بازدید 5843

واکنش مصباحی مقدم به نهی از منکر با سطل ماست

غلامرضا مصباحی‌مقدم می‌گوید: آمر به معروف حتی نباید بایستد و ببیند که این امر به معروفی که انجام داده اثرگذاشته یا نه؛ چه برسد به آنکه بخواهد به کسی توهین کند یا به او حمله کند.
کد خبر: ۱۱۶۹۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ 04 April 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از رویداد ۲۴، غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجلس خبرگان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به ماجرای ریختن ماست روی دختران به رویداد۲۴ می‌گوید: در آیات این جمله آمده که «وَلتَکُن مِنکُم أُمَّةٌ یَدعونَ إِلَى الخَیرِ وَیَأمُرونَ بِالمَعروفِ» که یعنی باید از میان شما، گروهی باشند که مردم را دعوت به خیر کنند. پس امر به معروف دعوت به خیر است. یعنی گروهی باشند که برای مردم خیرخواهی کنند، به منظور گسترش خیر و نیکی در جامعه، عده‌ای مصمم، دلسوز و آگاه باشند نسبت به دعوت به خیر. 

مصباحی‌مقدم می‌گوید: وظیفه مردم در امر به معروف و نهی از منکر این است که اگر کسی انجام معروفی را فراموش کرده را به او تذکر دهند و اگر کسی منکری را انجام می‌دهد، به او نیز تذکر دهند. علاوه بر مردم، یک وظیفه‌ای هم بر گردن حکومت است که بسترسازی و پیاده کردن خیرات است؛ یعنی فراهم کردن شرایط برای هدایت شدن مردم به سمت خیر است. 
 
او با بیان اینکه اولین گام آموزش و تببین است، تصریح کرد: حاکمیت باید معروف‌ها، منکر‌ها و زشتی‌ها را برای مردم روشن و مشخص کنند. معروف‌ها مسائلی هستند که برای مردم نیز خواستنی و شناخته شده است. مانند دعوت به راست‌گویی، امانت‌داری، صداقت و خیرخواهی. معروف یعنی هر کار خیری که عقل هم آن را خیر می‌داند و نهی از منکر یعنی هر آنچه که انسان‌ها آن را به طور فطری منکر و زشت می‌شناسند. 
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: کار انبیا امر به معروف و نهی از منکر است. انبیا با دار و درفش با مردم روبه رو نشدند که آن‌ها را امر به معروف کنند و از روی دلسوزی با مردم رو به رو شدند و تمام همت‌شان این بود که مردم را به خیر دعوت کنند. عامه مردم فقط با زبان می‌توانند مردم را امر به معروف کنند. اقناع یعنی نشستن و گفتن و توضیح دادن. ضمنا امر به معروف تا آنجایی برای مردم تکلیف است که امکان اثر گذاری وجود داشته باشد و اگر احتمال اثرگذاری نمی‌دهد، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. کسی که امر به معروف می‌شود فقط شنونده است و نیازی به جواب دادن ندارد و اگر تاثیر پذیرفت خودش آن معروف را انجام می‌دهد. آمر به معروف پس از تذکر حتی نباید بایستد و ببیند که این امر به معروفی که انجام داده اثرگذاشته یا نه؛ چه برسد به آنکه بخواهد به کسی توهین کند یا به او حمله کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
حاج آقا

این ترمز بریده ها که ایران را به نابودی کشانده اند باید سالها پیش مهار می شدند

فکر کنم خیلی‌ خیلی دیر شده است

متأسفانه صفحات تاریخ پر از این سیاه کاری ها پر شده است.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
همه این اتفاقات محصول عقاید همین حاج آقاهاست. الان بعضی‌شان روشن فکر شدند
shahram
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
مملکتی که هیچ جای آن درست کار نمیکند و مردم همه در حد انفجار عصبی هستند ... امر به معروف نهی از منکر را کجای دلشان بگذارند .
طرف کلاهبرداری کرده گرفتنش بردن دادگاه باز داره به شاکی بی احترامی میکنه . در کشور ما امر به معروف یعنی دلم میخواد بگیرن حسابی کتکم بزنن
ناشناس
| Germany |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
حاج آقا ایران تشریف ندارند؟
اسلام آن چیزی که شما میگوید نیست دین مهربانی و ترحم به دیگران است توی کدام کشور اسلامی گشت ارشاد وستاد امر به معروف است نزنید این حرف ها را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
این بنده خدا حرفی از گشت ارشاد زد؟
نخونده مطلب می نویسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
لابد اون چیزی که تو میگی هست؟ کدوم کشور اسلامیه که هی کدوم کشور کدوم کشور می کنی؟ کشوری که ساحلش زن و مرد لخت درازکشیدن آفتاب میگیرن اسم اسلام کشیدنش دیگه چیه؟ فقط در اسم که نمیشه گفت؟
ما کشور درست درمونی که اسلامی باشه نداریم. ایران از همشون حداقل توو این زمینه که میخواد بهتر عمل کنه بهتره. والسلام
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
در هر کشوری کنترل وجود داره حالا به هر اسم و عنوان ... مملکت بدون قانون میشه هرج و مرج ... فردا روزی بر اساس بی حجابی هاتون گرفتار شهوترانی و آتش شهوت یک مرد شدید به کدام قانون میخواهی مراجعه کنی؟!!!
نهی از منکر را با جلوگیری از ایجاد نا امنی اخلاقی تفکیک کنید
اصلا شایدیک نفر به خاطر مسائل مذهبی نیست که با فساد مخالف است
بنده خودم شخصا درگیر مسائل مذهبی نیستم و کاری هم به امر به معروف و نهی از منکر ندارم، ولی از این وضعیتی که از لحاظ پوششی ایجاد شده بسیار احساس نا امنی اخلاقی میکنم، و به هر شکل ممکن باید این وضعیت جمع شود
حال میخواهد از طریق اسلامی باشد یا از طریق انتظامی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
متاسفم برای شما
کسی که با موی خانم ها دچار نا امنی اخلاقی میشه کلا مشکل داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
تا امثال شما تنوانید این مسئله را به درستی تخلیل کنید و متوجه شوید که بی حجابی خانم‌ها نا امنی نمی‌آورد این کشور رو به جلو نخواهد رفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
آقای ناشناس 10:34
آیا الان مشکل در حد مو است؟
یا فراتر هم رفته
چرا خودت را به آن راه می زنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
الان دقیقا احساس میکنی چی؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
شاید یک نفر مشکل روانی دارد و فکر میکند جامعه را باید درست کند آیا باید چنین اجازه ای به او داد ؟ آیا نباید قانون در چنین مواردی افسار او را بکشد ؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
اشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
متاسفم برای شما
کسی که با موی خانم ها دچار نا امنی اخلاقی میشه کلا مشکل داره


حالا مو هیچ ، گرجه برخی اینقدر وضعشون ناجوره که به مو هم هوسی میشن ولی کلا مردی که چهره زیبا ببینه و هوس نکنه مشکل داره ..اینقدر بیخود طبیعت رو زیر سوال نبرید برای توهماتتون ... طبیعت همینه و زیبایی و لطافت زن هم برای همینه که مرد رو تحریک کنه و خدای همین طبیعت فرموده حجاب و هم مرد و هم زن ،نگاه نکنند به نامحرم ..همه با هم ..چون شیطان بیکار نیست و خیلی هم قدرت داره ...
فعلا با این داستانهای رنگارنگ امر به معروفی مدتی سرگرمیم. بی خیال وضع معیشت...
مسئولین خواهشا به وضعیت اقتضاد کشور و معیشت مردم رسیدگی بکنند . کل اسلام و حجاب و هرچی در دین مبین اسلام است رو جمع بکنی ، باهاش دوکیلو پیاز سیب زمینی هم نمی دهند .
این افرادی که ما می بینیم همه متولدین بعد از انقلاب هستند
اساسا جامعه‌ی امروز اگر نظام مند باشد نیازی به آمر به معروف ندارد. حاصلش این است که مردم به جان هم می‌افتند. در مورد حجاب که به هیچ وجه کسی حق ندارد مثلا یک خانمی را به خاطر نداشتن روسری نهی کند. چه برسد به این که ظرف ماست بر سر زنی بکوبد که چرا روسری ندارد و باعث تحریک من می‌شود. این چه عقیده وحشیانه و نکبت‌باری است؟؟؟!!
بسیار راه خوبی پیدا کردند برای انحراف افکار عمومی از مشکلات روزمره که دارد مردم را خفه می کند.به آمار خودکشی ها و ازدواج نکردن مردم و جوانان فکر کنید و ازاین اباطیل سرهم بندی نکنید.حکومت فقط می خواهد مردم به این چیز ها فکر نکنند وگرنه موضوع حجاب و عفاف 44 ساله مطرح شده و هرگز هم راه حل علمی و قانع کننده ای براس پیدا نشده! ول کنید بابا بزارید مردم بدرد خودشون بمیرند.اینقدر نمک به زخمشون نپاشید.بسه دیگه.روزی چشم باز می کنید که ویرانه ای باقی نمانده و دیگه کاری نمی تونید بکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
اگر متوجه باشی می‌بینی که همه‌ی آن مشکلات روزمره ای که مردم از آنها درحال خفه شدن هستند از عقایدی مقل همین حجاب و عفاف ریشه می گیرد.
فقط بپرسید دلار چند؟
اگر حکومت بخواهد ارزش پول ملی را بالا ببرد بسیاری از نابسامانی ها و ولنگاریهای خودش را باید حل و فصل کند . پرداختن به حجاب فقط برای انحراف افکار عمومی مردم و ایجاد تنش در میان آحاد مردم است و گرنه تجربه ثابت کرده است هیچ مسوولی در جمهوری اسلامی دلش برای اسلام و اجرای احکامش نمی سوزد.
تقصیر توروحانی که سالها نماینده مجلسی وفکری برای فرهنگ اسلامی نکردی وحالا زبان باز کرده اب
پاسخ ها
بردیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
خخخخخ
اون فردی که روی سر اون زن و دختر ماست رو کوبید نبویی از دین نبرده
تورم ۳۰۰درصد
خداوند درقران گفته :ای محمد اگر خدا میخواست میتوانست همه مردم به هدایت کند
مسئولان تخصص دراقتصاد و سیاست و فرهنگ ومدیریت ندارن
ولی خداییش حرکتی رو به جلو بوده
امر به معروف و نهی از منکر دو طرفه است. چرا حاکمیت به امر به معروف و نهی از منکر مردم توجه نمیکند؟؟؟؟
برای اولین بار با ایشان موافقم
به نظر میرسه نافرمانی مدنی و تقاضای جامعه در کنترل اختلاس و ثروت اندوزی مسیولین مشهود است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی