بازدید 4162
رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

فقط ۱۸ درصد جوانان در آلمان دانشگاه می‌روند

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: در سفر به فرانسه و آلمان متوجه شدم فقط ۱۸ درصد جوانان دانشگاه می‌روند و بقیه مهارت آموزی می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۷۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲ 29 May 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از دانشجو، علیرضا منادی سفیدان، امروز (دوشنبه) در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است گفت: نظام جامع مهارت حرفه‌ای چند سال قبل در مجلس شورای اسلامی تدوین شد و شورایی هم در این زمینه با ریاست معاون اول رئیس جمهوری فعال است.

وی با اشاره به مراحل تدوین برنامه هفتم توسعه ادامه داد: بر اساس برنامه ششم کشور آموزش عالی باید در طول این برنامه ۳۰ درصد از کل آموزش‌ها را به آموزش مهارتی و آموزش و پرورش هم ۵۰ درصد تخصیص می‌داد، ولی این امر محقق نشده است.

نماینده مجلس گفت: اگر این روند اصلاح نشود با بیکاران زیاد دانشگاه‌ها مواجه می‌شویم، این یعنی کیفیت خروجی دانشگاه خوب نبوده است.

منادی سفیدان افزود: بر اساس پیش بینی‌های جهانی تا سال ۲۰۲۷ حدود ۸۳ میلیون شغل از دست می‌رود و ۶۹ میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود، بنابراین ۱۴ میلیون شغل ناشی از تورم جهانی، رکود و هوش مصنوعی از بین می‌رود و این امر یعنی ما باید خود را برای شرایط جدید آماده کنیم.

وی با اشاره به تلاش مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات دستگاه‌ها و افزایش بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: آموزش مهارت‌های جدید برای حل مشکل اشتغال و مشکلات کلی جامعه افزایش یابد و باید کل جامعه ماهر شود.

وی ادامه داد: مهارت ابتدا از نهاد خانواده آغاز می‌شود، ولی امروز بخش‌های زیادی از مهارت‌های جدید در میان فرزندان توسعه یافته است، در حالیکه بین والدین اینطور نیست و این باعث فاصله بین آن‌ها می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: والدین باید مهارت‌های مختلف را کسب کنند تا این فاصله از بین برود.

وی با اشاره به فضای مجازی و گسترش آن گفت: والدین باید نسبت به این فضا اطلاعات بیشتری داشته باشند.

منادی سفیدان گفت: قانون آموزش مهارت مستمر را در مجلس برای همه اقشار خانواده ارائه می‌دهیم که آموزش مهارتی برای همه اعضای خانواده است.

منادی سفیدان ادامه داد: مجلس اعتقاد دارد همه مهارت‌ها در همه اقشار باید رشد یابد، در سفر به فرانسه و آلمان متوجه شدم فقط ۱۸ درصد جوانان دانشگاه می‌روند و بقیه مهارت آموزی می‌کنند.

وی گفت: مهارت باید از ابتدا در دبیرستان‌ها آموزش داده شود، زیرا زنجیره تأمین آموزش یکپارچه است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مجلس برای استقلال دانشگاه‌ها گفت: به دانشگاه‌ها اجازه دادیم مؤسسه توسعه‌ای تشکیل دهند و درآمدزایی کنند، همه موانع اقتصادی بانکی و بورسی را با قانون جهش تولید دانش بنیان از سر راه شرکت‌های دانش بنیان برداشتیم تا روند افزایش اشتغال بهبود یابد.

وی تاکید کرد: خروجی دانشگاه باید کسی باشد که بتواند تولید محصول کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۵
.اون ۱۸ درصد آلمانی نه شب امتحانی ند
نه جزوه محورند
نه مقاله شون با پول میخرن و به اسم خودشون چاپ میکنند
نه مدرک محورند
...
یه دونه ازونا میارزه به هزاران دانشجوی فلان!
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
آفرین . آفر ین. آفرین
به شدت خطا می رویم. تحصیلات تکمیلی و حتی مقطع کارشناسی برای همه لازم نیست. تحصیلات تکمیلی بیشتر بر بنیان علم تاکید دارد و لذا هیچ لزومی نیست همه در این سطح علم یاد بگیرند. باید افرادی که علاقه مند یادگیری مفاهیم پایه و تئوری هستند این مقاطع را بگذرانند و برای تحقیقات آنها هم باید هزینه زیادی شود تا مرزهای دانش گسترش یابد. بقیه باید فن یاد بگیرند و برای خود و کشور مفید باشند. حالا شماها فقط دکتر و مهندس بی سواد و بی انگیزه تربیت کنید ببینیم کی جامعه کاملا فلج خواهید کرد.
حتما بقیه سرگرمی زیاد دارند و مثل اینجا اینقدر غصه چطور زندگی کردن ندارند
این بدلیل بودن کار در ان کشور است مطمئن باشی اگر در ایرانم کاری بود که میشد رفاه تو ایران تامین کند این همه دانشجو که هیچ علاقه ی به درس رشتشون ندارن دانشگاه نمیرفتن
1- برای دریافت چنین آماری لزومان نیاز به سفر به آلمان نبود.
2- اینکه هر چیزی را هم الگو برداری کنیم بدون در نظر جوانب امر درست نیست. در مواردی در کشور ما خوبی های بودی که با الگو گرفتن از کشورهای دیگر همان ها هم از بین رفته است.
در سفر به فرانسه و آلمان متوجه شدم !!یعنی سطح درک در حد قاجار
به فرض درست بودن این آمار یکی از دلایلش اینه که دانسحوهایی رو که لازم دارند از کشورهای دیگه مثل خیلی از کشورهای آسیایی میگیرن
آقای دکتر !
پس دولت و وزارت علوم کشور آلمان چطوری کسری بودجه رو تامین و درآمد زایی میکنن ؟!
اومدیم ثابت کنیم خنگ نیستیم، محکوم به نادانی و کارنابلدی شدیم.
آلمان
نه نفت داره
نه معدن
اما قدرت صنعتیه
واقعا نفهمیدید چرا درس می خونند؟
مدرک بگیرن باهاش از ایران در برن
نقطه.
وقتی تعداد دانشگاهها(‌بخوانید شبه دانشگاه) زیاد باشه بودجه کافی به سایر دانشگاههای باکیفیت نمیرسه و کارهای مهارتی و توسعه کارگاهی شون ناقص میمونه... مدارک مسخره هم زیاد به دانشجوهای بیسواد داده میشه و انگیزه از باسوادها که با علاقه درس میخونن گرفته میشه.... ضمنا مقایسه میان یک کشورپیشرفته که عملا به قله دانش و رفاه رسیده با کشوری که هنوز راه زیادی برای رسیدن به توسعه داره درست نیست... ما هنوز به مهندسان بسیار باسواد نیاز زیادی داریم...
کمی دانشگاها رشد کردند ولی کیفیت را پایین اوردند
همانجور که ادرزش ریال پایین امد ارزش ماطع تحصیلی هم پایین امد.
من یک معلم با35 سال سابقه تدریس هستم، بزرگترین خیانت لطمه به اموزش کشور است،بدادش برسید
کاش در این سفر به آلمان می پرسیدید که بقیه چطوری مهارت آموزی می کنند.

در آلمان دوره هایی وجود داره بنام آوسبیلدونگ که دانش آموزان بعد از اتمام کلاس نهم یا دهم می تونند در آن شرکت کنند و همزمان با کار در یک شرکت، در یک مدرسه هم درس مرتبط با اون رشته رو بخونند و ماهیانه حداقل 800 یورو هم حقوق از اون شرکت دریافت کنند.

بعد از اتمام دوره که حدودا سه ساله هست با حقوق بالای 3000 یورو استخدام می شوند.


شما هم همچین دوره هایی رو دارید؟

همیشه میرید و مثل کورها فقط یه بخش از فیل رو لمس می کنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار