پیش‌ بینی بورس امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

در معاملات روز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، شاخص بورس تهران ۱۲۵ هزار و ۷۶۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته سقوط کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۴۰۶ واحد پایین آمد. امروز بازار به ریزش‌های سنگین ادامه خواهد داد؟
کد خبر: ۱۱۷۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱ 09 May 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، در پایان معاملات امروز بورس، شاخص کل با ریزش ۱۲۵ هزار و ۵۸۰ واحدی نسبت به روز گذشته به سطح دو میلیون و ۳۱۴ هزار و ۴۰۷ واحدی رسید. بازدهی این شاخص منفی ۵.۱۵ درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت ۳۷ هزار و ۱۲ واحدی در رقم ۸۰۳ هزار و ۳۲۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۴.۴ درصد بوده است.

دلایل ریزش بورس در دو روز 

بازار سرمایه در روز‌هایی که کاملا نزولی است، هنوز نتوانسته روند مشخصی به خود بگیرد. دلیل ریزش بورس در دو روز گذشته برای فعالان بازار سهام مبهم است.

اما ورود شرکت‌های حقوقی به صف‌های فروش و سپس حذف سفارش‌های خود در معاملات دیروز و امروز را می‌توان دلیل اصلی قرمزپوش شدن بورس دانست.

این بزرگترین ریزش شاخص کل بورس تهران در کل دوره ۵۶ ساله فعالیت بورس تهران است. ریزش ۵.۱۵ درصدی شاخص کل در یک روز دومین ریزش بزرگ درصدی تاریخ بازار محسوب می‌شود که در ۸ سال گذشته تکرار نشده بود.

برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، ریزش دو روز گذشته بورس در تاریخ بازار سهام بی‌سابقه بوده است. اینکه در یک روز شاخص کل بیش از ۱۲۵ هزار واحد ریزش کند با در نظر گرفتن جمیع شرایط نشانه هیجان بازار است.

توصیه مهم به سهامداران

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه به فارس گفت: متأسفانه ترسی که ریزش سال ۹۹ در سهامداران ایجاد کرده است، شبیه خاطره‌ای هولناک است که به این راحتی از ذهن مردم پاک نخواهد شد.

وی ادامه دادک: فروش حجم عظیمی از برگه‌های سهم در صف خرید نماد‌های شاخص ساز مانند یک ماشه عمل کرده و هراس جمعی در سرمایه‌گذاران خرد ایجاد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بعد از رشد تقریبا ۸۰۰ هزار واحدی بورس، بازار هم مستعد چنین اصلاحی بود و مسیری طولانی را بدون استراحت طی کرده بود، به سرعت بازگشت.

گلستانی تصریح کرد: سهامداران باید صبور باشند، زیرا اکثر نماد‌ها در صف فروش قرار دارند و هر لحظه ممکن است جهت عوض شود و سهامداران باید همان سهام را با قیمت بالاتر خریداری کنند.

دلایل ریزش بورس و پیش بینی بورس فردا 

شاهرخ شریعتی، کارشناس بازار در مورد دومین روز متوالی ریزش بازار گفت: این دوره را می‌توان دوره‌ای اصلاحی برای شاخص و بازار در نظر گرفت. هر قدر میزان کاهش بیشتر شود تمایل به فروش کم و تمایل به خرید زیاد می‌شود. محتمل است طی چند روز آینده شاخص به یک نقطه تعادل برسد.

وی گفت: برآورد می‌شود شاخص تا ۲ میلیون اصلاح شود. موج افزایشی اخیر از ابتدای اسفند ۱۴۰۱ شروع شده و طی این دو ماه شاخص حدود ۶۸ درصد رشد کرده است. بسیاری از سهم‌ها بیش از ۲۰۰ درصد، برخی بیش از ۱۵۰ درصد و بسیاری سهم‌های کوچک ۱۰۰ درصد رشد داشتند. طبیعی است که وقتی در موقعیت سود قرار بگیرید در فرصتی سود شناسایی کنید. وقتی این حرکت اتفاق می‌افتد، بقیه هم شروع به فروش می‌کنند و این جو ترس را ایجاد می‌کند و به اصطلاح بازار دچار پنیک می‌شود.

در حال حاضر وضعیت بازار به گونه‌ای است که همه انتظار اصلاح دارند و سعی می‌کنند از آن خارج شوند تا در نقطه تعادلی بعدی دوباره ورود کنند. این دلیل ایجاد رقابت برای فروش می‌کند. اتفاق دیگری در بازار یا اقتصاد یا سیاست خارجی شکل نگرفته که منجر به چنین واکنشی از سوی بازار سرمایه ‌شود./صدای بورس

ریزش بورس ادامه‌دار خواهد بود؟

بسیاری ریزش سنگین امروز شاخص‌های بورسی را به عنوان نقطه پایان رشد سهام و شروع روند نزولی دیگری عنوان کردند. این در حالی است که بدون توجه به متغیرهای بنیادی نمی‌توان چنین نتیجه‌ای گرفت. آن هم در شرایطی که پس از یک رالی صعودی و ثبت رشدهای بی وقفه، بازار به یک استراحت و توقف نیز نیاز دارد. در دو ماه اخیر شاخص کل بورس رشد بیش از ۴۰ درصدی را تجربه کرد و نماگر هم‌وزن حتی حدود ۶۵ درصد افزایش ارتفاع داد. ضمن آنکه ورود پول ۲۰ همتی به جریان دادوستد سهام را شاهد بودیم. با این حال الگوی رفتار گله‌ای، این استراحت‌ها را به ریزشی شدید با تسری به همه صنایع تبدیل می‌کند که همین موضوع نیز موجب ترس سهامداران از پایان روند صعودی قیمت‌ها می‌شود. بهترین استراتژی در چنین شرایطی، به نظر بهینه‌سازی پرتفو و خرید سهام پرپتانسیل‌تر باشد. ضمن آنکه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم آن هم پس از تجربه سال ۹۹ برای سرمایه‌گذارانی که از دانش کافی برای دادوستد مستقیم سهام برخوردار نیستند، می‌تواند بهترین استراتژی برای کسب سود از بازار سرمایه باشد.  

امید تکنیکالی بورس فردا

اگر به نمودار تکنیکالی شاخص بورس نگاهی بیاندازیم، همانطور که پیداست، کندل نزولی قدرتمند امروز، حمایت موجود در محدوده ۲.۳۳ میلیون واحدی را شکسته و به زیر آن نفوذ کرده است و هم‌زمان با این موضوع شاهد نفوذ کندل روز جاری به زیر کف کانال صعودی نیز هستیم که این موضوع می‌تواند به تشدید عرضه‌ها نیز منجر شود. با این حال شاخص کل بورس در روز آینده حمایت مهمی را در محدوده ۲.۲۵ میلیون واحدی دارد که نسبت ۱.۶۲ درصد فیبوناچی اکستنشن است و می‌تواند نقطه برگشت بازار به سمت مسیر صعودی باشد. البته به دلیل شکست کف کانال صعودی، در صورت برگشت بازار از شرایط کنونی، برای مدتی بازار حالت خنثی به خود بگیرد و سپس به روند صعودی بازگردد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | اصلاح شاخص تا کجا ادامه دارد؟ | ریزش بورس ادامه‌دار خواهد بود؟  

پیش بینی بورس امروز

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که بورس امروز در ابتدا کار خود را با فشار عرضه‌هایی همچون روز جاری آغاز کند اما به مرور شاهد برگشت تقاضا باشیم و به مرور نمادها خود را از محدوده‌های پایین دامنه نوسان به سمت بالا حرکت دهند./فردای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی