بازدید 4790

بازداشت چند شهروند در جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان اعلام کرد که چند شهروند این کشور را به اتهام آنچه همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی ایران عنوان کرده، بازداشت کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ 17 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، وزارت کشور، دادستانی کل و سرویس امنیتی جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای مشترک با ادعای اینکه تعدادی از شهروندان این کشور با سرویس‌های اطلاعاتی ایران همکاری داشته‌اند، اعلام کردند که ۹ نفر را به اتهام همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی ایران و برنامه‌ریزی کودتا و ترور بازداشت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه ادعا شده است که این گروه در حال برنامه‌ریزی برای سرنگونی خشونت آمیز دولت و ترور شخصیت های برجسته و مقامات ارشد بوده است.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری آذربایجان در بیانیه مشترک خود از ۹ نفری که به تلاش برای کودتا متهم شده‌اند، نام برده و از بازداشت افراد دیگری نیز خبر داده‌اند.

این دستگیری‌ها در پی آن صورت می‌گیرد که شش تبعه آذربایجانی دیگر نیز در یک پرونده متفاوت در فروردین ماه با ادعای این‌که از سوی سرویس‌های مخفی ایران برای بی ثبات کردن اوضاع در جمهوری آذربایجان استخدام شده‌اند، بازداشت شدند.

به گزارش ایسنا، روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان پس از آنکه یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی  در زمستان سال گذشته به ساختمان سفارت باکو در تهران حمله کرد با تنش‌هایی مواجه شده است.

در نتیجه این حمله یکی از کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان کشته و فرد ضارب نیز دستگیر شد اما مقامات آذربایجانی تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را برای وقوع این حادثه مقصر بدانند.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران به سرعت پس از وقوع این حمله ضمن محکوم کردن آن، خواستار رسیدگی به ابعاد ماجرا و برخورد با فرد ضارب شدند.

اما جمهوری آذربایجان چند روز بعد به بهانه اینکه نگران امنیت و جان شهروندانش در ایران است فعالیت سفارت خود در تهران را به حالت تعلیق درآورد اما اعلام کرد که کنسولگری آذربایجان در تبریز کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اقدام آذربایجان برای تعلیق فعالیت‌های سفارتخانه‌اش در تهران و اینکه آیا ایران تصمیم دارد اقدام مشابهی انجام دهد؟ گفت: ایران به توسعه مناسبات با کشورها و اساس روابط دو جانبه و احترام متقابل و حس منافع پایبند است و این سیاست در خصوص همسایگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: رویکرد ایران در ارتباط با آذربایجان و حواث رخ داده، عبور از این حادثه مبتنی بر همکاری مشترک جهت رفع سوء تفاهم‌هاست. اصل مورد توجه ما توسعه مناسبات و همکاری‌هاست و ایران در این مسیر اقدام می‌کند.

کنعانی افزود: همانطور که بارها گفته‌ایم روابط دو جانبه یک مسیر دو طرفه و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است و ایران در این چارچوب حرکت می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۳
چرا می نویسید جمهوری آذربایجان!کدام کشور؟ منظورتان استان اران و شروان است دیگر
ربطی به ما ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
آره به تو ربطی نداره - برو ماستتو بخور
این صهیونف فکر کرده هر غلطی میتواند تا ابد بکند .فعلا" با باد صهیونیستها و کفار بچرخ تا ببینیم تا کی به ملت مسلمان آذربایجان اینگونه خیانت میکنید فقط بدان در روز جزا دیگه فریاد رسی نخواهیم داشت پس بی خودی به کفار و نئو عثمانی ها دلخوش مدار؟؟!1
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
اسرائیل =ارمنستان
ای مگسسسسسسسسس.................
تابناک چرا درست نمینویسی؟

باید بنویسی جمهوری جعلی باکو یا سرزمین از دست رفته اران
این یارو اوقلی هم دیگه شورش رو درآورده
آذربایجان چقد حسود داره و میترکن....خیلی نسوزین
الهام خانم فکر کرده می تونه در مقابل عظمت ایران غلط اضافی کنه. بلاخره آذربایجان عزیز یک روز به مام میهن بازخواهد گشت.
کشورهای اسلامی به زودی دررابطه با آذربایجان موضع گیری خواهند کرد.
استان سابق ایران منظورتونه ؟
بنظرم فارس ،لر ،کرد ،ارمنی ،عرب خوزستان ، شمالی ،گیلکی ،مازنی ،لک ،بلوچ ،و...
بقیه ی اقوام خیلی خوب هستن و کنار هم به خوبی زندگی میکنن ولی امان از این
آذری ها وترک ها نمیدونم چرا اینطورین اصلا حرف متوجه نمیشن بخدا ارمنی دوست دارم خیلی مردم هوبی هستن صلح طلبن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار