پایان کار فاطمی امین در وزارت صمت / استیضاح وزیر رای آورد

نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از شنیدن دلایل و توضیحات نمایندگان متقاضی استیضاح و همچنین توضیحات و دفاع وزیر مربوطه از عملکرد خود در این وزارتخانه با استیضاح فاطمی امین موافقت کردند و بدین ترتیب، صندلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کابینه دولت سیزدهم باید منتظر سرپرست یا وزیر جدید باشد.
کد خبر: ۱۱۷۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷ 30 April 2023

تابناک_ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبشهت ماه) به ریاست قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ساعت ۸ و ۳ دقیقه و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

-بررسی تقاضای استیضاح وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

 

نمایندگان با استیضاح فاطمی امین موافقت کردند
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۴:۳۸

نمایندگان مجلس در نشست امروز پارلمان با تقاضای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از استماع دلایل و توضیحات نمایندگان متقاضی استیضاح و همچنین توضیحات و دفاع وزیر مربوطه از عملکرد خود در این وزارتخانه، با 162 رأی موافق، 102 رأی مخالف، 2رأی ممتنع و 6 رأی باطله از مجموع 272 نماینده حاضر در مجلس، با استیضاح فاطمی امین موافقت کردند و بدین ترتیب صندلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کابینه دولت سیزدهم باید منتظر سرپرست یا وزیر جدید باشد.

سیاهکلی موافق استیضاح وزیر صمت: آقای وزیر باید به جای واگذاری سهام ایران خودرو، مدیریت را واگذار می‌کرد
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۴:۱۵

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان این‌که خریدن پراید از رده خارج شده آرزوی مردم است، گفت: آقای فاطمی امین مسیر را اشتباه رفته‌اند باید به جای واگذاری سهام ایران خودرو، مدیریت را واگذار می‌کرد.

لطف‌الله سیاهکلی در جلسه علنی نوبت ظهر امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان موافق گفت: دولت آقای رئیسی به خصوص شخص او، ولایی و با اخلاص است که امور اجرایی را برای مردم به عهده گرفتند. شهادت می‌دهم که برای حل مشکلات تمامی تلاش صورت گرفته و بخشی از مسائل حل شده که آینده کاملا آن را مشخص می‌کند اما وظیفه ما در مجلس شورای اسلامی کمک به دولت است که در موارد لزوم گوشزد هم می‌کنیم اگر درست نشد از تمام ظرفیت‌های قانونی برای استیفای حقوق مردم استفاده خواهیم کرد تا کشور متحمل هزینه نشود.

وی ادامه داد: باید برای حل مشکلات کمک کرد که مسیر آن هم شایسته سالاری است تا مدیران براساس شایستگی و نه براساس فامیل بازی، دوستی و باند بازی انتخاب شوند. من از مجلس شورای اسلامی می‌خواهم کشور را برای همیشه از شر اندرونی‌ها و گروه‌های بی نام و نشان خلاص کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سیاست‌گذاری مهم‌ترین وظیفه دولت است، گفت: چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت علی‌رغم وعده‌ها اقدامی صورت ندادند؟ آقای وزیر مثل همیشه مسیر را اشتباه رفته است. چرا باید سهام دولت در خودروسازی واگذار شود این همه مفسده به وجود آید؟ آقای وزیر باید مدیریت را واگذار کنید نه سهام خودروسازی را. وعده وزیر درباره سامانه یکپارچه خودرو محقق نشده، فروش خودرو به بورس رفت و همه دیدند که چه بلایی بر سر کشور آمد که امروز پراید از رده خارج شده آرزوی مردم است. آقای وزیر دستاورد شما از بورس چه بود جز این‌که گرانفروشی و مزایده کردید؟ چرا قیمت خودرو در سال مهار تورم ۷۰ درصد رشد داشت و با ورود آقای مخبر ۴۲ درصد شد؟

وی ادامه داد: چه کسی باید تورم را مهار کند؟ شما مگر عضو مهمی از کابینه اقتصادی نیستید؟ پس چرا دامن به گرانی می‌زنید؟ آقای وزیر شما اقدام به آماربازی و بازی با آمار کردید و شاخص‌های آماری را دست‌کاری کردید که باور دولت و مجلس شورای اسلامی شده که مدیریت شما عامل رشد اقتصادی است.

وی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌ها اظهار کرد: مرکز پژوهش‌ها در گزارشی تعداد مجوزهای تسهیلات بانکی و اشتغال را اعلام کردند. تعداد مجوزهای تاسیس در سال ۱۳۹۸، ۲۸ هزار، در سال  ۱۳۹۹، ۴۰ هزار، در سال ۱۴۰۰، ۳۹ هزار و در سال ۱۴۰۱، ۷۰۰۰ مجوز بوده؛ این یعنی از سال ۱۴۰۰ روند کاهشی شده است. رشته‌هایی که فعالیت شده از ۲۲ رشته در نفت به ۵ رشته رسیده که این شامل بسیاری از رشته‌ها می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار تولید خودرو گفت: این آمار در سال ۱۳۹۸، ۸۲۴ هزار، سال ۱۳۹۹، ۹۸۴ هزار و سال ۱۴۰۰، ۹۴۳ هزار شد و اینها یعنی کاهش. این آمار کاهشی را در مواردی دیگر همچون سموم و دفع آفات، کفش و الیاف پلی‌استر مشاهده می‌شود.

وی با بیان این‌که عرضه و تولید مواد معدنی دو مقوله جدا از هم است ادامه داد: شرکت‌های مواد معدنی مثل پتروشیمی‌ها ۹۰۰ درصد رشد داشتند اما تولید ۳۴ درصد بوده؛ ۹۰ درصد معادن از شرکت‌های بزرگ دولتی یعنی فولاد و مس و پتروشیمی بوده و ۱۰ درصد دست مردم و بخش خصوصی است؛ آن وقت می‌گویید که ارزش مواد معدنی۳۰۰ درصد رشد داشته است؛ آقای وزیر کلاه سرتان نرود.

وی اضافه کرد: قیمت میلگرد سال ۱۳۹۸، ۵۰۰۰ تومان بود که اکنون به ۲۶ هزار تومان رسیده یعنی هم ارزش مواد بالا رفته و هم گرانفروشی می‌شود. چرا قیمت را واقعی نمی‌کنید؟ اگر قیمت یک کیلو فولاد به نرخ ۲۶ هزار تومان نصف شود یعنی قیمت خودرو، مسکن و لوازم خانگی کاهش پیدا می‌کند. آقای وزیر بیایید این چیزها را به شما یاد بدهم؛ البته که گفته‌ام اما گوش نمی‌دهید؛ بعد در کمیسیون می‌گویید وزیری که حرف گوش کند وزیر نیست؛ آقای وزیر اتفاقا باید حرف گوش کنید و تصمیم بگیرید. وزیر باید مستشار و مشاور داشته باشد.

وی با بیان این‌که وزیر با آمار بازی کرده است، گفت: رشد غیرنقدی مربوط به رشد نفت بوده حالا چرا اگر رشد بوده مردم آن را در سفره‌هایشان حس نمی‌کنند و در کف بازار نمی‌برند؟

سیاهکلی ادامه داد: سرمایه‌ گذاری‌ها، تسهیلات بانکی و اشتغال تعیین کننده‌اند خالص سرمایه‌ گذاری ۱۴۰۰ منفی بوده و تسهیلات بانکی ۷۸ درصد بوده اما ۲۲ درصد داده شده است این یعنی حفظ شرایط موجود. در بحث اشتغال هم هر یک درصد رشد به معنای ایجاد ۱۰۰ هزار شغل است پس اگر ما ۵.۶ درصد رشد داشتیم یعنی ۵۶۰ هزار شغل ایجاد شده است اما میزان شغل در ۱۴۰۰، ۱۸۴ هزار و در ۱۴۰۱، ۲۶۸ هزار بوده اگر ۵۵۰ هزار شغل دیگر در سال جاری ایجاد شود تازه اشتغال به سال ۱۳۹۸ می‌رسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به فاطمی امین گفت: آقای وزیر با آمار بازی کردید شما مبنای مقایسه را سال ۱۴۰۰ قرار دادید اما من مبنا را ۱۳۹۸ گذاشتم چون دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کرونا بود و تولیدی‌ها زیر ۵۰ درصد کار کردند. چرا می‌گویید ۱۳ درصد رشد بوده پس دروغ می‌گویید بعد رئیس جمهور همین عدد را به عنوان آمار جلوی رهبری می‌گویند و اینگونه حیثیت نظام می‌رود. آقای وزیر رشد ۳ درصد بوده نه ۱۳ درصد.

وی اضافه کرد: آقای وزیر اگر حرف‌های آقای علیرضا بیگی درباره واگذاری خودرو به نمایندگان نبود چه حرفی داشتید بگویید؟ شما سوار موج شدید و به هیچ یک از سوالات پاسخ ندادید. طبق نظرسنجی‌ها ۸۱ درصد از مردم از وزیر تنفر دارند؛ ما نماینده مردم هستیم. آقای وزیر شما مشکل در عدم درک مساله دارید.

سیاهکلی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: مردم منتظر نتیجه جلسه هستند که چه چیزی از این مجلس بیرون می‌آید. دولت خودش فهمید و دو وزیر و یک رئیس سازمان را عوض کرد؛ بعد مجلس شورای اسلامی دو بار وزیر را استیضاح کرده و چند بار کارت زرد داده مردم می‌خواهند بدانند که مجلس شورای اسلامی کجای کار است.

احد آزادی خواه : فاطمی امین را استیضاح کنید تا صنعت نفسی بکشد
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۴:۱۵

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خطاب به وزیر صمت، گفت: آقای فاطمی امین میز و صندلی ریاست آنقدر ارزش ندارد که شما بخواهید به خاطر آن تهمت بزنید.

احد آزادی خواه در نشست علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل 75 قانون اساسی در پاسخ به صحبت های وزیر صمت، گفت: در رابطه با تهمت های ناروا و افترایی که وزیر صمت در دفاعیات خودشان به من وارد کردند توضیحاتی ارائه خواهم داد، ایشان گفتند؛ چه افرادی به شعبه 27 جنایی رفتند؟ آقای قالیباف و همکاران گرامی باید بگویم من نرفته ام و آقای فاطمی امین آن که به شما آدرس داده، آدرس اشتباهی داده است لذا تقاضا دارم یک هیات حقیقت یاب تشکیل شود و بررسی کند که آیا احد آزادیخواه تلفن زده؟، حضوری آمده؟ و یا نامه ای نوشته است و اگر سندی پیدا شد من از همین جا از مردم عذرخواهی می کنم. در غیر این صورت آقای وزیر باید عذرخواهی کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دوم اینکه آقای وزیر گفتند؛ سازمان تعزیرات حکومتی 2 واحد تولیدی که در 2 سال کرونایی به کشور خدمت کرده اند 3 هزار میلیارد پرونده تخلف دارد اما اینجا نامه سازمان تعزیرات حاضر است و طبق آنچه اینجا آمده هیچ پرونده ای را تائید نکردند و گفته شده آقای رضا طاهری کدخدا خطاب به معاون قضائی دادستان؛ شرکت مذکور دارای محکومیت یا پرونده تخلف نمی باشد لذا باید گفت آقای فاطمی امین میز و صندلی ریاست آنقدر ارزش ندارد که شما بخواهید تهمت بزنید.

وی افزود: آقای فاطمی امین گفتند مافیا پشت قضیه است اما مافیا در خودرو و لوازم خانگی نیز است، بنده آزادیخواه از کارگران آن 2 شرکت دفاع کردم. البته من 16 دقیقه صحبت کردم و یک دقیقه اش این موارد بوده بنابراین لطفا در مورد مابقی مطالب نیز توضیح و پاسخ دهید.

آزادی خواه با تاکید بر اینکه فرافکنی و بی حرمتی به نماینده مجلس ممنوع است، گفت: کسی حق ندارد تهمت بزند، بنده نوکر مردم هستم اما ایشان حق ندارد تهمت بزند. آقای وزیر گفتند مثلا فلان فرد معاون من را کتک زده اما باید گفت؛ کدام قاضی چنین مسئله ای را مسجل کرده؟ و ضارب معاون شما برابر با کدام حکم قضائی مشخص شده ؟ این موارد را مشخص کنید. آیا شما مجری قضائی هستید ؟ و آیا شما حق گفتن چنین حرفی را دارید؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد: بنده در ابتدای صحبت هایم از شما تعریف کردم و به شما احترام گذاشتم، اکنون نیز احترام می گذارم اما بهتر است بد و بیراه نگویید و بی احترامی نکرده و نشر اکاذیب نکنید. آقای فاطمی امین آن زمان که هنوز معاون شما را کتک نزده بودند من دست سرمایه گذار را گرفتم و به اتاق شما آمدم و گفتم آقای وزیر شما هم معاونت را بیاور تا این قضیه را تمام کنیم اما معاون شما نیامد! شما مسئول دفاع از تولیدکننده هستید اما جنجال آفرینی کردید.

وی تصریح کرد: معاون آقای وزیر من را صدا کرده و در دفترش می گوید؛ این تولیدکننده شما با استاندار سابق همدان دوست بوده لذا مسئله دارد! می گویم؛ مسلمان استاندارش بوده، مگر تولیدکننده می تواند بگوید من در دوران اصلاحات تولید نمی کنم اما در دوران اصولگرا تولید می کنم و حتی آقای معاون وزیر به من گفتند چرا این تولیدکننده زمانی که به آقای واعظی دفتر آقای روحانی نامه می نوشتند سریع جواب می گرفتند لذا من تقاضا می کنم شما را به خدا قسم استیضاح را به حاشیه نبرید و اجازه دهید کار در فضای امن انجام شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: ان شاءالله همگی به استیضاح رأی دهید و آقای وزیر در مسند دیگری مشغول به خدمت شود تا صنعت را نجات دهیم و صنعت یک نفسی بکشد.

قالیباف  در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: بعضی از دوستان اینجا صحبت هایی کردند، بعضی نکات مطرح شد که به نظر من حتما باید این موضوعات در بیانات رعایت شود، چرا که من هم می گویم خوب نیست اینکه خطاب کنیم "دروغگو" یا خطاب کنیم "متنفر".

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خواهش می کنم بهرحال در کلمات اینها را مکلفیم اخلاقاً رعایت کنیم، نقدمان به جای خود «اما» اینها را هم توجه داشته باشیم.

آغاز جلسه نوبت عصر ۱۰ اردیبهشت ماه مجلس/ادامه بررسی تقاضای استیضاح وزیر صمت در دستور کار صحن قرار دارد
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۳:۱۶

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نوبت عصر امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ساعت 13 و 12 دقیقه و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

-ادامه بررسی تقاضای استیضاح وزیر محترم صنعت ، معدن و تجارت.

اعلام تنفس جلسه نوبت صبح ۱۰ اردیبهشت ماه مجلس/ ادامه بررسی طرح استیضاح در نوبت عصر
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۱:۳۴

رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور ادامه نشست علنی در ساعت ۱۳:۰۰ تنفس اعلام کرد.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز ( یکشنبه،10 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی را به منظور تنفس رأس ساعت 11 و 25 دقیقه به صدا درآورد و گفت: با توجه به اینکه بحث ادامه دارد، اما از آنجا که وقت نماز نزدیک است، تنفس اعلام می کنم و ان شالله رأس ساعت 1 جلسه ادامه می یابد.

رئیسی در دفاع از عملکرد و کارنامه وزیر صمت: ثبات در وزارتخانه صمت مسئله حائز اهمیتی است / طرح استیضاح به معنای اختلاف میان مجلس و دولت نیست
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۱:۳۱

رئیس جمهوری با بیان اینکه که از سال ۹۶ به بعد حدود ۶ وزیر و سرپرست در وزارت صمت تغییر کرده و جابجا شده اند، گفت: ثبات در وزارتخانه مسئله مهم است و می تواند به تولیدکنندگان در بخش های معدن و تجارت این پیام را دهد که این ثبات می تواند موجب تصمیم گیری های مهم و باثباتی در وزارتخانه شود.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در دفاع از کارنامه وزیر گفت: ان شالله خداوند متعال همه ما را از برکات ماه رمضان و عید سعید فطر بهره مند کند و در جان و دل ما برکات ماه رمضان تا سال آتی باقی بماند. همچنین سال نو را به همه نمایندگان محترم تبریک عرض می کنم. همچنین روز معلم را به معلمان عزیز و پرتلاش و روز کارگر را به کارگران مخلص و بابصیرت تبریک می گویم و همواره باید در طول سال به نقش معلمان و کارگران در تربیت آینده سازان کشور و تولید و پیشرفت کشور تاکید و توجه شود.

رئیس جمهوری افزود: حضور خود را در مجلس به دنبال دعوتی که شده بود، ضروری احساس کردم، چرا که به دنبال فضای ایجاد شده بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب در رابطه با وحدت میان قوا و همکاری و همدلی بین آنها ممکن است برخی احساس کنند طرح تذکر و استیضاح در مجلس به معنای اختلاف میان دولت و مجلس باشد، اما باید تاکید کنم تلقی بنده به هیچ عنوان اینگونه نیست و به یقین تذکر، سوال و حتی استیضاح یک وزیر جلوه اختلاف ندارد و حتی من از نمایندگانی که احساس مسئولیت کرده و دغدغه مردم را پیگیری کردند، تشکر می کنم و حضور امروز من در مجلس این پیام را برای همگان داشته باشد که طرح استیضاح به معنای اختلاف میان مجلس و دولت نیست.

وی درخصوص استیضاح وزیر صمت بیان کرد: می دانید که از سال 96 به بعد حدود 6 وزیر و سرپرست در وزارت صمت تغییر کرده و جابجا شده اند، در حالی که ثبات در وزارتخانه مسئله مهم است و می تواند به تولیدکنندگان در بخش های معدن و تجارت این پیام را دهد که این ثبات می تواند موجب تصمیم گیری های مهم و باثباتی در وزارتخانه شود.

رئیسی افزود: وزیر صمت به دنبال رأی خوب نمایندگان در مجلس و پشتوانه از طرف دولت و مجلس وارد کار شدند، اما در سه چهار ماهه نخست کار موضوع استیضاح ایشان مطرح شد، اما طبیعی است که طرح استیضاح و سوال از عملکرد نمی تواند کامل باشد، چرا که وزیر تازه با وزارتخانه آشنا شده است، اگر چه ایشان سال ها در وزارت صنعت سابق بودند، اما استیضاح در سه چهار ماهه نخست کار در مجلس مطرح شد. بعد از این نیز مدت ها این بحث سر زبان ها بود که وزارت صمت مورد سوال است تا اینکه بحث استیضاح مطرح شد و نمایندگان مخالف و موافق در این رابطه صحبت کردند و نهایتاً رأی اعتماد مجددی به وزیر داده شد، یعنی اگر دفعه قبل 200 رأی آورده بود، اینبار با 180 رأی وزیر در وزارتخانه تثبیت شد تا کار خود را ادامه دهد.

سلوک شخصی و شخصیت اداری وزیر همواره با ضد رانت و فساد بوده است

حجت الاسلام رئیسی در توضیح نکات و موارد اتفاق نظر بین دولت و مجلس، گفت: حتی دوستانی که در مورد عملکرد وزیر سوال دارند به پاکدستی، ضد فساد بودن، ضد رانت خواری و ضد روابط ناسالم همواره در اظهارات خود اشاره کردند و ما خلاف آن را تاکنون ندیدیم.

وی افزود: ما تاکنون ندیدیم که وزیر نسبت به فساد یا رانت خواری یا مافیایی که برخی به آن اشاره کردند، حساس نباشد. طبیعتا در جایی که قیمت ها بیشتر باشد، مانور برای مافیا بیشتر است اما با توجه به قیمت های بالاتر خودرو نسبت به سایر کالاها طبیعی است که مافیای بیشتری در این حوزه شکل بگیرد.

رئیس جمهور یادآور شد: روحیه، سلوک شخصی و شخصیت اداری وزیر همواره ضد رانت و فساد و روابط ناسالم بوده است. نکته دیگر فعالیت وزیر است که ضد فساد بوده و در این خصوص به گزارش های مرکز پژوهش های مجلس، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی استناد می کنم و علاوه بر این گزارش های دولت و وزارت صمت نیز در این خصوص کاملا مشهود است، بنابر این گزارشات همه شاخص ها در وزارت صمت اعم از حوزه تولید و معدن و تجارت و همچنین سرمایه گذاری در کشور به ویژه تجهیزات تولیدی در کشور نشان از رشد دارد.

وی افزود: شاخص ها نشان دهنده رشد تولید است، کاری که در معدن و در مسائل مختلف تولید انجام شده در ادوار مختلف بی نظیر بوده لذا به نمایندگان توصیه می کنم در رشته های مختلف تولید به این شاخص ها توجه کنند.

حجت الاسلام رئیسی یادآور شد: شاخص های رشد در حوزه های مختلف را نه تنها دولت بلکه در سایر دستگاه ها نیز مورد تائید قرار می دهند. نکته مورد اتفاق دیگر مجلس و دولت خودروسازی است، این بخش حتما به تحول نیاز دارد اما مشکلات مزمن نه تنها در حوزه خودروسازی بلکه در برخی دیگر از بخش های کشور وجود دارد که نیاز به کار و تلاش دارد.

رئیس جمهور با اشاره به تعیین تکلیف دو شرکت بزرگ خودروساز و واگذاری سهام دولت در این خصوص، گفت: این موضوعات قابل گزارش گیری است و اقداماتی هم در این زمینه انجام گرفته است. تعیین تکلیف خودروهایی که در پارکینگ ها بود و یا 8 بندی که در بازدید از شرکت خودروسازی اعلام کردم قابل گزارش گیری است. خودرو به عنوان یک مسئله حائز اهمیت است اما اینکه وزیر را فقط با خودرو مورد ارزیابی قرار دهیم، درست نیست.

وی افزود: این وزارتخانه شامل حوزه های معدن و صنایع است که خودرو یک بخش از صنایع را شامل می شود. وضعیت خودرو در کشور به صورت کمی و کیفی مورد تائید مجلس و دولت از ابتدای کار بوده است، وعده هایی هم به مردم داده شده است که باید اجرا شود. عدد خودرو تولیدی باید افزایش پیدا کند و کیفیت آن نیز بهبود یابد. در این مدت به لحاظ کمی و کیفی حتما به نقطه کمال نرسیدیم و مشکلاتی وجود دارد اما گام هایی در این مسیر برداشته شده است. بنابر گزارش آقای وزیر و گزارش های دیگر گام های جدی برداشته شده اما همچنان در میانه راه قرار داریم.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به نکته مورد اتفاق دیگر بین دولت و مجلس، گفت: برخورد با مافیا در حوزه خودرو بر کسی پوشیده نیست و این موضوع هم مورد اتفاق بین مجلس و دولت است. دست های پنهان و عوامل فساد باید شناسایی شوند و پرونده مواردی که تاکنون در دولت شناسایی شدند در مراجع رسمی مطرح است و گذشت از هیچ موردی نشده است. یعنی اگر گفته شده شرکت خودروساز یا جریان فاسدی وجود دارد قبل از هر اقدام و گزارشی، دولت به عنوان اولین مدعی برخورد کرده است.

 

 

 

 


رئیس جمهور تصریح کرد: هر نکته ای که از مدیریت در کشور ببینم که نشان از فساد یا روابط ناسالم یا ناتوانی یا ناکارآمدی داشته باشد قبل از هر کس، دولت مدعی است و برخورد می کند کما اینکه پرونده یک سال و چند ماه دولت نشان می دهد که دولت قبل از هر بخشی مدعی برخورد با فساد است و این امر را به عنوان یک وظیفه و نه منت در دستور داریم. در جریان مسئله واگذاری خودرو بر روال غیرمعمول اعلام کردم که هر کسی در این زمینه نقشی داشته باید برکنار شود و درخواست کردم که در گام بعدی برخورد قضائی و قانونی با آن ها صورت بگیرد. اقدامات و پیگیری هایی در این زمینه انجام شده و در صورت تکرار همچنان معتقدیم که همه دولت باید نسبت به این موضوع حساس باشند.

وی ادامه داد: در حوزه خودرو توجه بسیاری به موضوع دست های ناپاک شده است. همچنین در حوزه قیمت خودرو و شرایطی که افراد سودجو و سوداگر در این زمینه درست کردند، اتفاق نظر بین دولت و مجلس وجود دارد. موضوعات و علل بروز چنین مشکلاتی قابل بررسی است و اگر قوانین مناسبی مانند قانون عایدی بر سرمایه یا برخی مالیات ها و معاملات در مجلس تصویب شود حتما تاثیرگذار است، اقدامات دولت نیز تاثیرگذار بوده اما تداوم این وضعیت حبابی و قیمت سازی ها حتما مورد برخورد قرار می گیرد و دولت نسبت به آن ها حساسیت بسیاری دارد برای برخورد با جریان سوداگری، قیمت سازی و سودهای این چنینی هم باید در مجلس قانون تصویب شود و بخشی از اقدامات هم باید در دولت انجام شود.

 رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: در داوری‌ها باید توجه کنیم که بر عملکرد مسئولین در همه شئونات توجه کنیم، تصویب شد که 50 درصد خودروها به مادران داده شود که کار خوبی نیز بود و ما هم موافقیم اما باید بدانیم با این تصمیم 50 درصد از تولید خودرو در بازار دیگری می‌رود، همچنین شورای رقابت نیز که در اینجا برای ضمانت اجرایی و قوانین تصویب شد، تصمیم گرفت  و بر اساس وظیفه عمل کرد که عرضه خودرو از طریق بورس متوقف شود و شاهد آن بودیم که در یک ساعت 20 هزار واحد بورس سقوط کرد. همچنین مجمع تشخیص نیز تصمیم گرفت که تجهیزات و مواد اولیه باشد اما خودروی سواری کارکرده نباشد و این موضوع را باید همه جانبه دید.

وی افزود: اصل فلسفه سوال، استیضاح و تذکر خوب است و ما اعتقاد داریم پیام حضور ما در این روز همکاری برای رفع مشکلات است و اعتقاد داریم ما و شما باید در کنار هم برای رفع مشکلات همکاری کنیم و خط قرمز ما در دولت فساد و رانت است و ما یک ساعت نیز در دولت این موضوع را تحمل نمی‌کنیم و این مسئله، مسئله‌ای است که نه مجلس از آن می‌گذرد و نه دولت و پاکدستی یکی از مسائل مورد توجه ما است.

رئیس قوه مجریه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اتخاذ سیاست‌های کنترلی در بازار گفت: آقای اسماعیلی رئیس وقت کمیسیون اجتماعی در جلسه مشترک دولت و مجلس اعلام کردند کارهای مرتبط با وزارت بازرگانی انجام شده و اشکال شورای نگهبان نیز برطرف شده است و به محض اینکه شما اعلام کنید ما آن را اجرا می‌کنیم و ما این را در دولت مطرح کردیم و با وزارت بازرگانی اعلام موافقت شد و گفتیم با آنچه که در مجلس مطرح است و تشکیل وزارت بازرگانی موافقیم. پس از مدتی که ما در یک جلسه و در جلسات سه قوه در خدمت رئیس مجلس بودیم، ایشان گفتند ما این موضوع را به کمیسیونی واگذار کردیم و در این کمیسیون به این نتیجه رسیدند که سازمان بازرگانی و آن هم بازرگانی داخلی مورد توجه باشد و ما هم در یک روز تعطیل دولت را آماده کردیم و در جلسه دولت رأی‌گیری کردیم و سازمان بازرگانی رأی آورد و آن را به مجلس تقدیم کردیم اما مجلس به فوریت آن نظر نداشت و مجدداً بعد از اعلام رئیس مجلس به اینکه وزارت بازرگانی جایگاه دارد ما به موافقت قبلی بازگشتیم برای آن که به بازار ثبات داده شود و وزارت بازرگانی را اعلام موافقت کردیم.

رئیسی افزود: مسائل کشور و مسائل پیش روی، مسئله ما و شماست و نظام مسائلی که داریم باید با اولویت مورد بررسی و اقدام قرار گیرد و دولت مصمم است در همه حوزه‌ها کار را دنبال کند و در همه سطوح. به عنوان مثال در سفر خوزستان و پیش از سفر، ما بررسی کردیم و دیدیم بعضی از مدیران باید تغییر کنند و همان جا اعلام کردیم که بیش از 12 نفر از مدیران تغییر کنند و بقیه در حال بررسی هستند تا اقدام شود لذا بنای دولت این است که هیچ‌گونه ناکارآمدی در هیچ سطحی تحمل نشود، صرف نظر از اینکه موضوع فساد و مافیا باشد که این موضوع هم مورد نظر شما و هم مورد نظر ما است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: وزیر در پاکدستی و سختکوشی و هم مقابله با جریانات بیرونی مصمم بوده است اما آیا ضعفی در وزارت صمت نیست؟ خیر، ما هرگز نگفتیم ضعفی نیست، اما وقتی ضعف‌ها و قوت‌ها را کنار هم گذاشتیم و می‌سنجیم، قضاوت می‌کنیم، ما در جلسه دولت خیلی صریح ضعف‌ها را مطرح می‌کنیم و چون جایی هم منعکس نمی‌شود می‌گوییم و وقت‌هایی بخشی از آن منعکس می‌شود لذا قوت‌ها و ضعف‌ها را باید با هم دید و حتماً در بخشی از وزارتخانه‌ها ضعف‌هایی داریم که به محض برخورد به دنبال رفع آن هستیم.

وی تصریح کرد: رهبری معظم انقلاب به تحول اشاره کردند و در حرم رضوی فرمودند تحول آن است که نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف از بین برود. این نگاه تحولی را ما اعتقاد داریم باید در همه مدیران باشد. و در همه لایه‌های کشور دیده شود و اگر نگاه تحولی نباشد ما دچار ایستایی و توقف می‌شویم، پیشرفت در گرو آن است که همواره نگاه، نگاه تحولی باشد و این در دستور کار دولت است.

رئیسی در بخش پایانی صحبت‌های خود و در خصوص نظر نمایندگان در مورد صلاحیت وزیر گفت: با توضیحاتی وزیر و صحبت‌های مطرح شده نمایندگان اظهارنظر خواهند کرد و طبیعتا این نظر برای ما صائب است اما باید توجه کرد ثبات برای ما در وزارتخانه‌ها مهم است و در ارتباط با وزارتخانه‌هایی که با سرپرست اداره می‌شود برنامه نداریم که مدت زیادی از آن بگذرد و ان‌شاء الله به سرعت وزیر معرفی خواهد شد و مجلس نیز با همت بررسی کرده و نظر خواهد داد. ما امروز در شرایطی هستیم که وضعیت ثبات را در همه دستگاه‌ها یک اصل جدی می‌دانیم و امیدواریم مدیریت‌ها، مدیریت‌ها باثباتی باشند و در وزارت صمت مسئله، مسئله مهمی است و یکی از قطعه‌سازان در جلسه‌ای تأکید کرد ما تازه با این وزارت ادبیات مشترک پیدا کرده‌ایم و شما را به خدا بگذارید حالا که تازه جان گرفتیم کار خود را بکنیم و امیدواریم تصمیم نمایندگان به ثبات در وزارتخانه کمک کند و رأی و نظر شما باعث نشود وزارت صمت دچار تزلزل شود چون در میانه راه است و وقتی کار تکمیل شد حتما می‌توان گزارش داد و بسیاری از دغدغه‌ها را پاسخ داد.

میرمحمدی مخالف استیضاح وزیر صمت:مشکلات وزارت صمت ریشه در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور دارد/ دولت سیزدهم وارث مشکل مزمن بی‌کیفیتی ۳۰ ساله خودرو شده است/ عملکرد فسادستیزی فاطمی امین قابل دفاع است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۱:۳۰

نماینده مردم تفت در مجلس با بیان اینکه مشکلات وزارت صمت ریشه در سیاست‌های کلان اقتصادی این مملکت دارد و دولت سیزدهم وارث مشکل مزمن بی‌کیفیتی ۳۰ ساله خودرو شده است، خواستار دفاع از  عملکرد فسادستیزی فاطمی امین شد.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبشهت ماه( مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مخالف با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ابتدا باید با بیان نکاتی تلنگری به خود و مجلس بزنم، چرا که امروز در مطالب ارائه شده و روز گذشته در مصاحبه‌ها به موضوعاتی اشاره شد که جای تأمل دارد و در جایگاه انصاف جای تأسف دارد، کما اینکه به این نکته اشاره شد که آمار خودرو، معدن و تولید خلاف و غلط است، آمارهای صادرات خلاف واقع است و این در حالی است که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کدام شرع مقدس به ما اجازه داده است اینگونه دستاوردهای نظام را بدون استناد علامت سوال بگذاریم، در حالی که وزیر دولت مردمی با آمار و نمودار و مستند به گزارش مرکز پژوهش‌ها و مرکز آمار، این مطالب را ارائه داده است. اگر با فاطمی امین مشکل دارید، با نظام که مشکل ندارید.

وی افزود: در رسانه‌های داخلی و خارجی برای عملکرد دولت در این حوزه علامت سوال می‌گذارند، چرا با این منطق مصاحبه و مجلس را متهم می‌کنید به اینکه 4 ماه گذشته 75 خودرو شاسی‌ بلند به نمایندگان داده شده تا استیضاح خود را پس بگیرند، شما با این اقدام یکی از نقطه‌های نظام را می‌زنید و عملکرد دولت را زیر سوال می‌برید و همه را متهم به فساد می‌کنید، چه پاسخی می‌توان داد آن هم در حالی که در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان حتی نام یک نماینده که به قطع شاسی بلند دریافت کرده و استیضاحش را پس گرفته باشد، آورده نشد. در این شرایط چگونه علیه مجلس و دولت مصاحبه کرده و نمایندگان را تهدید می‌کنید.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: استیضاح حق مسلم مجلس است، روی خط منطق جلو بروید. چرا جملات عجیب را مطرح می‌کنید، این چه عبارتی است که وزیر صمت همه دولت را زمینگیر کرده است یا اینکه فاطمی امین نزدیکان خود را به مجلس آورده است یا اینکه پرسنل وزارت صمت را گوشه‌نشین کرده است. در این صورت باید نام آورده و متقن سخن گویید. در این نشست گفته شد حجت شرعی من به شما این است در حالی که این عبارت‌ها در شأن ما نیست، بنابراین تأمل و دقت کنید که مجلس را زیر سوال نبرید.

میرمحمدی تصریح کرد: در خصوص دادن 75 خودروی شاسی بلند به نمایندگان، هم رئیس مجلس، هم هیأت رئیسه، هم سخنگوی مجلس و هم وزیر صمت تکذیب کرده‌اند. با دادستانی مکاتبه شد و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز این موضوع را بررسی و تکذیب کرد، سپس یک نماینده استیضاح کننده با استناد به این موضوع به این نکته اشاره می‌شود که وقتی 4 ماه گذشته قرار بود فاطمی امین را استیضاح کنیم، آمار استیضاح کنندگان تا روز استیضاح 40 به 60 بود اما ناگهان اتفاق عجیبی افتاد و آمارها تغییر کرد. در این شرایط از مجلس انقلابی در افکار عمومی چه باقی می‌ماند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بنده به پاکی شما شهادت می‌دهم، رئیس مجلسی که سال‌های عمر خود را در جبهه‌ها گذرانده، حقش این است که در مورد عملکردش اینگونه عمل کنیم. آیا در فضای مجازی تکذیبیه‌ها جایگاهی داشتند. بیایید در سال آخر مجلس بدون حاشیه پیش برویم تا موفق شویم تا فراموش نکنیم این دولت مردمی است و مجلس نیز افتخار انقلابی بودن دارد بنابراین به مردم آدرس غلط ندهیم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه گفته شد که قرار است کالاهای خانگی و خودرو از طریق رأی به استیضاح ارزان شود، بیایید منطقی صحبت کنیم. چه اندازه تدبیر خودرو که امروز پاشنه آشیل وزارت صمت شده دست وزیر بوده است. چطور شد وزیری که 188 رأی اعتماد از مجلس کسب کرده بود مجدد امروز جلسه استیضاحش برپا می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر یکی از بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه‌های کشور، وزارت صمت بوده است و با وجود عمده‌ترین مشکلات آن، ساده‌ترین راهکار استیضاح بوده است. آیا این اقدام راهبردی صحیح بوده است و اوضاع این وزارتخانه بسیار مهم بهتر شده است و به 28 وظیفه خود بهتر عمل کرده است، تداوم روند مسائل این وزارتخانه در طول سال‌ها و دولت‌های مختلف با طرز فکرهای متفاوت نشان می‌دهد این مشکل بیش از اینکه به عملکرد وزرای صمت مرتبط باشد به سیاست‌های کلان اقتصادی این مملکت مرتبط است کما اینکه در این دوره طی 3 سال دو وزیر و دو سرپرست برای این وزارتخانه انتخاب شد، آیا جابجایی وزرا که از آن انتقاد داریم و تغییرات مکرر در این وزارتخانه مشکلی را حل کرده است، کما اینکه در دولت و مجلس گذشته نیز شاهد بیشترین تغییر کابینه در این بخش بودیم که باعث بی‌ثباتی در حوزه صنایع و معادن شد و زمان برای برنامه‌ریزی را از بین برد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: تیغ استیضاح هر بار بالای سر وزیر باشد باعث فرصت‌سوزی می‌شود و تشکل‌های صنعتی و معدنی کشور حتماً از این استمرار بی‌ثباتی رنج می‌برند و گله‌مند هستند. آیا اعتراضی که امروز به کیفیت خودرو داریم که صحیح است مربوط به این دولت می‌شود، آن هم در شرایطی که سال‌هاست همه مراجع ذیصلاح از بی‌کیفیتی خودرو گله‌مند هستند.

میرمحمدی تصریح کرد: آیا روند نگاه مجلس، دولت و وزیر صمت به سمت افزایش تولید نیست آن هم در شرایطی که وعده‌اش در حال انجام است و تولید را از 700 هزار به یک میلیون و 500 رسانده است ضمن اینکه مطالبه به حق شما نمایندگان، مردم و رهبر معظم انقلاب افزایش کیفیت خودرو است اما آیا انصافاً وضعیت آن مربوط به این دو سال فعالیت دولت می‌شود که وارث مشکل مزمن بی‌کیفیتی 30 ساله خودرو شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: این همه هجمه ناجوانمردانه علیه مجلس در مصاحبه‌های چند روز گذشته و تهدید نمایندگان و طرح ادعاهای کذب که همه اذعان به آن دارند علیه شخص وزیر عادی است؟ آیا نباید در این مورد تأمل کنیم بنابراین اگر قرار است از وزیر دفاع کنید مسئله فسادستیزی آقای فاطمی امین را پررنگ کنید که همه به آن اذعان دارند.

پیام استیضاح وزیر صمت هم افزایی بین قوا و حل مشکلات مزمن نیست

وی عنوان کرد: صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در خصوص اژدهای هفت سر فساد را حتما گوش کرده اید، یک مدیر فعال پاکدست و فساد ستیز در رأس کار قرار گرفته است، چه کسی گفته است که وزیر صمت نقطه ضعف ندارد، حتما ضعف دارد همانند تمامی ما، مگر قرار است من از فردی معصوم دفاع کنم؟ امروز در رأس این دولت آقای رئیسی حضور دارد که مشهور به فساد ستیزی است، اینگونه تهمت زدن به وزیر و دولت انصاف نیست.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا وزیر صمت مسئول حفظ ارزش پول ملی است که خودرو و لوازم خانگی را توی سر او می زنید؟ ایشان مسئول تولید کشور است و تولید نیز در حال افزایش است. دیگران باید در خصوص ارزش پول ملی پاسخگو باشند که با درایت رئیس مجلس این افراد در مجلس پاسخ خواهند داد.

میرمحمدی عنوان کرد: حتما استیضاح حلال مشکلات مزمن در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیست اما تاکید می کنم استیضاح، تذکر و سوال حق نمایندگان است. استیضاح باعث می شود دولت برای این وزارتخانه سرپرست تعیین کند و از دید نظارتی شما حذف شود، چه تضمینی وجود دارد دولت فرد باتجربه تر، پاکدست تر و قوی تری را برای مسئولیت این وزارتخانه تعیین کند.

وی گفت: در خصوص مافیای صنعت مباحثی مطرح شد که کاملا درست است و به وجود مافیا در صنعت خودرو واقف هستیم اما آیا این مافیا در طی 2 سال گذشته ایجاد شده و حاصل تحولات چند دهه اخیر نیست؟ تغییرات مستمر و مکرر وزرا آیا حاکی از این حرف من نیست؟ آقای فاطمی امین برای مبارزه با این فساد وارد میدان شده، از آقای رئیس جمهور درخواست می کنم در زمینه مبارزه با مافیای خودرو و سایر مافیاها از وزرا حمایت کنند تا بتوانند در این عرصه موفق باشند.

میرمحمدی با اشاره به اینکه رکوردهای تولید قابل قبول بوده اما در تنظیم بازار ضعف داریم و انتقادات به حق است، ادامه داد: دولت باید پای کار بیاید تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند در این عرصه ها موفق باشد. مطمئن هستم با توجه به نکات مطرح شده پیام استیضاح وزیر صمت به ملت، دولت و مردم با وجود جوسازی های کذب اخیر، هم افزایی، هم فکری بین دو قوه و حل مشکلات مزمن نیست، امیدوارم کاری کنیم که مورد رضایت خداوند باشد.

میرتاج الدینی مخالف استیضاح وزیر صمت:رشد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت بیش از ۲ برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۱:۱۵

نماینده مرم تبریز در مجلس با بیان اینکه رشد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت بیش از ۲ برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است، گفت: براساس آمار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. خودروهای کف پارکینگ از ۲۸۰ هزار دستگاه به کمتر از یک هزار دستگاه رسیده است، تولید اتوبوس در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به ۱۴۴ درصد افزایش یافته است. تولید پتروشیمی ۸ درصد، انواع لوازم خانگی ۳۷ درصد، انواع تراکتور ۳۷ درصد نسبت به گذشته رشد داسته است.

سید محمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مخالفت با این استیضاح گفت: ابتدا گلایه و انتقادی دوستانه از هیات رئیسه مجلس دارم، همه می دانند که من تلاش می کنم با هیات رئیسه و با همه نمایندگان دوستانه صحبت کنم تا مشکلات حل شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم افزود: استیضاح وزیر در کمتر از 6 ماه پدیده جدیدی برای مجلس یازدهم است؛ در 11 دوره مجلس هیچ سابقه ای وجود ندارد که در کمتر از 6 ماه یک وزیر دوبار استیضاح شود. گلایه از این جهت است که اگر نوبت استیضاح بود، نوبت دیگران بود.

وی با اشاره به استیضاح قبلی وزیر صمت و رأی 182 نفر از نمایندگان در مخالفت با استیضاح اضافه کرد: چرا به دلیل برخی مسائل، مجدداً مجلس را در چالش اینچنینی قرار می دهید؟ اگر استیضاح حق مجلس است که کاملا درست است، اما اجازه دهید مسائل دیگر نیز مطرح شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ناطق اول استیضاح که همکار بنده در مجلس هفتم بود، مطلبی را بیان کرد که خاطره ای را باید یادآور شوم. آیا به یاد دارید در هیات رئیسه فراکسیون اکثریت مجلس و شورای مرکزی که هم شما بودید و هم بنده؛ مجلس هفتم مجلس انقلابی بود و دولت اصلاحات مشغول فعالیت؛ افراد به دنبال استیضاح بودند، اما آقای باهنر در شورای مرکزی مطرح کرد که ما نمی توانیم بیش از یک وزیر استیضاح کنیم، زمانی که ما با یک دولت اصلاحات اینچنین برخورد می کردیم، باید پرسید که ما را چه شده که با دولت آقای رئیسی که 220 نفر از نمایندگان، ایشان را برای شرکت در انتخابات دعوت کردند، اینچنین برخورد می کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ما در یک کشتی هستیم، با همه پیش می رویم، موفقیت مجلس، موفقیت دولت است و موفقیت دولت، موفقیت مجلس. اینگونه تعارض و قطبی سازی ایجاد نکنیم.

وی با بیان اینکه استیضاح باید برای حل مشکل و مسئله باشد، افزود: وقتی وزیری استیضاح می شود، یا وزیر باید پاکدست نباشد و خطایی از وی سرزده باشد، یا وزیر کم کار باشد، یا در ارزیابی شاخص های عملکرد موفق نبوده باشد. این در حالی است که همه شما و ما و حتی استیضاح کنندگان نیز باور داریم که در پاکدستی وزیر تردیدی نیست. آقای فاطمی امین و معاونانی که وی انتخاب کرده، همه پاکدست هستند و با فساد تا مرحله جان مقابله می کنند، همانگونه که یکی از معاونان وی به همین دلیل 20 روز بستری بود.

میرتاج الدینی با اشاره به انتشار شایعه ای در روزهای اخیر مبنی بر خودرو و استیضاح گفت: استیضاح کنندگان، مخالفان استیضاح، حاضران در این جلسه و نمایندگان غایب تصدیق می کنند نه برای جلوگیری از استیضاح وزیر و دولت خودرویی داده اند و نه کسی برای انصراف از استیضاح خودرویی گرفته است. البته انتظار داشتیم که هیات رئیسه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بیانیه صادر شده در مجلس را قرائت کنند. البته مضمون این بیانیه تصدیق می کند که نه برای استیضاح کسی خودرویی گرفته و نه خودرویی داده شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم تصریح کرد: باید به رسانه ملی گوشزد کنم که تو بازجو نیستی! خبرنگار هستی، اینکه به همه نمایندگان پیام دهی که آیا خودرو دریافت کرده اید یا نه، کار شما نیست. مگر شما بازجو هستید؟ من کار شما را آسان می کنم. نه هیچ یک از نمایندگان برای استیضاح نه خودرویی گرفتند و نه وزیر خودرویی داده است. هم ساحت دولت از این موضوع مبراست و هم مجلس.

وی درباره آمار مربوط به عملکرد وزارت صمت گفت: براساس آمار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تولید انواع خودروی سواری و وانت در 11 ماه نسبت به مدت مشابه 31 درصد و 71 درصد رشد داشته است. خودروهای کف پارکینگ از 280 هزار دستگاه به کمتر از یک هزار دستگاه رسیده است، تولید اتوبوس در 11 ماهه 1401 به 144 درصد افزایش یافته است. تولید پتروشیمی 8 درصد، انواع لوازم خانگی 37 درصد، انواع تراکتور 37 درصد نسبت به گذشته رشد داسته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد تولید ناخالص داخلی صنعت 8 درصد یعنی بیش از دو برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است، درباره مشکل خودرو گفت: آیا همه مشکل این حوزه در وزارت صمت است؟ ما مشکلات را نفی نمی کنیم، گرانی و تورم وجود دارد و مردم از این موضوع گلایه مند هستند، اما باید به دنبال ریشه ها و عوامل موضوع باشیم. مشکل خودرو یک بیماری مزمن است که باید کلید حل این مشکل را پیدا کنیم. سهم وزارت صمت در این قضیه کمتر از بقیه است. آیا نباید به نوسانات ارزی، تحریم ها و خودتحریمی ها توجه کرد؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اولین تحریمی که سال 97 ترامپ وضع کرد، تحریم قطعات خودرو بود، ادامه داد: خودتحریمی ها یکی دیگر از موضوعاتی بود که باعث مشکلات این حوزه شد. من خودم در کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه حضور داشتم که در این کمیسیون پیشنهاد واردات خودرو داده شد، چرا این مصوبه از بودجه حذف شد. آیا کم کاری ما بود؟ آیا کم کاری هیات رئیسه بود که نتوانست هیات عالی نظارت بر سیاست های مجمع تشخیص مصلحت نظام را قانع کند که امروز حل مشکل خودرو دو چیز است؟

وی با بیان اینکه از استیضاح کنندگان انتظار داریم که برای رفع این مشکل راهکار ارائه دهند، افزود: آقای سیاهکلی من شما را قبول دارم، راه حل رفع این مشکلات چیست؟   

میرتاج الدینی تصریح کرد: چه موافق چه مخالف براساس تشخیص و تعهد خود رأی می دهیم، نباید یکدیگر را به مسئله ای محکوم کنیم.

آزادیخواه موافق استیضاح وزیر صمت:نیمی از معادن کشور با ترک فعل وزارت صمت، غیرفعال مانده است/ فضاسازی‌ها درباره واگذاری خودرو، به نمایندگان نمی‌چسبد
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۱:۰۴

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تنها نیمی از ۱۰ هزار معدن دارای پروانه بهره برداری کشور مورد بهره برداری قرار گرفته که بنا به گزارش تفریغ ۶ ماهه ۱۴۰۱، وزارت صمت در این خصوص ترک فعل صورت داده است.

در نشست علنی امروز( یکشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در موافقت با این طرح ضمن ابراز حرمت به جایگاه دولت مردمی و خدماتی که این دولت برای پیشبرد اهداف نظام انجام داده است، گفت: پژمان پشمچی زاده به فاطمی امین گفت برابر با قوانینی که مجلس یازدهم تا کنون تصویب کرده شما موظف بودید 16 فقره آیین نامه اجرایی تدوین کنید که نکردید و نامه آن موجود است. ما اینجا تلاش می کنیم تا قانونی تصویب کنیم اما وزیر آیین نامه وضع نمی کند و من باید جواب مردم را بدهم و این حجت شرعی است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانینی که باید وزارتخانه آن را اجرا می کرد، اظهار داشت: قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون جهش تولید مسکن، قانون اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون ساماندهی صنعت خودرو و قانون مانع زدایی از صنعت برق کشور از قوانینی است که باید اجرا می شد و وزیر باید آیین نامه اجرایی آن را به تصویب می رساند اما 11 فقره آن اجرا نشده که خودشان می دانند با وجدانشان و مردم.

وی با اشاره به تعهدات کتبی و شفاهی وزیر صمت عنوان کرد: در روز رأی اعتماد 3 موضوع بود و ایشان متعهد شد مدیریت بازار و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز را داشته باشد. یک عروس و داماد برای خرید یک یخچال با 68 درصد تورم روبرو هستند. شما برای رأی صاحب اختیار هستید اما از باب توصیه برادرانه می گویم آیا می توانید پاسخ حوزه انتخابیه خود را بدهید؟

آزادیخواه ادامه داد: در حوزه راهبردها وزیر موظف شد اصلاح ساختار تولید و تجارت با تأکید بر اقتصاد دانش بنیان را انجام دهد اما هنوز آیین نامه آن را تحویل نداده است. در حوزه تنظیم بازار وزیر متعهد شد مواد اولیه را تأمین کند. مردم مظلوم ملایر ماه ها و سال ها است 3 هزار و 700 تن مواد اولیه برای تأمین نیاز کشور نیاز دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبری درباره سال رشد تولید گفت: این سال، سال مانع تولید شد و رشدی صورت نگرفت. من مکاتبه کردم و کسی پاسخ من را نداد و پریشب آقای برجی با من تماس کرد و گفت آن سقف را بر می داریم. آیا الان فرصت آن است؟ من 6 ماه گلوی خود را پاره کردم من را آدم حساب نکردند، آیا الان زمان آن است؟ ما و شما نمایندگان مسئول هستیم و باید به حوزه انتخابیه خود بازگشته و پاسخ مردم را بدهیم، ببینید می توانید پاسخ بدهید؟

وی با اشاره به حوزه پشتیبانی و جلوگیری از ایجاد اختلال در فعالیت های نهادهای تولیدی، گفت: پرونده ای که مسائل شخصی در آن است که هیچ. شما 42 واحد تولیدی که زیرمجموعه خودتان تأییدیه داده و استاندارد کیفیت آن را تأیید کرده و سازمان حمایت روی آن قیمت گذاشته و نیاز کشور را برآورده می کند با چه توجیهی 3 هزار تن مواد وارد کردید که اسناد آن نیز موجود است. گِل به سر من که کارخانه آن که کارگر آن درآمد کمی از آن می گیرد به دلیل واردات بی رویه مستند به این اسناد تعطیل شده است بعد که به فاطمی امین که می گوییم می گویند آنها قصد سنگ اندازی دارند که جای تأسف دارد.

آزادیخواه در ادامه با بیان اینکه شما تعهد کردید روزانه عرضه خودرو داشته باشید، عنوان کرد: من راجع به شخص ایشان که متعهد و متخصص است حرفی ندارم بلکه راجع به تیم وی می گویم که کار را خراب کرده است. شهادت می دهم فاطمی امین یک سرباز است اما توان مدیریتی و تیم ضعیفی داشته و عملکرد ندارد.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان همچنین با بیان اینکه کاهش 20 درصد بهای تمام شده خودرو تا پایان سال را قول دادید عنوان کرد: قیمت پراید را ببینید؟ چگونه رویتان می شود به مردم پاسخ دهید. در تلویزیون گفته شد منظورم از قیمت، قیمت تمام شده بود. این چه حرفی است. از ارتقای کیفی تولید خودروها گفته می شود، آیا کیفیت خودرو ارتقا داشته است؟ فرمایشات رهبری برای رونق تولید داخلی را داشتیم اما می بینیم 3 هزار تن مواد وارد می شود.

وی در ادامه با اشاره به حوزه معدن که ضابطه مند نبوده است، اظهار داشت: بر اساس داده های موجود، در سطح کشور 10 هزار و 404 معدن دارای پروانه بهره برداری داریم و 5 هزار و 647 معدن فعال است. پس وزارت صمت چه می کند. به استناد جزء یک بند ط بند 7 قانون بودجه، وزارت صمت باید مستندسازی کرده و مجوزهای بهره برداری معادن را مستند ارائه کند که در گزارش تفریغ 6 ماهه 1401، وزارت صمت این کار را نکرده و ترک فعل صورت گرفته است.

آزادیخواه با اشاره به آمار ابراز کرد: خودروسازان بزرگ در سال 1400، 67 هزار دستگاه بیش از آنچه تولید کرده اند به فروش رسانده اند یعنی من طلای زنم را فروخته ام، وام گرفته ام و از نان زن و بچه ام زده ام تا یک خودروی پراید برای خانواده بخرم. چون ساخت خودرو کمتر از تحویل بوده است گفته اند اول مهرماه به ما تحویل می دهند که شد آخر مهر. ده ها نامه فقط شخص من به حاجی حسینی دادم. آخر مهر به آخر دی، آخر بهمن، آخر اسفند و سال بعد رسید. این خانواده چه گناهی کرده است.

این متقاضی استیضاح وزیر صمت ادامه داد: امروز روز استیضاح آقای فاطمی امین نیست، امشب شب اول قبر من نوکر است. من چه پاسخی به خدا بدهم. من نمی توانم پاسخ مردم را بدهم. خدایا تو گواهی اگر نگاه پوپولیستی در صحبت هایم باشد، ما مدیون و بدهکار مردم هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در 19 ماه زمان وزارت فاطمی امین، بازار 2 تا 3 برابر افزایش پیدا کرد، اظهار داشت: تفاوت قیمت ها در مهر 1400، 10 تا 80 درصد گران شده بود که در 1402 به 490 برابر رسیده است. قدرت خرید مردم در دوران مدیریت شما نصف شده و دو برابر کمتر شده است.

آزادیخواه ادامه داد: مگر ما قانون ساماندهی صنعت خودرو را به وزیر صمت ندادیم پس چرا اجرا نشد؟ بعضی گفتند قانون ناقص بود. مگر زمان تدوین قانون نماینده دولت حضور ندارد پس چرا نگفت که جایی خلاء وجود دارد. برخی همکاران چیزی پخش کردند که نماینده انقلابی کسی است که جوزده نشود؛ یعنی چه که جوزده نشود. چرا از فرمایشات آقا مصادره می کنید. ایشان حتی فرموده است که گلایه مندم از دوستانی که مسئولان کالاهای اساسی خانگی و لوازم خانگی اند. ما از شما حمایت کرده و اسم آوردیم و شنیدیم که قیمت برخی اقلام دو برابر شده است.

نماینده مردم ملایر ادامه داد: حضرت آقا فرمودند این همه حمایت از صنعت خودرو در کشور شد اما کیفیت خوب نیست و مردم ناراضی هستند که حق است چون این صنعت نتوانسته است رضایت مشتری را جلب کند.

وی درباره شایعه واگذاری خودرو به نمایندگان، ادامه داد: افتخار می کنم و می گویم نهادهای نظارتی و نمایندگان و مردم اگر هرگونه سوءاستفاده و رانتی از من سراغ دارید، مدیونید که اعلام نکنید. این فضاسازی ها به این مجلس انقلابی نمی چسبد. هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام کند و بگوید که کدام نمایندگان این خودروها را گرفته اند و سره از ناسره مشخص شود که شک ندارم کسی چیزی نگرفته است.

آزادیخواه در ادامه با بیان اینکه دور قبل به رئیس جمهور کمک کردیم اما وعده ها عملی نشد، اظهار داشت: می گویند اگر به استیضاح وی رأی مثبت بدهیم، دولت فرد ضعیف تری را می آورد. این تحلیل درستی نیست اگر ما نماینده مردم باشیم به شخص ضعیف رأی اعتماد نمی دهیم. می گویند کار وزارتخانه عقب می افتد پس چرا وقتی خود رئیس جمهور 3 وزیر را جابجا می کند، کار وزارتخانه عقب می افتد و فقط زمانی که مجلس برابر قانون، نظارت کند کار عقب می افتد؟ شما باید از حقوق خود به نفع مردم استفاده کنید و جواب مردم را بدهید.

وی با بیان اینکه می گویند چرا وزیر دیگری را استیضاح نمی کنید، خاطرنشان کرد: استیضاح وزرا با رأی استمزاجی است. امروز فاطمی امین را استیضاح می کنیم و اگر فردا تشخیص دهیم برای کمک به دولت و کشور، فرد دیگری را لازم باشد استیضاح می کنیم البته آخر دعوای ما استیضاح است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در پایان می گویند مقصر بازار فاطمی امین نیست. پس چه کسی است؟ مقصر بازار لوازم خانگی و خودرو وزیر صمت نیست؟ پیشنهاد من این است که امروز از آرای خود شفاف فیلم گرفته و برای حوزه انتخابیه خود بفرستید و به مردم توضیح دهید که چه رأیی و به چه علت داده اید.

رئیس جمهور وارد صحن علنی مجلس شد
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۰:۴۰

حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور برای دفاع از وزیر صنعت، معدن و تجارت که در حال استیضاح است، وارد صحن علنی مجلس شد.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دقایقی پیش در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 10 اردیبهشت ماه) برای دفاع از سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت که طرح استیضاح وی در حال بررسی است، حاضر شد.

فاطمی امین در صحن علنی:دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند/نمایندگان در مجلس شورای اسلامی آلوده به فساد نشده اند/قطعاً خودروسازان ناکارآمدند و قطعاً باید کیفیت، بهره وری و ایمنی را افزایش دهند
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۰:۳۹

وزیر صمت با تاکید بر وحدت، همدلی و هم افزایی دولت و مجلس، گفت: دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند.

سیدرضا فاطمی امین در نشست علنی امروز (یکشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود و در پاسخ به اظهارات متقاضیان استیضاح با اشاره به موضوع وحدت، همدلی و هم افزایی مردمی و مجلس انقلابی، گفت: مسئله امروز کشور ما همین موضوع وحدت، همدلی و هم افزایی است، ما فرصتی نداریم که گرفتار حواشی شویم، ما باید نسبت به جبران عقب ماندگی ها اقدام کنیم و گرفتاری های معیشتی مردم را حل و جبران کنیم و این موضوع به وحدت، همدلی و هم افزایی نیاز دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس افزود: در چند روز اخیر خبر کذبی منتشر شد که همه مردم متضرر شدند، اتهامی که در شأن دولت مردمی و مجلس انقلابی نبود. این اتهام کذب محض، سلب بزرگ بود، چرا با آبروی مردم بازی می شود البته عزت مومن به خدا تعلق دارد اما این خبر کذب به حیثیت دولت و مجلس و اعتماد عمومی ضربه زد.

وی یادآور شد: ملت بزرگ ایران، فاطمی امین، خادم شما، آلوده به فساد نشده است، ملت بزرگ ایران نمایندگان شما در مجلس شورای اسلامی آلوده به فساد نشده اند. آقای بیگی یک خودرو معرفی کنید، 70 خودرو را کنار بگذارید و تنها یک خودرو معرفی کنید. چرا دولت و مجلس تخریب می شود و رابطه دولت و مجلس تخریب می شود؟ چرا برای کشور هزینه درست می کنید؟ ضد فسادترین دولت به چنین فسادی متهم می شود. مجلس انقلابی ضد فساد به چنین اتهامی متهم می شود، آیا این جنگ روانی نیست؟

وزیر صمت تصریح کرد: موضوع چیست؟ از رئیس کمیسیون اصل 90 پیگیر شدم، در سال 1399 و 1400 و قبل از تشکیل دولت مردمی یک رابطه ای بین یکی از واحدهای مجلس و شرکت خودروساز خصوصی که متخلف است وجود داشته و این شرکت 14 هزار پرونده در تعزیرات دارد. خودروسازی که این روزها میلیاردها تومان در کانال های تلگرامی برای انتشار خبرهای زرد هزینه می کند تا وزیر را بزند، این مافیای خودرو است.

فاطمی امین افزود: آقای پژمانفر گفتند که اتفاقی افتاده و رئیس محترم مجلس جلوی کار را گرفت. دو روز در تابلوهای رفاهی مجلس درج شد که خودرو دریافت کنید، هیات رئیسه موضوع را بررسی و کار را متوقف و از حیثیت مجلس دفاع کرد. چرا کاری که مربوط به نیمه نخست سال 1400 هست به این استیضاح پیوند زده می شود. چه کسانی از این استیضاح نفع می برند؟

وی همچنین گفت: استیضاح حق مجلس است، من این جا هستم که پاسخ بدهم و شما به عنوان نمایندگان محترم مردم سرافراز ایران حق استیضاح دارید اما این روزها برخی رسانه ها تیترهایی درباره «لابی های آمریکایی فاطمی امین» می زنند اما آیا تیپ فاطمی امین به چنین چیزهایی می خورد؟ چه کسانی این تیترها را می زنند و چنین پول هایی را هزینه می کنند؟ چرا در بیرون مجلس عده ای خوشحال هستند؟ چه کسانی خوشحال هستند و چه می کنند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟

فاطمی امین افزود: می گویند «تیم استیضاح یا گیوتین استیضاح بر سر وزیر صمت»، مگر این جا قتلگاه است؟ بارها پرسیده شده و من هم پاسخ دادم. نمایندگان در مقام نظارت و من در مقام اجرا وظایفی دارند، اگر پاسخ ها را منطقی دیدید رأی بدهید و در غیر این صورت سنگر را تحویل سرباز بعدی خواهم داد. چرا دو قطبی سازی می شود؟ برخی می گویند اگر وزیر افتاد، برد مجلس است و اگر وزیر نیفتاد باخت مجلس است. این دو قطبی سازی ها را چه کسانی هدایت می کنند؟ دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند.

وزیر صمت تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند هرکس دوقطبی ایجاد کند خیانت می کند، هرکس می گوید انداختن وزیر قوت مجلس است، خیانت می کند. این تعبیرات زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست. به عنوان مسئول باید پاسخگوی عملکردم باشم.

فاطمی امین با اشاره به اظهارات احد آزادیخواه در موافقت با استیضاح، گفت: وی در اظهارات خود به شرکتی اشاره کرد که 3 هزار میلیارد تومان گران فروشی دارد و پرونده آن در سازمان تعزیرات مفتوح است. وی به شرکتی اشاره کرد که در پی منافع نامشروع یکی از معاونان این وزارتخانه را مضروب کرده است. چه کسانی در شعبه 27 جناحی رفته و وساطت کرده اند که فرد متخلف آزاد شود؟ این افراد اژدهای هفت سر فساد هستند.

وی گفت: به مردم ایران اطمینان می دهم که با هرگونه رانت خواری و ویژه خواری مقابله می کنیم، تاوان هم می دهیم. آقای رئیس مجلس باید موضوع را پیگیری کنید، این چه شرکتی است که وقتی به متاعش نمی رسد با معاون وزیر برخورد فیزیکی می کند! از آقای آزادیخواه نیز می خواهم جهت شفافیت در این خصوص توضیح دهند.

فاطمی امین همچنین گفت: صنعت خودروی ایران بیمار است، دردهای مزمن دارد و بیش از 10 بار پشت همین تریبون اعلام کردم که یک برنامه 4 ساله داریم و الان در میانه راه هستیم. در ابتدای راه 2 مسیر در پیش داشتم، نخست می توانستم کوتاه بیایم یا فرافکنی کنم یا دنبال فرافکنی باشم یا شاکی شوم که راه بسیار آسانی بود. مسیر دومی هم در پیش داشتم که وارد میدان شوم و مسئله را به طور زیرساختی حل کنم که من این راه دوم را انتخاب کردم و ما الان در میانه راه و جراحی هستیم.

وی ادامه داد: نشانه های بهبودی حاصل شده است. صنعت خودرو موضوعات بسیاری دارد اما این روزها تنها قیمت خودرو مورد توجه قرار گرفته است اگر در سال های گذشته تولید خودرو درمان می شد ما امروز دچار این مشکلات نمی شدیم و اگر واردات خودرو متوقف نمی شد ما با این مسائل روبه رو نمی شدیم و اگر در نیمه دوم سال 1401 جنگ ارزی آغاز نمی شد ما با این موضوعات روبه رو نمی شدیم. صنعت خودرو کشور مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی است و به همین جهت با فراز و نشیب تحریم ها، تولید کم و زیاد می شود.

فاطمی امین گفت: سال 1401 تنها سالی است که تحریم‌ها خنثی شده است، در حالی که تحریم‌های شدید برقرار بود و تولید خودرو به بیش از یک میلیون رسید. در سال 97 در دور جدید تحریم‌ها، اولین مورد تحریم‌ها خودرو بود و بعد از آن طلا و ریال و در ادامه بانک‌ها تحریم شدند و این یعنی دشمن می‌داند مسئله اجتماعی کشور ما است و دشمن می‌داند خودرو ابعاد اقتصادی وسیعی دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از سال 97 تا سال 1400 تولید به پایین‌تر از یک میلیون رسید و 20 و 25 درصد خودرو ناقص تولید می‌شد، مثلاً یک خودرو چراغ نداشت و دیگری سپر تا اینکه در آذر ماه 1400حدود 170 هزار خودرو کف پارکینگ مانده بود اما اکنون به هزار خودرو رسیده است، در پایان سال 1401 ما کمتر از هزار خودروی ناقص در پارکینگ داشتیم اما چه اتفاقی افتاد؟ تولید خودرو در سال 1401، 39 درصد رشد داشت و رویکرد ما در صنعت خودرو، داخلی‌سازی خودروهای خارجی نیست بلکه رویکرد ما اعتماد به جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان و طراحی خودرو داخلی است که این اتفاق اکنون در حال وقوع است و این یعنی خنثی‌سازی تحریم‌ها.

وی ادامه داد: مگر ما در سایر حوزه‌ها مانند صنعت دارو، تجهیزات پزشکی و صنایع دفاعی پیشرفت نداشتیم؟ مگر ما دو جور دانشگاه داریم؟ دو دانشجو کنار هم؛ یکی در صنعت داروسازی فعال شده، دیگری دفاعی و دیگری در صنعت خودرو، اما چرا وضعیت خودرو اینگونه است و وضعیت تجهیزات پزشکی به گونه‌ای دیگر. این مسئله به ما حاکمان بازمی‌گردد لذا ما باید حکمرانی را اصلاح کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: جوانان ایرانی، همان‌هایی که میلیمتری موشک طراحی می‌کنند، همان‌ها می‌توانند صنعت خودروی ایران را نجات دهند. قیمت خودرو چرا بالا رفت؟ اولین دلیل فاصله عرضه و تقاضا است و 4 سال تولید به زیر یک میلیون دستگاه رسید و واردات متوقف شد و این تقاضای انباشته ، فاصله بین عرضه و تقاضا میان قیمت بازار و خودروساز فاصله ایجاد کرد، اما در سال 1401 چه اتفاقی افتاد؟ از اردیبهشت ماه 1401 تورم خودرو (نه قیمت خودرو، چرا که قیمت افزایش پیدا کرده) کاهشی بوده است و شیب کاهش آن بیشتر از شیب کاهش تورم کشور است.

فاطمی امین افزود: البته در آذر ماه قیمت بالا رفت اما باید دید در این ماه چه اتفاقی افتاد، جنگ ارزی آغاز شد و افزایش قیمت خودرو در بازار در پی جنگ ارزی ناشی از افزایش قیمت تمام شده نیست. قیمت تمام شده در مواد اولیه خود را نشان می‌دهد (مگر قیمت کارخانه سال گذشته تغییر کرد بلکه قیمت بازار تغییر کرد) چرا که از آذر ماه یک تقاضای کاذب ایجاد شد و تورم و افزاشی قیمت ارز عده‌ای را به این فکر فرو برد که برای حفظ ارزش پول به سمت بازار خودرو بروند و این یعنی ایجاد تقاضای کاذب البته اگر ما در سال‌های گذشته تولید را بالا برده و اصلاح می‌کردیم این اتفاق نمی‌افتاد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: افزایش قیمت ارز در اختیار وزارت صنعت بود؟ قیمت خودرو در بازار معلول متغیرهای کلان اقتصادی است. همه شما قبول دارید ما درگیر جنگ ارزی هستیم و اگر می‌گوییم جنگ یعنی جایی آسیب دیده است. بالاخره این افزایش قیمت ارز موجب تخریب برخی بازارها و صنایع شده است. یکی از آنها خودرو است. اکنون باید چه کار کرد؟ باید تولید را افزایش داد، همچنین واردات را تقویت کرد.

وی عنوان کرد: در مورد واردات باید بگویم تا اردیبهشت ماه 1400 ممنوعیت وجود داشت، آیین‌نامه واردات خودرو در شهریور ماه در دولت مصوب شد و هیأت تطبیق ایراداتی گرفت و آبان ماه آیین‌نامه نهایی مصوب شد و در آذرماه اولین نمونه‌ها وارد شد تا آزمایش‌ها و کنترل‌های محیط زیست، سازمان استاندارد و سایر دستگاه‌ها انجام شود و روز گذشته اولین سری از خودروها از گمرک ترخیص شدند، تا امروز صد هزار خودرو ثبت سفارش شده است، این در حالی است که ما با پیچیدگی‌های زیادی در واردات خودرو مواجه هستیم مثلاً قانونی متعلق به سال 1371 داریم. بر این اساس که اگر گمرک می‌خواهد خودروهای وارداتی را وارد کند، باید از کشور سازنده استعلام قیمت بگیرد، البته در لایحه دو فوریتی که دولت تقدیم مجلس کرده این قضیه حل شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان مثالی مطرح کرد: مثلا خودرویی وارد شده است و مدت‌ها در گمرک مانده اما می‌گویند باید استاندارد اروپا داشته باشد و ایراداتی می‌گیرند مانند اینکه در کمربند پشت استاندارد اروپا درج نشده است، بنابراین ما بسیار درگیر جزئیات هستیم که مانع‌تراشی می‌کند و ما باید به این مسئله ورود کرده و فرآیندها و قوانین را اصلاح کنیم.

فاطمی امین گفت: در سال 1382 که واردات خودرو آزاد شد، دو سال طول کشید که اولین خودرو وارد شود اما اکنون 6 ماهه این کار انجام شد، همچنین التهاب بازار خودرو ما را به سمت برنامه‌ریزی جدیدی سوق داد. برنامه اولیه این بود که با واردات خودروهای نو و افزایش تولید، التهاب کاهش پیدا کند اما در بهمن ماه 1401 دولت آیین‌نامه‌ای را مصوب کرد که شروع واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد بود اما این آیین‌نامه در هیأت تطبیق به دلیل مغایرت با ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو ابطال شد، به همین خاطر دولت مجدداً یک لایحه دوفوریتی مصوب کرد که این منع قانونی برداشته شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین به ما می‌گویند چرا شما در برنامه خودرو تزلزل دارید اما یکی از کارهایی که ما از سال‌ گذشته برای ثبات در بازار خودرو آغاز کردیم عرضه در بورس بود اما متأسفانه متوقف شد. چرا ما اصرار داشتیم تا خودرو در بورس کالا عرضه شود؟ به این دلیل که یک مرجع قیمتی داشته باشیم. در سال گذشته 7 میلیون دستگاه خودرو شماره‌گذاری شده است که یک میلیون و 300 هزار آن خودروی نو است. تمام خودروهای دست دوم مبتنی بر قیمت بازار قیمت‌گذاری می‌شود.

فاطمی امین ادامه داد: با عرضه خودرو در بورس کالا، هم قیمت بازار روند کاهش به خود گرفت و هم اگر این شرایط تداوم پیدا می کرد، قیمت های خودروهای دست دوم نیز مدیریت می شد، اما این ابزار را از ما گرفتند.

وی با تاکید بر ناکارآمدی خودروسازان گفت: قطعاً خودروسازان ناکارآمدند و قطعاً باید کیفیت، بهره وری و ایمنی را افزایش دهند، اما راهش این نیست که من کنار بنشینم و با شکایت و فرافکنی کار کنم، راهش مداخله های متعدد در بازار نیست. وضعیت فعلی مقصران متعددی دارد، اما من به فضل خدا ایستاده ام و این مسائل را حل خواهم کرد.

وزیر صمت دولت سیزدهم تصریح کرد: در برنامه 4 ساله اول خود بحث افزایش تولید را مطرح و به این هدف رسیدیم و امروز شاهد ثبات تولید و افزایش تیراز کارخانجات خودروسازی هستیم و فروردین امسال به نسبت سال گذشته، 57 درصد رشد تولید داریم و همین رویه باعث کاهش قیمت خودرو در این روزها شده است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: ما هم می گوییم خودرو مافیا دارد و مافیای آن قوی است، مافیایی که تهدید می کند و با مدیرکل من تماس گرفته و از افزایش تولید ناراحت است و مسببان وضع موجود افراد پنهانی هستند و ما ایستاده و به فضل خداوند مسئله را حل خواهیم کرد.

فلاحی موافق استیضاح وزیر صمت:مابه التفاوت قیمت خودروها به جیب کسانی می‌رود که سرمایه اجتماعی را منهدم کرده اند/ نماد تولید ملی تسلیحات دفاعی ما است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۰:۳۷

نماینده مردم ایلام در مجلس، گفت: قیمت بسیاری از خودروهای بی کیفیت که به بالای یک میلیارد تومان رسیده، کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان است. مابه التفاوت این قیمت ها به جیب کدام نانجیبی می رود که سرمایه اجتماعی مردم را منهدم کرده است.

سارا فلاحی در نشست علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در موافقت با این استیضاح خطاب به نمایندگان گفت: روزگاری نه چندان دور با دستان خالی از حریم این کشور دفاع کردیم و امروز نوبت شماست که حافظان و مدافعان حرم عدالت، امنیت و رضایت مردم باشید. امروز نوبت من و شماست که حافظان این سرزمین ثروتمند باشیم، سرزمینی که ستون های ثروت آن در خون شهیدان و در راهبری ولایت است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس یازدهم ادامه داد: فلسفه استیضاح، کمک به دولت است برای آنکه گلوگاه های حساس آن از مدیران ناکارآمد و کارنابلد پاک شود، هر چند همواره و در فصل استیضاح، مجلس مورد آماج حملات و تخریب های ناجوانمردانه قرار می گیرد و کسانی که می خواهند صندلی های قدرت خود را بر خاک ذلت بنشانند و ماندگار بمانند، شأن نمایندگان مجلس را خاک می کنند، اما اینها باعث نمی شود که ما مسئولیت تاریخی خود را فراموش کنیم. امروز همان بزنگاه مهمی است که مردم بیرون از صحن مجلس منتظر هستند تا مسئولیت تاریخی خود را انجام دهیم.

وی افزود: امروز ما موظفیم از ابزار قانونی خود استفاده کنیم و کسانی که بانیان وضعیت موجود عرصه خودروسازی هستند را به پای میز محکمه پاسخگویی بکشانیم، کسانی که مردم را به این باور رسانده اند که مافیا بخشی از دولت است، چون به زیست مسالمت آمیز با مافیا رسیده اند و حتی استیضاح خود را در یک فرافکنی، کمک به مافیا می دانند تا ما باور کنیم آنها در مقابله با مافیا قرار گرفته اند، این چگونه مقابله با مافیایی است که قیمت پراید بی خاصیت سر به فلک کشیده، اگر با دلار 50 هزار تومانی نیز محاسبه کنیم، قیمت بسیاری از خودروهای بی کیفیت که به بالای یک میلیارد تومان رسیده، کمتر از 300 میلیون تومان است. مابه التفاوت این قیمت ها به جیب کدام نانجیبی می رود که سرمایه اجتماعی مردم را منهدم کرده است.

فلاحی تصریح کرد: افتخار وزارت صمت این است که تولید ملی را 40 درصد افزایش داده است! چه کسی به شما اجازه داده 40 درصد به قاتلان خاموش مردم اضافه کنید؟ چه کسی به شما اجازه داده است شرایط را به سمت و سویی ببرید که مردم نگران باشند؟ شما از تولید ملی صحبت می کنید، این چه تولید ملی است که هرزمان دشمنان این ملت فتلیه تحریم را بالا می کشند، بازار شما زیر و رو می شود. نماد تولید ملی تسلیحات دفاعی ما است، موشک نقطه زن، رادارها و تجهیزات لیزری و الکترونیکی است که در حصار تحریم ها، زمین و هوا و دریا را از دشمن می گیرند، نه پراید بی خاصیتی که به قاتل مردم تبدیل شده است. هر زمان عرصه بر شما تنگ می شود، از امتیازخواهی نمایندگان صحبت کردید، سوال ما این است که شما چگونه به خود اجازه داده اید که بزرگترین امتیاز این ملت یعنی سرمایه اجتماعی را منهدم کنید و به کسی پاسخگو نباشید؟

وی خطاب به معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز صرفاً استیضاح وزیر صمت نیست، امروز استیضاح همه کسانی است که پشت وزرای ناکارآمد هستند، انتظار داریم که حمایت دولت از برخی وزرا گرفته شود، زیرا شما باید در میان مردم برای خود سرمایه ایجاد کنید.

این نماینده مردم در مجلس خطاب به وزیر صمت عنوان کرد: شما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کردید که کاره ای نیستید و یکی از آن 2 هزار نفری هستید که در زمینه خودرو تصمیم می گیرند! شما که کاره ای نیستید، چرا بر صندلی قدرت همچنان تکیه زده اید؟ ما مدیران مقتدر و مستقل می خواهیم، کسانی را می خواهیم که بتوانند با مافیا مقابله و خود را هزینه کنند. ما امروز رزمنده می خواهیم نه کسانی که بر بزمِ بزم‌گیرندگان نشسته باشند. کسانی را می خواهیم که بازار آشفته، سرازیر گشته و پریشان خودرو را مدیریت کنند. پشت دیوارهای این مجلس 86 درصد مردم که موافق این استیضاح هستند، منتظرند تا ما تصمیم تاریخی بگیریم. امروز به مردم شبیخون زده شده و دست در جیب مردم شده است و قصد دارند قصر در بروند، متاسفانه برخی از مسئولان حوزه اجرا همواره زحمات شما نمایندگان را به مسلخ اهمال و بی توجهی خود می برند و با عرض تاسف باید بگویم که بخشی از رفتار غیرکارشناسی ناشی از مصلحت اندیشی ها و فهم اشتباه ما از همراهی با دولت است.

فلاحی گفت: ما همراه با دولت هستیم تا جایی که مسئولان آن کارآمد باشند، متاسفانه اهمال ها باعث شده، زمان برائت مسئولان این وضعیت دراز باشد و دست و پای مشتاق آنها کوتاه شود، امروز من و شما باید شرایطی را ایجاد کنیم که مردم بپذیرند ما نمایندگان آنها هستیم، بپذیرند که ما مخالف آشفتگی بازار خودرو هستیم، بپذیرند که ما عملاً در برابر با مافیا قرار گرفته ایم، همانگونه که فرماندهان و سربازان دیروز، خود را قربانی این سرزمین کردند، ما به مدیرانی نیاز داریم که در برابر مافیا قرار بگیرند، وهن جمهوری اسلامی است که ساختار نظامی که تمام دشمنان را زمین گیر کرده، اعلام کنیم مافیای خودرو نفس آن را بریده است، نظام ما توان مقابله دارد به شرط آنکه برخی کارگزاران ناکارآمد را خارج کنیم از گردونه مسئولیت، زیرا من و شما در قبال مردم مسئولیت داریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: امروز اگر به درستی تصمیم نگیریم، قطعاً مرگ مجلس را رقم زده ایم، چون مردم باید در مورد ما قضاوت کنند و مردم امروز جیب هایشان خالی شده، امروز خودرو و بازار خودرو به یکی از نمادهای تقلیل یا افزایش سرمایه اجتماعی تبدیل شده است. من و شما برای افزایش سرمایه اجتماعی مسئولیت داریم، بنابراین این تصمیم تاریخی را امروز بگیریم، ما بحث شخصی با کسی نداریم، ما با شخصیت حقوقی افراد کار داریم، با ساختار غلطی که ایجاد شده است، با قصر در رفتن، با سر بزنگاه مسئول تراشیدن برای حوادث مختلف، مشکل داریم. ما امروز نماینده مردم هستیم. همه سوابق ما را می دانند، می دانند که اهل امتیازگیری نیستیم و به دنبال مقابله نیستیم، زیرا در پیشگاه خداوند قسم خورده ایم که حافظ انقلاب باشیم، بنابراین امروز چشم مردم به این مجلس است و نمایندگان وظیفه تاریخی خود را باید انجام دهند.

فلاحی عنوان کرد: در حوزه های انتخابیه شما، مردم نگران هستند، مردم امروز از ما سوال می پرسند که اگر نماینده ما هستید، پس باید حافظان امنیت خاطر ما باشید، امروز بازار خودرو یکی از عوامل انهدام آرامش خاطر و ناامنی فکری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما است، بنابراین مطمئن هستیم اگر تصمیم تاریخی امروز بگیریم، حداقل تلنگری خواهد بود به دولت. از رئیس جمهور درخواست داریم با مجلس همراهی کند و این حق را به مجلس بدهد که به دولت کمک نماید برای زدودن دولت از کسانی که نمی دانند و نمی توانند. امیدواریم از در این صحن که بیرون می رویم، به عنوان نمایندگان سرفراز مردم گردن فراز بگیریم و به مردم اعلام کنیم که ما نمایندگان واقعی شما هستیم.

نظری خانقاه موافق استیضاح وزیر صمت:سرمایه‌گذاری کلان در مناطق محروم توسط وزارت صمت مغفول مانده است/ مجلس باید در استیضاح فاطمی امین مدرس‌گونه عمل کند
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۱۰:۱۱

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس انتصابات غیرعلمی، عدم رعایت عدالت اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌ها در نقاط مختلف کشور و مغفول ماندن این مهم در مناطق محروم را از دلایل استیضاح وزیر صمت دانست و از نمایندگان مجلس خواست تا در دادن رأی به استیضاح وی مدرس‌گونه عمل کنند.

سیدغنی نظری خانقاه در جلسه علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبشهت ماه( مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اولین انتقاد من به عدم حضور رئیس جمهور در این جلسه است که بیانگر بی‌توجهی ایشان به خواسته نمایندگان و مردم بوده و اینکه شخصاً در جلسه حضور نداشته باشند نشان‌دهنده بی‌توجهی به جلسه استیضاح و وزیر صمت است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده تاکنون درخواست غیرقانونی و غیرمردمی از هیچ ‌یک از وزرا نداشته‌ام و برگزاری جلسه استیضاح نیز مخالفت با کلیت دولت نبوده بلکه در راستای کمک به دولت برای علاج گرفتاری‌ها است.

وی با بیان اینکه امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را باید انتخاب کند و امروز مردم بین ناکارآمدی وزیر و نقش نمایندگان قضاوت خواهند کرد، تصریح کرد: نمایندگان محترم به یاد دارید که با وساطت رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور قول داد ظرف دو ماه این نابسامانی را حل کند اما بعد از گذشت چند ماه این مشکل حل نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه هفته کارگر و هفته معلم را تبریک گفت.

نظری خانقاه خاطر نشان کرد: امروز افکار عمومی و 85 میلیون نفر منتظر اقدام شما نمایندگان هستند که چگونه در مورد دو خودروساز بزرگ که با جان و مال مردم بازی می‌کنند، اقدام می‌کنید. افرادی که در جلساتی وضعیت کنونی را مطلوب جلوه می‌دهند آیا خبر ندارند قیمت پراید به 500 میلیون تومان رسیده است. مردم از شما می‌پرسند در مورد ساماندهی بازار خودرو و کالاهای خانگی چه اقداماتی انجام داده‌اید، چرا باید خرید پراید برای مردم آرزو شده باشد در حالی که شایسته سوار شدن بر خودروهای روز دنیا هستند، گرفتار ایران خودرو و سایپا شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: ما به عنوان مجلس انقلابی باید مدافع منافع انقلاب و مردم باشیم و اجازه ندهیم عده‌ای به دنبال تأمین منافع خود باشند بنابراین استیضاح حق مبرهن نماینده است، آیا عدول از آن، عدول از حق مردم نیست. چرا باید واردات خودرو که مصوبه مترقی مجلس بود بدون توجه دولت بر روی زمین باقی بماند، آیا مجلس تشخیص مصلحت نظام صلاحیت قانونی لازم برای وتو کردن آن را داشت، چرا دولت اقدام اساسی انجام نداد که مردم بین خودروی داخلی و خارجی حق انتخاب داشته باشند.

وی افزود: ارسال لایحه دو فوریتی در زمان برگزاری جلسه استیضاح توهین به افکار مردم است، اگر استیضاح رأی نیاورد به اطمینان مردم خدشه وارد می‌شود. در این شرایط چگونه یک کارمند بازنشسته یا یک معلم می‌توانند خودرو یا لوازم خانگی مورد نیازشان را تأمین کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: وزیر محترم به رغم اینکه مکلف است وزیر کل کشور باشد در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگی همچون صنایع مس باید کل کشور را در نظر بگیرد، چرا نسبت به برخی تیم‌های ملی نظیر تراکتورسازی بی‌تفاوتی می‌شود و احساس جدی ندارد. از سوی دیگر قیمت فولاد و مواد اولیه آن نصف قیمت جهانی است اما در کشور به قیمت جهانی عرضه می‌شود، پول این بخش به جیب چه کسی می‌رود و رانت چه کسی است، چه کسی باید پاسخگوی این بخش باشد.

نظری خانقاه با استناد به حدیثی از امیرالمومنین (ع)  تأکید کرد: ما چقدر توانستیم از مظلوم دفاع کنیم، آیا از مظلومان دفاع کردیم یا دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، انتصابات غیرعلمی و دوستانه آسیب جدی به حوزه صنعت، معدن و تجارت وارد کرده است، همچنین عدم رعایت عدالت اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌ها در نقاط مختلف کشور از دیگر دلایل برگزاری این جلسه استیضاح است، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری کلان وزارت صمت در مناطق محروم نیز عملاً مغفول مانده است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از حذف ارز 4200 تومانی که اقدام اشتباهی بود، دادن رأی اعتماد به ادامه وضع موجود نیز باعث نارضایتی عمومی می‌شود بنابراین مجلس باید در این خصوص مدرس‌گونه عمل کند و نمایندگان بدون ترس و با شفافیت به استیضاح وزیر صمت رأی دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به بخشی از اظهارات این نماینده مبنی بر اینکه عدم حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح بی‌احترامی به مجلس یا وزیر مربوطه است، افزود: باید این نکته را برای همکاران و شنوندگان اعلام کنم که ناطق محترم به نکته‌ای اشاره کردند که عدم حضور رئیس محترم جمهور بی‌توجهی به مجلس است. قصد داشتم که تذکر دهم اینگونه نیست و در آیین‌نامه هیچ‌گونه الزامی برای حضور رئیس جمهور در این جلسه نیست. می‌توانند تشریف بیاورند و می‌توانند حاضر نشوند.

حضرت پور موافق استیضاح وزیر صمت:استیضاح فاطمی امین، استیضاح باندهای گردن کلفت بازار خودرو و تولیدکنندگان تابوت های مرگ است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۵۰

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: این استیضاح، استیضاح باندهای گردن کلفت بازار خودرو و استیضاح تولیدکنندگان تابوت های مرگ و استیضاح مصوبان وضع فعلی کشور است.

روح الله حضرت پورطلاتپه در نشست علنی امروز (یکشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت سخن می گفت، اظهار داشت: امروز به عنوان موافق استیضاح وزیری سخن می گویم که حقوق ملت ایران و ساده ترین نیازهای خانواده ایرانی را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کرده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: استیضاح این وزیر نابلد نه از سوی مجلس بلکه از سوی مردم در حال انجام است و این استیضاح، استیضاح باندهای گردن کلفت بازار خودرو و استیضاح تولیدکنندگان تابوت های مرگ و استیضاح مصوبان وضع فعلی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه مجلس بله قربان گوی هیچ کس نیست، گفت: مجلس مستقل شورای اسلامی نه گوش به فرمان دولت است نه بله قربان گوی آقایان و خانم ها و نه با نسبت خویشاوندی وزرا و مسئولیت کاری داریم و نه از فشارهای نسبت های خویشاوندان می ترسیم.

وی اظهار داشت: ما امروز وزیری ضد محرومان را استیضاح می کنیم و نه مجلس، به تیم اش نه به نگاه توهین آمیز و دلال مصرفانه است.

وی خطاب به فاطمی امین گفت: به چه جراتی سخنگوی شما علنا دلیل استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان اعلام می کند؟ بگویید چه رانتی به نمایندگان دادید و چه کسی از شما چیزی خواسته است؟ و امروز همین جا اعلام کنید و چرا آبروی مجلس را بردید؟ و اگر شما وزیر مردم هستید چرا هفته ها است باندهای مافیای خودرو برای حفظ شما خود را به آب و آتش می زنند و تیم های مجازی و اتاق فکرهایتان ده ها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: این آقا وزیر خودروسازان است، وگرنه چرا خبر استیضاح او قیمت دنا را باید 70 میلیون پایین بیاورد در حالی که رشد قیمت خودروها تا روز اعلام وصول استیضاح ادامه داشت و مردم با این استیضاح به آینده امیدوار شدند. امروز خرید لوازم خانگی و تشکیل خانواده و یا یک خودرو ساده برای جوان ایرانی به رویا تبدیل شده و در طول دوران وزارت شما این اتفاقات رخ داده است و رانندگان تاکسی و دیگر رانندگان نیز امروز با لاستیک های پاره و خودروهای فرسوده در حال گذران زندگی هستند و وزارتخانه شما به گواه 87 میلیون ایرانی عملکردی در تنظیم بازار نداشته است.  

حضرت پور خاطرنشان کرد: چطور وزارت صمتِ دولت محرومان زندگی و معیشت میلیون ها ایرانی را با ضعف نظارت بر بازار به جهنم تبدیل کرد و بازارهای زیرمجموعه وزارت صمت بیشترین تورم را در کشور داشت و امروز به یاری خدا تابوی استیضاح وزیران شکسته خواهد شد و مردم می فهمند مجلس مستقل است و از حقوق  آن ها کوتاه نخواهد آمد و اگر این فرصت ها از دست برود مردم ما را نخواهند بخشید.

وی تاکید کرد: این استیضاح اگر زودتر انجام می شد وضعیت کشور امروز اینگونه نبود و به خدا این حق الناس است و خدا شاهد است این سخنان من به خاطر دفاع از حقوق مردم است، چه این وزیر استیضاح شود و چه بماند من در مقابل وجدان های بیدار و چشم های بصیر مردم ایران سربلند خواهم بود.

چنارانی موافق استیضاح وزیر صمت:قیمت خودرو استخوان مردم را ترکانده است/ فاطمی امین توانایی مدیریت وزارت صمت را ندارد
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۹

نماینده مردم نیشابور در مجلس با بیان اینکه فاطمی امین توانایی مدیریت وزارت صمت را ندارد، گفت: دیگر لازم نیست از مشکلات حوزه خودرو مانند احتکار، لابی و گرانی افسارگسیخته قیمت آن صحبت کنیم.

هاجر چنارانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، در موافقت با این استیضاح گفت: همکاران گرامی ما در مجلس سوگند یاد کردیم که پاسدار حریم اسلامی و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی باشیم، همچنین سوگند یاد کردیم در انجام وظایف خود در قبال مردم، وکالت و تقوا و امانت داشته باشیم، اما دیگر نمی توانیم به چشم مردم حوزه انتخابیه خود نگاه کنیم، چرا که مردم از این همه گرانی به ستوه آمده اند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه قبل از استیضاح به نمایندگان محترم هشدار دادیم که فرصت آزمون و خطا تمام شده، هر چند دو روز بعد نامه هایی در فضای مجازی در مورد استیضاح که مربوط به سال 96 بود، منتشر شد و برخی از این موارد به اطرافیان اینجانب نسبت داده شده بود که آنها را به دادگاه عدل الهی واگذار می کنم.

وی تصریح کرد: به عنوان خادم مردم، از نظر بنده و مردم حوزه انتخابیه، آقای فاطمی امین توانایی مدیریت وزارتخانه صنعت را ندارد و دیگر لازم نیست از مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی و گرانی های افسارگسیخته صحبت کنیم، لذا از همکارانم تقاضا دارم مدافع شعار سال یعنی مهار تورم باشیم، همچنین از مردم می خواهم از نمایندگان خود شفاف سازی بخواهند تا از رأی خودشان عکس گرفته و در فضای مجازی  منتشر کنند.

چنارانی تاکید کرد: امروز در حالی می گویم بازار خودرو به وزیر ارتباطی ندارد که مشخص نیست ما باید بابت افزایش افسارگسیخته با این بازار یقه چه کسی را گرفته و چه کسی را مقصر بدانیم؟ همچنین شهریور 1400 با گذشت 15 ماه از عمر دولت، اولین استیضاح را در مجلس مطرح کردیم، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و رأی اعتماد آقای فاطمی بیشتر نیز شد! اما باید پرسید بعد از آن چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد و قیمت ها افسارگسیخته بالا رفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه پاسخی برای مردم نداریم، گفت: دولت آقای رئیسی، دولتی انقلابی بود که ما مدافع عملکرد انقلابی اش هستیم، اما قیمت خودرو استخوان مردم را ترکانده است، لذا نمایندگان محترم؛ خودتان ارزیابی کنید که قیمت خودرو در 20 ماه گذشته از کجا به کجا رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر صمت عنوان کرد: آقای فاطمی امین؛ از سال 92 شوراهای زیرمجموعه شما حتی یکبار هم برگزار نشده اند! شورای عالی نظارت نمونه ای از آن است، در حالی که تقریباً 2 هزار نفر منتظر یک مصوبه آن هستند، اما در این 20 ماه یک جلسه برگزار نشده و این خیانت در حق مردم است.

چنارانی یادآور شد: واردات خودرو را در حالی در مجلس قبل تایید کردیم که در این مجلس مجدداً تصویب شد و در چند رفت و برگشت به شورای نگهبان، در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلوکه شد و این شامل واردات خودروهای کارکرده نیز می شود و اگر چه دولت و آقای فاطمی امین گوش شنوایی ندارند، اما باید گفت اگر شما لایحه دوفوریتی داشتید، چرا یک سال گذشته برای مدیریت بازار خودرو، آن را ارائه نکردید؟

وی در پایان گفت: آقای مخبر؛ با وجود تمامی این مشکلات، وزارت آموزش و پرورش منتظر معرفی وزیر است، لذا به شما توصیه می کنم از بدنه خود وزارتخانه که هزاران دکتر معلم دارد، استفاده کنید.

موافق استیضاح وزیر صمت/ اله ویردی دهقانی :فاجعه افزایش ۳ برابری قیمت خودرو در دوران فاطمی امین/وزارت صمت باید در خودروسازی سیاستگذار باشد
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۷

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزایش۳ برابری قیمت خودرو از ابتدای روی کار آمدن فاطمی امین تا کنون را فاجعه دانست و گفت: وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در حالی که باید وزیر صنعت باشد نه وزیر دو خودروساز.

الهویردی دهقانی در نشست علنی امروز( یکشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم با موافقت با این طرح به دو محور اصلی حوزه صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: آمار واقعی حاکی از 209 میلیون خودروی در حال تردد در کشور است که اگر عمر مفید هر خودرو 7 سال باشد، در حال حاضر 23 میلیون خودرو فرسوده داریم که مصرف بنزین را افزایش می دهد که در نهایت نصف بودجه عملیات کشور را برای تأمین بنزین می گیرد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه 70 درصد آلایندگی های کلانشهرها و کشور مربوط به خودروها دانست و گفت: تصادفات جاده ای و هزینه اورهال، آمار را سر به فلک می کشاند از این رو با توجه به تولید حدود یک میلیون خودرو در سال ما چگونه می توانیم این 18 میلیون خودروی فرسوده را نوسازی کرده و از رده خارج کنیم. زمانی که وزیر این سمت را بر عهده گرفت تا کنون قیمت خودرو 3 برابر شده و قیمت پراید از حدود 109 میلیون به 330 میلیون و پژو پارس از 127 میلیون تومان به 615 میلیون تومان رسیده که یک فاجعه است.

دهقانی ادامه داد: وزیر در برنامه های خود گفته بود سالی 1.5 تا 2 میلیون خودرو تولید می کند اما خبری از آن نیست. قول داده بودند قرعه کشی را حذف می کنند اما خبری از آن نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در حالی که باید وزیر صنعت باشد نه وزیر دو خودروساز. این همه مسائل که در خودروسازی وجود دارد اقتصاد و منابع ملی ما را هدر داده است. چرا ما از خودروسازان بیرون نمی آییم مگر دولت در خودروسازی چقدر سهم دارد. دولت باید سیاستگذار بوده و منافع ملی را در نظر بگیرد و خودروساز را به خودروسازان تبدیل کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه مردم اموال غیرمنقول و منقول خود را می فروشند تا خودرو پیش خرید کنند، یادآور شد: اما موقع تحویل خودرو باید آن را با قیمت دو تا سه برابر بخرند لذا نه می توانند خودرو را تحویل بگیرند و نه می توانند اموال فروخته شده خود را دوباره بخرند.

وی اضافه کرد: چرا خودروسازان در چنین شرایطی، 50، 100 و حتی تا 200 درصد سود می برند اما ما تنها 5 یا 6 درصد به مردم سود می دهیم. چطور الان که بحث استیضاح وزیر است، دولت 2 لایحه دو فوریتی به مجلس می دهد. وزیر اختیار داشت و می توانست در سال گذشته چند صد هزار دستگاه خودرو وارد کرده و قیمت خودرو در داخل را مدیریت کنند که این اختیار را مجلس، قانون و سران قوا به آنها داده بود. می گویند هر کارت ملی یک خودرو، آیا این فاجعه نیست و بستن درهای تولید نخواهد بود؟ علیرغم اینکه مجلس به وزیر احترام می گذارد اما دولت هم به این نتیجه رسیده که وزیر توان اداره وزارتخانه را ندارد و لایحه های تفکیک وزارتخانه را می دهد لذا رئیس جمهور یک مدیری را بگذارد که بتواند وزارتخانه را اداره کرده و تورم مهار شده و تولید رونق پیدا کند.

دهقانی با اشاره به اهمیت توجه به معادن که مورد توجه رهبری بوده و صراحتا اعلام کردند که از بخش معدن به شدت ناراضی هستم، عنوان کرد: وزیر در گزارش های خود می گوید 3 هزار معدن را فعال کرده است. در حال حاضر 6 هزار و 500 معدن فعال در کشور داریم که اگر 3 هزار معدن فعال شده باشد و به این تعداد اضافه شده باشد، رشد تولید ما در معدن باید بیش از 50 تا 60 درصد باشد. با توجه به گران شدن قیمت ارز و تورم باید رشد بالایی را در معدن داشته باشیم اما نداریم و اینها آمارهای غلطی است که داده می شود و شعور مردم و مسئولان به سخره گرفته می شود.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به اکتشافات کشور، ایران را 9 کشور برتر معدنی دنیا معرفی کرد و افزود: 7 درصد معادن دنیا در اختیار ما است که وزیر قول داده بود نقشه یک پنجاه هزارم را در عرض 4 سال تمام می کند اما متأسفانه عملکرد وی و دولت های قبلی این موضوع را به 10 درصد هم نرسانده است یعنی از حدود 6 میلیون و 600 هزار کیلومتر خط طولی که باید اکتشاف می شد، 600 هزار بیشتر اکتشاف نشده و حدود 10 درصد اجرایی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه وزیر می داند که ما 10 سال دیگر معادنی برای اکتشاف نخواهیم داشت، عنوان کرد: در زمینه تبدیل کانسارهای سنگ آهن به معادن چه اقدامی شده است که این اقدام در هر کشور دیگری این موضوع حدود 7 سال طول می کشد که در کشور ما 15 سال طول می کشد.

دهقانی در ادامه با بیان اینکه در صنعت سنگ رتبه اول دنیا را داریم، گفت: از 2 هزار و 200 واحد تولیدی، 800 واحد در حال فعالیت هستند و هیچ اقدامی برای استفاده از این مزیت نشده است. متوسط اکتشاف کشور ما زیر 10 متر است در حالی که در دنیا این میزان به 70 تا 80 متر می رسد و در کشورهای پیشرفته حدود 200 متر است.

این متقاضی استیضاح وزیر صمت ادامه داد: از سوی دیگر عدم نظارت باعث ایجاد فساد در مجموعه شده و از نیروهای غیرمتخصص در آن استفاده می شود در حالی که متخصصان معدنی و متالوژی و زمین شناسی از شرکت های معدنی اخراج شده و به جای آنها جامعه شناس و ادیب گمارده اند. در شرکت ملی مس نیز همینگونه است و پروژه های معادن خوابیده اند. این شرکت یکی از مراکز فساد است که مدارک آن را به وزیر داده ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: 10 ها هزار میلیارد تومان پروژه به صورت رانتی و ترک تشریفات به شرکت های غیرتخصصی واگذار شده و اکثر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد که از مصادیق آن وزیر صمت است، نادیده گرفته شده و محصولات معدنی در بورس به قیمت دلارهای بازارهای آزاد فروخته شده است.

بدری موافق استیضاح وزیر صمت:خودروسازان مونتاژکار هستند/ وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شده است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۴

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران با انتقاد از عملکرد وزیر صمت گفت: علیرغم ارائه برنامه ها و فرصت های داده شده به این وزارتخانه، وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شده است.

صدیف بدری در نشست علنی امروز (یکشنبه، 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تبریک روز کارگر گفت: امیدوارم مسئولان نسبت به ارتقاء حقوق و دستمزد کارگران متناسب با شرایط تورم به این افراد توجه نموده و نسبت به پرداخت حداقل حقوق آن ها اقدام نمایند.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: استیضاح یکی از مهم ترین اهرم های نظارتی خانه ملت است. مجلس با استیضاح هشدارهای لازم را به وزرا می دهد تا در عمل به برنامه ها و وعده هایی که از پشت این تریبون اعلام کردند جدیت لازم را داشته باشد لذا استیضاح نه تنها تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه در راستای جامه عمل پوشاندن به برنامه ها و وعده ها را ایجاد می کند.

وی در ادامه اظهار کرد: آقای فاطمی امین در طول 20 ماه گذشته بسیاری از فرصت ها را از دست داده است، استیضاح کنندگان در تابستان 1401 بنا به فرموده رئیس مجلس و نظر رئیس جمهور 3 ماه به وی فرصت دادیم. نمایندگان بنا به وعده های وزیر صمت در جریان استیضاح آبان ماه سال گذشته به وی با رأی خود مهلت دادند اما متاسفانه آقای وزیر نه تنها در حوزه های مختلف وظایف اجرایی خود به ویژه خودرو اعم از کنترل بازار، کیفیت خودروی تولیدی و واردات خودرو هیچ اقدامی انجام نداد بلکه با سوءمدیریت موجب تشدید مشکلات گذشته هم شد.

بدری یادآور شد: در ماه های نخست سال وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شد، آقای وزیر مگر تمام اختیارات درخواستی را از شورای سران قوا نگرفتید؟ شما مگر براساس ماده 8 قانون ساماندهی صنعت خودرو اختیارات کافی برای واردات خودرو ندارید؟ چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال 1402 در هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و در جلسه ویژه موضوع واردات خودرو حاضر نشدید و از مصوبه مجلس دفاع نکردید، چرا براساس اختیارات کامل قانونی نسبت به واردات استاندارد اقدام نمی کنید و شتابان با قطعی شدن استیضاح به فکر ارائه لایحه دوفوریتی می شوید؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس افزود: در طول 20 ماه گذشته متلاطم ترین و بی برنامه ترین حوزه بازار کشور، بازار خودرو است. هر فصل یک تصمیم گرفته شده است، یک بار قرعه کشی، یک بار عرضه در بازار بورس، یک بار ثبت نام با ودیعه گذاشتن برای عرضه خودرو صورت می گیرد. آیا این تصمیم های متناقض و متفاوت ناشی از اعمال نفوذها و هدایت مافیای تولیدکنندگان خودرو نمی باشد؟

وی گفت: آقای وزیر شما به افزایش تولید خودرو در کشور اشاره می کنید اما هیچ اثری از بهبود کیفیت خودرو تولیدی و ثبات قیمت نیست و بازار و مردم اثر مناسبی از آمارهای ارائه شده شما را شاهد نیستند لذا هیچ سودی عاید مردم نشده است. آقای وزیر آیا می دانید و باور دارید که سالانه بیش از 17 هزار نفر در جاده ها و در اثر تصادف جان خود را از دست می دهند؟ آیا می دانید بیش از 360 هزار نفر از هموطنان گرامی ما با جراحت های مختلف از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه می شوند؟ و آیا می دانید حدود 10 الی 15 درصد بودجه کل کشور صرف هزینه های تصادفات می شود؟

بدری ادامه داد: آقای وزیر آیا می دانید خودروسازان داخلی هر روز از کیفیت خودروها می کاهند و بسیاری از قطعات خودرو را با کیفیت پایین از چین وارد می کنند، خودروسازان مونتاژکار هستند. آیا شما می دانید خودروسازهای داخلی فلز حلب را سه لایه کرده و مصرف می کنند و وسیله قتل هموطنان را فراهم می کنند در صورتی که در دیگر کشورها خودروسازان از فولاد کم کربن در تولید ورق استفاده می کنند.

وی در پایان تصریح کرد: جامعه انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارد.

موافق استیضاح/دهقانی: «فاطمی‌امین» در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است نه صنعت
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۱۸

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر صمت قول داده بودند که سالیانه ۱.۵ میلیون خودرو تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، گفت: وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در صورتی که ایشان باید وزیر صنعت باشند نه وزیر دو خودروساز.

الله وردی دهقانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در کشور ۲۹ میلیون خودرو در حال تردد داریم که اگر عمر مفید خودرو را ۷ سال در نظر بگیریم ۲۳ میلیون خودرو فرسوده است، در صورتی که اگر عمر مفید خودرو را به طور متوسط ۱۲ سال در نظر بگیریم باز هم حدود ۱۸ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم.

وی ضمن اشاره به مصرف بنزین در کشور گفت: روزانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر اگر باشد، مازاد مصرف ما ۶۰ میلیون لیتر معادل ۱۰۰۰ همت می شود که نصف بودجه عملیاتی کشور است. پس ما در مصرف بنزین در صنعت و ناوگان فرسوده خودرو در کشور سالانه ۱۰۰۰ همت از منابع ملی و بیت المال را هدر می دهیم که فاجعه ملی است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: ۷۰ درصد آلایندگی های کلانشهرها مربوط به خودرو ها است و همچنین اگر تصادفات جاده و هزینه های اورهال کردن آنها را در نظر بگیریم با توجه به تولید حدود ۱ میلیون خودرو در سال چگونه می توانیم خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم؟ از زمانی که آقای فاطمی امین وزارت را بر عهده گرفتند قیمت خودرو تاکنون ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۳ میلیون تومان به ۳۳۰ میلیون رسیده است که این فاجعه است.

دهقانی افزود: وزیر در برنامه خودشان گفتند ۱.۵ میلیون خودرو در سال تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، همچنین قول داده بودند قرعه کشی را حذف خواهند کرد که از آن هم خبری نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، ایشان باید وزیر صنعت باید باشند نه وزیر دو خودروساز.

موافق استیضاح وزیر صمت/ موسوی لارگانی: وزیر صمت در آمارهای تخیلی خودساخته غرق شده است/ گرانی مصالح ساختمانی، خرید خانه را برای مردم به آرزو تبدیل کرده است
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۱۷

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: آقای فاطمی امین هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس، هندوانه دربسته ای بود که ۳۸ صفحه به مردم و مجلس قول برنامه داد، رأی گرفت و سپس تا توانست خرابکاری کرد، ایشان در آمارهای تخیلی خودساخته خود غرق شده و عذرخواهی بلد نیست.

سید ناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در موافقت با این استیضاح گفت: از خداوند منان برای رئیس جمهور و هیات دولت آرزوی توفیق روزافزون دارم که اگر غیر از این بود اجازه می دادیم وزیر صمت با همین فرمان به وزارت خود ادامه داد و نهایتاً کل دولت را زمین گیر کرده و هزینه های دیگری بر اقتصاد و تولید کشور تحمیل کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم تصریح کرد: از ملت عزیز ایران عذرخواهم که به دلیل ندانم کاری های وزیر صمت، فشار تورمی سنگینی را تحمل کرده اند، ایشان در آمارهای تخیلی خودساخته خود غرق شده و عذرخواهی بلد نیست، لذا من عذرخواهم. دقیقاً 6 ماه قبل یعنی 10 آبان 1401 در نطق موافق استیضاح هشدار دادم که نسبت به توانایی آقای فاطمی امین شک داشته و دارم، بالاخره پس از چند دوره نمایندگی و مطالعه برنامه های وزرای پیشنهادی دولت ها، راحت تر می توان تشخیص داد چه کسی این کاره است یا نیست.

وی ادامه داد: آقای فاطمی امین هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس، هندوانه دربسته ای بود که 38 صفحه به مردم و مجلس قول برنامه داد، رأی گرفت و سپس تا توانست خرابکاری کرد، متاسفانه این هندوانه دربسته تو زرد از آب درآمد. امروز قاطعانه تر از 6 ماه قبل می گویم ایشان نمی تواند، هنر بسیار زیادی می خواهد که یک وزیر این میزان نارضایتی عمومی ایجاد نماید! این وزارتخانه یک ژنرال ارشد و کارکشته اقتصادی نیاز دارد، اما آقای فاطمی امین در حد سرجوخه هم نیست!

موسوی لارگانی افزود: نگاه همگان به گرانی خودرو متمرکز شده، در حالی که اوضاع خرابتر از این صحبت ها بوده و باید نگاهی نیز به زیرساخت ها داشت. آقای فاطمی امین بدون کار کارشناسی و اخذ نظر کارشناسان، چارت وزارتخانه را برهم ریخت، ده ها نفر از افراد نزدیک به خود را که عمدتاً از خارج وزارتخانه بودند، آورد و در پست های مهم مدیریتی منصوب کرد و در این حال بدنه تخصصی را منزوی کرد. خواهشمندم بروید و از نزدیک ببینید که ایشان چه بلایی بر سر چارت کارشناسی و متخصصان کارکشته وزارتخانه آورده است. وزیر صمت و منصوبان وی چنان جوی را ایجاد کرده اند که هیچ کارشناس متخصص و دلسوزی جرأت اظهارنظر کارشناسی ندارد، چه برسد به اینکه انتقاد کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: حساب اقدامات فاطمی امین از نظام و دولت جداست، لیست بلند بالایی از رانت ها و فسادهای افراد و گروه ها ناشی از تصمیمات آقایان در وزارت صمت را در اختیار داریم، بنا بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت، فقط به شاخص های برنامه های وزیر صمت بپردازیم.

وی عنوان کرد: در حوزه معدن، یک کارشناس رشته شیمی بدون تجربه به عنوان معاون معدنی انتخاب شده است، تنها با بالا بردن حد امتیازی، افزایش 20 برابری را تحمیل کرده، چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی مردم را برای تمام شهروندان به آرزو تبدیل کرده است! اکنون قیمت مسکن به دلیل گرانی مصالح سر به فلک کشیده و زمان انتظار خرید مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط به یک قرن نزدیک شده است! همانگونه که می دانید قیمت مصالح ساختمانی تا 60 درصد در تعیین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی تاثیرگذار است، در حالی که قیمت زمین 30 درصد و سایر هزینه ها 10 درصد تاثیر دارد.

موسوی لارگانی گفت: متوسط قیمت مصالح ساختمانی در سال گذشته مجموعاً 100 درصد افزایش داشته، حتی دی ماه سال گذشته قیمت یونولیت تنها در چند هفته 400 درصد، قیمت فولاد 90 درصد، قیمت سیمان 40 درصد، شیشه 100 درصد، ماسه 100 درصد و گروه مصالح مس، سیم و کابل نیز به این میزان افزایش قیمت داشته است. بسیاری از سازندگان اعلام می کنند به دلیل افزایش پی در پی قیمت مصالح ساختمانی، کلافه شده و دیگر ساخت و ساز برای آنها به صرفه نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به سایر نمایندگان اظهار داشت: برای اینکه در ارائه شواهد و اسناد جای بحث و شبهه به وجود نیاید، تمام استنادات من به برنامه و سخنانی است که شخص وزیر ارائه کرده و یا گفته است.

وی خطاب به وزیر صمت افزود: صحبت های شما در جلسه استیضاح آبان سال گذشته را عیناً بازگو می کنم تا امکان قضاوت بیطرفانه در پیشگاه ملت و مجلس داشته باشیم. شما با اشاره به افزایش تولید خودرو اعلام کردید که؛ «قرعه کشی را از سایپا حذف کرده اید، قرعه کشی که همه آن رانت و فساد بود، این حذف شد و بقیه نیز ان شالله به کمک و یاری حق، حذف خواهد شد و خودروسازان به دنبال فروش اقساطی هستند. خودروسازان سال گذشته منت می گذاشتند، اکنون باید منت بخرند، اکنون یکی از خودروسازان در حال مذاکره با شرکت های لیزینگ است تا خودرو را به صورت اقساطی به فروش برساند.»

موسوی لارگانی خطاب به فاطمی امین تصریح کرد: خوب است اعلام کنید کدام خودروساز به دنبال فروش اقساطی است؟! خودروسازان پول را اکنون دریافت می کنند و مورد تحویل را برای دو سال آینده تعیین می کنند، ضمن اینکه شما قرعه کشی را برداشته اید، اما نوبت بندی انجام داده اید که تا 2 سال نیز به طول می انجامد، از سوی دیگر 2 سال محصولات خودروسازان را پیش پیش فروخته که این موضوع خود می تواند منشأ جدید بحران باشد. اعلام کنید که به غیر از آینده فروشی چه اقدامی انجام داده اید؟ مگر اعلام نکرده بودید سال 1402 همه خودرو خواهند داشت!؟ چرا اکنون حرف خود را فراموش کرده اید؟

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: میزان تولید خودرو که قرار بود طبق بند 8 فرمان رئیس جمهور حدود 50 درصد در سال 1401 نسبت به سال 1400 افزایش یابد و با توجه به تیراژ 963 هزار دستگاه در سال 1400 و یک میلیون و 240 هزار دستگاه در سال 1401 محقق نشد و از سوی دیگر افزایش تولید سال 1401 به دلیل نبود عامل کرونا بود، چرا که در سال 1399 و 1400 گمرکات چین تا چند ماه بسته بود و تولید نمی توانست به نحو احسن انجام شود. در عجب هستم که شما به این اجحاف می گویید اقساط فروختن و خرید منت مردم!

وی خطاب به ملت بزرگ ایران گفت: روی صحبت من با شما است، کدام خودروساز به دنبال خرید منت شماست؟ آقای وزیر، شما در نشست استیضاح آبان ماه درخصوص واردات خودروی خارجی اعلام کردید که؛ «بحث واردات که خود من مدعی آن بودم، آقای اکبری نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارند و شاهد بودند که من از این موضوع دفاع کردم، کار را جلو بردیم و کار عملیاتی آغاز شده است.»

موسوی لارگانی اظهار داشت: آقای فاطمی امین خدا را شکر مجوز کامل داشتید، خوب است اعلام کنید که طی این 6 ماه چند دستگاه خودروی وارداتی به بازار تزریق کردید؟ من که اعلام می کنم تعداد آن صفر بوده است. تا توانستید موضوع را پشت گوش انداختید، خواهشاً توجیه نیاورید که گوش ما از این توجیحات پر است. در جلسه استیضاح گذشته اعلام کردید که؛ «تورم مسئولان مختلف دارد و در حوزه ای که مسئولیت آن برعهده من است، کالاهای صنعتی که آمارهای مرکز آمار وجود دارد، روندها کاهشی بوده است.» ظاهراً شما در طنزگویی و نمک پاشی به زخم مردم مهارت دارید نه وزارتخانه. کدام قیمت ها در حال کاهش است؟ خودرو، صنعت و یا معدن؟! از خواب بیدار شوید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در شهریور سال 1400 برای اخذ رأی اعتماد از مجلس برنامه 38 صفحه ای ارائه کردید. در صفحه 17 این برنامه و در بند 5 به اصلاح سازوکارهای تنظیم قیمت تاکید کردید. بفرمایید آیا جهش قیمت پراید از 100 میلیون به 300 میلیون تومان، تنظیم بازار است؟ آیا گرانی 100 درصدی مصالح ساختمانی، کاهش قیمت محسوب می شود؟ آیا گرانی در بازار موبایل، ارزانی است؟

رسولی‌نژاد موافق استیضاح وزیر صمت/ سید احمد رسولی نژاد : آقای فاطمی امین استاد وعده‌ها است/ وزیر صمت درباره وعده‌های کاهش قیمت خودرو و واردات خودرو چه اقداماتی انجام داده است؟
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۹:۰۴


رسولی‌نژاد به عنوان متقاضی استیضاح وزیر صمت:
آقای فاطمی امین استاد وعده‌ها است/ وزیر صمت درباره وعده‌های کاهش قیمت خودرو و واردات خودرو چه اقداماتی انجام داده است؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آقای فاطمی امین استاد وعده‌ها است، گفت: آقای وزیر به صراحت بفرمایند درباره وعده کاهش قیمت خودرو، ارتقاء کیفیت و رشد تیراژ تولید، چه اقداماتی انجام شده است.

سیداحمد رسولی نژاد در جلسه علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبشهت ماه( مجلس شورای اسلامی  در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استیضاح این بار 9 بند در 4 محور دارد که با توجه به اهمیت تولید خودرو یکی از این محورها مربوط به موضوع خودرو است، دومین محور سایر تولیدات، سومین محور تجارت و بازار خارجی و چهارمین محور مربوط به نیروی انسانی و بکارگیری مدیران ضعیف و ناکارآمد است.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس است، سبب حفظ اقتدار نظام و مجلس می‌شود، عمل به یک وظیفه قانونی است، عین تقویت نظام و دولت است، یک سال و چند ماه از عمر مجلس یازدهم با اواخر دولت دوازدهم همراه شد و گفته شد صلاح نیست در سال پایانی آن دولت استیضاح انجام شود تا بهانه به آن دولت تنبل اشرافی داده نشود. در شهریور 1400 و در شروع به کار دولت سیزدهم تقریباً به همه وزرای پیشنهادی رأی دادیم و به آنها فرصت دادیم.

وی اضافه کرد: پس از حدود 15 ماه از عمر دولت سیزدهم، اولین استیضاح انجام شد که متأسفانه به نتیجه نرسید و ما امروز شاهد نتایج زیانبار و خسارت سنگین اعتماد مجدد به اکثریت مجلس در آن روز به آقای فاطمی امین هستیم. امروز استیضاح ایشان یک خواست عمومی است.

رسولی‌نژاد با بیان اینکه خوشبختانه هفته گذشته، هفته حضور همکاران در حوزه‌های انتخابیه بود، ادامه داد: آثار حضور در بین مردم و نارضایتی شدید مردم از عملکرد وزیر صمت را این بار در جلسه علنی امروز مجلس احساس می‌کنیم. قبل از ورود به محورها و بندهای استیضاح لازم می‌دانم که از عملکرد یکجانبه و بدون انصاف صدا و سیما هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی در حمایت از آقای فاطمی امین به شدت گلایه کنم. ان‌شاء الله در نطق بعدی و هفته‌های آینده پاسخ مفصلی به اینگونه رفتارهای رسانه‌ای که خود را ملی می‌داند، خواهم داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اولین محور استیضاح یعنی خودرو گفت: بخش اول توضیحات مربوط به گزارش تولیدات خودرو است؛ کل تولیدات ایران خودرو در سال 1401 حدود 550 هزار دستگاه بوده است، در صورتی که آمار فروخته شده 613 هزار دستگاه اعلام شده است، آماری که در این دوره و در دولت آقای رئیسی در وزارت صمت باب شده، آمار خودروهای معیوب است، به این معنا که آمار خودروها یک بار در روز تولید و یک بار پس از اینکه به کف پارکینگ عودت داده می‌شود، حساب می‌شود.  

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود نباید جزء آمار محسوب شود، تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال 1401 حدود 351 هزار دستگاه بوده که طبق آمار داده شده 381 هزار دستگاه خودرو فروخته شده است که این آمار نیز غلط است، یعنی خودروهایی که به کف کارخانه عودت داده شده نیز جزء آمار کلی لحاظ شده است.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال 1401 حدود 901 هزار خودرو بوده که آمار خودروهای فروخته شده حدود یک میلیون یعنی 994 هزار دستگاه اعلام شده است که نسبت به سال 1400 تنها 17 درصد افزایش داشته است، نه 39 درصدی که آقایان اعلام کردند حال چگونه آقایان وعده می‌دهند که در سال 1402 قرار است یک میلیون و 600 هزار خودرو تولید شود. آقای فاطمی امین استاد وعده‌ها است.

وی ادامه داد: دوستان به یاد دارند در استیضاح قبلی دو روز پیش از جلسه استیضاح وزیر صمت در برنامه‌ای که به مجلس داد اعلام کرد که من 100 برنامه دارم، در کمتر از 48 ساعت معجزه اتفاق افتاد و 200 برنامه اضافه کرد و در روز استیضاح بیان کرد که 300 برنامه دارم، این برنامه‌نویسی چگونه است، برنامه کودک است. چگونه ممکن است یک وزارتخانه‌ای با این عظمت در کمتر از 48 ساعت 200 برنامه جدید ارائه دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: حال چگونه آمار می‌دهند که قرار است یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید شود، این موضوع به این معناست که در حالت برابر هر یک از خودروسازی‌های ایران‌خودرو و سایپا 800 هزار دستگاه خودرو تولید کند که بر اساس اظهارات کارشناسان این موضوع کاملاً شعار به حساب می‌آید.

رسولی نژاد ادامه داد: اطلاعات غلط دیگری که در سال 1401 بیان شده این است که بیان می‌شود ما رکورد زدیم در حالی که بالاترین آمار تولید ایران خودرو مربوط به سال 1390 در دولت دهم است که این عدد 777 هزار و 777 دستگاه بوده است یعنی بیش از 227 هزار دستگاه بالاتر از تولید 1401.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اعلام افزایش قیمت انواع خودرو تا 70 درصد، مثل بمب در کشور منفجر و جامعه و تولیدات خودروسازان را به چالش کشید، ادامه داد: مهمترین نکته در خصوص ایران خودرو و سایپا، زیان انباشته است. بر اساس آمار شهریور 1401 زیان انباشته این خودروسازی‌ها 120 هزار میلیارد تومان است البته آمار جدید مربوط به انتهای سال گذشته را نداریم اما به گمان کارشناسان این عدد به 150 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که در واقع حاصل مدیریت ضعیف و ناکارآمدی است که تنها راه جبران این زیان انباشته توسط شورای رقابت و وزارت صنعت با افزایش قیمت خودرو و از جیب مردم است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به مخبر معاون اول رئیس جمهور افزود: نکته مهم این است که تعداد خودروهای پیش فروش شده در انتهای سال گذشته حدود 900 هزار دستگاه اعلام شد، ضمن اینکه 600 هزار دستگاه نیز جزء تعهدات بود، یعنی یک میلیون و 500 هزار دستگاه که این موضوع نیز چالش بزرگی خواهد بود.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکلاتی اعم از اینکه قطعه‌ساز قیمت‌ها را سلیقه‌ای تعیین می‌کند و خودروسازان نیز با توجه به تعهداتی که برای خودشان ایجاد کردند ممکن است دچار بحران شوند. ان‌شاء الله امروز استیضاح رأی می آورد و وزیر بعدی با چالش جدی مواجه می‌شود.

وی با اشاره به بخش دوم مشکلات حوزه خودرو بیان کرد: آقای وزیر به صراحت بفرمایند درباره وعده کاهش قیمت خودرو، ارتقاء کیفیت و رشد تیراژ تولید، چه اقداماتی انجام شده است. به یاد دارید در روز اخذ رأی اعتماد وزیر اعلام کرد که قیمت خودرو کاهش، کیفیت خودرو افزایش و تولید خودرو رشد خواهد داشت؛ اکنون به طور متوسط خودروها حدود 300 درصد افزایش قیمت داشته است.

رسولی نژاد با بیان اینکه وزیر صمت توضیح دهد که درباره وعده‌های مربوط به کاهش قیمت خودرو و واردات خودرو چه اقداماتی انجام داده است، ادامه داد: این وعده‌ها جزء کدام یک از برنامه های ایشان است؛ کوتاه‌مدت، میان مدت یا بلندمدت؟ تکلیف ما با مردم باید مشخص شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تعداد قابل توجهی از کشورهای دنیا به دنبال دلارزدایی هستند، دولت سیزدهم نیز همین ادعا را دارد اما در عمل عکس آن عمل می‌کند، وزیر صمت و مدیران شرکت‌های خودروساز علت افزایش قیمت خودرو را رشد نرخ دلار می‌دانند. حال ببینید در عمل این ادعا درست است؟ به طور مثال قیمت خودرو شاهین در بورس کالا در 17 دی ماه 1401 حدود 340 میلیون تومان بود، این در حالی است که نرخ دلار آزاد 41 هزار و 800 تومان بود. قیمت خودرو شاهین در 10 روز قبل حدود 720 میلیون تومان رسید در حالی که قیمت دلار 50 هزار و 500 بود. در واقع دلار 20 درصد افزایش پیدا کرد اما بهای خودرو در همین مدت کوتاه 112 درصد رشد داشت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به وضعیت تجارت خارجی اضافه کرد: عدم وجود برنامه و استراتژی در حوزه تجارت خارجی، عدم توجه به نظرات متخصصان و کارشناسان در تدوین نقشه راه و اجرایی نشدن هیچ کدام از بندهای آن، به حاشیه راندن تجارت خارجه کشور و صادرات کشور به عنوان توسعه پیشران و عمل نکردن به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به ویژه در راستای درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصادی از طریق تضعیف و از بین بردن شورای عالی صادرات غیرنفتی، افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف، ایجاد فضای رانتی در خصوص تخصیص ارز به گروه‌های خاص از طریق همکاری با بانک مرکزی در ایجاد تالارهای چندگانه تخصیص ارز، عدم رفع مشکلات مربوط به ایفای تعهدات ارزی گروه‌های مختلف کالایی و خدماتی، عدم نظارت بر فعالیت‌ دفتر مقررات صادرات و واردات، انتصاب افراد بی‌تجربه و غیرمتخصص با توجیه جوانگرایی و به حاشیه راندن نیروهای متخصص و باتجربه، عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی، انتصابات پرحاشیه و پرهزینه در مراکز مهم از جمله سازمان توسعه تجارت ایران و به تبع آن شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات ایران، مردمی نبودن مدیران ایشان در حوزه مختلف به ویژه تولید و تجارت خارجی و در نتیجه اتخاذ تصمیمات به ضرر آحاد مردم به ویژه در حوزه تولید و صادرات، حضور برخی مدیران در سازمان‌های مختلف، اداره کردن سازمان‌ها و بخش‌ها به صورت خانوادگی و از طریق انتصابات فامیلی بدون توجه به سابقه و تخصص افراد، عدم توجه به شرایط اقتصادی کشور و شرایط بودجه‌ای دولت و برگزاری برنامه‌ها و همایش‌های پرهزینه و ... از جمله مشکلات است.

دهنوی روند بررسی استیضاح فاطمی‌امین را تشریح کرد
۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۸:۳۳

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی روند بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تشریح کرد.

سید محسن دهنوی در آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: براساس بند یک ماده ۱۰۸ و ماده ۲۳۴ و ۲۳۵ آیین‌نامه داخلی مجلس حداکثر زمان استیضاح پنج ساعت است که سهم استیضاح‌کنندگان دو ساعت و سهم دفاع کنندگان سه ساعت است. در ابتدا در خدمت چندین تن از نمایندگان خواهیم بود که به نمایندگی از استیضاح کنندگان در یک ساعت و نیم مطالب خود را ارائه خواهند کرد. سپس در صورت حضور ریاست جمهوری ایشان یک ساعت فرصت دارند تا از وزیر دفاع کنند. در ادامه نیز در خدمت وزیر به مدت یک ساعت و نیم خواهیم بود. سپس دو نفر از نمایندگان استیضاح کنندگان به مدت نیم ساعت صحبت خواهند کرد و در انتها نیز وزیر برای دفاع ۳۰ دقیقه فرصت دارند.

گفتنی است تاکنون رئیس جمهور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرده و از کابینه، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد، وزیر ارتباطات و معاون پارلمانی ریاست جمهوری حضور پیدا کرده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۵۷
نفری ده هزار تومان میدم ، دست از سر این مسئول خدوم و انقلابی بردارید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
از دادستانی خواهش میکنم این سایت دیوار را مسدود و مدیر آن را روانه زندان کند. از روزی که این اپلیکیشن دیوار راه افتاد توش همش بازارسازی بود و با قیمت های کاذب یکی از بزرگترین عامل های گرونی شد
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
اگر در بین نمایندگان یک نماینده پیدا می شود از این وزیر بپرسد پس اون ۵۰ هزار خودرو خارجی که ثبت سفارش شده بود و بخش زیاد از آنها اسفند ماه ۱۴۰۱ وارد بنادر شده بود چه موقع تحویل ۱۳۰ هزار متقاضی که هر کدام ۵۰۰ میلیون تومان به نام این وزارت بلوکه شده چه شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
خودروسازی که زیر ۲۰ میلیون خودرو در سال تولید کند صرفه اقتصادی ندارد و باید تعطیل شود تمام صنایع ناکارآمد و ورشکسته هستند و دولت با پول مردم آنها را سرپا نگه میدارد حالا تا کی میخواد یا میتواند به اینکار ادامه دهد معلوم نیست
ناشناس
| Romania |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
همگی سر کاریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
مدیر دیوار رو اعدام کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
مطمئن باشید پشت این استیضاح نیز خودرو سازان وجود دارند چرا که با ورود وزیر جدید کیلومتر ها و شاخص ها مجددا صفر شده و آقای وزیر جدید برنامه های جدید تا به مرحله ثمر دادن می رسد مجددا وزیر تغییر می کنند و یا با باج دادن ها تغییر نکرده و شرایط همین طور ادامه پیدا می کند
راه حل فقط تعیین زمان بندی چند ساله توسط مجلس و به عنوان سیات کلان کشور و غیر قابل تغییر در صفر کردن عوارض گمرکی واردات خودرو و برداشتن کلیه محدودیت های واردات و تبدیل بازار رقابت کامل در مدت زمان محدود و کوتاه مدت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
آفرین به بیگی نماینده تبریز که شجاعانه جلو باند مافیا سینه سپر کرده
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
نزدیک انتخاباتیم، بیگی هم سینه چاک میده
وگرنه چرا در یک سال و نیم گذشته چیزی نمی گفت
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
ببینید دست نماینده ها کیف یک شکل نیست
میگن چرم خیابان فردوسی خوبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
قیمت خودرو فقط با تولید پایین می آید و واردات خودرو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
سایت دیوار سالهای زیادی هست که برقرار است علت گرانی ها از دست رفتن اعتماد مردم به ریال است که عامل آنهم دولت است
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
کسی خبر از بسته شدن تنگه هرمز داره
از زمستان سخت اروپا چطور
شریعتمداری کجایی که دارن وزیر دولت دوست داشتنیت رو استیضاح نمایشی میکنند
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
استیضاح رای نمی آورد
ادامه جلسه در نوبت عصر برای تنفس یعنی خوردو با تنفس طبیعی
یعنی ادامه زد و بند
بده و بستان پشت پرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
از اول تا آخرش منافع مردم یعنی کشک وزیر برای ماندن می جنگد و نماینده برای انتخاب دوباره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
باید مراجعه بشه به کارکنان صمت تا بفهمید چه اوضاع وخیم معیشتی دارند
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
با برکناری وزیر مشکل حل نمیشه گیر کار در کجاس؟
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
وزیر صنعت چکار می تواند کند مگه وزیر صنعت تورم به اینجا رسانده وقتی قیمت دلار به مرز پنجاه و پنج هزار تومان میرسد وزیر چکار می تواند بکند آیا وزیر صنعت دلار چهار هزار تومانی رارساندبه پنجاه وپنج هزار تومان از یک طرف آقای رئیسی مدیران را سرکوفت میزند و از طرف دیگر مایندگان مجلس انتظاروزیر صنعت را و همه انتظاردارند مدیران.و وزیر صنعت معجزه نمایند تا تحریم آمریکا برداشته نشود تا اقتصاددان های با تجربه و تحصیلکرده دانشگاه های طراز اول کشور سرکار نیآیند تا تولید در کشور راه نیفتتد تا رابطه با دنیا بحالت عادی برگردد نه تورم پایین خواهد آمد نه قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کردنمایندگان مجلس بجای اینکه وزیر صنعت را مورد نکوهش قرار دهندبروند بررسی نمایندچه شد که اوضاع مملکت به اینجا رسید چه شد قیمت خودرو ها یک باره میلیاردی شد چه شد پراید 7 میلیونی شد.سیصد هزار تومان
ناشناس
| Canada |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
استیضاح در سطح وزیر جواب نمیده
kamran
| Poland |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
خوبه وزرای ضعیف کم کم دارند از دولت جدا می شوند خبر امید بخشی است انشاالله کار بلد ها سرکار بیایند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
زياد ولخرجي نكن…ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
بالاخره یکی باید بخاطر گرانی های اخیر قربانی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
با سلام دولت و مجلس شریف اجازه تراکم ساختمانی بیشتر از دو طبقه را در تهران ندهد زیرا باعث خیلی از مشکلات می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
کافی شاپ های متخلف پلمب شوند
خدا ازش نگذره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
این نفرین ها رو ماسالهاس می کنیم
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
رئیسی در دفاع از عملکرد و کارنامه وزیر صمت: ثبات در وزارتخانه صمت مسئله حائز اهمیتی است
واقعا رئیسی دفاع کردنش هم در حد کلاس ششم بیشتر نیست؟!!! این چه حرفیه؟ طرف اومده فاتحه همه چیز رو خونده حالا واسه ایجاد ثبات بگیم واستا ادامه بده؟ دقیقا ثبات در چی؟ ثبات در سوار شدن مافیا بر شانه ملت؟!!!!!
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
مجلس اشتباه کرد، کلا مگه مابقی مسئولین و وزرا چیکار میکنن؟ لاقل این بنده خدا خوشتیپ و خوش پوش بود
شاسی بلند حق مسلم ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
لاماری مشکی خوبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
شاسی بلند رو ازش گرفتن
وزارت هم ازش گرفتن
وزیر ببو#
kamran
| Poland |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
خوبه وزرای ضعیف کم کم دارند از دولت جدا می شوند تا انشاالله کار بلد ها سرکار بیایند
حالا کی نوبت وزیر امور خارجه است با یک دنیا صوتی و اشتباهاتی که تا به حال داشته است
---مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
ببینین چه به روزمون اومده که ماشین چینی ارزوی ما شده !!!
میدونین چی برام جالبه// اینکه قالیباف و نماینده هایی که خودشون سراسر اشکال و ایرادن یک نفر دیگه رو استیضاح می کنن
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
نزدیک انتخابات هستیم
مگه یادت رفته، قالیباف سری قبل نذاشت استیضاح بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
نزدیک انتخابات هست و قالیباف نگذاشت؟!!
دم انتخابات برعکس استیضاح کردن رای جمع کردن هم می شود!
دوم هم اینکه یکبار رای نیاورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
جملاتم رو آروم تر میگم تا شما متوجه منظور بشید
سری قبل که نزدیک انتخابات نبود، آقای قالیباف زحمت کشیدن و استیضاح را وتو کردند
حالا نزدیک انتخاباتیم و نمایندگان جهت نشان دادن خود به مردم برای رای آوردن، اقدام به استیضاح کردند و آقای قالیباف هم به همین دلیل وتو نکردند
kamran
| Poland |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
خوبه وزرای ضعیف کم کم دارند از دولت جدا می شوند خبر امید بخشی است انشاالله کار بلد ها سرکار بیایند. حالا کی قراره وزیر امورخارجه برکنار بشه با این همه صوتی و اشتباهاتی که تاکنون داشته است .
نماینده ای که بجای دفاع از حق ملت مظلوم و بی دفاع ایران در مقابل رانت خواری خودرو سازان و خودرو فروشان ، از آنها خودروی شاسی بلند رانتی میگیرد. برای ملت دیگر مرده محسوب میشود. شوی تبلیغاتی استیضاح راه نیندازند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
کل استیضاح در سال پایانی مجلس یک شو مسخره و صرفا برای منافع باندی است فاطمی امین امروز برکنار می شود و ق ق باید به وظیفه قانونی خود عمل کند ۸۵ میلیون شاکی دارد دادستان که پیگیری شاسی بلند ها است باید اینجا هم ورود موثر کند
او باید محاکمه شود
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
دادستان کل سرش شلوغه
این روزها بازار مبارزه با بد حجابی خیلی گرم شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
دیگه فرقی نداره. نماینده ای که از فیلترهای اخلاص بگذره از هر جناحی باشه همینه. دیگه همه مسئولین رو آزمودیم
اگر این قضیه دروغ باشه باید با قدرت ببنید که این نماینده را از کجا خط گرفته تا ریشه این فساد ها و اخبار کذب خشک بشه
بزودی نوبت رییس جمهوره
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
عمرا از این نماینده ها بخاری بلند بشه
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
اول باید رییسی بخاطر وعدههای دروغ بمردم و کسب رای و قدرت استیضاح و بعد محاکمه ومجازات بشه.
انفصال از خدمت و اعدام بخاطر اخلال در اقتصاد و سیاست و صدمه به کل مردم و تاریخ ایران، کمترین مجازاتشه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
والا درصد رای دهندگان به آقای رییسی مشخص است
ایشان در صندوق رای نتوانست عموم مردم را همراه خود کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
انشاالله
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
اصلی ترین مسببان وضعیت فعلی همین شماهایی هستید که 10 سال پیش سلطان کلید و قفل رو آوردید سرکار و کلی رقص پایکوبی بخاطرش کردید، بعد 8 سال از اون زمان هم باز می کفتید حسن کلید رو بزار زیر گلدون تا اسحاق برش داره و حالا هم هر روز مرتبا ناله می کنید و کامنت میذارید که آخ چرا اینطوره چرا اونطوره. .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
به نظرم خیلی جوونی که همچین تفکری داری. این قصه دم انتخابات ساهاست که داره تکرار میشه
ماست مالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
شاسی بلند مالی
بسیارآدم بی کفایتی است.ان شاا... برکنارمیشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
بعدش فکر میکنی بهتر از این میاد؟؟؟؟؟؟
توی ذهن رئیس جمهور این شخص بهترین انتخاب بوده و قطعاً نفر بعدی بدتر از این هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
شک نکنید میشه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
سخنگوی وزارت صمت نفر بعدی است ، آقای قالیباف مجری تلویزیون رو میگم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
به امید خدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
تو این چند سال کدومشون رفته و بهتر جاش اومده؟
الان یکی رومیذارن جاش که بدتر از اونه..
یه نگاهی به تعویض رییس جمهورامون بکن. یکی از یکی کاربلد تر و با سوادتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
چرا درک نمی کنی همان مافیای خودرو میز وزارت فاطمی امین را پراند.
حالا نه که وزیر جدید بیاد به جای ایشون، قیمتها به قیمت یک روز قبل برمیگرده
استیضاح نمایشی
جلسه نمایشی.
اگر موتور لابی در مجلس و وتو اقای قالیباف از کار بیافتد (شاسی بلند )به امید خدا از بی کفایتی ایشان راحت میشویم
وزیری که حتی بلد نیست برای تغییر ساختار وزارتخونه اش با مجلس لابی کنه و اونهمه وقت برای سازمان بازرگانی میذاره و بهش جواب منفی میدن، به چه دردی میخوره؟
تا بوده چنين هست در دور تسلسل گير افتاديم
همش فیلم و بازی هست فرضا ایشان کنار برود بعدی چی تا زمانی که اژدهای هفت سر فساد هست با جابجا کردن مهره ها هیچ تغییری حاصل نمیشود
دلار دوباره داره 60 میشه می دونید مردم چه حسی دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
بنزین چقدر میشه ؟
آبان 98
این چه سیاستی است که در کشور در جریان است همه مشکلات را در کشور رها کردند تا بر سر بودو نبود وزیر صنعت چانه بزنند. بجای اینکه در فکر حل مشکلات مردم باشند دارند این چنین مردم را به طرق مختلف با موضوع خودرو سرگرم می کنندد
پاسخ ها
دهاتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
جناب تهرانی حالت خوبه؟ خب آقای پروفسورخیلی ازمشکلات کشور مربوط به حوزه وزارت همین آقاست نمیدونستی؟ وزارت صمت حاصل ادغام 4 وزارت صنعتی وتجارتی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
جناب پاسخ دهنده اطلاعات را بالاتر ببر
وقتی غضنفر دیروز گفت این وزیروزیرخویبه وازمحتوای سخناش کاملا مشخص بود وزیر درچنان موضع قدرتیه که قابل عزل نیست دیگه این مثلا استیضاح ازحالا نتیجه اش مشخصه.
وزیر چه اصراری داره برای ماندن در قدرت این خودش یه سوال مهمی در ذهن مردم ایجاد کرده
دستاورد وزیر پراید ۱۰۰ شده ۳۰۰ میلیون ... خونه گرانی خوراکی های بلای ۱۵۰ درصد و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
خخخخه مگر ایشان مسوول مستقیم تورم و اقتصاد هست؟ برو از بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد سوال کن
همین الان به سخنان خانم نماینده که موافق استیضاح بود گوش می کردم سوالی برام ایجاد شد
علی رغم بالا بودن تن صدای نماینده که انگار داعش را گیر آورده و تن صدایش را بالا برده و داد می زند و محکوم میکند چرا تا حالا نتوانستند یک طرحی ارائه بدهند تا مشکلی از مشکلات مردم حل بشود اصلا یکی یک اقدام مثبت از مجلس در این 4 سال گذشته که توانسته گرهی از مشکلات مردم بی پناه را حل کند فقط نام ببرند
زودتر باید برکنار میشد
لااقل اثرات روانی بار کمتری به فشارمردم هست
با اذن مقام معظم رهبری بقیه هم همینطور باید برکنار شوند
بی کفایت جایگاهی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
همچنان منتظر اقدام قاطع انقلابی مجلس مردمی در برکناری این وزیر نالایق هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
تابناک جون منتظر اعلامت که این وزیر بی لیاقت رفتنی شد هستیم
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
یکی باید مجلس میلی بی کفایت رو منحل کنه
اینها خودشون یک سوتفاهم در سایه مشارکت پایین مردم در انتخابات بودند
اگر دو خودرو ساز تعطیل و به بخش خصوصی واگزار شوند همه چیز حل میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
شهروند عزیز ما نباید خودروسازی به این معنی الان داشته باشیم که محصول نهایی تولید کنیم ایران باید قطعه سازی داشته باشد
بیچاره وزیر اموزش و پرورش که نمی تونست شاسی بلند اهدا کنه !!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
مدرسه غیر انتفاعی میداد
رانندگی با خودرو شاسی بلند انصافا رفاه و امنیت خیلی بیشتری داره علی الخصوص نوع اتوماتیک آن که .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
مخصوصا برای افراد بسیار مهم یک کشور که روز به روز کشور خود را آبادتر و مرفه تر میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
بخوصوص رانندگی در خط ویژه
واقعا این مشکلات تو هر کشور دیگه ای باشه، اون وزیر و نماینده ها را اخراج می کنن و ازشون شکایت می کنن، اگر دشمن و تحریمها نبود، مسئولان چه حرفی داشتن؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
خودشون میگن تحریم نعمت است
اصلا متوجه وخامت اوضاع هستید؟
گرانی امان ما را بریده
نه میشه اگر پرایدت مشکل داشت، ببریش تعمیرگاه
باید دعا کنی موبایلت رو ندزدند، تاچش نشکنه یا ایراد اساسی پیدا نکنه
گوشت قرمز هم برا بچه‌هات نمی‌تونی بخری
پولت نمی‌رسه به نصفه ماه
وسعت نمی‌رسه خودت یا خانواده ات رو ببری دندانپزشکی

میخواهید چه کار بکنید؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
هیچی. بهت نگاه میکنند و شانه بالا می اندازن همین
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
طرف ماشینش شده یک میلیارد پول تعویض لاستیکش رو نداره. داستانی شده
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
وعده اون دنیا میدن و بزور می‌برند بهشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
چه مملکت‌داری میکنه رییس روسا ماشاالله ماشاالله
چشم نخوره ایشالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
می خوام بدونم اونی که منفی داده کیه؟
از وقتی این وزیر آمد سر کار هنوز امضا آن خشک نشده بود عده ای دنبال استیضاح بودن از همان اول کار قضیه چی هست؟ دست چه کسانی قطع شده؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
کاشکی از همون روز اول نمیومد زندگی خیلی ها رو نابود کرد این وزیر
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
اما لابی های مربوطه اجازه ندادند استیضاح صورت بگیرد و آقای وزیر به پشتوانه لابی های قدرتمند خودش تونست بر قدرت باقی بماند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
مگر قبلی چی بود؟
لابی گری و یار کشی همیشه بود
علت اینکه طرح ورود خودرو دست دو عجولانه مطرح شد چیست.ایا همین طرح را از سال گذشته نمیشد اجرا کرد ورود خودرو با منشا دلار از خارج از کشور حتی در کاهش تورم تاثیر مثبت دارد و خواهد داشت پس چرا قبل از این اتفاقات موثر نیفتاد و.......
پاسخ ها
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
دقیقا! کلی در مصرف بنزین صرفه جویی میشد. هزینه تصادفات هم خیلی کمتر میشد. مردم هم راضی بودند.
نظام حرکات نماینده های شومن را به دقت رصد میکند
بی کفایت ترین بی ادبترین و بی نزاکت ترین و بی سوادترین آدم هایی که دیدم نمایندگان مجلس بودن کلهم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
نگو این حرفا رو شورای نگهبان تاییدشون کرده
این قیمتها که نشد مملک داری
لطف کنید نگاهی هم به قیمت مسکن کنید خودرو در مقابلش هیچی نیست.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
وزیر دارم بذرپاش
ره احمدی نژاد رو داره ادامه میده
همه مون گیر افتادیم
توضیحات میر تاج الدینی واقعا مضحک بود . می گوید چرا وزیر دولت انقلابی را استیضاح می کنید در حالی که با دولت اصلاحات چنین نمی کردید دلیل مزخرف تر از این نمی شود .
این وریر هم بعد وزیر کشاورزی که بی کفایت بود کنار بره
بعد هم وزیر اقتصاد برکنار و رای استیضاح بیاره شک نکنین دولت دست و پاشو جمع میکه
معاون اول هم برمیداره .امیدوارمیشه بود به شرایط و بهبود آن .... توکل مردم به خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
معلومه از دولت کینه دارید
سخنان تاج الدینی نهایت بی مسولیتی بود و نادیده گرفتن مردم
یک پدر مادری بودن میانگین قدشون 90 بود. چهره مادر زیاد زیبا نبود. پدر هم که به تبع ان. مادر توان درس خواندن نداشت پدر هم از درس بیزار. میانگین هوش هر دو هم زیر حد معمول بودرفته بودند برای گرفتن تخمک و غیره اقدا کنند در برگه ویژگی های فرزند نوشته بودند. قدش 180 شود. موهایش بلند. چشمانش سبز پسته ای. هوشش مثال انیشتن و پوستش مثل شیر سفید!!!!
این دولت هم همینه............ نمیتونه میفهمید نمی تونه.... حتی جهش های نوترکیب هم سازگار نیست!
پاسخ ها
a
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
دقیقا
مافیای خودرو = خود دولت! هر چند این رضا فاطمی هم کلا خیلی ضعیفه . دروغهاش در این طرح فروش معلوم بود.
تنها 2 راه وجود دارد :
1- خودوری خارجی دسته دوم با قیمت مناسب نه با عوارض و ... خداتومانی که کسی نتونه بگیره که البته محال است.
2- نخریدن توسط مردم. این فقط با همبستگی حل می‌شود. حیف که نیستیم.
اینطوری پوزه این دو خودروساز را به خاک میمالیم.
ریس جمهور انگار پشت در مجلس منتظر نشسته بود تا با شاکی شدن یک نماینده از نیامدنش بلافاصله بپره داخل
ایا اصلا توجه دارید وقتی به علت افزایش هر روزه قیمت مصالح و هزینه های دولتی و.... مسکن هر روز گران میشه و این امر چه اتفاقاتی را در پی دارد ؟؟؟؟
بیکاری هزاران شاغل رشته های مختلف
صفر شدن امار ازدواج و افزایش تلاق...
کم شدن قدرت خرید و از کار افتادن بازار و در پی ان تعطیلی تولید و افزایش بیکاری
افزایش جرم های مختلف از دزدی و زورگیری و جنایت و ...
فرار سرمایه های انسانی که پرورش انها بیست سی سال زمان و هزینه برای کشور داشته است
فرار سرمایه به علت بی ثباتی به کشورهای دیگر و دامن زدن به فقر و بیکاری و فساد بیشتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
چه ایرانی بسازند
به نظرم برای رئیسی عملکرد مهم نیست فقط مهم اینکه چه کسی تا کمر جلوش خم میشه.
اگر غیر این بود برای دفاع از ویر صمت نمی آمد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
ظاهرا بايد جلو پاي شما تعظيم كند چرا كه نظر خود را فصل الخطاب قرار داده اي!
برای اثبات کذب ادعای افرادی مثل شورای عالی نظارت تشخیص مصلحت و افاضات اقای میرسلیم کاملا مشخص است که دروغ محض است . چرا ؟ ببینید در زمان شاه وارات خودرو ازاد ازاد بود . یعنی هر کسی می توانست برود و خودرو از خارج یا از دبی بخرد و وارد ایران کند به شرط انکه گمرکش را بدهد . حتی دانشجویان و دیپلماتها ی که مدت مامورت انها در مراکز دیپلماتیک و سفارت خانه ها تمام می شد و یا مثلا خلبانها و یا ماوران نظامی که به سفرهای اموزشی به امریکا برای ماموریت های امزوشی ممی رفتند بعد از اتمام ماموریت یا تحصیلات می توانستند یک ماشین بدون پرداخت گمرک وارد ایران کنند خوب با این همه ازادی واردات تنها ماشین داخلی ژیان و پیکان بود ! قیمت دلار حدود 7 تومان بود . حقوق یک فرد کارمند عادی یا افسر ارتش حدود 4 هزار تومان یعنی چیزی حدود 500 دلار در ماه بود . برای خرید یک تویوتا کرونا یا کورولا هر کسی می توانست با حدود 5 هزار دلار یک خودور ژاپنی و یا با دو برابر ان یک بنز دانشجویی 230 ان زمان را وارد کند ولی تقریبا همین مقدار را بایستی برای ماشین نو گمرک می داد ! برای همین اکثر ترحیج می داند که خودرو دست دوم وارد کنند چون ناگهان قیمت گمرک ان کاهش می یافت حتی برخی مخصوصا با چار یک ضربه به ماشین نو می زدند که موقع ارزیابی گمرک قیمت گمرک ان کاهش یاید ! . دانشجویان اکثرا موقع برگشت به ایران یک سر به المان یا فرانسه زده و یک ماشین مدل بالا را وارد می کردند و چون گمرک نمی دادند ان را می فروختند و حاجی بازاری ها سوار انها می شدند ! و داشنجو با فروش بنز و بی ام و و پژو و تویوتا وارداتی خودشان یک خودور داخلی و یک خانه کوچک می خرید ! و راضی هم بودند ! کمتر کسی برای خودش نگه می داشت مگر اینکه اساسا پولدار باشد . با این حساب همه مردم نمی رفتند تویوتا و بنز و بی ام و وارد کنند . چون ایا فکر می کنید کسی پیکان نمی خرید ؟ خیر اینطور نیست . مردم به خاطر قیمت پایین پیکان و هزینه های پایین تعمیرات و قطعات ماشین داخلی اتفاقا همه خواستار همان پیکان بودند ! کمتر کسی مگر بالا شهری ها طرفدار سوار شدن به بنز و بی ام و بودند ! الان هم همینطور است ولی مافیا عکس این را تبلیغ می کند . چرا چون واردات ماشین های داخلی را می تواند به قیمت ماشین خارجی بفروشد ! ولی اگر واردات خودور ازاد شود پول گمرک این ماشینها به جای اینکه به جیب مافیا برود از طریق گمرکات به جیب دولت می رود ! بدانید ادعاهای میرسلیم یک دروغ بزرگ است ممکن است بگویند قیمت ارز بالا می رود خوب برود . بالاخره یک تعادلی بعد از یک مدت بین قیمت دلار و ماشین برقرار می یشود تازه همین باز باعث می شود که مردم به خرید خوردرو داخلی به قیمت کارخانه رغبت بیشتری داشته باشند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
بفرض اینکه دلار هم با واردات بالا برود مگر کشور چقدر به خودرو نیاز دارد؟ و وقتی بازار داخل اشباع شد دلار به سرجای اولش برمی گردد و خودرو هم کاهش قیمت پیدا می کند
دیگه بدتر از این نمی شود که دلار ۴۲۰۰ تومانی ۲۶ هزار تومان بشود
و سر مردم بی کلاه بماند
مافیای خودرو از هر بهانه ای برای رانت خواری استفاده می کند
اين وزير نالايق بايد بركنار بشه.نفر بعدي هم آقاي خاندوزي وزير اقتصاد هست
بالاخره یذره هم نمایندگی کردید...نمایندگلن ماسمالی کن..اگه برا همه مسئولان اینجور بودین و از اول انقلاب اینطور رفتار کرده بودین حالا ایران گلستان بود ن مثل الان
این وزیر بی لیاقت رو ردش کنید بره
قبل از استیضاح باید مسئله خود روها مشخص شود اگر حقیت دارد وزیر خودش برود کنار و اگر شایعه است با ان نمایند برخورد شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
به وزیر صمت چه ربطی دارد ملت جوگیر؟ بهمن خودرو که این اتومبیلها را خارج از قرعه کشی داده، متعلق به سرمایه گذاری غدیر که زیر مجموعه سازمان تامین نیروهای مسلح و وزارت دفاع است
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
وزیر صمت با عرضه قطره چکانی ، یک نوع تقاضای کاذب درست کردند
سال 93-94 هم آقای نعمت زاده وزیر وقت با اعطای تسهیلات، کمپین نخریدن خودرو را برای همیشه شکست
حالا شما میگی ملت جوگیر

ما میگیم دولت مردان کاسب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
آقای ناشناس که نوشتی به وزیر صمت چه ربطی داره. نکنه خودتم یکی از نماینده های مجلسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
دکتر جون قطره چکانی چی هست تقاضای دلالی بالا هست
این چه وزیر بی عرضه ای است که به قول خودش معاونش کتک میخورد و وضعیت فعلی بازار خودرو را مقصران پنهان میداند و در سخنرانیهای قبلی صحبت از مافیا میکند و مرتب با تمثیل تشبیه مثل جراحی و درد و ... توجیه بی کفایتی میکند بنده خدا برنامه چی داری؟ برنامه های قبلیت را بگو و نتیجه و خروجی را بیان کن که داریم میبینیم پس این دستگاههای نظارتی چیکار میکنند که وزیر مملکت مدعی کتک خوردن معاونش .. است
ایا کسی از خودروها از وزیر پرسید که ایا صحت دارد یا شایعه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
من از خودرو ها پرسیدم گفتن شایععه است ما رو کسی به کسی نداده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
راس میگه منم پرسیدم گفتن ما خودمون سر خود رفتیم پارکینگ مجلس
سلام
وزیر موندنیه
استیضاح رای نمیاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
معلومه با این نمایندگان باج بگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
علیک سلام
بمونه یا بره فرقی نداره قطار پیشرفت همینجوری با سرعت پیش میره حالا یا با این وزیر یا با اون وزیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
ایشالا شش ماه دیگه دوباره استیضاح میشه و باز رای میاره
حا ضریم که کمرمون زیر تورم بشکند و نگویید دولت مردمی و مجلس انقلابی دولت قبل مرغ سیزده هزار تومان بود و دولت مردمی نبود ولی این دولت مرغ سر به فلک کشیده دولت مردمی است این یک نمونه کالا و بقیه بدتر بنده از سایت تابناک و سر دبیر ان تشکر به خاطر بی طرفی در باره مسایل کشور و مدیر مسول ان برای ریاست صدا و سیما به درد می خورد
خود این وزیر میگوید من بی کفایتم و قدرت مقابله با فساد و مافیا و کتک خوردن معاونم ندارم پس چرا مانده؟؟؟؟
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
یعنی این نظر برای جواب تمامی سئوالها کافی است !
امروز سخنان اقای رئیس جمهور ر ا در مجلس گوش میدام یادم به سخنان اقای مهر علیزاده افتاد کلام ایشان را باید طلا گرفت بر سردرب ریاست جمهوری آویزان کرد
مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رئیسی گفت: شما شش کلاس سواد دارید، البته من به سواد حوزوی تان احترام می گذارم ولی این برای اداره کشور کافی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
علت کینه امثال شما از رئیس جمهور را میدانیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
آقاي مهر عليزاده با آن سواد مورد نظر شما چه گلي به سر مملكت در دوران طولاني مسئوليت خود زد؟
180 رای ازکجا میدانی نکنه رای ها را شمردی قبلا
وزیر خودش استعفا بدهد .
نمایش اختیارات مجلس در سال انتخابات
اقامه نماز ظهر و عصر چند دقیقه طول میکشد که از نیم ساعت قبل از اذان تا 1 ساعت بعد از اذان فقط با ذکر دلیل نزدیکی وقت نماز تنفس اعلام میشود؟
چرا شفاف دلایل دیگر اعلام نمیشود که نمایندگان در این 1 ساعت و نیم در مجلس چه کارهایی قرار است انجام دهند نماز ، ناهار، استراحت و احیانا لابی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
نکته ظریفی فرمودید
تاج الدینی چاپلوس را باید ازجلسه اخراج می کردند سخنانش توهین به تبریز وتبریزی بود
مسئله اصلی گرانی دلار است که عمدا آن را گران میکند و همه چیز را به آن ربط میدهد .
باید مشکل گرانی ارز حل شود .
نرخ برابری ریال و طلا معیین شود و ثابت باشد و حقوق کارگر و کارمند مطابق کشورهای همسایه پرداخت شود
تا وقتی دست در جیب مردم است هر روز وضع بدتر خواهد شد.
جالب است سیاسیون ما گویا کوتوله سیاسی هستند و مسائل را نمی توانند ریشه ای حل کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
مسئله اصلی گرانی دلار است و علت تاثیر دلار در قیمت همه کالاها تولید مونتاژی به اسم تولید داخلی است تمام مواد اولیه و قطعات اماده مونتاژی وارداتی است حتی اقلام تولید کشاورزی و صنعتی و خودرو سازی و .......وووووووووو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
دوست عزیز گزانی دلار کار دشمنه. آمریکا بره فکر دلار خودش باشه که روز به روز داره گرون تر میشه و ملت آمریکا بدبخت تر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
يعني اينقدر متوجه نيستي كه دليل گراني چيست؟
تحريمها رمق اقتصاد را مكيده و كيك اقتصاد در اين چند سال كوچك و كوچكتر شده است، راه رفع آن هم تسليم نيست (تجربه كشور ليبي پيش چشم ماست) بلكه درك شرايط موجود و خنثي كردن آنها در حد امكان مي باشد
رییسی و دولت ومجلس کلا باید بروند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
کابینه ۶ کلاسه منحل باید گردد
مجلی ۶ کلاسه تعطیل باید گردد
سه حراجی معروف دنیا حراجی نیویورک، حراجی لندن و حراجی دولت محرومان!
دو تا اولی در مهد لیبرالیسم دنیا و سومی در قلب عدالت محوری دنیا قرار دارد!
وزیر و نماینده مخالف استیضاح گفت که یکی از مدیران کل او مورد ضرب و شتم قرار گرفته و وارد کما شده است
باید شخصی که او را کتک زده در رسانه ها با او مصاحبه و بازجویی شود تا مشخص شود که چه جریانی و با چه قصدی اینکار را کرده است
این کار برای اقناع افکار عمومی و شفاف سازی و از بین بردن اژدهای ۷ سر فساد لازم و واجب است و مردم باید بفهمند که این جریان مافیای خودرو چه کسانی هستند که حتی وزیر هم نمی تواند جلوی آنها بایستد

نکته دوم این است که آیا شورای رقابت را باید چه کسی مورد سئوال و جواب و استیضاح قرار دهد و قرار نیست که ما نهادهای موازی و غیر پاسخگو را بر ارکان کشور تحمیل کنیم
من دوستار یک انقلابی واقعی هستم
اما علی رغم میل باطنی ام باید بگویم که باید این دولت و مجلس به ظاهر انقلابی در مسیر کارهای اجرایی قرار می گرفتند تا محک بخورند
و اتفاقا خوب شد که مردم به آنها رای دادند
چون اگر رای نمی آوردند توپشان پر بود و تمام مشکلات را به جریان اصلاحات و مخالف خودشان مرتبط می کردند

هر وقت به کسی که ادعایش گوش جهان را کر می کند برخورد کردید بهتر است یک مسئولیت اجرایی به او بدهید تا هم خودش را محک بزند و هم مردم او را بهتر بشناسند مدتی طول نمی کشد که همه متوجه می شوند که او چکاره است آیا لب و دهان است یا عمل

بهر حال برای رسیدن به یک جامعه پیشرفته دموکراسی محور باید چنین مراحلی طی شود تا جامعه بتواند افراد توانمند و دلسوز و عالم را از افراد مدعی و بی سواد تشخیص دهد
اقا مگه دیروز اقای خامنه ای نفرمودند که اگر کسی نمی تواند با فساد و رانت مبارزه کند این جرات مبارزه با امریکا را هم نخواهد داشت ! خوب وزیر صمت که دو سال است نتوانسته با مافیای خودور و صنعت مبارزه کند معلوم است که اینکاری نیست پس یک نفر را اقای رئیسی بگذارد که بتواند بیاید شفاف بگوید که اقا گیر این مافیای خودرو دقیقا کجا است ؟ چه کسانی هستند ؟ چه نهادی است ؟ مگر می شود وقتی که یک نفر وبلاگ می نویسد همه اب و ربش را جلو چشمش می اوند و پرونده یک نفر توی امریکا که معشوقه جیمز باند بوده را مطلع می شوند ! خوب فهمیدن اینکه چه کسانی مافیای خودور را تشکیل داده اند که اینطور همه ماشینها را در قرعه کشی ها می ربایند و در بازار ازاد بفروش می رسانند چه کسانی هستند ؟ فاطمی امین که دو سال است نشان داده اینکاره نیست که هیچ با انها دستش توی یک کاسه است اظهر من الشمس ! چه جای تفکر بیشتری دارد
این آقا پارسال قول داده بود که قیمت خودرو کاهش پیدا میکنه! حالا بعد از کلی افزایش، تازه فهمیدیم که منظور از حذف قرعه کشی اینه شما انتخاب کن، زمستان 1403 ماشین رو میخوان بدن به من! با قیمت همون موقع که خدا میدونه باز جقدر افزایش بدن!!
پاسخ ها
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
تازه این مکانیزم نوبت دهیشون هم معلوم نیست چیه! طبق چه روشی یکی افتاده زمستان و یکی افتاده تابستان؟
فقط گفتند فساد ستیز است . فساد ستیزی شرط لازم است ولی شرط کافی نیست . ضمن اینکه این چه فساد ستیزی است که خودر ها آشغال تر و قیمتها چند برابر و واردات خودرو برای کنترل بازار در ابهام . این خود عین فساد است .
اما و هزار اما خود ریسی باید برود . خفه شدیم از این افتضاح اقتصادی .
مجلس راه را براي واردات خودرو بدون قيدوشرط بازكند وفضاي رقابت درقيمت وكيفيت وتسهيلات ايجاد نمايد واجازه مداخلات بيجا به سازمانهاي دولتي را هم ندهد مشكل اساسي حل مي شودورانت وباب هياهو وسهم خواهي ورانت خواري بسته ميشود راهكار بسيارساده است.
مردم عزیز توجه بفرمایید . ما همگی پی نخود سیاه هستیم ! مجلسیون در پی تبلیغات زودهنگام و دولتیون در پی اجرای سیاست های به خاک سیاه نشاندن مردم . فرض کنید که وزیر صمت از ادامه کار خلع ید شود ، خوب فکر میکنید قیمت خودرو قیمت لوازم خانگی قیمت مایحتاج مردم مثل گوشت مثل مرغ و امثالهم برمیگردد به قیمت قبل از انتصاب ایشان ؟ قطعا" خیر ، که چه بسا فرد جدید علاوه بر گرانی های سرسام آور موجود به واسطه تازه واردی اش گرانی های جدیدی را نیز به مردم تحمیل نماید . آقای وزیر خلع ید شده نیز به واسطه نسبت اش با دولت ، قطعا" در پست و مقام حساس و بدون پاسخگویی ، نصب خواهد شد . یک عده از مجلسیون موافق استیضاح ژست طرفداری از حقوق مردم را گرفته اند و مخالفین استیضاح هم که کماکان وکیل الدوله ای شان را به نمایش خواهند گذاشت و ذخیره انتخابات آتی خواهند نمود
از اون 4 سال یک سالش گذشت
چاقو دسته خودش را نمی برد همه اش نمایش لست کسی حریف مافیا خودروسازی در ایران نمیشود
درود بر رئیس جمهور مردمی، انقلابی و ضد فساد. رمز تخریب شما و وزرای سالمتان همین ضد فساد بودن و سلامت کاری است
منظور آقای رییسی دقیقا" ثبات چه چیزی در این وزارتخانه است؟؟ ثبات شخص وزیر لابد؟!
چه دنیای متعفنی شده.

الان دو ساله که تبلیغ می کنند که می خواهند به جانبازان 70 درصد و جانبازان دارای مشکل حاد حرکتی خودرو بدهد.
جانبازان را سرکار گذاشتند. یک روز گفتند برایشان خودرو وارد کنیم. روز بعد گفتند 30 هزار خودرو داخلی در مرحله اول سال 1401 برایشان در نظر گرفته ایم. بعد سخنگوی صمت گفت 10 هزار خودرو مناسب برایشان اختصاص دادیم. اعلام کردند برنامه ریزی کرده اند برای خودروها وام 5 ساله میدهند.
بعد گفتند بانک ها زیر بار تخصیص وام نرفتند. روز 26 اسفند 1401 اعلام کردند ایران خودرو
6 هزار پژو 207 تخصیص داده است.
به جانبازان 70 درصد که اکثرا دو پا قطع و دو دست قطع و قطع نخاعی و یا صددر صد نابینا هستند پیام دادند که تا روز 29 اسفند یعنی ظرف 3 روز پول را واریز کنید اگر واریز نکنید افراد دیگر جایگزین شما می شوند. برای تعیین تکلیف زنگ زدیم بنیاد سرمان منت گذاشتند برید پول را واریز کنید که بعد عید خودرو 70 درصد گران می شود. حالا این قشر از کجا 348 میلیون سه روزه آماده کنند خدا می داند. الان اعلام کنند چند نفر مبلغ را واریز کردند و این بین چه دستی برای رانت و فساد بود و خودرو افرادی که نتوانستند مبلغ را واریز کنند چه شد مقایسه کنید با سربازان خط قدم کشور یعنی نمایندگان انقلابی مجلس که باید شاسی بلند بگیرند. حقشان است زحمت می کشند برای این رفاه و آسایش ما راحت طلب ها ؟؟؟؟؟؟ زحمت می کشند ما که تاریخ مصرمان تمام شده است.
شهدا واقعاً شرمنده ایم که خلوص و ایثار و شجاعت و ایمان شما فراموش شد.
حالا این جماعتی که عکسشون رو انداختین قراره ماشین هارو دینگی شاسی بلند رو توی بازار آزاد بفروشنن 500 میلیونم که نفری سود کردن امسال حتما همه خوشحالن البته حق مردمی هست که لیستی میرن رای میدن راستی سلطان قطعات خودرو چرا نیست با اون کفش خوشگل خارجیش
خودروی خارجی ۲۰۷ عالی، حدود ۱۰۰۰ دلار هست یعنی حدود ۶۰ میلیون تومان

اونوقت خودروی ۲۰۷ وطنی، ۲۰هزار دلار ...‌

مشکل مردم ایران و گرانی خودرو ، تحریم خارجی نیست، بلکه مشکل شون تحریم داخلی ست که اجازه نمی دن خودروی مثلا ۵۰۰۰ دلاری وارد کنی ... و اگه هم بخوای خودروی خارجی وارد کنی، باید ۴۰-۵۰ برابر قیمت خودروی خارجی رو مالیات بدی ‌‌‌‌...

مشکل مردم ایران که نمی تونن خودروخارجی ایمن و با کیفیت بخرن، تحریم داخلی ست .... افتاد
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
راه حل مشکل همون راه کره جنوبی از ۴۰ سال پیش است اگه راست میگن و میخوان حل کنن بسمالله کافیست از الان تا سه سال هر سال یک سوم تعرفه واردات کم بشه و تا انتهای سال سومم تعرفه صفر و تودید دوخل باید قابل رقابت باشه اگه نبود خودشون جگع کنن
هر مسئولی بعداز ششماه خیری ازش ندیدند برود کنار
مشکل گرانی خودرو، بعلت قوانین گمرکی همین مجلسی ها ست .... وقتی مجلس قانون گمرکی وضع می کنه که باعث میشه خودروی سواری ۳۰۰ میلیون تومانی در دوبی با همین دلار ۶۰ تومانی، وقتی وارد ایران میشه قیمت ش میشه ۳ میلیارد .... وزیر صمت چه تقصیری داره ؟؟؟؟؟؟

وقتی قوانین مجلس و مجمع تشخیص و میرسلیم، اجازه واردات آزادانه خودرو خارجی به مردم رو نمی دن، وزیر صمت می تونه چیکار کنه ؟؟؟؟؟؟

آقا اگه واقعا فکر مردم هستن .... قوانین گمرکی خودرو و عوارض سنگین واردات رو لغو کنن و به هر شخص حقیقی اجازه بدن خودرو ش ر از دوبی بخره و ۱۰ میلیون هم به لنج بده که خودرو ش وارد ایران بشه، ولی ولی ولی ‌.... ولی اینکار رو نمی کننن و اجازه نمی دهند ...‌
این استیضاح ها نمایشی و فرمایشی و ظاهری ست چون مشکل گرانی خودرو ، خود قوانین کشور هست که به مردم اجازه واردات خودروی خارجی ارزان و باکیفیت خارجی رو نمی دن و مردم رو مجبور به خرید پراید ۳۰۰ میلیونی می کنند
این حرفها را بی خیال ،اسامی کسانی که خودرو گرفته اند را فاش کن.
این حرفها را بی خیال ،اسامی کسانی که خودرو گرفته اند را فاش کن.
جلسه عصر قرار بود ساعت ۱۳ شروع بشه اما ۱۳:۱۲ شروع شد
یعنی در سطح کلان مسأله زمان‌بندی داریم که تو دنیا حل شدست
بعد قراره اقتصاد و صنعت و هزار مورد دیگه رو درست کنیم
وزیر صمت نسبت به نه گفتن به کسانی که می‌خواهند روابط ناسالمی را به ایشان حقنه کنند، مصمم بوده.
حقوق ها به دلار پرداخت شود .
أقای رییسی گفته اند که با کسی که خارج از معمول ماشین داده برخورد شده است و برکنار حالا سوالم اینه که اونهای که ماشین گرفتن خارج ار روال معمول لطف کنید ماشینها را ازشون بگیرید و اعلام کنید چه کسانی از نمایندگان ماشین گرفتن که دفع بعد مردم به اینها رای ندهند اگر راست میگوید
استیضاح رأی نمی آورد. پیامی از غیب می رسد که استیضاح به صلاح نیست.
اینهمه ریسمان و آسمان بافتن نمی خواهد. قیمت فونیکس در بازار چین چقدر است؟ 14 هزار دلار. دلاری 50 تومن هم بگیری که نمی گیری چون شرکتها دلار از دولت می خرند. می شود 900 تومن، خود شرکت چند می فروشد؟ می فروشد یک میلیارد و هفتصد هزار تومن!!!!!!!!!!!! چرا؟ هر کجای عالم این اتفاق می افتاد رییس جمهود استعفا می داد. حالا می گویند اگر در گابن این اتفاق می افتاد رییس جمهور استعفا نمی داد. جوابشان این است. می گویند چرا کشور ایران را با کشورهای پیشرفته مقایسه می کنید.
این قسمت را راست می گویند. چون در کشورهای پیشرفته امکان ندارد همچین موجوداتی اینهمه بالا بیایند. امکان رشد به این اشخاص داده نمی شود.
خلاصه ما مانده ایم و مجلس انقلابی و دولت مردمی. شرم بر خودم. مقصر منم. حتی رویم نمی شود در آیینه خودم را ببینم. شرمنده بچه ام هستم. واقعا چه آینده ای در انتظارش خواهد.
شما برنامه چهل ساله لازم داری واردات خودرو خارجی رو یکسال و اندی طول دادی تا قیمتها به اینجا برسه یعنی واردات اینقدر سخته
این پیروزی است
خجسته باد این پیروزی
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
خدارو شکر. مرگ بر پوپولیست مرگ بر ناکارآمدی مرگ بر دروغگو
خوش به حال آقاي سياهكلي!
اینم چون گندش در اومد استیضاح رای آورد وگر نه ...
رئیسی ، رئیسی
تسلیت ، تسلیت
بعد از برکناری که نشاندهنده رنج بسیار برمردم است باید
1-بدلیل ظلم به 85 میلیون , محاکمه شود
2-تمامی عملیات و تصمصمات که غلط بوده وموجب چنین وضعی در جامعه شده را به حالت قبل برگرداند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
دکتر ۶ کلاسه تسلیت تسلیت
این ضربه فنی که دقیقه 90 حاجی دلیگانی زد که فاطمی امین نتوانست بلند شود افرین به حاجی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
هر چن دلیگانی دنبال رای انتخابات اخر ساله
ولی کارش خوب بود
به درد نخورترین وزیر
البته بعد از خاندوزی
نوبت خاندوزیه
به خوب یا بد ماجرا و شخصیت اقای فاطمی امین کاری ندارم در هر صورت برای اقای فاطمی امین پست جدیدی در نظر گرفته شده و بیکار نخواهند ماند مهم این است اگر ایشان صلاحیت وزارت را نداشتند چرا به پستی دیگر که شاید کمتر از پست وزارت سختی نداشته باشد گمارده میشوند همچون اقای عبدالملکی وزیر قبلی کار ، و ثانیا اگر برچسب عدم صلاحیت و همکاری با مافیای خودرو به ایشان خورد چرا ارگانهای قضایی بلافاصله اموال ایشان را حسابرسی نمیکنند .
خاندوزی و رییسی باید برکنار شن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
رادان چی پس ؟
در برهه ای از زمان ها بخاطر عواملی همچون حبابی شدن قیمت ها و یا تحریم و یا مشکلات ارزی و برخی بی تدبیری ها برخی از قوانین معکوس می شوند یعنی به جای اینکه مسیر را درست و هموار کنند سد راه مسیر می شوند
در موضوع خودرو هم چنین اتفاقی رخ داده است و قوانین موجود در مورد واردات خودرو برای مردم ارمغان حبابی و تورم و بی کیفیتی خودرو را به همراه داشته است تا جایی که همه می دانند که در همسایگی ما برخی از خودروهای مدل روز که باکیفیت تر هم هستند ارزانتر از مدل های خودرو های داخلی بی کیفیت است

در چنین مواقعی مجلس باید برخی از قوانین را مدت زمانی معلق نگه دارد تا کشور از بحران آن عبور کند و به شرایط عادی بازگشت کند و طبیعتا تا وقتی به شرایط عادی بازنگشته است همچنان این قوانین در حالت معلق باقی بمانند و در فرصت مناسب عادی شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
یعنی می گی ، واردات آزاد بشه و التهاب بازار که خوابید، مجددا مجلس مانع واردات خودرو توسط مردم بشه .... دانشمند کی بودی تو ..... تو که از مافیا بدتر پیشنهاد می دی
کابینه ۶ کلاسه منحل باید گردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
کابینه تورم زای بدون خاصیت
باید از رئیس جمهور و دیگران سوال شود مگرخرابکاری وزرایت را نمی بینی.. ..چرا آرزوهای مردم را به رویا تبدیل کردید رویای خرید خانه ، اجاره خانه ، خرید ماشین پراید و تا جند روز دیگر گوشت و تخم مرغ..... ونفس کشیدن.
خاندوزی از این هم واجبتره
برکناری وزرای قطع ارتباطات و اقتصاد از اوجب واجبات است و جهاد در راه خدا محسوب میشود
کابینه منحل و انتخابات زود هنگام برگزار شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
لکوموتیر پیشرفت کابینه سوپر انقلابی میدانی مقاومتی جهادی استشهادی ناهار خورده ۶ تایی داره با سرعت به مسیرش ادامه میده تا ترکستان
چی کارش داری ؟
رییسی و کل دولتش بای هر چه بیشتر بمونه فلاکت مردم بیشتر میشه
مو بوری و قشنگی
گوگوری و مگوری

شاسی رشوه میدی ؟
نمایندگان مردم:
با این استیضاح ۳۰ درصد ناکارآمدی در بخش صنعت را خلع ید کردید باید با استیضاح وزیر اقتصاد ۳۰ درصد دیگرش را خلع ید کنید
۴۰ درصد مابقی می ماند به انتخاب وزیران جدید که بتوانند هم جلوی افزایش نقدینگی و دلار را بگیرند و هم انحصار را از خودرو سازی بردارد

طبیعتاً از کسی که می خواهد وزیر شود باید تضمین و تعهد محکم گرفته شود که در صورت عدم موفقیت در کنترل دلار و کاهش قیمت خودرو تمام حقوق و دستمزدی که از قبال وزیر بودن می گیرد حذف و حقوق یک آبدارچی در مدت وزارتش به او بدهند
تا بفهمد که وزیر می شود تا کار کند و مشکل مردم را حل کند

مردم از این همه نا کارآمدی و وعده های توخالی و ادعاهای دهان پر کن واقعا خسته شده اند
برو به درک
نماینده رشوه گیر معرفی باید گردد
حالا ماشینا چی میشن؟ یکیش رو بدید به من
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
بیا
بگیرش
مال تو
رییسش رو استیضاح کنید.
پایان کار خاندوزی در وزارت اقتصاد/ استیضاح وزیر رای آورد

امیدوارم این خبر بزودی در رسانه ها ظاهر شود
خوب حالا ماشین هارو باید پس بدن همین لگن های داخلی رو سوار شن
فکر نکنید با برکناری یکی مملکت گل و بلبل میشه ،سابقه استیضاح های دولتهای قبلی نشون میده هیچ بدی نرفته تا خوبی جاش بیاد ، مشکل جای دیگه است
فاطمی یه پراید ۷۹ بگیره بره اسنپ و از این به بعد دنبال نون حلال باشه
نماینده ای که رای باطله داده چطور رای آورده؟
هفتاد و پنج شاسی را از صد و دو کم کنید
مهمتر از استیضاح مسئله 70 ، 75 خودرو است ایا مشخص شد حقیقت دارد یا شایعه است
نماینده ای که بجای دفاع از حق ملت مظلوم و بی دفاع ایران در مقابل رانت خواری خودرو سازان و خودرو فروشان ، از آنها خودروی شاسی بلند رانتی میگیرد. برای ملت دیگر مرده محسوب میشود. شوی تبلیغاتی استیضاح راه نیندازند
استیضاح بعدی باید رئیسی باشد
باید برای جمع آوری امضاء جهت برخورد با خودروسازان و حامیان آنها اقدام کنیم
شاید برکناری وزرای ضعیف کفاف نده .میگم چطوره یک رییس جمهور قوی بذاریم راس کار ؟ گرچه رییس جمهور هم که فقط تدارکات چیه . بقیه ارکان هم که چشم دشمن کور همه قوی و فرزانه و پاکدست هستن!!!! . پس مردم را عوض کنیم .
همانطور که در خبر اولیه امروز صبح خدمتتان عرض کردم و کامنت بنده را درج نکردید، دکمه ی .......ایشان از مدتی قبل فشرده شده و حتی جایگزین ایشان نیز تعیین شده بود.
امیدوارم این کامنت را درج شود.
آقای فاطمی‌امین گفت جلوی فساد در مجموعه وزارت صمت ایستاده است ازجمله در مقابل شرکتی که «۳۰۰۰ میلیارد تومان گرانفروشی» کرده بود و «وقتی منافعش را در خطر دید، یکی از معاونان من را به قصد کشت مجروح کردند»، ولی بعد عده‌ای از این شرکت و متهم این حمله در دادگاه دفاع و او را آزاد کرده‌اند.
بنده خدا احتمالا راست می گوید و مافیای واردات ماشین میخواستند ایشان را زمین بزنند که زدند.
من خاطرم ایت در اوایل انقلاب جناب آقای رشیدی نامی نمایندگی واردات بکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان خارجی را در ایران داشت خانواده گرامی با رشوه به ماموران ایشان را زندانی و بزور نمایندگی را از ایسان‌گرفتند و تحت نام الماس خودرو در خیابان ولی عصر مشغول به واردات شدند و در بره‌های تمام تاکسی های هیوندایی را اینها وارد کردند، همه جا رشوه میدادند حتی در بالاترین جاها که نمی‌شود نام برد.الان هم جناب گرامی پسر شهروند امریکا هستند و سالی چند میلیارد دلار در آمد دارند.
تمام مشکلات باند بازی ریئس مجلس است و بس
برای اینکه متوجه شوید کل این ماجرای استیضاح از کجا اب میخورد، ببینید بهمن خودرو یعنی همان شرکتی که به نماینده ها خودرو داده، به کجا وابسته است. اصلا جزو وزارت صمت نیست. یا اینکه چه کسی جرات میکند تو این کشور تو گوش معاون وزیر بزند و تازه نماینده هم برود واسطه شود. چرا ملت ساده لوح فکر میکنند این بازیها در جهت منافع انهاست؟
از دو استیضاح خیلی ناراحت شدم یکی رضا فرجی دانا وزیر علوم روحانی که با بورسیه های
عیرقانونی مبارزه کرد و دومی فاطمی امین که با مافیای صنعت در افتاد. به نطر من هیچ وقت در این کشور نمیشود با فساد و رانت مبارزه کرد این خواست انگلیس است. به قول یکی از دوستان بر من ثابت شده که باطل بر حق پیروز است
تعداد ماشین های اهدایی رو از ارا مخالف دربیارید امار حقیقی میشه
آخ جون از فردا قیمت خودرو نصف میشه!
به این دل خوش نکنید که دانشگاه امام صادق فارغ تحصیل خدوم زیاد دارد
نه رای اعتماد به ایشان برای رضای خدا و خدمت به مردم بوده و نه استیضاحش در راستای احقاق حق مردم. رای اعتماد برای خوشامد رئیسی بود استیضاح هم برای رای آوردن خودشان در انتخابات بعدی است. این مجلس هیچ سنخیتی با مجلس انقلابی ندارد
وزیری که رشوه داده و تمام نمایندگانه که رشوه گرفته اند باید زندانی شوند
این ها همش نقش بازیه .... آخه خودرو رو چند برابر کردن، الان تقصیر رو مثلا انداختن گردن وزیر صمت و .... آیا الان که وزیر صمت برکنار شده، قیمت خودرو به قیمت پارسال می رسه ؟؟؟؟؟ فقط این وزیر رو برکنار کردن که مثلا بگن که به فکر مردم هستیم ....

مگه همین مجلس نیومد قانونگذاری کرد که از سال ۱۴۰۲ تمام تولیدات خودروسازها بیاد تو بورس و هر کی بیشتر پول داد، صاحب خودرو بورسی بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اینا همش نقش بازی می کننن .... اگه واقعا فکر مردم بودن و می خواستن که خودرو ارزون بشه، قوانین و عوارض سنگین گمرکی واردات خودرو رو لغو می کردن و به هر نفر اجازه واردات خودروی سواری می دادن .... اینا همش نقش بازی می کنن، راستی اگه مجلس متعلق به مافیای خودروسازی نییت، چرا حتی واردات خودرو خارجی رو به خودروسازها واگذار کرد و اجازه داد تو بورس ، بگن هر کی بیشتر پول داد، می تونه هایما و .... بخره
آخرین تیر خلاص را حاجی دلیگانی شلیک کرد آفرین که فکر مردم هستی حاجی
اگر فاطمی امین ماشیه 5 میلیاردی سوار می شد بعض این بو که انقدر مردم در مشقت نیفتند
عراق اشغال شده، سوریه جنگزده و افغانستان بدون زیرساختار هیچکدام تورمی را که ما داریم را ندارند ، چرا؟
یکی دلیل را تحریم ها اعلام میکند، دیگر مدعی صادرات عمده نفت و پتروشیمی و بی اثری تحریم ها
یکی چاپ پول بی پشتوانه را عامل میداند و دیگر اصل موضوع را رد میکند
یکی دزدی و اختلاس را عامل میداند و دیگر میزان آنرا اندک
و…..
چیزی که مردم میبینند کوچک شدن سفره خالیشان هست و بزرگ تر شدن سفر کسانیکه مردم را به مقاومت و سکوت دعوت میکنند
به امید استیضاح وزیر اقتصاد
برید سیاست های کلانتونو رو درست کنید اشخاص کاره ای نیستند
فکرت دنیا غلط ، اندیشه عقبی غلط .
کار ما بیچارگان اینجا غلط ، آنجا غلط .
ما کتاب جنگ هفتاد و دو ملت خوانده ایم .
خط غلط ، معنا غلط ، املاء غلط ، انشاء غلط .
همه نماینده ها از وضع فجیع ایمنی خوددوهای داخلی و کیفیت شان خبر دارند و هیچ کاری برای مردم انجام نمی دهند .... استیضاح امروز هم واسه اینه که مثلا تقصیرات رو بندازن گردن وزیر و .... ولی بدونید تا واردات خودرو آزاد نشه، قصه گرانی خودرو لگن داخلی ادامه دارد
رییسی باید استیضاح بشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
اگه آدم خوبی باشه و دنبال قدرت و میز و صندلی نباشه و بفکر مردم باشه استعفا میدهد
وزیر در حد وزارت خانه که هیچ در حد دفتر دار یک مدیر جزئ هم نبود ولی مشکل کشور وزیر صمت نیست شخص رئیسی یک فاجعه ملی است
مجلسی ها اگر راست میگن باید شرایط رقابتی در صنعت خودرو را فراهم سا ته دست مافیا را قطع کنند با عزل و نصب وزیر زیاد اتفاقی نمی افتد
این سیاست نخ نما شده اثری نداره یه روز دلار را گرون میکنید بعد سیف را عزل میکنید بدون اینکه قیمت دلار به جای اولش برگرده. یه روز ماشین رو گرون میکنید وزیر رو عزل میکنید بدون اینکه قیمت خودرو به جای اولش برگرده. آبی را که از جوب بردید به جوب برگردونید ان کنتم صادقین
دوران این وزیر فاجعه بود ولی وقتی این فاجعه به پایان میرسه که کار دولت سیزدهم تمام بشه
اگر کسی دو کلاس سواد داشته باشد طرفداری اقای ریس جمهور از وزیر صمت .اقایان بخوانید و قضاوت کنید فرمو دند ما از وزیر فساد و ... ندیدیم . ملت ایران از این فساد اقای وزیر دیوانه شدند قیمت سر به فلک کشیدن قیمت زمین و لوازم خانگی و اشغالهای خودروسازان (قیمت یک پراید فرغون هم قیمت بنز توی کشور المان ) و گوشت گوسفند از قیمت کیلویی حدود 40تا 60هزار تومان رسیده به 350هزار تومان که همه توی زندگیشان مانده اند این بلایی که این اقا سر مردم اورد توی کتاب گینس نمیدانم چی هست باید ثبت شود نمیدانم ریسش چطور ندیده خدایا به تو پناه می اوریم از دست این خادمان ملت ایران .
خواستن بگن ما شاسی بلند نگرفتیم.
مشکل مملکت رئیس جمهور و وزیر و وکیل نیست.
مشکل فساد سیستمی است که آقایان هنوز آن را قبول ندارند.
اگه همه وزرا اقاي ريسي رو استيضاح كنن هم مشكل حل نميشه ،سيستم ناكارامد دولت ،مگه فقط خودرو رفت بالا وزير صمت استيضاخ ميكنيد تمام قيمتها جنس ها رفت بالا صد برابر شده همه دولت ريسي بايد استيضاح كنن و خود ريسي رو
به نظرمیرسه تعداد فیدلیتی ها ۱۰۲ بوده نه ۷۵ تا
آه كارگران و كارمندان از كار بيكار شده معدن ققنوس يك شهرستان خواف !
این حقیقت را باید فریاد زد که خودروسازی در ایران از ابتدا غلط بوده و ایران باید قطعه ساز باشد و اجازه دهند شرکتهای خودروسازی بزرگ در ایران سرمایه گذاری کنند و بخشی از تولیدات را برای مصرف داخل و بخشی را صادر کنند و ... و قطعه سازان ایرانی هم به فکر صادرات باشند بی شک واردات خودرو ارزانتر از تولید در داخل تمام میشود مگر با سرمایه گذاری خارجی که با مدیریت خودشان تولید کنند قطعه ساز هم که بقایش وابسته به تولیدات بی کیفیت داخلی است و عامل اصلی در این نابسمانی هم هست اگر توان دارد قطعات برای خودروهای خارجی تولید کند و یا بخشی از قطعات تند مصرف و کند مصرف همان خودروهای داخلی را تولید کنند کلمه تولید دیگر نخ نما شده
اگر با همین وضعیت فعلی ادامه دهیم هر روزمان بدتر از دیروز خواهد شد
جالبه 6 کلاسه و... را منتشر می کنی اما مافیا در مجلس می چرخد و دنبال استیضاح را سانسور
بازم سرمردم باکمک خود مردم کلاه گذاشتن مث دو سال پیش ولی خب منافع ملیه دیگه کاریش نمیشه کرد ایشاالله کارا خوب پیش بره اونوقته که این سختیا ارزششو داره فقط اشکالش اینه که همه چیو همه نباید بدونن
لباس گدایی می پوشیدند گدایی میکردند نه ایران خودرو
تکلیف اون ماشین های شاسی بلند چی میشه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار