بازدید 8990
۵

توله پلنگ گربه از آب در آمد!

پیدا شدن یک توله پلنگ در زنجان به صدر اخبار ایران رسید اما خیلی زود حباب این ماجرا ترکید و مشخص شد هنوز هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید این توله متعلق به پلنگ است یا یک گربه معمولی و وحشی!
کد خبر: ۱۱۷۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ 30 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه ایران، البته منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ در کشور به حساب می‌آید و در سالیان گذشته توسط محیطبانان و ساکنان جوامع محلی مشاهده و حضور این گونه ارزشمند در منطقه ثبت شده است از این رو توله گربه سان کشف شده کارشناسان را به شک و تردید انداخت.

توله پلنگ بی‌مادر در زنجان

روز شنبه ۶ خرداد در یک اتفاق نادر یک توله گربه سان وحشی در منطقه شکار ممنوع خرمنه طارم استان زنجان پیدا شد و محیطبانان بعد از انجام اقدامات لازم جهت حفاظت از این گونه در محل تا زمان رسیدن مادر و عدم مراجعه مادر، این توله را به منطقه امنی منتقل می‌کنند و بعد از معاینه آن متوجه می‌شوند که این توله گربه سان مربوط به گونه پلنگ است.

در همین خصوص محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در جمع خبرنگاران گفت: در جریان حضور یک قلاده بچه پلنگ در دربند باکلور واقع در منطقه شکار ممنوعه خرمنه سر طارم، بلافاصله تأمین امنیت و مراقبت از بچه پلنگ به صورت نامحسوس در دستور کار قرار می‌گیرد تا در صورت امکان مادر توله به فرزند خود مراجعه و به محل امنی منتقل شود.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان در ادامه گفت: متأسفانه به دلیل مراجعه نکردن پلنگ مادر، تلاش‌ها و مراقبت‌ها برای دور نکردن این توله از مادر و زیستگاه خود جواب نمی‌دهد و به ناچار با هماهنگی‌های صورت گرفته توله به زنجان منتقل شد.

انتقال توله به تهران

وی افزود: پس از انجام اقدامات اولیه و تغذیه دستی طبق مشورت متخصصین، توله پلنگ که طبق شواهد ۵ روزه تشخیص داده شد، به مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش پارک طبیعت پردیسان تهران منتقل شد.

بعد از اقدام به ارسال آن به سازمان محیط زیست اما داستان به شکل دیگری رقم می‌خورد. کارشناسان حیات وحش سازمان متوجه می‌شوند که این توله مربوط به گونه پلنگ نیست. هرچند تشخیص توله‌های گربه سانان آن هم در روزهای نخست زندگی آنها کاری دشوار است اما داشتن این انتظار که هر استان باید از حداقل دو یا سه کارشناس زبده در حوزه حیات وحش برخوردار باشد انتظار بیجایی نیست.

تکذیب یک خبر عجیب

همین امر باعث باشد تا مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان این اظهارات خود را به صورت تلویحی تکذیب کند و در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اعلام کند: این توله چند روزه است و نمی‌توان تشخیص داد که پلنگ است یا گربه وحشی است ولی قطعاً جزو گربه‌سانان وحشی است و به خاطر همین موضوع این توله ساعت ۳ بامداد روز یکشنبه هفتم خرداد به پارک طبیعت پردیسان تهران جهت مراقبت منتقل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تشریح کرد: کارشناسان تهران متوجه شده‌اند که این توله «نر» است و فعلاً نمی‌توانند تشخیص دهند این توله پلنگ و یا گربه سان دیگری است و زمان دو هفته‌ای برای تشخیص این موضوع لازم است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا روز گذشته اعلام کردید که توله پلنگ رؤیت شده است گفت: یک کارشناس با سابقه این اداره کل پس از بررسی، اعلام کرد که این توله چند روزه، پلنگ است ولی بعد از اینکه این توله را به تهران منتقل کردیم، کارشناسان تهران اعلام کردند چون عمر این توله زیر ۲۰ روز است تشخیص دادن این موضوع سخت است و باید چند روز از عمر آن بگذرد تا مشخص شود.

این مسأله باعث به وجود آمدن سؤالات جدی در بین دوستداران محیط زیست و کارشناسان حیات وحش شده است که آیا تشخیص دادن توله گربه‌سان‌های وحشی در روزهای نخست زندگی در همه جای دنیا کاری دشوار و نیازمند زمان بیشتر است یا توان کارشناسی سازمان محیط زیست نیازمند تقویت است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۵
وقتی استاد شیمی دانشگاه زنجان بدون کوچکترین سابقه اجرایی، یک شبه مدیر کل محیط زیست بشود معلومه که فرق گربه با پلنگ را نمیدونه
هر چي هست عشق منه! :)
سر راهی که باشی، سر پلنگ نبودنتم دعوا میشه! بازم ججای شکر داره که متخصصان در تشخیص نرینگی این توله سرراهی توافق کردن!
من که هیچ تخصصی در این زمینه ندارم از روی عکس فهمیدم که گربه است.
بنظر من بزه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار