بازدید 4025

آیا قیمت آجر در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا میکند ؟

کد خبر: ۱۱۷۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷ 18 May 2023

افزایش قیمت آجر در 1402 به گزارش سنگاج

صنعت ساختمان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی در ایران است که مصالح، ماشین‌آلات و ابزار‌‌های مختلفی در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی تغییرات قیمتی این موارد گفته شده تأثیر مستقیمی روی قیمت سازه‌های ساخته شده دارد. یکی از مصالح ساختمانی اصلی که در اکثر ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود، آجر است؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله، عوامل تأثیرگذار بر قیمت این ماده را بررسی کنیم؛ زیرا آشنایی با آن‌ها به سازندگان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا بسته به نوع نیاز خود و شرایط بازار، بهترین انتخاب از بین آجرهای موجود را انجام دهند و در پروژه خود استفاده کنند. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

افزایش قیمت آجر در سال ۱۴۰۲

قبل از اینکه در مورد قیمت آجر و عوامل تأثیرگذار بر آن صحبت کنیم، اجازه دهید اطلاعاتی را در مورد آن در اختیار شما قرار دهیم. آجر یکی از انواع مصالح ساختمانی است که در ساخت آن از خاک رس یا خاک ماسه استفاده می‌شود. ابعاد استاندارد برای این ماده به شرح زیر است:

  • طول 20 سانتی‌متر

  • عرض 10 سانتی‌متر

  • ارتفاع 7.5 سانتی‌متر

برای تولید آجرها ابتدا خاک رس یا خاک ماسه را با آب مخلوط کرده، سپس آن را در قالب‌های ساخته شده می‌ریزند و موادی مثل گچ و سیمان را به قالب اضافه می‌کنند. در نهایت برای خشک‌شدن، آن را به داخل کوره‌هایی با دمای 800 تا 1000 درجه سانتی‌گراد منتقل کرده تا آب آن‌ها تبخیر شده و آماده استفاده شوند.

کدام آجر در سال ۱۴۰۲ بیشترین افزایش قیمت را دارد ؟

یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت آجر نوع آن است؛ به همین دلیل در این بخش تصمیم گرفتیم انواع آن را به شما معرفی کنیم.

  1. آجر سفالی: آجر سفالی که برای ساخت آن از خاک رس یا خاک ماسه استفاده می‌شود. از این نوع آجر برای ساخت دیوارها و نماهای خارجی در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

  2. آجر شکلاتی: نوعی آجر با سطح صاف و تراکم بسیار بالا که به‌صورت دستی ساخته می‌شود و به دلیل زیبایی، از آن در نمای خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. قیمت این نوع از آجرنما، کمی بیشتر از سایر مدل‌هاست.

  3. آجر نسوز: برای ساخت آجر نسوز یا آتش‌بندی از خاک سیلیسی مقاوم در برابر حرارت بالا استفاده می‌شود. از این آجرها می‌توان در ساخت کوره‌های صنعتی استفاده کرد.

  4. آجر قرمز: آجر قرمز یا فرنگی از خاک رس ساخته می‌شود. دلیل اصلی تغییر رنگ این آجر، پخته‌شدن آن در کوره است. قیمت آجر قرمز به عوامل مختلفی مثل کیفیت و هزینه حمل‌ونقل وابسته است.

افزایش قیمت آجر در 1402 به گزارش سنگاج

  1. آجر لفتون: نوعی آجر یا بلوک سبک که از ترکیب سیمان، ماسه، پودر آلومینیوم و آب تشکیل می‌شود. ساختار سلولی و پوسته‌های داخل آن، موجب کاهش وزن این ماده شده است.

  2. آجر سوراخ‌دار: نوعی آجر که دارای سوراخ‌های عمودی است که موجب کاهش وزن شده و عایقی مناسب برای حرارت و صدا به‌حساب می‌آید. قیمت آجر سوراخ‌ دار به عوامل متعددی نظیر هزینه حمل، کیفیت مواد استفاده شده و ابعاد بستگی دارد.

  3. آجر شیشه‌ای: یکی دیگر از انواع این ماده که به دلیل نوع ساخت و مواد استفاده شده در آن (انواع شیشه و مواد معدنی) به‌عنوان عنصر دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت آجر

عوامل متعددی بر قیمت آجر تأثیر می‌گذارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم و توضیحاتی در مورد هرکدام ارائه می‌دهیم.

هزینه نیروی کار

یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی این محصول، دستمزد پرداختی به نیروی کار است که به دلیل تورم موجود در کشور به طور سالیانه بر میزان آن افزوده می‌شود. بخشی از این هزینه به نیروی کار مستقیم که در فرایند تولید آجر شرکت دارند، مربوط می‌شود و بخشی دیگر به نیروی غیرمستقیم مثل کارشناسان فنی و کارکنان بخش حمل‌ونقل مربوط است.

هزینه مواد اولیه

به این نکته توجه داشته باشید که بخشی از قیمت آجر سوراخ‌دار مربوط به هزینه مواد اولیه‌ای مثل خاک رس، نسوز و سایر موادی است که در فرایند تولید مورداستفاده قرار می‌گیرد. افزایش قیمت این مواد می‌تواند به میزان قابل‌توجهی قیمت محصول نهایی را افزایش دهد.

هزینه حامل‌های انرژی

افزایش قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش قیمت آجر قرمز می‌شود؛ زیرا برای تولید محصول نهایی باید این ماده را به کوره‌هایی با حرارت 800 تا 1000 درجه سانتی‌گراد منتقل کرد. برای روشن‌کردن کوره‌ها و حفظ دما نیاز به سوخت است؛ در نتیجه افزایش هزینه‌های تهیه این فرآورده‌ها می‌تواند تأثیر چشمگیری روی قیمت داشته باشد.

فناوری تولید

اگر قصد بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت آجر نما را داشته باشید، یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید، نوع فناوری‌های استفاده شده در فرایند تولید است. هرچه از دستگاه‌ها و فناوری‌های مدرن‌تر استفاده شده باشد، میزان مصرف انرژی و مواد اولیه کمتر می‌شود. در نتیجه قیمت محصول نهایی نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

افزایش قیمت آجر در 1402 به گزارش سنگاج

هزینه حمل‌ و نقل

بسیاری از افراد ممکن است به هزینه حمل نقل توجهی نداشته باشند؛ اما این عامل بسیار مهم است. فرض کنید کارخانه تولید آجر در جنوب کشور قرار داشته باشد و مواد اولیه خود را از مرکز کشور تهیه کند. قطعاً قیمت تمام شده مواد به‌ مراتب بیشتر خواهد شد. پس در زمان خرید مواد اولیه یا محصول نهایی به این مورد توجه کنید؛ زیرا روی قیمت آجر نما تأثیرگذار است.

مزیت‌های استفاده از آجر

آجر یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است که با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، کیفیت آن به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است. این ماده در حال حاضر در طرح‌های مختلفی تولید می‌شود که به دلیل زیبایی، از برخی از مدل‌ها در نماهای دکوراتیو نیز استفاده می‌شود.

دوستدار محیط‌ زیست

برای تولید آجر از خاک رس یا خاک ماسه استفاده می‌شود که هر دو آن‌ها به میزان بسیار زیادی در طبیعت موجود است و نیاز به انجام فرایندی خاص برای تولید آن‌ها وجود ندارد. از طرفی در هنگام ساخت آجرها هیچ‌گونه مواد شیمیایی به محصول تولیدشده اضافه نمی‌شود که آسیبی به محیط‌زیست وارد کند.

هزینه به‌صرفه نماهای آجری

یکی از دغدغه‌های مهم بسیاری از کارفرمایان در هنگام اجرای پروژه، هزینه تمام شده بسیار بالای نما است. در حال حاضر قیمت آجر بسیار کمتر از سایر مصالح ساختمانی است و به‌راحتی می‌توان از آن‌ برای اجرای نما استفاده کرد. به این نکته توجه داشته باشید که آجرهای بسیار زیبایی طراحی و تولید شده است که می‌توان با آن زیبایی ساختمان را دوچندان کرد.

عایق صدا و حرارت

یکی دیگر از مزایای مهم این ماده ارزشمند، عایق صدا و حرارت بودن است. شما می‌توانید از نوع نسوز آن که در برابر عبور حرارت مقاوم است در اجرای پروژه خود استفاده کنید. با این کار میزان اتلاف انرژی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهید. جالب است بدانید برخی از آجرها به شکلی طراحی می‌شوند که مانع از عبور صدا از دیوار می‌شوند. پس به شما توصیه می‌کنیم برای تیغه‌کشی داخلی ساختمان از این نوع استفاده کنید تا مزاحمت کم‌تری برای ساکنین ساختمان ایجاد شود.

اجرای سریع

نصب آسان این نوع از مصالح باعث افزایش سرعت اجرای پروژه و تکمیل هرچه سریع‌تر بنا می‌شود؛ به همین دلیل بسیاری از سازندگان از آجر استفاده می‌کنند تا واحدهای ساخته شده را سریع‌تر آماده کنند و به خریداران تحویل دهند. قیمت آجر ارزان‌تر است؛ در نتیجه هزینه‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و موجب بازگشت سریع‌تر سرمایه برای شروع پروژه‌های بعدی می‌شود.

عمر طولانی

یکی دیگر از ویژگی‌های آجر، مقاومت آن در برابر عوامل خارجی مثل برف، باران و ... است؛ به همین دلیل به‌مرورزمان ظاهر آن تغییر نمی‌کند و دچار پوسیدگی نمی‌شود. به‌عنوان نمونه می‌توان به نمای خارجی بسیاری از خانه‌های قدیمی اشاره کرد که پس از سال‌ها همچنان زیبایی خود را حفظ کرده‌اند و آسیبی به آن‌ها وارد نشده است.

روش‌های تشخیص کیفیت آجر

شاید این سؤال برای شما ایجاد شده باشد که چگونه می‌توانیم یک آجر خوب بخریم؟ پاسخ به این سؤال به دو دلیل اهمیت دارد؛ اول اینکه استفاده از مدل‌های باکیفیت این محصول می‌تواند زیبایی و دوام پروژه را افزایش دهد و مورد دوم تأثیر آن روی قیمت آجر خریداری شده است. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آزمایش مقاومت در برابر شکنندگی

آزمایش جذب میزان آب؛ هرچه این میزان کمتر باشد، کیفیت آجر بیشتر است.

برای تشخیص وجود مواد قلیایی از آزمایش شوره‌زنی استفاده می‌شود.

آزمایش ضربه که در آن آجرها را از سطح یک‌متری رها کرده تا مقاومت آن را بررسی کنند.

آزمایش تلورانس برای بررسی استاندارد بودن محصول تولیدشده

آزمایش صدا

جمع‌بندی

آجر یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی است که در بسیاری از پروژه‌ها از آن استفاده می‌شود؛ به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم در مورد فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت آجر، انواع آن و مزیت‌های استفاده از این محصول، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. بررسی این موارد گفته‌شده به شما کمک می‌کند که برای انجام پروژه‌های خود، بهترین نوع آن را انتخاب کرده و در هزینه‌ها به میزان قابل‌توجهی صرفه‌جویی کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل