بازدید 7622
در میزگرد بررسی «شعار سال و پیشرانان اقتصادی» مطرح شد؛

ضرورت کاهش هزینه‌های تامین مالی/ تسهیلات باید به تولیدکنندگان پرداخت شود

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت در یک اقتصاد آزاد از طریق بازار و با مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، افزود: وقتی رقابت سالمی باشد، خدمات و یا محصول باکیفیت و قیمت بهتر به مصرف کننده می‌رسد. قیمت‌های دستوری نمایشی است و معمولا مصرف‌کننده با آن قیمت کالا یا خدمات را دریافت نمی‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۳۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱ 30 April 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در فروردین‌ماه ۱۴۰۲، میزگردی با حضور عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی و علی نظافتیان دیگر کارشناس اقتصادی برگزار شد.

حمایت از پیشرانان اقتصادی، لزوم پرداخت تسهیلات ارزان، عدم قیمت‌گذاری دستوری، خودداری از دخالت دولت در بازار و ... از جمله مهم‌ترین محورهای مطرح در این میزگرد بود که جزییات آن در ادامه مطرح می‌شود.

علی نظافتیان در این نشست که در مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد، با تاکید بر اینکه بی شک تولید می‌تواند در کاهش تورم موثر باشد، گفت: تولید مجموعه‌ای از ترکیب مواد اولیه و تحویل یک محصول به مصرف‌کننده است. قاعدتا اگر هزینه‌های تولید بالا باشد محصول نهایی هم با قیمت بالاتری به دست مردم می‌رسد. بنابراین فکر می‌کنم وظیفه اصلی تولید‌کنندگان کاهش حداکثری هزینه‌های تولید است.

وی ادامه داد: تولید‌کننده در تولید باید به حداقل نرخ سود منصفانه خود برسد و نباید انتظار داشت که تولیدکنننده محصول خود را زیر قیمت ارزش تولید و بدون در نظر گرفتن سود خود به فروش برساند؛ اما اگر بتوان هزینه‌های تولید را کاهش داد، امکان اینکه بخشی از تورم غیرپولی کاهش یابد وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت در یک اقتصاد آزاد از طریق بازار و با مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، افزود: وقتی رقابت سالمی باشد، خدمات و یا محصول با کیفیت و قیمت بهتر به مصرف کننده می‌رسد. قیمت‌های دستوری نمایشی است و معمولا مصرف‌کننده با آن قیمت کالا یا خدمات را دریافت نمی‌کند.

نقش آفرینی عوامل مختلف در کاهش تورم

در ادامه این نشست، عبدالمجید شیخی خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی می‌توانند در کنترل تورم و رشد تولید نقش داشته باشند. برای مثال درگاه ملی کسب مجوزها درگاهی است که برای کاری عظیم ایجاد شده است. البته هنوز هم کامل نشده، ولی اگر این موضوع نهایی شود، می‌تواند در بهبود فضای تولید و مهار تورم نقش مهمی داشته باشد.

نظافتیان نیز در این خصوص گفت: بین تولید و صنعت بانکداری، همیشه ارتباط مستقیم بوده و تولید ما همواره بر مدار تسهیلات بانکی در حرکت بوده است. عده ای تصور می‌کنند اگر دولت سیاست‌های پرداخت تسهیلات را به بخش تولید هدایت کنند، ایده خوبی است؛ اما نکاتی در این رابطه وجود دارد. صنعت بانکداری خود صنعتی است که جزیی از تولید است و باید به بازده برسد. طبیعتا صنعت بانکداری هم در بحث پرداخت تسهیلات انتظار دریافت سود دارد؛ بنابراین، در صنعت بانکداری ایران، بانک‌ها باید به نحوی فعالیت کنند که هزینه تولید آن‌ها کاهش یابد و محصولات تولیدی بانک‌ها با کمترین قیمت به دست تولیدکننده برسد.

شیخی نیز در ادامه درخصوص عملکرد نظام بانکداری افزود: نظام بانکداری زائده ابزاری است که غربی‌ها طراحی کردند و گریزی از آن نیست اما این به آن معنا نیست که هرکاری آن‌ها انجام می‌دهند، ما نیز عملی کنیم؛ بنابراین، باید نظام بانکداری اصلاح شود. بانک در نظام اقتصاد اسلامی، یک وکیل است و در این نظام ما بازار پول نداریم زیرا پول هویت ندارد و سایه پیکر کالاست که با ایجاد هر واحد کالا یک واحد پول خلق شود. اگر حاشیه سود تعیینی در بانک‌ها حذف شده و سود از دل سرمایه بیرون آید، تسهیلات دستوری نیز با سود پرداخت نخواهد شد.

این کارشناس ادامه داد: مشکل اقتصاد ما این است که ما بحث گرانی و تورم را نخست به دو شاخه دوگانه تقسیم نمی‌کنیم. موجی از این ترس به وجود آمده که فردا همه چیز از امروز گران‌تر خواهد شد. باید دقت کرد که تورم یک پدیده رفتاری است و حجم نقدینگی هیچ اثری روی تورم نخواهد داشت؛ بنابراین، باید موتورهای محرک این رفتارها را شناسایی کرد. در یک کلام می‌توانم بگویم این بخش غیرمولد است که نرخ‌گذار اقتصاد شده است.

نظافتیان در ادامه سخنانش تاکید کرد: ما یک نظام بانکی داریم که متشکل از بانک‌های خصوصی و دولتی و بانک مرکزی است. از طرف دیگر بخش خصوصی را داریم که در هر شرایطی نیاز به تامین مالی مناسب و همراهی دارد. پس اگر بخواهیم تولید چه در بخش پیشران و یا چه در بخش کوچکتر راه بیفتد، باید به نیازهای مالی پاسخ داده شود. یک راه این است که منابع مالی مناسب و تقریبا ارزان قیمت در اختیار این بخش تولید قرار دهیم. دوم آنکه وقتی این منابع را در اختیار آن قرار می‌دهیم، جوری سیاست‌گذاری کنیم که تولید نسبت به بخش غیر مولد اولویت داشته باشد.

اهمیت حمایت از پیشران های اقتصادی در رشد شاخص های اقتصادی

این کارشناس افزود: زمانی که میزان تسهیلات تکلیفی بیش از توان بانک‌ها تعیین شود، بانک‌ها مجبورند آن را پرداخت کنند و وقتی منابع ندارند به منابع بانک‌مرکزی دست‌درازی می‌کنند. بانک مرکزی به عنوان ناظر و مجلس به عنوان سیاستگذار باید بگوید که تا کنون چه میزان از منابع به تولید اختصاص یافته است.

وی در پایان تاکید کرد: در دولت‌های سابق هم کمک به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بسیار پررنگ شد و به این نتیجه رسیدند که اگر به این واحدها کمک کنند، اقتصاد پیشرفت می‌کند. بانک‌ها نیز در آن زمان به دو صورت عمل می‌کردند؛ یا عامل سازمان برنامه و بودجه شده و منابع را مستقیم پرداخت می‌کردند و یا با سازمان برنامه شریک می‌شدند. حالا اینکه آیا موفق یا غیر موفق بودند را باید سازمان برنامه و بودجه آن را اعلام کند. قبول داشته باشید یا نه، نظام بانکی کنونی وجود دارد و بخش تولید ما به منابع ریالی و ارزی نیاز دارد که باید تامین شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۶
ما کارخانه داریم
درش رو بستیم و فقط گهگاهی میریم به درختهاش آب میدیم
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
خدا شاهده من تو مجموعه خودمون مدیر مالی هستم و فقط من و مدیر عامل میدونیم که 4 ماه دیگه شرکت جمع میشه و قرارداد اجاره رو 6 ماهه بستیم، هر روز کارگرها رو میبینم با چه ذوق و اشتیاقی سوار سرویس میشن دلم میسوزه، ولی چه کنیم که نشد، هر کاری میکنیم زیان، تو این مملکت صنعت فقط مواد غذایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
خوب کردی . منم شرکت داشتم . تعطیش کردم. هر شب و روز آبا و اجدادشون رو یاد می کنم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
فقط صنعت غذایی ، چون مردم کم کم فقط مواد غذایی تهیه میکنند رقیب خارجی هم ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
تورم ریشه کشور و مخصوصا تولید را خشک و دلالی را توسعه می دهد .... علت اصلی تورم هم از روزی هست که بانک مرکزی کشور تحریم شد و بالانس قیمت دلار بهم ریخت
اگر آب ، برق ، گاز تقریبا مجانی و کارگر ارزان برای صنایع ناکارآمد کافی نیست دولت یک پول دستی هم به صنایع بدهد بانکها سهامدار دارند ، سپرده گذار دارند دولت نباید عامل ورشکستگی بانک ها شود
باید تسهیلات به کسبه و فعالان اقتصادی پراخت شود که باعث اشتغال زایی هستند وضمانت آنه معتبر باشد ،، اما در سالهای اخیر بیشتر به کارمندان دولت وام پراخت شده که باعث تورم وگرانی میشود چون آنها به خرید ارز و خودرو و مسکن وطلا رو می اورند این کار علاوه بر گرانی باعث می شود افراد بیشتر تمایل داشته باشند کارمند ویا کارگر دولت باشند پس باید به آنها وام نداد و ضمانت آنها تا یک حدی مقبول باشد
خیانتی که کارخانجات خوراک دام و آردسازی کشور در حق دامدار و مرغدار میکنند،هیچ ابوالبشری در حق دشمن خودشان نمیکنند.


متاسفانه سبوس برنج دوکوب پوسته آسیاب شده برنج رو به جای سبوس گندم به خورد این قشر زحمتکش جامعه میدهند ،آب از آب هم تکون نمیخوره.

مسئولان هم که قربونشون برم این هوای بهاری خوب بهشون میسازه و در خواب خرگوشی بسر میبرند


بارها و بارها از همین تریبون سوت زدم انگار سوتمو کسی نمیشنوه


نمیدونم سوت بنده مشکل داره یا گوش بعضی ها......
سلام تابی جون .
از موقعی که وارد بازار کار شدم 21 سال میگذرد و این جمله را بارها و بارها از مسئولین شنیدم. ولی دریغ از کمک به بخش تولید. فقط حرف و حرف
اگر اراده ای در حاکمیت وجود داشته باشد می توانم از این فلاکت خارجتان کنم.
من تولیدی دارم به هر بانکی مراجعه میکنم انگار وامهاشو مخفی کرده و به منطقه آزادم مراجعه میکنم مخفی کاری میکنن و یا بانک شرایط عجیبی میخواد
تابی جان نگو من بعنوان یک صاحب صنعت بت میگم فایده نداره اول اینها درست کن
قانون کار
تامین اجتماعی که چین 1 درصدی هست ما ۳۰ درصدی
ارتباط با دنیا برای ورود تکنولژی صنعتی
امنیت امنیت امنیت سرمایه‌گذاری
کشیدن دست بهداشت حرفه ای
فساد اداری داداش هیچ کاری نمیشه کرد‌ بعضا کارمندی شریک سرمایه گذار و‌تولید کننده میشه
حالا بیا ضمانتی بگیر برای پرگشت مطالبات تولید کننده که مالش را نبرن
ودر آخر فایده نداره چون ارتباطی بین دانشگاه های صنعتی دنیا با دانشگاه های ما و دانسگاه های ما با صنعتگرا نیست
در کل یک کلام اگر رانت‌های صنعتی را برداری تولید کننده های نیمه دولتی را برداری رانت های اطلاعاتی که توزیع میشه را کنترل کنی
نمیشه نمیشه تولید در این کشور مرده تلقین بخوانید و فاتحه ریس خانه صنعت یک استان صنعتی کشور برادر شهید هست و بچه هاش در انگلستان اخه امکان داره با این مدیران تولیدی تولید راه بیفته نمیشه نمیشه پول هم بدی نمیشه اعتبار بدی نمیشه این میت غذا نمیخوره
شما از چه کسی توقع کاهش تورم را دارید
از کسانی که سهام عدالت استانی را دو سال این دست و آندست می کنند تا از قفل شدگی بیرون بیاورند!

یک نفر به اینها بگوید نفستان بالا بیاید کی می خواهید تصمیم بگیرید
من نمی دانم مجلس منتظر چی است که در مورد این وزیر اقتصاد فشل تعلل می کند منتظر هستید تا اقتصاد از هم بپاشد تا ایشان را استیضاح کنید
نه عرضه کنترل دلار را دارد نه عرضه مدیریت بورس را دارد و نه عرضه کنترل تورم را دارد
این وسط چه کسی مجوز می گیره و در زمره ی تولید کنندگان قرار می گیره و قراره فقط تسهیلات به این جماعت خوشبخت اعطا بشه!!!!! اصلا چه کسی تعیین می کنه یه عده کاگر و بدبخت باشن و یه عده کارفرما و خوشبخت و گیرنده تسهیلات؟؟؟!!!!!!
با سلام دولت و مجلس شریف اجازه تراکم ساختمانی بیشتر از دو طبقه را در تهران ندهد زیرا باعث خیلی از مشکلات می شود
این دوستمون که کارفرما را خوشبخت میدونه داداش برای اینکه ۱۰ تومن به شما کارگر عزیز حقوق بده باید ۲ میلیارد سرمایه کذاری مستقیم کنه بعد ۱۰۰ میلیون ترن اور ایجاددکنه که سرکار بتونی ۱۰ تومن حقوق بگیری شلوغ نکن دعا کن زنده بمونه که سرکار نون بخوری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار