بازدید 16160
تابناک اقتصادی بررسی کرد؛

موج سنگین تبدیل شبه پول به پول؛ هشداری که باید جدی گرفت / بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان اسکناس در جیب مردم است

افزایش سهم پول از کل نقدینگی به این معناست که مردم نقدینگی کمتری را در سپرده‌های سودده خود نگه می‌دارند و بیشتر از آن برای معامله‌ کردن استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۷۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸ 29 April 2023

موج سنگین تبدیل شبه پول به پول؛ هشداری که باید جدی گرفت/ بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان اسکناس در جیب مردم است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در حالی که حدود چهل روز از سال جدید می گذرد، بانک مرکزی، جدیدترین گزارش مربوط به آمارهای پولی را منتشر کرده است؛ گزارشی که به تحولات پولی و بانکی در بهمن ماه سال گذشته می پردازد؛ اما آنچه بیش از همه برای فعالان و کارشناسان اقتصادی بااهمیت است، تغییرات روند نقدینگی و پایه پولی است، چون در سال جدید شعار سال بر مهار تورم و رشد تولید تاکید دارد، در نتیجه تحولات نقدینگی در تحقق این شعار نقش بسزایی دارد.

بررسی ها نشان می دهد در گزارش بهمن ماه بانک مرکزی، حجم نقدینگی با رشد ۳۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل‌تر به بیش ۶۱۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.  

در این میان، موضوعی که برای فضای کسب و کار اهمیت بسیار دارد، سهم پول و شبه پول از رقم ۶۱۰۳ هزار میلیارد تومانی نقدینگی است. به گونه‌ای که آمار‌های بانک مرکزی بیان می‌کند در پایان یازدهمین ماه سال ۱۴۰۱، سهم پول از حجم نقدینگی به بیش از ۱۵۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده و سهم شبه پول (حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه، کوتاه‌مدت و بلندمدت) نیز بیش از ۴۵۵۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

ارقامی که نشان دهنده رکورد جدید سهم پول از نقدینگی است، زیرا در پایان بهمن ماه سال قبل، سهم پول ۲۵.۳ درصد از حجم نقدینگی را تشکیل داده است؛ رقمی که نسبت به ماه‌های قبل، افزایش دارد، به گونه‌ای که در دی ماه ۱۴۰۱، این رقم ۲۴.۷ درصد؛ در فروردین ۱۴۰۱ نیز ۱۹.۷ درصد و ماه مشابه سال ۱۴۰۰ (بهمن ماه) سهم پول از نقدینگی، ۱۹.۸ درصد بوده است.

افزایش سهم پول از کل نقدینگی به این معناست که مردم نقدینگی کمتری را در سپرده‌های سودده خود نگه می‌دارند و بیشتر از آن برای معامله‌ استفاده می‌کنند. افزایش سهم پول از حجم نقدینگی در شرایطی است که به نظر می‌رسد، تحت تاثیر انتظارات تورمی در سال گذشته، تبدیل شبه پول به پول شدت گرفته است؛ هرچند سیاست گذار در ماه‌های پایانی سال گذشته تلاش داشت، با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، جذابیت ورود پول به بخش شبه پول را بیشتر کند، به نظر می‌رسد سهم بیش از ۲۵ درصدی پول از حجم نقدینگی، موضوعی است که نیازمند تدبیر و برنامه ریزی از سوی سیاست گذار پولی است تا از تداوم این روند جلوگیری کند، زیرا به گفته کارشناسان اقتصادی، سهم بالاتر پول می‌تواند تعبیر به سرعت بالاتر گردش پول شود که باعث تورم بیشتر خواهد شد.  

بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان اسکناس در جیب مردم است

رسیدن نسبت پول به نقدینگی به یک‌چهارم، در شرایطی است که بررسی اجزای این پول نشان می‌دهد، میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم، به بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به بهمن ماه سال قبل تر، حدود ۴۳ درصد افزایش داشته است. همچنین این رقم، ۱.۸ درصد از حجم نقدینگی را شامل می‌شود که نسبت به رقم مشابه در بهمن سال ۱۴۰۰، بیشتر شده است.

همچنین دیگر بخش پول، یعنی سپرده‌های دیداری ۱۴۳۸ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بهمن ماه سال ۱۴۰۰، رشد ۷۱ درصدی دارد که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، (۴۳.۳ درصد) افزایش قابل توجهی داشته است.

موج سنگین تبدیل شبه پول به پول؛ هشداری که باید جدی گرفت/ بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان اسکناس در جیب مردم است

نگرانی همتی از رشد ۴۰ درصدی پایه پولی

عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی در یادداشتی با اشاره به اینکه آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از تشديد رشد «پول» در مقابل کاهش رشد جزء دیگر نقدینگی یعنی «شبه پول» است، نوشت: افزایش  سهم «پول »در ترکیب نقدینگی یعنی فائق آمدن انتظارات تورمی  و سیالیت بالای نقدينگى و افزايش سرعت دست به دست شدن آن است كه بيانگر افزايش تقاضاى دارايى ها نسبت به نقدينگى است و آثار تورمی بر جا می گذارد. سهم پول از نقدینگی به بالای ۲۵ درصد رسیده که حاكى از تداوم افزايش سهم آن در پنج سال گذشته است. وی افزود: البته رشد ۴۰ درصدی پایه پولی در یک ساله ۱۴۰۱ هم بسیار نگران کننده است. به دلیل تغییر روش از استقراض مستقیم از بانک مرکزی برای تامین مالی دولت، به روش غیرمستقیم از طریق بانکها، درکنار تسهیلات تکلیفی و کژمنشی برخی بانکهای غیر دولتی موجب برداشت  غیر قابل قبول بانک ها از بانک مرکزی در قالب اضافه برداشت و عملیات ریپو شده است. این رشد بالای پایه پولی ضمن فعال نگه داشتن انتظارات تورمی، می تواند روند كاهشى رشد نقدینگی را وارونه كند که باید برای آن  چاره جویی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۹
خیلی ناراحت کننده است که دیگه نمی تونید با خدعه سرمایه گذاری در بورس نقدینگی رو کمتر کنید وپول مردم رو نابود کنید نه؟
چقدر بد
بدتر از اون دیگه چیزی هم در چنته ندارید
"اعتماد"بزرگترین سرمایه اجتماعی دولت هاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
ریال هر روز بی ارزش تر از دیروز ارتباطی با دلار هم ندارد در مقابل واحد پول افغانستان هم ارزشش کم میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
دولت نباید خلق ریال کند دولت باید درآمد داشته باشد و با درآمدی که دارد هزینه های خود را پرداخت کند نه با چاپ پول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
دولت و مجلس شریف اجازه ساخت و ساز در تهران را محدود کند تا قیمت زمین متعادل شود و انبوه سازی متوقف شود و مهاجرت به حومه شهر کمتر شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
حالا شماها چرا این قدر خوشحالید که علت تورم افزایش پیدا کنه!!؟
جالب ترش اینکه همین نویسنده و مانند این میاد داد و هوار که چرا تورم زیاد میشه دلار و قیمت اجناس بالاتر میره و قدرت خرید کمتر میشه
از این تناقض ها زیاد می بینیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
در کل دولت و ... چی میخوان بگن یعنی مردم اسکناس چا÷ کردند یا دولت
و این چاپخانه اسکناس ارزش پول را بشدت کاهش داده و هزار مصیبت دیگه
خدایا خودت به داد این ملت برس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند(آیه 11 سوره رعد)
ایجاد تورم هم بخشی از سیاست های اقتصادی دولت برای جبران کاهش درآمدهای نفتی و گازی در اثر تحریم ها است با تورم بالا و افزایش کمتر از تورم حقوق ها درآمد دولت بیشتر و عواقب آن با کمتر شدن قدرت خرید برای مردم می ماند در چنین شرایطی مردم برای فرار از کاهش ارزش پول آن را به ارز و طلا و خودرو و ....... تبدیل می کنند باز هم درآمد دولت از مالیات های خرید و فروش و ارزش افزوده بیشتر و بیشتر می شود و با بهانه دلالی مالیات های بیشتری هم دریافت می کند
دولت و مجلس و مسئولین اقتصادی باید برکنار شوند و کل حقوقی که در این مدت گرفته اند به بیت المال بازگردانده شود.
ریال شده ذغال داغ. هیچکس ریال نگه نمی داره. حق هم دارن. وقتی قیمتها ساعتی بالا می ره و هیچ چشم انداز مثبتی وجود نداره، آیا هیچ آدم عاقلی توی بانک پول نگه می داره؟
از كوزه همان برون تراود كه در اوست !
به چه درد میخوره فقط اندازه کاغذ پاره ارزش داره
ایدها و نبایدها در جلوگیری از افزایش بی حجابی / چرا آثار سوء و خطر امر به معروف و نهی از منکر تهاجمی بیش از بی‌حجابی است؟
۱۰۷ هزار میلیارد اگر دلار ۵۳۵۰۰ کلا میشه دو میلیارد دلار که برای دولت عددی نیست گرانی دلار هیچ ارتباطی به نقدینگی دست مردم نداره
تورم با دو سال تاخیر نسبت به رشد حجم پول بروز میکنه. تورم ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ناشی از رشد حجم پول ۳۰ و حتی ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۰ بود. رشد حجم پول که برگرده زیر ۲۰ درصد تورم هم با ۲ سال تاخیر برمیگیرده زیر ۱۵ درصد. ترکیب نقدینگی متغیر کلیدی نیست. خود رشد نقدینگی مسیله اصلی ایت که دو لت از ۴۵ درصد به ۳۰ درصد کاهش داده. تورم ۱۴۰۲ حدود ۳۰ درصد و تورم ۱۴۰۳ حدود ۱۵ درصد خوهد بود.
در تمامی دولتها قبل از دولت روحانی کاهش تورم با افزایش نرخ سود بانکی رقم خورد اما در دولت ایشان ظاهرا مجلس مانع این کار گردید چرا که با افزایش سود سپرده علی القاعده نرخ تسهیلات هم افزایش میابد و مجلس موافق این امر نبود حال آنکه در تورم 40 درصد و تسهیلات 18 درصد یعنی پهن کردن فرش قرمز برای افزایش تورم / اساتید بگویند چرا نباید سود سپرده و نرخ تسهیلات با نرخ تورم تناسب منطقی داشته باشد ؟؟؟
برخی ویدیوها هست که نشان میدهد برخی ده ها میلیارد تومان پول فقط در یک کارت بانکی دارند. این یعنی اینکه این افراد به منابع بانک ها دسترسی نامحدود دارند و هر چقدر که دلشان بخواهد خرج میکنند و این ساختمان سازی های ۱۰۰ ها میلیارد تومانی که در این تورم و گرانی همچنان ادامه دارد توسط این افراد و وام های قرض ال پس نده خودش را بصورت تورم و افزایش روزی هزار تومنی دلار نشان میدهد. اکثر مردم بیچاره هستند حتی آن هایی که وضعشان هم بد نیست بیچاره هستند چون به هر حال عده ای از جیبشان تغذیه میکنند و زندگی لاکچری در داخل و خارج کشور میکنند.
مالیات های سنگین بی ارزش شدن پول هزینه های سرسام آور.ساخت کارخانه و مشکلات کارگران این ها مسائلی هستند که هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست پولش را در جهت تولید بکار نماید حق هم دارد در کشور هیچ قانونی حاکم نیست هر کسی که قدرت دارد سعی می کند خودرا سهامدار کارخانه نماید یا اگر صاحب کارخانه مقاومت کرد فردا وی را تحت عنوان دشمن اعدام و کارخانه را به تصرف خود در آورد
پول بی ارزش در جیب مردم
دلار و ارز و ملک و صنایع در جیب اختلاسگران و رانت خواران
بانک ها هم که پول نداشته را میدهند به اختلاسگران که پس هم نمیدهند و این مردم هستند که ارزش پولشان هر روز کمتر و کمتر میشه
واقعیت اینه که هرکس رومیپرسی میگه باید طلا و دلار نگه داشت اینجوری و با این کار رکود هرچه بیشتر میشه و اقتصاد بیشتر سقوط میکنه
تورم مالیاتی است که دولت از مردم میگیرد. فقط و فقط دولت مسول تورم است. دلار حاصل از نفت محدود شده . هزینه گروههای نیابتی در کشورهای دیگر هم هست که با کسر آنها حقوق کارمندان و بازنشستگان را نمیتواند بدهد . دلارش را گرانتر میفروشد تا بتواند مخارجش را جبران کند. و این یعنی بالا رفتن قیمتها . حالا بشینید و بسته حمایتی طراحی کنید.کمال وقاحت وقتی است که دولت از این تورم مالیات هم بخواهد بگیرد.
والاه پولی دست ما نیست ، دست کیه خدا میدونه
با یک محاسبه بسیار ساده یکصد و هفت هزار میلیارد بخش بر هشتاد میلیون نفر میشود یک میلیون و سیصد و سی و سه هزار خورده ای.... حالا این رقم در جیب مردم خیلی غریبه و یا اینکه شما این اعداد را توی چشم مردم می کنید؟؟؟!!!
پارسال که گفته می شد تورم کنترل میشه سوادمون به این موارد نمی کشید؟ بهتر نبود می دادیم دست همان آقای همتی؟
چه موارد ناشناخته دیگری که هنوز سوادمان نمی کشد وجود دارد که در سال جاری منجر به تورم بیشتر می شود؟
سه هزار میلیاردش که توی جیب ژن برتر
ربط دادن شبه پول به اسکناس و ضریب این دو در اقتصاد و اختلاطش با شعار سال واقعا خیلی بی چشم و رویی میخواست که فقط از همتی و تیم راهزنهای اقتصادی او برمیاد
شبه پول یعنی عدد و رقمی که بانکها با اون خون ملت را با بنگاه داری اینهمه سال توی شیشه کردند و اسکناس یعنی مردم دارای کالایی می شوند که ارزشش را بانکها بالا و پایین نمیکنند
بانک مرکزی ضعیفی داریم
تا دلتون خواست پول چاپ کردید و همه چیز و خریدید اینم میشه نتیجش نقدینگی افسار گریخته
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست