بازدید 2032

وجود ۱۲ هزار عنوان شغلی در کشور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از هدف‌گذاری برای افزایش ۴۵ درصدی آمار دانش آموزان در شاخه‌ فنی‌و حرفه‌ای و کاردانش خبر داد و گفت: نیاز کشور به افزایش سهم آموزش‌های فنی و مهارتی است.
کد خبر: ۱۱۷۴۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸ 09 May 2023

به گزارش «تابناک»، محمدمهدی کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرهنگیان اظهار کرد: مقام معظم رهبری همانند سنوات گذشته، تاکید فرمودند که همه دستگاه‌ها باید در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش مشارکت و همکاری کنند.

وی افزود: امسال در شرایط خاصی قرار داشتیم. پس از ۲۶ ماه آموزش غیرحضوری، مدارس بازگشایی شدند. از آنجاکه دشمنان، موافق آموزش حضوری نبودند، چالش‌هایی را برای نظام تعلیم و تربیت و مدارس ایجاد کردند که با مشارکت اولیاء و حضور دانش‌آموزان مدیریت شد؛ مدارس فعالیت خود را از سر گرفتند و جریان آموزش مجدد برقرار شد. براساس پژوهش‌های انجام شده، در ایام کرونا و آموزش غیرحضوری حداکثر با تاثیرگذاری ۵۰ تا ۶۰ درصدی یادگیری مواجه بودیم. از دیگر سو مسئله تربیت و رشد اجتماعی در ایام کرونا در قالب آموزش مجازی به طور کامل قابلیت تحقق نداشت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در تلاشیم در معاونت آموزش متوسطه ماموریت‌هایمان را بر اساس چارچوب مندرج در سندتحول بنیادین به سرانجام برسانیم گفت: سعی می‌کنیم برنامه‌های طراحی شده را با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری چه در سیاست‌های ابلاغی تحول در نظام آموزش و پرورش و چه در فرمایشات اخیرشان، پیش ببریم، از همین رو، رویکردهایی را برای این معاونت تا پایان برنامه هفتم توسعه ترسیم کرده‌ایم.

وی درباره یکی دیگر از محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار با فرهنگیان مبنی بر انطباق نظام آموزشی با نیازهای کشور و تربیت نیروی ماهر کار گفت: یکی از بندهای سیاست‌های ابلاغی رهبری در سال ۹۰، تقویت و توسعه آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی بود. در سال‌های گذشته ایشان همواره بر موضوع توسعه هنرستان‌ها و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای با در نظر گرفتن نیاز کشور به اشتغال و تولید تاکید داشتند. بنده هم معتقدم که سریع‌ترین راه برای پیشرفت اقتصادی و رفع مشکلات اشتغال در کشور، مسیر توسعه آموزش‌های هنرستانی و فنی و حرفه‌ای در دوره متوسطه است و نه صرفا تربیت دانشجویانی که مدرکی از دانشگاه بگیرند و بعد تازه بخواهند مهارتی بیاموزند تا بتوانند وارد بازار کار شوند.

بیش از ۱۲ هزار عنوان شغلی در کشور داریم

این عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: بیش از ۱۲ هزار عنوان شغلی در کشور داریم که اشتغال در همه آنها لزوما مستلزم برخورداری از مدارک عالیه دانشگاهی نیست و در سطح تکنسینی و کمک تکنسینی است لذا قطعا یکی از ضرورتهای کشور توسعه آموزش‌های فنی و مهارتی است و با این نگاه یکی از اولویت‌های اساسی معاونت آموزش متوسطه را از بهمن ماه ۱۴۰۰ همین توجه به مهارت‌آموزی و کیفیت‌بخشی به آموزش‌های مرتبط قرار دادیم.

افزایش ۲ درصدی سهم آموزش‌های فنی

سهم شاخه فنی به ۳۷.۵ درصد رسید

کاظمی با بیان اینکه در سال گذشته سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به دو درصد افزایش داده شد، گفت: توزیع دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش در مقایسه با سایر شاخه‌های تحصیلی در پایه دهم به ۳۹.۵ درصد رسید و در مجموع سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در هر سه پایه از ۳۶ به ۳۷.۵ درصد افزایش یافت. هدف گذاری کرده‌ایم که تا پایان برنامه هفتم توسعه این آموزشها را به ۴۵ درصد برسانیم.

وی ادامه داد: نیاز کشور به نیروی کار ماهر بیش از اینهاست و اگر زیرساخت‌های‌ ما جهت توسعه مورد حمایت قرار می‌گرفت می‌توانستیم به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم. اگر زیرساخت‌های ما در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از کیفیت لازم برخوردار نباشد در ادامه مسیر با مشکل مواجه می‌شویم. آموزش‌های ما باید به‌روز، کارآمد و متناسب با نیاز بازار کار و از سوی دیگر متناسب با آمایش سرزمینی باشد. به عنوان مثال اگر یک منطقه، قطب کشاورزی است، باید توسعه آموزش‌های کشاورزی را در آنجا دنبال کنیم یا در شهرک‌های صنعتی به توسعه رشته‌های صنعتی توجه داشته باشیم لذا توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیازمند حمایت دولت و مجلس و تخصیص منابع ویژه است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نیاز کشور به افزایش سهم آموزش‌های فنی و مهارتی است گفت: رهبر انقلاب در دهه ۷۰ هم فرموده بودند باید تلاش کنید که تعداد دانش‌آموزان هنرستانی از تعداد دانش‌آموزان دبیرستانی بیشتر باشد. رهبر انقلاب تنها رئیس جمهوری هستند که در دوران ریاست جمهوری‌شان مستقیم با مدیران مدارس جلسه داشتند و جالب اینکه آنها مدیران هنرستان‌های سراسر کشور بودند. این موضوع حاکی از اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

برنامه‌ریزی برای آموزش مهارت به دبیرستانی‌ها

کاظمی افزود: توسعه آموزش‌های مهارتی منوط به هنرستان‌ها نیست؛ در دوره اول و دوم متوسطه هم باید به آموزش‌های مهارتی توجه شود. مهارت آموزی را در متوسطه اول در قالب درس «کار و فناوری» و «فرهنگ و هنر» و نیز برنامه ویژه مدرسه(بوم) دنبال می‌کنیم. این درس مورد بی‌مهری قرار گرفته بود و در صدد جذب منابع و دبیر برای این درس هستیم. آموزش یک مهارت به دانش‌آموزان در دوره متوسطه دوم طی چندسال اخیر مطرح بوده و درصدد هستیم برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن آن داشته باشیم و برنامه ویژه‌ای برای آن در سال جدید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دو درس «کار و فناوری» و «فرهنگ و هنر» در دوره متوسطه اول رویکرد مهارتی دارند گفت: اجرای طرحی به صورت ویژه برای آموزش کدنویسی با رویکرد توجه به هوش مصنوعی در دستورکار این معاونت قرار دارد. مشاغل بسیاری در این حوزه وجود دارند و می‌توانند منجر به ایجاد کسب و کارهای جدید پس از دوران فارغ‌التحصیلی شود.

هدف‌گذاری افزایش سهم ۴۵ درصدی آموزش‌های مهارتی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰ هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل در سه پایه تحصیلی در هنرستان‌ها هستند. اگر بخواهیم به هدفگذاری افزایش سهم ۴۵ درصدی برسیم و رشد جمعیت دانش آموزی را نیز درنظر بگیریم پیش بینی می‌شود تا پایان برنامه هفتم توسعه بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار دانش اموز در این شاخه داشته باشیم.

کاظمی اضافه کرد: جمعیت دانش آموزی در دوره متوسطه رو به افزایش است و موج افزایش جمعیتی که در سال های اخیر در دوره ابتدایی داشتیم از یکی دوسال گذشته به متوسطه اول رسیده و دو سال آینده وارد متوسطه دوم می‌شود. این امر مستلزم ساخت هنرستان‌های جدید است. لازم می‌دانم از رویکرد خیرین مدرسه ساز در ساخت مدارس با اولویت هنرستان‌ها تقدیر کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار