بازدید 11776

خبر بد رقیب اردوغان برای برخی ایرانی‌ها

طی سال‌های گذشته شهروندان ایرانی، عراقی و روس ۳ گروه بزرگ خریداران خارجی مسکن در ترکیه هستند.
کد خبر: ۱۱۷۳۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴ 30 April 2023

به گزارش تابناک به نقل از عصر ایران، «کمال قلیچدار اوغلو» رقیب اصلی انتخاباتی اردوغان وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، فروش خانه به خارجی‌ها را در ترکیه ممنوع خواهد کرد.

قلیچداراوغلو ۷۴ساله کاندیدای ریاست جمهوری ائتلاف مخالف «اتحاد ملت» و رهبر حزب جمهوری خواه خلق (CHP) با انتشار ویدئویی تحت عنوان «اجاره» در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود، برنامه‌هایش را برای حل مشکل مسکن در ترکیه تشریح کرد.

او در این ویدئو با بیان اینکه فروش خانه به خارجی‌ها را ممنوع می‌کند، تصریح کرد: قبل از اینکه مشکل مسکن مردم ترکیه را حل کنیم، حتی یک خارجی هم نمی‌تواند خانه بخرد، من نخواهم گذاشت حتی یک خارجی قبل از حل مشکل مسکن ترکیه در این کشور خانه بخرد. اکنون املاکی که مردم من برای سرپناه به آن نیاز دارند، به خارجی‌ها فروخته می‌شود. این ننگ تمام خواهد شد."

قلیچداراوغلو همچنین با بیان اینکه اهمیتی نمی‌دهد که برنامه او را تبعیض‌آمیز یا نژادپرستانه خطاب کنند، افزود: زمانی که من پناهجویان را تا دو سال دیگر به کشورشان بفرستم، قیمت مسکن تثبیت می‌شود.

قلیچداراوغلو اظهار داشت که افزایش بی‌رویه اجاره بها به دلیل سیاست‌های اشتباه «سرمایه داری اردوغان» اتفاق می‌افتد.

ترکیه در دهه گذشته یکی از مقاصد اصلی برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن برای مردم برخی کشورهای همسایه و خارجی از جمله عراقی ها، ایرانی‌ها و روس‌ها تبدیل شده است و طبق آمارها سالانه ده‌ها هزار واحد مسکونی در این کشور از سوی شهروندان ۳ کشور فوق و دیگر شهروندان منطقه غرب آسیا و اروپا خریداری می‌شود.

بسیاری از مردم ترکیه معتقدند یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ خرید و اجاره مسکن در این کشور، فروش انبوه واحدهای مسکونی به شهروندان خارجی است.

قلیچدار اوغلو درسخنان خود افزود: طی یک سال گذشته قیمت اجاره بها ۱۹۷ درصد افزایش یافته و در حالی که حداقل دستمزد ۸۵۰۰ لیر است، متوسط اجاره خانه ۷۴۰۰ لیر است.

او همچنین گفت که هم اکنون و در حکومت اردوغان اداره توسعه مسکن ترکیه (TOKİ) برای اهدافی غیر از هدف مورد نظر خود استفاده می‌شود.

او گفت در حالی که در ۱۵ سال بین ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۹ سالانه بیش از یک میلیون خانه در ترکیه ساخته شده است، در ۲۰ سال گذشته میانگین ساخت خانه در ترکیه نصف شده و به رقم ۵۰۶ هزار دستگاه رسیده و بسیاری از این واحدها هم نصیب شهروندان خارجی می‌شود و به مصرف مردم ترکیه نمی‌رسد.

وی اظهار داشت که دولت به جای تامین مسکن برای فقرا، از اداره توسعه مسکن ترکیه به عنوان محلی برای حمایت و انتقال منابع دولتی به گروه‌های تجاری متحد خود استفاده می‌کند.

رهبر حزب اپوزیسیون جمهوریخواه خلق یادآور شد که نرخ مالکیت مسکن مردم ترکیه از ۷۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۵۵ درصد در حال حاضر کاهش یافته است و هم اینک نزدیک به نیمی از مردم ترکیه مستاجر هستند.

او همچنین گفت در صورت پیروزی در انتخابات، «طرح مسکن اجتماعی» را برای ارایه مسکن ارزان قیمت به شهروندان کم درآمد ترکیه اجرا خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۹
خدا پدرت را بیامرزد خدا کنه انتخاب بشی تا گری گوری های نوکیسه ارز مملکت را در آن دیار به باد ندهند آدم حسابی ها هم ترکیه را برای اقامت انتخاب نمی کنند و گری گوری ها را هم به ممالک درجه ۱ راه نمی دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
اره واقعا المانی ها و امریکایی ها یه مشت گریگوری هستند می رن ترکیه ملک می خورن اگه ادم حسابی بودن که می امدن ایران
خدا رو شکر ما که تو کشور عزیزمون اصلا مشکل مسکن نداریم، اجاره خانه بسیار پایین و مدت زمان تصمیم یک جوان به تهیه مسکن تا خریدش کمتر از نصف روز است. تمام ملتهای دنیا در صورتیکه نیاز به مسکن دارند میتوانند به کشور ما مراجعه کنند یا از تجربیات گرانبهای مسئولین مجرب ما استفاده کنند.
ایشان در ضمن غربگراست و در صورت پیروزی سیاست اتفاق با غرب و اسراییل را پیش خواهد برد این یعنی خبر خیلی بد برای ایران
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
یعنی الان اردغان در جهت منافع ایران حرکت میکنه ؟
مسکن اجتماعی
کلید واژه شده
بهتر! تا ترکیه سرمایه ایرانی ها که باید در ایران صرف شود را بالا نکشد!
معر میگه با این تورم ترکیه و شاخ و شونه هایی که بوی جنگ میده اگه همین سرمایه گذاری هم نشه تورمش بالاتر هم میزنه
بهتر. سرمایه های کشور و بردند ریختن تو حلق خارجی ها. کاش ترکیه همه این خونه ها رو بفروشه پولشم نده بهشون.
همچنین یکسری بی کلاس و خود تحقیر رفته بودند در خیابان در گرجستان می خوابیدند که واکسن کرونا بزنند از خود تحقیری بیشتر نداریم
بهتر ...
حیف شد چه مسکن های مقاومی هم در برابر زلزله بودند. افسوس
حرفهاش چقدر آشناست
خیلی عالیست و بجا.
برای ایرانیان خبر بدی نیست . خبر بد برای حاکمیت است که باید ایرانیانی که زندگی در کشور برایشون غیرقابل تحمل بود را تحمل بکند.
زمانی ترکیه ای ها حسرت زندگی کردن در ایران را میخوردند......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
کی دقیقا؟ تو از کجا می دونی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
کدام زمان
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار