بازدید 3030

واکنش آمریکا به بازداشت عمران خان در پاکستان

سخنگوی کاخ سفید درواکنش به بازداشت عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان گفت که واشنگتن خواهان احترام به اصول دموکراتیک و حاکمیت قانون در سراسر جهان است.
کد خبر: ۱۱۷۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷ 10 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در واکنش به دستگیری عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان افزود: ما از بازداشت عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان مطلع هستیم.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: آمریکا نمی تواند در مقابل یک نامزد یا حزب سیاسی موضع گیری کند. ما خواهان احترام به اصول دموکراتیک و حاکمیت قانون در سراسر جهان هستیم.

«عمران‌خان» نخست وزیر سابق پاکستان در ارتباط با پرونده اتهام فساد مالی روز سه شنبه در اسلام‌آباد بازداشت شد. این درحالی است که رئیس دادگاه عالی اسلام‌آباد بازداشت رهبر مخالفان را اقدامی اشتباه دانست و دستور داد تا فرمانده پلیس پایتخت هر چه سریعتر در دادگاه حاضر و توضیحات لازم را ارائه دهد در غیر این صورت دادگاه، نخست وزیر پاکستان را احضار خواهد کرد.

بازداشت عمران‌خان همزمان با تداوم نا آرامی‌های سیاسی در پاکستان درحالی انجام شد که روز قبل از آن، سخنگوی ارتش پاکستان در بیانیه‌ای ضمن رد هرگونه دخالت نهادهای نظامی و امنیتی جدال میان دولت و اپوزیسیون، نسبت به اتهامات نخست وزیر سابق پاکستان هشدار جدی داد.

درپی بازداشت نخست وزیر سابق این کشور به اتهام فسادمالی توسط ماموران دیوان ملی محاسبات در دادگاه عالی اسلام‌آباد صورت گرفت، حامیان عمران‌خان و فعالان سیاسی حزب تحریک انصاف در اعتراض به این اقدام، در بسیاری از شهرهای پاکستان به ویژه راولپندی جایی که مقر فرماندهی ارتش قرار دارد، دست به تظاهرات زدند.

رهبران حزب تحریک انصاف پاکستان با محکومیت بازداشت عمران‌خان، دولت این کشور را به تحریک افکار عمومی و اتخاذ اقدامات غیرقانونی برای سرکوب مخالفان سیاسی متهم کردند و پایگاه اطلاع رسانی حزب تحریک انصاف مدعی شد که دو نفر از فعالان سیاسی این حزب در شهر کویته به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

وزیر کشور پاکستان نیز با تاکید بر قانونی بودن بازداشت عمران‌خان، اتهام وی و سایر رهبران حزب تحریک انصاف مبنی بر انتقام سیاسی دولت فعلی از مخالفان سیاسی را بی‌اساس دانست و هشدار داد که حزب عمران‌خان اجازه نقض قوانین و تحریک احساسات مردم را ندارد. «اعظم نذیر» وزیر دادگستری پاکستان خواستار خویشتنداری مخالفان سیاسی شد و هشدار داد که دولت، اجازه نقض قوانین و سلب امنیت مردم توسط معترضان و اغتشاشگران را نمی‌دهد.

عمران‌خان ۷۱ ساله رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان سال گذشته در جریان یک تجمع سیاسی هدف حمله مسلحانه قرار گرفت و از آن پس تحت تدابیر شدید امنیتی سفر می‌کند. نخست وزیر سابق پاکستان که اواخر فروردین سال گذشته با رأی اکثریت نمایندگان پارلمان پاکستان در نیمه راه مجبور به کناره گیری از قدرت شد، شهباز شریف نخست وزیر دولت ائتلافی را به بی‌کفایتی در مدیریت کشور و تخریب اقتصاد متهم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل