فقط ۱۸ درصد جوانان در آلمان دانشگاه میروند

به گزارش تابناک به نقل از دانشجو، علیرضا منادی سفیدان، امروز (دوشنبه) در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی کشور که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است گفت: نظام جامع مهارت حرفهای چند سال قبل در مجلس شورای اسلامی تدوین شد و شورایی هم در این زمینه با ریاست معاون اول رئیس جمهوری فعال است.
وی با اشاره به مراحل تدوین برنامه هفتم توسعه ادامه داد: بر اساس برنامه ششم کشور آموزش عالی باید در طول این برنامه ۳۰ درصد از کل آموزشها را به آموزش مهارتی و آموزش و پرورش هم ۵۰ درصد تخصیص میداد، ولی این امر محقق نشده است.
نماینده مجلس گفت: اگر این روند اصلاح نشود با بیکاران زیاد دانشگاهها مواجه میشویم، این یعنی کیفیت خروجی دانشگاه خوب نبوده است.
منادی سفیدان افزود: بر اساس پیش بینیهای جهانی تا سال ۲۰۲۷ حدود ۸۳ میلیون شغل از دست میرود و ۶۹ میلیون شغل جدید ایجاد میشود، بنابراین ۱۴ میلیون شغل ناشی از تورم جهانی، رکود و هوش مصنوعی از بین میرود و این امر یعنی ما باید خود را برای شرایط جدید آماده کنیم.
وی با اشاره به تلاش مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات دستگاهها و افزایش بودجه دانشگاه فنی و حرفهای تاکید کرد: آموزش مهارتهای جدید برای حل مشکل اشتغال و مشکلات کلی جامعه افزایش یابد و باید کل جامعه ماهر شود.
وی ادامه داد: مهارت ابتدا از نهاد خانواده آغاز میشود، ولی امروز بخشهای زیادی از مهارتهای جدید در میان فرزندان توسعه یافته است، در حالیکه بین والدین اینطور نیست و این باعث فاصله بین آنها میشود.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: والدین باید مهارتهای مختلف را کسب کنند تا این فاصله از بین برود.
وی با اشاره به فضای مجازی و گسترش آن گفت: والدین باید نسبت به این فضا اطلاعات بیشتری داشته باشند.
منادی سفیدان گفت: قانون آموزش مهارت مستمر را در مجلس برای همه اقشار خانواده ارائه میدهیم که آموزش مهارتی برای همه اعضای خانواده است.
منادی سفیدان ادامه داد: مجلس اعتقاد دارد همه مهارتها در همه اقشار باید رشد یابد، در سفر به فرانسه و آلمان متوجه شدم فقط ۱۸ درصد جوانان دانشگاه میروند و بقیه مهارت آموزی میکنند.
وی گفت: مهارت باید از ابتدا در دبیرستانها آموزش داده شود، زیرا زنجیره تأمین آموزش یکپارچه است.
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مجلس برای استقلال دانشگاهها گفت: به دانشگاهها اجازه دادیم مؤسسه توسعهای تشکیل دهند و درآمدزایی کنند، همه موانع اقتصادی بانکی و بورسی را با قانون جهش تولید دانش بنیان از سر راه شرکتهای دانش بنیان برداشتیم تا روند افزایش اشتغال بهبود یابد.
وی تاکید کرد: خروجی دانشگاه باید کسی باشد که بتواند تولید محصول کند.
نه جزوه محورند
نه مقاله شون با پول میخرن و به اسم خودشون چاپ میکنند
نه مدرک محورند
...
یه دونه ازونا میارزه به هزاران دانشجوی فلان!
2- اینکه هر چیزی را هم الگو برداری کنیم بدون در نظر جوانب امر درست نیست. در مواردی در کشور ما خوبی های بودی که با الگو گرفتن از کشورهای دیگر همان ها هم از بین رفته است.
پس دولت و وزارت علوم کشور آلمان چطوری کسری بودجه رو تامین و درآمد زایی میکنن ؟!
نه نفت داره
نه معدن
اما قدرت صنعتیه





