بازدید 3426

نقش پرونده سوریه و آوارگان سوری در انتخابات ترکیه

یک رسانه عرب زبان به تاثیر پرونده سوریه و آوارگان سوری بر انتخابات دور دوم ترکیه پرداخته است.
کد خبر: ۱۱۷۶۱۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱ 21 May 2023


به گزارش تابناک به نقل از مهر، روزنامه رای الیوم در مقاله‌ای به بررسی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و نقش پرونده سوریه در آن پرداخته و آورده است: شهروندان ترکیه‌ای مقیم خارج، روز شنبه پای صندوق‌های رای حاضر شدند و در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شرکت کردند. این دور از رقابت‌های انتخاباتی میان رجب طیب اردوغان، رییس جمهور کنونی ترکیه و کمال قلیچدار اوغلو رهبر اپوزوسیون در تاریخ ۲۸ ماه مه، در خاک ترکیه برگزار خواهد شد.

این رسانه می نویسد: دو تحول مهم در دو روز گذشته مشاهد شده که می‌توانند به شکل مستقیم در تعیین پیروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تاثیر بگذارند؛ تحول نخست این‌که قلیچدار اوغلو با اصلاح وعده انتخاباتی خود در دور اول انتخابات مبنی بر خروج آوارگان سوری طی دو سال، وعده داد که پس از انتخاب به عنوان رییس جمهور، به شکل فوری آوارگان سوری را از ترکیه خارج خواهد کرد.

تحول دوم مربوط به شکست مذاکرات میان اردوغان و سنان اوغان است که در دور نخست موفق به کسب ۵.۷ درصد آرا شد و «پادشاه‌ساز» لقب گرفت. اردوغان در مصاحبه با سی ان ان ترکیه، اظهار داشت که شروط اوغان به ویژه اخراج فوری آوارگان سوری با اعمال قدرت را نخواهد پذیرفت.

رای الیوم در ادامه مقاله خود به نقش تعیین‌کننده سوریه در انتخابات ترکیه اشاره کرد و ادامه داد: در این انتخابات دو بخش پرونده سوریه یعنی دولت سوریه و آوارگان سوری نقشی تعیین‌کننده در انتخاب ریاست جمهوری ترکیه ایفا خواهند کرد.

در ادامه این مطلب، رای الیوم نبرد دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را بر سر تصاحب ۱۲ میلیون رای بی‌طرف دانسته و تغییر موضع قلیچدار اوغلو و وعده خروج فوری آوارگان سوری را در همین راستا برشمرده است؛ چراکه سنان اوغان بر خروج فوری آوارگان سوری از ترکیه تاکید دارد و از حمایت ۵.۷ درصد رای‌دهندگان دور اول انتخابات برخوردار است.

همچنین رای الیوم به عدم دیدار اردوغان و اسد در پی نپذیرفتن شرط اسد مبنی بر خروج کامل نظامیان ترکیه از خاک سوریه از سوی اردوغان اشاره کرد و نوشت: اردوغان کمتر از یک درصد تا پیروزی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه فاصله داشت و می‌توان گفت عدم پذیرش شرط اسد در خصوص خروج کامل نظامیان ترکیه از خاک سوریه برای دیدار میان وی و اردوغان، اشتباه بزرگی از سوی اردوغان بود که در نتیجه دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نمود یافت.

رای الیوم در ادامه مطلب خود، نگاه‌ها را متوجه دیدار میان سنان اوغان و قلیچدار اوغلو دانست و نوشت: هر دستوری از سوی بشار اسد، رییس جمهور سوریه مبنی بر عفو عمومی و تسهیل بازگشت آوارگان سوری به سوریه در هفته آینده می‌تواند به سود قلیچدار اوغلو تمام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار