بازدید 4632
۵

بازار نفت صعودی می‌شود؟

با برگزاری جلسه حضوری اوپک طی دو روز گذشته، کشور‌های عضو این سازمان تصمیم گرفتند، سطح تولید قبلی را که ۴۰ میلیون بشکه در روز بود، تمدید کنند. در همین زمینه، بسیاری از تحلیلگران رویترز بر این باورند، بازار دچار کمبود عرضه می‌شود و قیمت طلای سیاه به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.
کد خبر: ۱۱۷۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸ 06 June 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکصد و هشتاد و ششمین نشست حضوری سازمان اوپک طی دو روز گذشته برگزار شد. با توافق کشورهای عضو در این سازمان سطح تولید نسبت به گذشته تغییری نکرد و ۴۰ میلیون بشکه در روز باقی ماند. آخرین تصمیم‌ اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به ماه می بازمی‌گردد. بر اساس آن قرار شد عرضه نفت روزانه دو میلیون بشکه‌ و عرضه داوطلبانه آن که به وسیله هر کشور تعیین می‌شود، روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه کاهش پیدا کند.

جزئیات سهم تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان در کاهش تولید داوطلبانه به شرح زیر است؛

روسیه: کاهش داوطلبانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز تا پایان دسامبر ۲۰۲۴
عربستان: کاهش داوطلبانه ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۴
عمان: کاهش داوطلبانه ۴۰ هزار بشکه در روز تا پایان دسامبر ۲۰۲۴
امارات: کاهش داوطلبانه ۱۴۴ هزار بشکه در روز به عنوان یک اقدام پیشگیرانه تا پایان دسامبر ۲۰۲۴

الجزایر: کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان ۴۸ هزار بشکه تا پایان سال ۲۰۲۴
عراق: کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان ۲۱۱ هزار بشکه تا پایان سال ۲۰۲۴
کویت: کاهش داوطلبانه ۱۲۸ هزار بشکه‌ای در روز تا پایان دسامبر ۲۰۲۴

قیمت نفت صعودی می‌شود؟

 تحلیلگران رویترز در راستای تصمیم اوپک‌پلاس، مبنی بر تمدید سهم تولید به میزان ۴۰ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کردند که ارزش هر بشکه نفت به ۱۰۰ دلار برسد.

به باور آن‌ها تعهد جدید عربستان برای کاهش بیشتر تولید نفت از ماه ژوئیه، باعث محدودتر شدن عرضه جهانی این محصول می‌شود. همچنین از آن‌جایی که چشم‌انداز تقاضا از سوی چین افزایشی برآورد می‌شود، به نظر می‌رسد، طلای سیاه تا پایان سال جاری میلادی روندی صعودی داشته باشد.

وزارت انرژی عربستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، تولید نفت این کشور تا ۹ میلیون بشکه در روز از ماه ژوئیه، کاهش پیدا می‌کند. از آن‌جایی که عربستان روزانه ۱۰ میلیون بشکه در ماه می تولید داشت، این رقم بزرگ‌ترین کاهش تولید این کشور طی چندین سال گذشته به شمار می‌آید.

بنابراین، تحلیلگران انتظار دارند با کاهش تولید فعلی ریاض در ماه ژوئیه تولید واقعی اوپک پلاس نیز که از اکتبر آغاز شده، تا دو برابر کاهش پیدا کند. این اقدام عربستان عرضه نفت را محدودتر کرده و کف قیمت نفت را به ۷۰ دلار در هر بشکه می‌رساند. البته از آن‌جایی که طول می‌کشد تا ذخایر نفتی خالی شوند، بعید به نظر می‌رسد قیمت نفت بلافاصله افزایش پیدا کند.

تحلیلگران بانک کامن‌ولث استرالیا طی یادداشتی اعلام کردند، با توجه به اقدام عربستان برای حمایت از قیمت نفت، بازار‌های نفت دنیا حالا بیشتر در معرض کمبود در ادامه سال جاری میلادی قرار دارند. این تحلیلگران عقیده دارند، قیمت نفت خام برنت به‌ دنبال بهبود تقاضا در چین به ۸۵ دلار در هر بشکه در سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی می‌رسد.

همچنین تحلیلگران بانک ای‌ان‌زد می‌گویند، عرضه نفت در نیمه دوم سال جاری محدودتر می‌شود و اگر روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا متوقف و مشکلات اقتصاد کلان حل‌وفصل شود، قیمت نفت به‌شدت بالا خواهد رفت. با این حال، همه تحلیلگران بر این باورند که این افزایش قیمت در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
وقتی قیمت نفت بالا و صعودی باشد فشار دولت به مردم برای جبران کاهش درآمد نفتی کم می شود تنها تاثیر افزایش قیمت جهانی نفت به زندگی مردم ایران
نفت بشکه ای 1000دلار هم بشود فرقی به حال مردم ایران نمیکند البته این مردم نه اون مردمی که مسئولین میگن و ماها جزوشون نیستیم
روسيه نفت ارزان به جاى سعودى وارد بازار ميكند و چين و هند ميخرند
دنيا وارد ركود اقتصادى ميشود
خدا را شکر که گوشت به خاطر قیمت صعودی نفت ارزان میشود. هوراااا
حالا می‌پرسی چرا؟ خوب ما به پاکستان نفت می‌دیم و به جای پول، گوسفند میگیریم. نفت گران یعنی گوسفند بیشتر....
مثل جوک میمونه نه....
شاید صعودی بشه ولی در نهایت نصیب سعودی می‌شه!
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی