بازدید 5866
۱

کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار رکورد زد

- ارزش لیر ترکیه امروز (چهارشنبه- ۱۷ خرداد) در بازار این کشور با کاهش ۵.۸ درصدی در مقایسه با روز گذشته به در رقم ۲۲.۷۰ لیر در برابر هر دلار آمریکا تثبیت شد.
کد خبر: ۱۱۷۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷ 07 June 2023


به گزارش  تابناک، شفقنا، به نقل از وبگاه ترکیا بالعربی نوشت: کاهش ارزش پول ملی ترکیه تا ۲۲.۸۵ لیر در برابر یک دلار رسید، ولی سپس در رقم ۲۲.۷ لیر تثبیت شد. کاهش ارزش لیر در حالی است که تقاضا برای ارز‌های خارجی از زمان انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان افزایش یافته است.

اردوغان هفته گذشته «محمد شیمشک» را به عنوان وزیر دارایی منصوب کرد و شیمشک نیز در سخنانی گفت که سیاست اقتصادی باید به «عقلانیت» بازگردد.

به نوشته ترکیا بالعربی، مقامات ترکیه نقش فعالی در بازار‌های ارز ایفا می‌کنند، به طوریکه از ابتدای سال جاری میلادی ده‌ها میلیارد دلار از ذخایر ارزی صرف تثبیت نرخ ارز شده است تا جایی که ذخیره ارزی بانک مرکزی ترکیه در ۲۶ می‌گذشته به ۴.۴ میلیارد دلار رسید.

طبق این گزارش، محمد شیمشک از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر بود و بازگشت او به این سمت نشان‌دهنده دور شدن ترکیه از کاهش غیرمتعارف نرخ بهره با وجود تورم فزاینده است که ارزش لیر را در پنج سال گذشته بیش از ۸۰ درصد کاهش داده است.

 


آیا اردوغان می‌تواند در کنار محمد شیمشک چرخ اقتصاد ترکیه را بار دیگر به حرکت در آورد؟


تحت فشار اردوغان که خود را «دشمن» نرخ بهره می‌نامد، بانک مرکزی ترکیه برای تقویت رشد و سرمایه‌گذاری نرخ بهره را از ۱۹ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۸.۵ درصد کاهش داد، اما این کار باعث شد تا بحران کاهش ارزش لیر به وجود آید و نرخ تورم به رقم بی سابقه‌ای در ۲۴ سال گذشته برسد.

مقامات ترکیه اکنون ابراز امیدواری می‌کنند که سرمایه‌گذاران خارجی پس از کوچ دسته‌جمعی از این کشور بار دیگر به ترکیه باز گردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
اقتصاد رجز خوانی و بوقلمون بازی سرش نمیشه کار خودش را می کنه. فرقی هم نمی کنه ایران باشه یا ترکیه.
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری