بازدید 2405
۱

گراهام: فرصت کوتاه عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکا روز دوشنبه در سرزمین‌های اشغالی به خبرنگاران گفت که فرصت عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۴ به پایان برسد.
کد خبر: ۱۱۷۱۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۴ 18 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکا روز دوشنبه در سرزمین‌های اشغالی به خبرنگاران گفت که فرصت عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۴ به پایان برسد.

وی گفت: «عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل به عنوان یک موجودیت مشروع در خاورمیانه، تغییر دهنده نهایی بازی است.»

گراهام پس از سفر هفته گذشته خود به ریاض گفت که عربستان سعودی آماده پیشبرد روابط خود با رژیم صهیونیستی است اما این کار را تنها در صورتی انجام می‌دهد که بتواند روابط خود را با واشنگتن از جمله نهایی کردن توافقنامه دفاعی و تجارت آزاد ارتقا دهد.

وی در ادامه خطاب به خبرنگاران گفت: «من می‌گویم که این فرصت (عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) محدود است و اگر این کار را در سال ۲۰۲۳ یا اوایل سال ۲۰۲۴ انجام ندهیم، ممکن است پنجره روابط بسته شود.»

گراهام در پاسخ به این سوال که عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی چگونه ممکن است، گفت که دولت بایدن او را به عربستان سعودی فرستاد تا با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار کند و ارزیابی کند که پادشاهی عربستان تا چه حد در مسیر فرآیند اصلاحات قرار گرفته است.
وی در اینباره گفت: «من عربستان را با این باور ترک کردم که توافق بین ایالات متحده و عربستان سعودی امکان پذیر است.»

گراهام روز دوشنبه در سفر به سرزمین‌های اشغالی با بنیامین نتانیاهو و الی کوهن دیدار کرد و گفت که چنین توافقی برای آمریکا هدف اصلی سیاست خارجی است و درباره این موضوع با مقامات رژیم صهیونیستی صحبت کرد.

گراهام خطاب به نتانیاهو گفت: «تا جایی که به عنوان یک جمهوری‌خواه بتوانم برای تحقق این موضوع [توافق عربستان] تلاش خواهم کرد.»

وی افزود: «معتقدم که حزب جمهوری خواه از همکاری با بایدن برای تغییر روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی خوشحال خواهد شد» و همین موضوع منجر به توافق عادی‌سازی می‌شود.

گفتنی است در هفته‌های گذشته پس عادی سازی روابط ایران و عربستان که با میانجیگری چین انجام شد، منطقه تحولات زیادی را تجربه کرده است.

بسیاری این میانجیگری چین را زوال قدرت سیاسی ادعایی ایالات متحده می‌دانند. برخی نیز توافق ایران و عربستان را خط بطلانی بر رؤیای رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی رابطه با کشورهای جهان به خصوصی کشورهای خاورمیانه تلقی می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بر خلاف جمال عبدالناصر ،صدام حسین و قذافی ، پادشاهان و امیران کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس فقط به امنیت و منافع ملی و رفاه مردمشان فکر میکنند و بدون شک در موضوع فلسطین آنان منافع ملت و کشور خود را در الویت قرار میدهند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار