علت ریزش بورس امروز چه بود؟

امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ شاخص کل بورس تا لحظه نگارش متن کاهش ۷۲.۵ هزار واحدی را تجربه کرده است و شاخص کل هموزن نیز بیش از ۲۷ هزار واحد ریزش داشته است. در گفتگو با نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه به دلایل ریزش بورس و همچنین روند احتمالی آینده بورس پرداختیم.
کد خبر: ۱۱۷۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰ 07 May 2023

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ شاخص کل بورس تا لحظه نگارش متن کاهش ۷۲.۵ هزار واحدی را تجربه کرده است و شاخص کل هموزن نیز بیش از ۲۷ هزار واحد ریزش داشته است. در گفتگو با نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه به دلایل ریزش بورس و همچنین روند احتمالی آینده بورس پرداختیم.

علت ریزش بورس چه بود؟ 

نیما میرزایی در گفتگو با خبرنگار نبض بورس گفت: عمده‌ترین دلیل ریزش بورس امروز نزدیک شدن شاخص کل به مقاومت جدی دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بود که ما انتظار داشتیم که این اتفاق در خرداد ماه رخ دهد، اما با توجه به اینکه رشد بازار همراه با چاشنی هیجان شد و شتاب گرفت، طبیعتا اصلاح و واکنش به محدوده‌های مقاومتی هم شدت بیشتری دارد و رویه امروز هم در همین چارچوب بوده است.

اصلاح کوتاه مدت خواهد بود؟

او افزود: اما من فکر نمی‌کنم اصلاح، اصلاحی بلندمدتی باشد و جریان ورودی نقدینگی به بازار در روز‌های آینده احتمالا عرضه‌ها را جذب خواهد کرد.  

میرزایی ادامه داد: از نظر تکنیکالی هم باید گفت که حمایت شاخص که ابتدای سال حوالی دو میلیون رسیده بود امروز پیرامون کانال دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی می‌باشد و بنابراین ریزش بازار هم ریزش عمیقی نخواهد بود و احتمالا نهایت ده درصد در شاخص اصلاح خواهیم داشت. امروز هم محک خوبی بود برای سرمایه گذاران که در واقع متوجه اشتباهات خود بشوند و از هیجان و خرید سهام پروژه‌ای مقداری دوری کنند و بدانند که این رویه در بازار باز هم تکرار خواهد شد و روزی ریزش سنگین در این سهام آن‌ها را اذیت خواهد کرد. از این جنبه می‌توانیم ریزش امروز بازار را یک نکته مثبت برشماریم.  

اقبال سهامداران به سهام شاخص ساز یا کوچک؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: با توجه به اینکه ارزش معاملات در حال افزایش است و امروز هم ممکن است که در این زمینه رکورد تازه‌ای ثبت شود می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که بازار کم کم به سمت سهام شاخص ساز حرکت می‌کند، چون پول‌های درشت بیشتر تمایل دارند که روی سهم‌هایی بروند که نقدشوندگی بالایی دارند و طبیعتا ریسک کمتری دارند حتی اگر بازدهی کمتری داشته باشند؛ بنابراین نسبت به فروردین ماه می‌توانیم خوش بین باشیم که در خرداد ماه بورس بیشتر به سمت سهم‌های شاخص ساز حرکت بکند. اما همیشه این جریان هیجانی روی سهام کوچک و سهم‌های پروژه‌ای در بازار‌های صعودی وجود دارد و بخش قابل توجهی از سهامداران روی این سهم‌ها اقدام به سفته بازی می‌کنند و این یک واقعیت غیرقابل انکار است. ولی من فکر می‌کنم استقبال از سهم‌های شاخص ساز نسبت به هفته‌های اخیر در آینده کوتاه مدت با توجه به رشد ارزش معاملات بیشتر شود.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست