بازدید 1940
۳

بازگشایی نمایندگی دیپلماتیک عربستان در سوریه

وزارت خارجه عربستان سعودی تأکید کرد که با توجه به «پیوند برادری» با سوریه، تصمیم گرفته است که فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود را در این کشور از سر بگیرد.
کد خبر: ۱۱۷۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴ 10 May 2023

به گزارش تابناک» به نقل از فارس، وزارت خارجه عربستان سعودی شامگاه امروز سه‌شنبه از اقدامات جدید این کشور در راستای از سرگیری کامل روابط با سوریه خبر داد.

این نهاد سعودی، در صفحه توئیتر خود نوشت: با توجه به پیوند برادری که عربستان سعودی و سوریه دارند و در راستای تمایل به گسترش فعالیتهای عربی مشترک و تقویت امنیت و ثبات در منطقه، عربستان تصمیم گرفته است که فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود را از سر بگیرد.

وزارت خارجه سعودی خبر داد که در راستای اجرای تصمیمات مربوط به شورای وزاری خارجه کشورهای عربی که اخیرا برگزار شد و بر اساس آن، هیأت سوریه مشارکت در نشستهای اتحادیه عرب را از سر گرفت، ریاض هم در این مسیر گام برداشته است.

 برخی منابع عربی هم شامگاه گذشته از سفر قریب‌الوقوع فرستاده عربستان سعودی به دمشق خبر دادند  تا «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را برای شرکت در اجلاس سران عرب به ریاض دعوت کند.  منابع آگاه خبر دادند که احتمالا بشار اسد پس از ۱۲ سال در اجلاس سران عرب شرکت می‌کند.

در همین ارتباط، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی اواخر فروردین ماه گذشته، در سفری به دمشق با مقامات سوریه دیدار و درباره بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در دمشق و ریاض توافق کرد.  وزیر خارجه سعودی در این دیدار، تلاشهای صورت گرفته برای دستیابی به راهکار سیاسی را بررسی کرد که حافظ حاکمیت سوریه باشد.

بن فرحان به بشار اسد گفت که عربستان سعودی بر حفظ تمامیت ارضی، هویت عربی و امنیت سوریه تأکید دارد. وزیر خارجه سعودی و رئیس جمهور سوریه همچنین اقدامات مربوط به حل و فصل کامل بحران در سوریه را بررسی کردند.

طرفین همچنین بر لزوم دستیابی به راهکار سیاسی تأکید کردند که منافع ملی سوریه را تأمین می‌کند. بن فرحان هم تأکید کرد که باید قضا برای کمک رسانی به همه اراضی سوریه فراهم شود.

رئیس جمهور سوریه در این دیدار گفت: برادری بین عربها، بسیار عمیقتر از رابطه بین کشورهای عربی است. روابط سالم بین سوریه و عربستان، وضعیت طبیعی است که باید وجود داشته باشد. این روابط فقط به سود دو کشور نیست، بلکه یک منفعت عربی و منطقه‌ای است. سیاست واقعگرایانه‌ای که عربستان در پیش گرفته است، به سود کشورهای عربی و منطقه‌ است.

وی با بیان اینکه نقش کشورهای عربی برای حمایت از سوریه و پشت سر گذاشتن پیامدهای جنگ و آزادسازی اراضی کل این کشور، ضروری است، تصریح کرد: تغییراتی که جهان شاهد آن است، باعث شده است که همکاری کشورهای عربی دراین مرحله، ضرورت بیشتری داشته باشد تا از این تغییرات به سود ملتهای عربی بهره‌برداری شود.

بن فرحان هم ابراز اطمینان کرد که سوریه خواهد توانست به توسعه پایدار دست یابد و عربستان، تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و آوارگان به این کشور بازگردند. وی تأکید کرد که در مرحله آینده باید روابط سویه و کشورهای عربی به وضعیت عادی بازگردد و سوریه هم از نظر عربی و منطقه‌ای، نقش خود را بهتر از قبل ایفا کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
میگن سیاست پدر مادر نداره یعنی همین
به به به همه دور هم جمع شدیم دوباره
این وسط فقط مردم سوریه و یمن و ایران جونشون مفت تومن بود
این مشکل هم حل شد و طبق معمول سر ایران بی کلاه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار