بازدید 9778

پایان انتظار برای گندمکاران؛ قیمت خرید تضمینی یک کیلو گندم ۱۵ هزار تومان/ نارضایتی کشاورزان و هشداری که باید جدی گرفت

در حالی که بسیاری از گندم‌کاران، چشم انتظار رونمایی از قیمت خرید تضمینی گندم بالای نرخ ۱۷ هزار تومان بودند، وزارت جهاد کشاورزی، نرخ کمتری را اعلام کرد؛ رقمی که باعث گلایه کشاورزان و برخی نمایندگان مجلس شده است.
کد خبر: ۱۱۷۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵ 08 May 2023

پایان انتظار برای گندمکاران؛ یک کیلو گندم بدهید ۱۵ هزار تومان بگیرید!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شورای قیمتگذاری مرکب از یازده عضو شامل بخش خصوصی و تشکل‌های کشاورزی، کشاورزان خبره، نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی، در نشستی قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۲ را تصویب و ابلاغ کرد.

بنابراین، با تاکید بر مصوبه شماره ۰۲۰.۲۱۴۶۲ موضوع «بسته سیاست حمایت قیمتی و غیرقیمتی محصول گندم» مبنی بر قیمت تضمینی گندم به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و یک هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کاشت (تأمین بخشی از هزینه‌های کود و بذر) و به منظور ارتقا و افزایش انگیزه تولید در کشاورزان، رعایت قیمت نسبی محصولات اساسی کشاورزی و تعادل‌بخشی در الگوی تولید، جزء (۳) به ذیل بند (الف) "سیاست حمایت غیرقیمتی" مصوبه مذکور، مبلغ ۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به عنوان «جایزه تحویل گندم» نیز پرداخت می‌شود.

بر اساس مصوبه شورای قیمتگذاری، قیمت نهایی یک کیلوگرم گندم با احتساب شرایط فوق ۱۵ هزار تومان مصوب شد.

نگرانی گندم کاران از رشد نرخ ارز

در حالی که ابتدای سال زراعی هر محصول قیمت‌ها تعیین تکلیف می‌شوند، امسال در حوزه گندم وضعیت متفاوت شد و گندم کاران پیش از شروع سال زراعی جدید (شهریور ۱۴۰۲) درخواست افزایش قیمت داشتند. به گونه ای که علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور درباره چرایی افزایش قیمت گندم پیش از سال زراعی جدید به مهر گفته بود: "سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ قیمت گندم ۱۳ هزار تومان تعیین شد. ۱۱.۵۰۰ قیمت گندم بود که به اضافه ۱۵۰۰ یارانه دولت برای کود نرخ نهایی آن ۱۳ هزار تومان اعلام شد. در این مقطع زمانی قیمت دلار ۲۳ هزار تومان بود، در حالی که در کمتر از شش ماه این عدد از ۵۰ هزار تومان هم گذشت. وی یادآور شد: متناسب با قیمت دلار محصولات مورد نیاز کشاورزی اعم از تجهیزات و ماشین آلات تا خدمات که به بخش کشاورزی ارائه می‌شود، افزایش یافت.

روایت توییتری سخنگوی دولت از قیمت گندم

۳۱ فروردین ماه علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «بنا بر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و با تصویب هیات دولت قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان عزیز هر کیلوگرم ۱۵ هزارتومان تعیین شد. دولت علاوه بر مبلغ ۱۱ هزار و پانصد تومان قیمت گندم، هزار و پانصد تومان برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر و ۲ هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم برای کشاورزان عزیز تصویب کرد.»

نارضایتی گندم کاران و هشداری که باید جدی گرفت

در نهایت با گذشت حدود دو هفته از خبر سخنگوی دولت، روز گذشت، شورای قیمت‌گذاری جزییات نرخ خرید تضمینی گندم را تصویب کرد. قیمت 15 هزار تومانی که با توجه به گلایه های گذشته گندم کاران قابل پیش بینی بود که مورد رضایت آن ها نخواهد بود.

روز گذشته حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس، بیان کرد: امروز شورای قیمت گذاری گندم، نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۱۵ هزار تومان اعلام کرده است. با توجه به هزینه های بالای کشاورزی این نرخ نمی تواند هزینه های کشاورزان را جبران کند. گندم یک کالای استراتژیک است. نیازمند تجدید نظر در نرخ خرید تضمینی گندم برای جبران هزینه های کشاورزان هستیم. امروز کشاورزان زیر بار هزینه های کشاورزی تحت فشار هستند. باید دغدغه کشاورزان پیگیری شود تا مورد اجحاف قرار نگیرند. کشاورزان باید مورد حمایت جدی حاکمیت قرار گیرند.

برخی کشاورزان معتقدند قیمت گذاری گندم کمتر از ۲۰ هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد و کشاورزان تغییر رویه داده و محصول دیگری خواهند کاشت. خبرگزاری مهر در این باره نوشت: یکی از گندم کاران عنوان کرده، «قیمت زیر ۲۰ هزار تومان توجیه اقتصادی نداشته و دولت باید سال آینده در واردات گندم رکورد جدید به ثبت برساند. بنده کشاورزی از خطه خوزستان- دزفول هستم. اجاره زمین کشاورزی هر هکتار ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. با این شرایط کدام کشاورز حاضر به کشت گندم است که باید یک سال استرس و اضطراب را تحمل کند که آیا خرج و دخل آن با هم یکی می‌شود یا خیر؟»

گندم کاری عنوان کرده «نرخ فعلی گندم واقعاً به صرفه نیست. هزینه‌های تهیه بذر و کود همراه با آماده سازی بستر مناسب برای کشت در کنار اینکه کشاورز شغل دیگری ندارد، فقط ۴ تا ۵ ماه هزینه زندگی کشاورز را تأمین می‌کند. در ادامه ناچار است با قرض گرفتن و دریافت وام فعالیت داشته باشد.»

دیگری هم گفته «این هم از تحقق شعار سال، کوبیدن بر سر تولیدکنندگان مواد غذایی برای رفاه حال تولیدکنندگان خودرو… .»

کشاورزی هم گوشزد کرده، رویه فعلی مسئولان، تولید را مساوی با نابودی و فربه کردن دلال‌ها در امر واردات کرده است.

گندم کار دیگری به گلایه گفته: «چه می‌شد اگر دولت از کشاورز فلک زده که سه ساله با خشکسالی ضرر کرده حمایت می‌کرد و گندم را کیلویی ۲ تا ۳ هزار تومان بالاتر می خرید تا بتواند بعد از چند سال سختی، کمی کمر صاف کند. چطور دولت حاضر است به تاجر یارانه بدهد تا گندم وارد کند، اما حاضر نیست از کشاورز داخلی حمایت کند؟»

دیگری هم با بیان اینکه گندم را کیلویی ۲۰ هزار تومان به سوداگر داده که او هم گندم را با هر کیلو ۳۵ هزار تومان به عراق قاچاق می‌کند. به این ترتیب دلال به اندازه کشاورز سود می‌کند.

کشاورزی هم به محاسبه کشت گندم پرداخته و نوشته، هر هکتار زمین برای کشت گندم بیش از ۲۵ میلیون تومان هزینه دارد. هزینه‌ها در جامعه چند برابر شده اگر کشاورز، گندم را انبار کند و به فروش نرساند، مورد نقد قرار می‌گیرد که نان مردم را احتکار کرده است.

در کنار بازار داغ دلال‌ها برخی از گندم کاران هم عنوان کرده اند، گندم را نگه می‌دارند و پاییز به دامدارها می‌فروشند، زیرا جو را باید هر کیلو ۲۰ هزار تومان خریداری کنند؛ علاوه بر اینکه کشت گندم با نرخ پایین‌تر از ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد.

دیگری هم به تورم اشاره کرده و نوشته، مسئولان هنگام قیمت گذاری به شرایط تورم ثانیه‌ای اجناس توجه ندارند. گندم کار سالانه یک بار کشت دارد با یک قیمت ثابت، در حالی که سایر کالاها افزایش قیمت لحظه‌ای دارند.

گندم کار دیگر با بیان اینکه دولت کشاورز را گروگان گرفته نوشته «دلال ها به دنبال واردات گندم از روسیه هستند.»

برخی هم فعالیت بنیاد ملی گندم کاران کشور را زیرسوال برده و اعلام کرده اند سال آینده پیاز می‌کارد که هر کیلو ۳۰ هزار تومان است.

کشاورزان معترض، تاکید دارند در راستای حمایت از کشاورزان محصولات متناسب با تورم و قیمت دلار باید خریداری شود.

دیگری پیشنهاد داده این رویه در میان مدت سبب از بین رفتن کشاورزی شده و در آینده هزینه‌های قوت غالب کشور افزایش زیادی خواهد داشت.

دیگری هم با اعلام اینکه ۳۰۰ تن گندم دارد، عنوان کرده حتی یک گرم آن را به دولت نمی‌فروشد.

کشاورزی هم اظهار کرد «محصولات یک شبه گران می‌شوند اما کسی معترض نیست چرا در مقابل افزایش قیمت گندم مانع تراشی می‌شود؟»

برخی هم از تعیین قیمت ۱۵ هزار تومان که فقط هزینه آب این محصول بوده و بسیاری مبادرت به تغییر محصول می‌کنند مثلاً پسته کشت می‌کنند که کیلویی یک میلیون تومان است، می گویند.

جوان دیگری هم نوشته «دانشگاه که تمام شد سراغ دامداری رفتم. با تصمیمات دولت ورشکسته شدم. امسال که خوشحال بودم بارندگی خوبی در کشور داریم، دولت بناست محصولات را با قیمت پایین از کشاورز بخرد». دولت می‌داند گندم کار محصول را کاشته و بدهکار است، در نتیجه ناچار به فروش با هر قیمتی است و برای جبران زیان ناچار است هر سال دوباره گندم بکارد.

دیگری هم با اشاره به بازار خودرو گفته: «پول زمین را بدهیم پراید بخریم بعد از ۱۰ روز بفروشیم بهتر است تا یک سال انتظار بکشیم تا مسئولان بدون توجه به هزینه کردها قیمت گذاری کنند. چرا دولت به خودروساز کمک مالی می‌کند؛ اما حاضر نیست گندم کشاورز را به قیمت واقعی خریداری کند؟

سخن پایانی

پایداری تولید مستلزم حمایت تمام قد دولت و بخش کشاورزی از کشاورزان و گندم کاران است. این سخن چند هفته قبل شاهپور علایی مقدم معاون وزیر جهادکشاورزی است که تاکید داشت: اولویت اول وزارت جهادکشاورزی تولید کننده‌ها و پایداری تولید است. حال باید دید با توجه به دغدغه گندم کاران نسبت به هزینه های تولید و قیمت اعلامی برای خرید تضمینی گندم، تا چه اندازه پایداری تولید را در حمایت تمام قد دولت از کشاورزان می توان دید! روندی که با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن شاخص های اقتصادی و تولیدی، این نگرانی را به وجود آورده است که در صورت عدم حمایت موثر از گندم کاران، ممکن است تولید کاهش یابد و یا محصول تولیدی قاچاق شود و در نهایت با توجه به نیاز کشور به گندم، مجبور به واردات شویم؛ وارداتی که نیاز به تامین ارز دارد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۵
خبر خوبی برای کشاورزان اما.... یارانه مردم را هم زیادتر کنید مردم منتظر افزایش ۲۵ درصدی یارانه ها هستند
پاسخ ها
کشاورز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
خبر رو خوندی؟!!! کشاورز از نرخ ۱۵ هرارتومان ناراضی هست. دولتمردان میخوان که یارانه نان رو از جیب کشاورز پرداخت کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
اگر کشاورزان از این نرخ ناراضی باشند و نکارند و دولت بخواهد گندم وارد کند، کیلویی چند وارد خواهد کرد؟ گندم از امریکا یا اوکراین باید وارد کند که هر دو با ما دشمنی دارند. اگر گندم تراریخته ندهند، به قیمت خون باباشون خواهند حساب کرد تازه پولش رو چطور می خوای پرداخت کنی وقتی پول ناچیز بازیکنان فوتبال رو نمی تونی بدی و جریمه می شی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
کشاورزان عزیزهمینکه میگیدمگرچه میشه کیلویی سه هزارتومان بیشتربخریدازکشاورزیعنی چی.مگرحرف چندکیلوهست.درضمن کشاورزکه اندازه یک شهری خرج ومخارج که نداره.ماشاالله یک گوسفنداندازه یک ماه کارکردیک گارگر هست
اقا نتیجه کاملا معلومه.ابتدا ارقام پایین اعلام میکنند و بعد از مدتی تولید بخاطر ضرر کم میشه اونوقت دوستان چاق و چله شروع به واردات با قیمت بالا میکنند و به قیمت بالاتر به دولت میفروشند.این بازی است که سالهاست داره انجام میشه و اونو از حفظیم.مثل گوشت،مرغ،تخم مرغ و .....!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
قیمت فعلی گندم در بازار بین المللی با در نظر گرفتن دلار 60 هزار تومانی حدود هر کیلو 15 هزار تومان است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
جناب 1603 قیمت گندم دربازارهای جهانی نیم دلاره. اطلاعاتت غلطه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
قیمت جهانی گندم حدود 18000 تومان اونم گندم تمیز و بدون شن و ...
حضرات بذر گندم را سال قبل به کشاورز ۱۵ هزار تومان فروختند.
۳۰۰ تومان بدهید یک لیتر گازوئیل بگیرید۔۲۰۰۰ تومان بدهید یک لیتر بنزین بگیرید۔
دولت گران بخرو مفت فروش باید پول چاپ کند وکاغذ بجای اسکناس دست مردم بدهد ۔وهرساله دلار حدود پنجاه تا صد در صد بالا رود۔
قیمت جهانی گندم حدودنیم دلاریعنی 27 تومن است که تازه این قیمت بدلیل رقابت بین صادرکنندگان(دامپینگ) است وقیمتهای داخلی بسیاربیشتراست.درکشورماهم تا چندسال پیش قیمت از قیمت جهانی بیشتربود ولی حالا برعکس شده.کشاورزان قشری زحمتکش هستند وانصاف نیست اینگونه درحقشان اجحاف شود.قیمت شیر راهم که دیروز اعلام کردندباز خیلی کمتر از حد مورد انتظاربود
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
از کجا قیمت گرفته اید؟ در سایت زیر قیمت جهانی گندم آمده. میتوانید ضری و نقسیم کنید و به عدد حدود 15000 تومان با در نظر گرفتن دلار 60000 تومانی برسید.
https://markets.b e/usd
هریک تن گندم در حال حاضر 239 یورو است. ضرب و تقسیم با شما. البته باید آن دلالی که طبق ادعای این خبر، گندم را 20 هزار تومان میخرد و با قسمت 35 هزار تومان صادر میکند را هم پیدا کرد و تشویق نمود! واقعا انتشار چنین اخباری، شرم دارد. البته باید همیشه از تولید کنندگان حمایت کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
یه چیزی بگو حداقل با یه سرچ ساده معلوم نشه.الان قیمت یک کیلوگرم گندم کمتر از 3 دهم دلار هست . تقریبا همون 15 هزار تومن با دلار ازاد
کامنت اصلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
هردوپاسخ دهنده آمارشما اشتباهه.اصلا دربازارهای جهانی گندم بصورت حجمی ونه وزنی معامله میشه.من با درنظرگرفتن وزن قیمتو نوشتم
صابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
بهای خرید + بارگیری + حمله و نقل با کشتی+بیمه +تخلیه +توزیع
گندم تراریخته ؟
همین یکی دو هفته که خبر ناموثق قیمت خرید گندم سال آینده 16000 یا 17000 بود قیمت آرد 10 هزار تومان برای نانوایی نان حجیم که آرد آزاد دارند گران شد. ونانها هم همینطور.
بعد حالا قیمت 15000 می گویند و باز هم نارضایتی
سالانه هزاران میلیارد تومان از بیت المال به نام های گوناگون مثل یارانه سوخت و برق و آب و کود و نهاده و وام ارزان و بیمه و خسارت و .. به کشاورزان پرداخت میشه اونوقت کشاورزان ناراضی از این قیمت هستن.
اشکالی نداره. دولت همه یارانه ها و کمک های نقدی و غیر نقدی ارزان رو به کشاورزان قطع کنه و قیمت ها رو جهانی باهاشون حساب کنه و کشاورزان هم به قیمت جهانی گندم رو به دولت بفروشن یا صادر کنن البته کسب و کارکشاورزی شون هم معافیت از مالیات هم نداشته باش و واسه صادرات گندم عوارض هم بدن.
پاسخ ها
کشاورز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
معلومه اصلا از کشاورز خبر نداری، اول اینکه کشاورز کسی هست که غذا برای جامعه تولید میکنه و ارزش کارش بالاترین هست و لاید حمایت بشه.دوم اینکه شما گول تبلیغات رو نخوردید هیچ . . حمایتی از کشاورز نمیشه هیچ
عزیز خطاب کردن کشاورزان از طرف سخنگوی دولت باعث میشه که آدم فکر کنه ایشان کشاورزان رو .... فرض کردن. عزیز نگو ولی سرمون رو هم نشکن
شیخ سعدی هزار سال پیش گفته است چو دخلت نیست خرج اهسته تر کن که میگویند ملاحان سرودی اگر باران به کوهستان نبارد یسالی دجله گردد خشک رودی۔
گازوئیل وبنزین حدود قیمتی ان ۶۵ سنت در لیتر فوب است۔
تا به همدیگر رحم نکنیم وضع همین است. نانوا نان 5 تومانی را با فشردن 2 بار نان 5 تومانی روی دستگاه، 10 تومان حساب میکند. از طرفی دو برابر سهمیه آرد و کمک هزینه میگیرد و در بازار آزاد میفروشد و سود مضاعفی را هم از این محل کسب میکند. مردم هم انگار لال هستد. اوائل یکبار اعتراض کردم مشتری های دیگر گفتند برو خدا را شکر کن، نانواهای دیگر 15 حساب میکنند.
فرق نمیکند چه نظامی سر کار باشد. ملت از پائین تا بالا دارند تیشه به ریشه خود میزنند.
خودقیمت گذارها گفتن مامیتونیم گندم راتنی ۵۰۰دلارواردکنیم یه حساب کتاب ریزبکنی قیمت دستت میاد تویی که میگی قیمت مناسبه قسم میخورم خوشه گندم باجوروازهم تشخیص ندی اصلا میدونی کودچیه هزینه چیه اجاره زمین چیه زحمت چیه آبروچیه وقتی زحمت یک سال کشاورزبشه این یعنی باآبروش بازی شده یعنی زحماتش به بادرفته تویادلالی یاپشت میزی هستی وازاین چیزاجزتواینترنت هیچی نمیدونی پس نظرتوبزارواسه قیمت پرایدوحقوق نماینده هاکه ۲۰درصدزیادشده واقتصادی که فقط کشاورز زیردسته
سلام کاسبان تحریم با مهندسی قیمت گندم بیشترین سود را از عدم کاشت گندم توسط کشاورزان بجهت نداشتن صرفه اقتصادی می برند
همشو دادمدارها میخرن
کار گندم کاری یکسال نیست کار چند روز است باغ داری صیفی کاری زحمت زیاد تری دارد۔ شما که میگوئی زحمت یکسال کشاورز را هدر میدهی احتمالا گندم کاری نکرده ای۔ کشاورز کار گر نیست هرروز صبح تابستان وزمستان ساعت شش سرکار برود وتا شب کار کند۔چند روز کار میکند بقیه در منزل وقهوه خانه است۔مخصوصا این دوره که همه فعالیت های کشورزی ماشینی است۔کشاورزی مخصوصا گندم کاری در ایران کاری است که هم مسضعفین ۱۰۰۰ متر زمین دارد وهم مستکبرین چند صد هکتاری مستضعفین بهانه مستکبرین اند در دوشیدن دولت که خریدار اصلی گندم است۔۔به تصویر نگاه کنید کمباین را ببینید۔امروز گندم کار اصلی راننده تراکتور وکمباین است۔گاو اهن وخیش وداس نیست۔۔فکر میکنم یک هکتار گندم اگر با تراکتور شخم بزنی وبا کمباین برداشت کنی دیمی وابی صنعتی سه روز ویا کمتر کار دارد۔۔هر هکتار زمین بسته به دیمی وابی وکیفیت زمین وکود بین یک تاپنج تن گندم میدهد۔باید برای بهبود وضعیت اقتصادی کشاورز خرده پای روستائی نشین فعالیت دیگر برای ساعات بیکاری وکمک های دولتی جانبی برنامه ریزی کرد۔همه فعالان گندم کار روستائی نشین نیستند۔بخش بسیار اندکی انگونه اند۔
کشاورز شده مثل تجارت ملا نصر الدین که تخم مرغ راسه ریال بخره وبه یک ریا بفروشه گفن ملا نصرالدین چرا این کار رامیکنید گفت میخواهم کسب شهرت بکنم حالا کشاورز زمین شخم میزند واجاره میدهد وکلی هزینه میکند گندم راهم کیلویی ۱۵۰۰۰۰ بخرد وکشاورزی بکند حالا هم دولت ظالمانه کیلویی پانزده تومان ازش میخرن بس بکنید ازشعار بی ربط دادن بترسید از اه مظلوم..
خدارو خوش نمیاد تو سر مال کشاورز نزنین
والله تو گرانی تیشه به ریشه کشاورز نزنیم
نابودی کشاورز تا کجا
شوهر عمه من یه باغ مرکبات داره نزدیک ۲ هکتار و میلیاردی برداشت میکنه . ما ۷ یا ۸ هکتار گندم داریم ثلث اون هم درآمد نداریم . اگه دولت فکری نکنه به زودی کشت گندم کمتر میشه و میرن سراغ کشت با صرفه تر
قیمت گندم همیشه حدود و حوالی دوبرابر قیمت جو بوده به قول قدیمی ها اگر جو تومنی بوده گندم دو تومن بوده
الان قیمت جو حدود ۲۵ هزار تومنه
قیمت گندم که کالای استراتریک هست ومملکت بهتولد آن نیاز داره ازهمه جهات باید حتما بیشتر از ۲۰هزار تومنباشه
اگر به‌این صورت نباشه دلالان با قیمتبالاتر در بازار آزاد می خرند و با رشوه و ..به کشورهایهمسایه صادرمیکنند و کشاورزان گندم تحویلدولت نخواهند داد و این برای کشور خوب نیست باید خرید تضمینی و مناسب و راضی کننده بدون مفسده باشه
بخدا قسم ۱۵تومن باشه۸هکتاردارم نه ملیون یعنی سود میکنم بخدا این ظلمه به کشاورز بدبخت هست تازه هم تا هالا پول آب ندادم
با احتساب هر هکتار حداقل 7 تن حدود 105میلیون تومان در هر هکتار فروش تضمینی گندم خواهد داشت.
با احتساب حداکثر 35میلیون تومان هزینه برای هر هکتار که اونم غیرممکنه باز 70میلیون تومان به جیب کشاورز خواهد رفت.
حالا این عدد را ضرب در اعداد هکتار کنید.
چرا نمیصرفه؟؟؟
خاک و آب از این کشور و دولت هم مالیات از کشاورز نمیگیره. دقیقا مثل پزشکان تو این ممکلت کشاورزی مجانی در میاد با سود هنگفت
حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی هستند نه کرمانشاه
به غیر مشکل از قیمت گندم باید جهاد کشاورزی به استانهایی که قطب تولید هستند مثل فارس خوزستان ایلام خراسان و...نگاه ویژه ای داشته باشه ولی آیا به درستی از این استانها قدردانی میشه؟ آیا بودجه عادلانه بین استانها تقسیم میشه منکه فکر نمیکنم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار