بازدید 3030

نرخ بیکاری در ۲۳ استان تک رقمی شد

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ١٤٠١ منتشر شد که بر اساس آن نرخ بیکاری در چهار استان آذربایجان غربی، اردبیل، کرمان و یزد از ۲ رقمی در یک سال به تک رقمی رسید، این نرخ در ۲۳ استان تک رقمی است.
کد خبر: ۱۱۷۷۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸ 29 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، نتایج طرح آمارگیری نیروی کار که از سوی مرکز آمار منتشر شد نشان می دهد که ٩,٠ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، در سال ۱۴۰۱ بیکار بوده‌اند که این شاخص، نسبت به سال ١٤٠٠، ٠.٢ واحد درصد کاهش یافته است.

طبق گزارشگیری مرکز آمار، نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله نشان می دهد که ٢٢,٦ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٤٠١ بیکار بوده‌اند که این نرخ نسبت به سال ۱۴۰۰، ١.١ درصد کاهش داشته است.

همچنین بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله در سال ١٤٠١ حاکی از آن است که ١٦,٣ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند که این آمار نسبت به سال ١٤٠٠، به میزان ٠.٢ درصد کاهش را نشان می دهد.

وضعیت نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی در سال ۱۴۰۱، حاکی از کاهش ۰.۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ است.

نرخ بیکاری سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ درچهار استان آذربایجان غربی از ۱۲.۴ به ۸.۶ درصد، یزد از ۱۱.۸ به ۹.۲ درصد، کرمان از ۱۱.۲ به ۸.۶ درصد و اردبیل از ۱۰.۳ به ۹.۸ درصد رسید و تک رقمی شد.

بر این اساس، نرخ بیکاری در ۲۳ استان کشور تک رقمی ست و بیشترین کاهش نرخ بیکاری در استان های آذربایجان غربی با ۳.۸ درصد، کرمان و یزد با ۲.۶ درصد رقم خورد.

همچنین بررسی روند تغییرات حاکیست که کمترین نرخ بیکاری در بین استان ها به سه استان سمنان با ۶.۴ درصد، زنجان با ۶.۷ درصد و ایلام با ۷ درصد اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش، بیشترین روند کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ در فصل پاییز با ۸.۲ درصد رقم خورده است و در همین فصل افزایش اشتغال و نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به ماه های بهار، تابستان و زمستان ثبت شده است.

کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش نرخ میزان اشتغال در دولت سیزدهم مورد تاکید قرار گرفت در این زمینه دولت سیاست ها و برنامه هایی از جمله زیست بوم ملی اشتغال را از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام و بر اساس آن وظایف دستگاه ها را مشخص کرد در همین راستا اقداماتی برای رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال صورت گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۵
چرا ما ملت بیشعوریم و این چیزا را حس نمی کنیم؟
چه دروغ بزرگی
دروغ که حناق نیست بگو کی به کیه
لطفاً تعریف "بیکاری" را اعلام کنند.
به چه اشخاصی "بیکار" گفته میشود؟
احتمالا منظورتان اینه که ، تا حالا بیکار نبوده و حالا تک رقمی شده . چون جور دیگه با عقل و شهود در نمیاد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
منظور اینه که همه سرکارند یعنی منتظر ارزانی و رفع مشکلات اقتصادی و کاهش تورم و بیکاری و ازدواج. مسکن و درمان و..‌‌ هستند ولی سرکارند و هیچ خبری از این موارد نیست
از نظر مرکز آمار هرکس که در طول هفته یک بار کار کند شاغل محسوب میشود که در این صورت آمار انها درست است ولی از نظر مردم نرخ بیکاری در کشور بالای 20 در صد است چون تعریف مردم از اشتغال اینست که هر کس هر روز کاری کند که خود و اهل عیار خود را از نظر خوراک تامین کند شاغل است و الا بیکار محسوب میشود
مثل تورم که کاهش پیدا کرده
هر چي وضع اقتصادي بدتر ميشه شما ميگيد ما بيشتر پيشرفت كرديم دروغ كه حناق نيست
بچه ی خودم و خیلی ها در اقوام و آشنایان وکسانی که می شناسیم در اطراف و همسایه ها، بیکارند. همه تحصیل کرده و در بدر دنبال کارند. شما چطوری ماه به ماه آمار بیکاری را پایین می آورید؟
ما که به دور برمان نگاه میکنیم همه بیکارند
کلا دروغه
بعضی دروغ ها صاحبش رو بدجور رسوا میکنه.... ولی ظاهرا تو این مملکت اینم دیگه جواب نمیده...
کار را به جایی رسانده اند که اگر بگویند ماست سفیده مردم باور نمی کنند. بروید ببینید چرا به اینجا رسیده ایم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
دشمن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی