پاسخ مجلس به توضیحات مجمع درباره طرح شفافیت قوا

روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه‌ای به توضیحات مجمع تشخیص درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۷۲۰۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶ 20 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، در پی توضیحات مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره فرایند بررسی طرح «شفافیت قوای سه گانه و سایرنهادها» ضمن استقبال از اینکه پس از حدود ۱۰ ماه بررسی این طرح مهم و مورد مطالبه افکار عمومی در هیئت عالی نظارت و کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع این نهاد درباره آخرین وضعیت این طرح اطلاع رسانی کرده و به مطالبات دراین زمینه پاسخ داده است؛ شایسته است توضیح داده شود که:

مجلس شورای اسلامی در اول خرداد ۱۴۰۱ یعنی حدود ۱۱ ماه قبل، طرح «شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایرنهادها» را تصویب کرده است. از آن زمان رفت و برگشت این طرح بین مجلس و شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع شروع شده است که بخشی از این زمان روندی طبیعی را طی کرده است. براساس مستندات این طرح، نخستین اظهارنظر رسمی و مکتوب هیئت عالی نظارت مجمع نیز در هفدهم خرداد ۱۴۰۱ بوده است. 

در این باره جناب آقای طحان نظیف سخنگوی محترم شورای محترم نگهبان در تاریخ ۲۶ آذر ۱۴۰۱ به‌صورت رسمی اعلام کردند که «در مراحل قبل همه موارد ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به جز یک مورد برطرف شده و این مورد که مربوط ماده ۳ و شفافیت آرای هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام و مجمع تشخیص ایراد اصلاح نشده و باقی مانده بود و همه ایرادات رفع شده بود. همچنین هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام این مصوبه را از جهات مختلف مغایر سیاست‌ها شناخته بود و این موارد را به ما اعلام کرده بود... غیر از این دو مورد مصوبه هیچ اشکال دیگری نداشت».

این اظهارنظر شفاف سخنگوی محترم شورای نگهبان نشان می‌دهد که فرایند بررسی این طرح در شورا عملا در ۲۶ آذر ۱۴۰۱ (یعنی بیش از ۴ ماه پیش) پایان یافته و صرفا دو موردی که مورد اشکال هیئت عالی نظارت مجمع قرار گرفته باقی مانده است.

حتی اگر ماه‌های آغازین رفت و برگشت بین مجلس و‌هیئت عالی نظارت مجمع را کنار بگذاریم حداقل از تاریخ اعلام سخنگوی شورای نگهبان یعنی بیش از ۴ ماه پیش این طرح در مجمع تشخیص در حال بررسی است و تاریخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ که در توضیحات مجمع به آن استناد شده، مربوط به زمان ارجاع این طرح به صحن علنی مجمع است و ارتباطی به برهه‌ای که در هیات عالی نظارت مجمع در حال بررسی بوده ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار