعات غیر پیک نه‌تنها به حفظ پایداری شبکه برق کمک می‌کنند بلکه از مشوق‌های مالی وزارت نیرو هم بهره‌مند می‌‎شوند.

در طرح مدیریت مصرف صنایع بزرگ قرار شد فقط یک جابه‌جایی ساعت در برنامه تولید رخ دهد و قطعی در کار نباشد. بر این اساس صنایع بزرگ تنها یک روز در هفته (شنبه تا چهارشنبه) از ساعت 11 صبح تا  23 شب از برق استفاده نمی‌کنند و در ازای آن روز جمعه به تولید محصولات خود می‌پردازند. با این اوصاف ظرفیت تولید آن‌ها هم آسیب نمی‌بیند. 

باقری یکی از کلیدی‌‎ترین مشکلات روز صنعت برق کشور موضوع ناترازی میان تولید و مصرف برشمرد. مشکلی که تحت تأثیر تصمیمات اشتباه در دهه‌های گذشته در حوزه تثبیت قیمت فروش و عدم افزایش منطقی قیمت فروش برق به‌رغم افزایش شدید قیمت تولید رقم خورد.

او تصریح کرد: بنابراین ارزان‌فروشی برق به بخش‌های مختلف رخ داد و نه تنها منابع درآمدی کافی برای توسعه صنعت برق و صنعت نیروگاهی کشور به دست نیامد، بلکه وزارت نیرو با بدهی‌های انباشته فراوان به بانک‌ها و بخش خصوصی مواجه شد.

امسال خاموشی نداریم؟

رئیس هیأت مدیره سندیکای برق کشور درباره بحث مدیریت مصرف برق در فصل تابستان نیز گفت: تلاش بر این است تا به روش های مختلف میزان مصرف برق کاهش پیدا کند تا ضمن حفظ پایداری شبکه سراسری از بروز‌ خاموشی‌های گسترده و ناگهانی جلوگیری شود.

باقری افزود: یکی از بخش‌های مهم مصرف‌کننده برق که در سال گذشته مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف برق شد، بخش صنایع به ویژه آلومینیوم، فولاد و سیمان بود چراکه برق بسیاری زیادی مصرف می‌کردند. اما امسال با اعمال سیاست جدید مبنی بر انتقال بار تولید به ساعات غیرپیک به نظر می‌رسد بار شبکه برق آن‌ها نیز کاهش پیدا کند.

او گفت: بر اساس برنامه وزارت نیرو در تابستان امسال قرار است بیش از 90 درصد صنایع بدون محدودیت مصرف، برق دریافت کنند. به این ترتیب برق شهرک‌های صنعتی تنها یک نیم روز در طول هفته قطع خواهد شد و برق صنایع بزرگ نیز با برنامه از پیش تنظیم شده و با هماهنگی دو سویه مدیریت خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: بر اساس قانون، صنایع بزرگ باید به سمت خود تأمین شدن در صنعت برق حرکت کنند، اما به واسطه نداشتن تخصص کافی در حوزه صنعت نیروگاهی و نیز سرمایه‌بر بودن احداث نیروگاه‌ها در عمل توفیق قابل ملاحظه‌ای به آن نمی‌‎شود.  این موضوع نیازمند توجه و حمایت ویژه دولت و مجلس است.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد یکی از راهکاری موثر بر تأمین کافی برق صنایع بزرگ بدون وارد کردن فشار به شبکه برق سراسری تأمین برق از محل بورس انرژی باشد. از این مسیر می‌توان به عنوان بستری برای ارتباط گیری میان بخش خصوصی صنعت برق و صنایع بزرگ استفاده کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۸
تا امروز هوا از همه سالهای 10 سال اخیر خنک تر بوده همچنین میزان بارندگی بهاری ! من نمیدونم چرا مردم را نابینا فرض میکنند؟ کوتاهی و کم کاری را نباید به طبیعت نسبت داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
دلیلش هم مشخصاً برداشتن ححاب است.
نزدیک یکصد هزار مسجد درست کردن که پول برقشون هم رایگانه یعنی وزارت نیرو با گران کردن برق و پول برق مصرفی این مساجد رو از مردم می گیره یک سر بزنید ببینید چند نفر موقع اذان می رن نماز در این مسجدها بخونند اذان مغرب نگاه کنید ببینید هر مسجد خودش به اندازه یک نیورگاه برق مصرف می کنه هیچ کسی هم بقه شونو نمی گیره که چرا اینقدر برق مصرف می کنید در حالی که چند نفر می خوان برن نماز بخوانند این همه هدر رفت انرژی انجام می دن . حالا امام زاده ها که ماشالا ه چقدر برای نورافشانی برق مصرف می کنند . من فکر می کنم اگر برق مصرفی مساجد و امام زاده ها رو محاسبه کنند به تنهایی برابری می کنه با برق مصرفی همه کارخانه ها در ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
میشه در نزدیک محراب مسجد یک فضای محصور و سر پوشیده موقت ساخت با مصالح ارزان و شفاف که در زمستان به راحتی گرم و در تابستان براحتی خنک و روشن شود و نمازگزاران مراسم عبادی را در آن بجا آورند و نیاز نباشد همه فضای مسجد مصرف کننده انرژی باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
طبیعی هست وقتی آب و برق در هر کجا مجانی باشد کسی در مصرف صرفه جویی نمی کند بزود برق هم به سرنوشت آب دچار می شود
اکثر کشورهای خارجی دو روز در هفته تعطیلی دارند این یعنی براحتی در مصرف اب و برق صرفه جویی میکنند و میلیاردها دلار به کشورشان با یک قانون ساده کمک میکنند
زنده باد رئیسی بزرگ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
آره راست میگی زنده باد
ولی بهت بگن دلیل بیار
هیچی برای گفتن نداری
از مشکلات اقتصادی کشور داره سو استفاده میشه جنبش فواحش آخر به شر بیشترین استفاده رو داره میبره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
گل گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
اب رو بریز اون جایی که می سوزه
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
تربیت خانوادگی تو به همه نشون دادی تو لایق زندگی در این کشور نیستی باید بری پیش رفیقات در افغانستان
با سلام، چرا قطعی آب در محلات تهران را پیگیری نمی کنید؟ چرا وزیر نیرو را تغییر نمی دهید. این اولین بار است، بدون برنامه ریزی و یک دفعه چندین ساعت در تهران آب نداریم.
بهترین راه اینکه شعبه بانک جاهای دولتی پنل خورشیدی نصب کنن
پانل خورشیدی برای جایی مثل آلمان صرفه دارد که قیمت برق کیلووات ساعتی 30 هزار تومن است و یا در کالیفرنیا که قیمت برقش کیلووات ساعتی 15 هزار تومن است در ایران نیروگاهها برق را کیلووات ساعتی 100 تومن می فروشند چون گاز را مجانی از دولت می گیرند و ساخت نیروگاه هم در ایران با این قیمتها اصلا صرفه اقتصادی ندارد یک دلیل دیگر کاهش برق طرحهای انتقال آب است این طرجها برق تولیدی نیروگاههای آبی را کم کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
دلار چند تومنی حساب کردی اخوی......میشه بگی در المان حقوق ساعتی چند هست؟البته با همین دلاری که قیمت برق را حساب کردی بگو لطفا
ناشناس
| Germany |
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
امثال شما که یک چیزی می شنوید بعد سریع فکر می کنید عقل کل شده اید در آمریکا خانه ها بر طبق بهترین اصول کاهش مصرف انرژی ساخته می شوند خودرها همینطور درآمد مردم هم در کمترین حدش کفاف یک زندگی آبورندانه و راحت را می دهد فقط یک چیز یاد گرفتید بگید قیمت برق در اروپا اینقده در ایران اینقدر بچه جون چی رو با چی مقایسه می کنی؟ مقایسه باید در شرایط یکسان باشه
صنایع را به تعطیلی می کشانند تولید را تعطیل می کنند تا کم بود برق را تامین کنند .
خیلی هنر کردید .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار