بازدید 2238

خطر ریزش بهمن در ارتفاعات و اصابت صاعقه

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه بارش‌های شدید و رگبار و رعد و برق و توفان گرد و خاک، خطر ریزش بهمن در ارتفاعات، اصابت صاعقه و تگرگ خبر داد و گفت: از صعود به ارتفاعات، کوهنوردی، استفاده از تله کابین و ... اجتناب کنید.
کد خبر: ۱۱۷۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸ 13 April 2023

به گزارش «تابناک»، صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر حاکمیت شرایط خطرناک به حد هشدار قرمز برای بخش‌های وسیعی از نیمه‌غربی کشور درباره وضعیت جوی کوهستان‌ها و ارتفاعات کشور در این روزهای پایانی هفته اظهار کرد: به سبب فعالیت سامانه بارشی قوی همراه با وزش باد شدید و خیلی شدید، برای بخش‌های وسیعی از مناطق کوهستانی نیمه‌غربی کشور شامل ارتفاعات شمال‌غرب، غرب، ارتفاعات زاگرس، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز غربی و مرکزی شرایط برای رگبار شدید و رعدوبرق، بارش تگرگ و قلل مرتفع بارش برف و کولاک و در مناطق فاقد بارش توفان گردوخاک طی روز پنجشنبه (۲۴ فروردین) پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: طی این مدت جاری شدن سیلاب  به‌ویژه برای دامنه‌های پرشیب، طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن روانه گلی، توفان شدید، تشدید سوزباد( افت ناگهانی دمای بدن)، اصابت صاعقه و تگرگ و احتمال وقوع بهمن بهاره، شرایط وقوع خسارت و مخاطره‌های متعدد را به‌همراه دارد.

به گفته وی، کاهش دید افقی و عمودی به سبب ابرناکی و مه آلودگی موجب انحراف از مسیر می‌شود. شدت بارش‌ها متعلق به ارتفاعات غرب و زاگرس است که به‌صورت بارش‌های سیل آسا خواهد بود و  در سایر مناطق وزش باد شدید تا خیلی شدید مهمترین مخاطره جوی است.

وی درباره پدیده جوی مورد انتظار در ارتفاعات تهران ادامه داد: طی روز پنجشنبه( ۲۴ فرودین) در پی رخداد رگبار و رعدوبرق و تگرگ و تشدید فعالیت موج بارشی طی روز گذشته ( چهارشنبه ۲۳ فروردین) خطر جاری شدن سیلاب و احتمال وقوع بهمن بهاره وجود دارد که توصیه می‌شود در این روز از کلیه فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره نوردی، اسکی، گُل گشت، شب‌مانی و کمپینگ، استفاده از تله کابین، پروازهای تفریحی و سایر موارد به‌ویژه برای نیمه‌غربی کشور اکیدا اجتناب شود.

ضیاییان در پایان درباره وضعیت ارتفاعات کشور طی روز جمعه ( ۲۵ فروردین) تصریح کرد: علیرغم کاهش چشمگیر بارش‌ها همچنان شرایط وزش باد شدید و احتمال بارش پراکنده برای ارتفاعات نیمه‌شمالی کشور وجود دارد بنابراین صعود به ارتفاعات و قله‌ها طی روز جمعه در این مناطق همراه با مخاطره مواجه شدن با باد شدید و احتمال سقوط و پرتاب است و در مناطق مرتفع موجب تشدید سوزباد می‌شود. بنابراین مردم در این روزهای پایانی هفته از صعود به ارتفاعات بپرهیزند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست