بازدید 4318
۵
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

اهمیت تولید بار اول اقلام راهبردی در تحول صنعتی کشور

ما در زمان گذشته وابستگی شدیدی به تجهیزات و ماشین آلان وارداتی و خارجی در صنعت نفت داشتیم، اما هم اکنون با تکیه به توان داخل و تجربه موفق تولید بار اول اقلام راهبردی به جایی رسیده‌ایم که خودمان پالایشگاه می‌سازیم و به صدور خدمات فنی و مهندسی نیز می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۱۶۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱ 03 April 2023

اهمیت تولید بار اول اقلام راهبردی در تحول صنعتی کشور

مرضیه یاسی؛ به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از موضوعات مهم در زمینه حرکت به سمت دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور، بومی سازی و تولید بار اول اقلام راهبردی و فرآیند‌های گلوگاهی صنایع است. با وجود اینکه قوانین مختلفی در حمایت از تولید داخل شکل گرفته است، بسیار از این موارد به جای ورود تکنولوژی و فناوری به صنایع، بیشتر به انحصار صنایع مربوطه دامن زده و بازار انحصاری برای برخی صنایع داخلی به وجود آورده است؛ بنابراین، باید حمایت هوشمندانه و همچنین با درگیری سطح علم و فناوری کشور در بومی سازی‌ها همراه باشد.

از همین روی، باید آزمایشی نیز این حمایت بررسی و ارزیابی شود. در همین مسیر و در جهت حرکت به سمت دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور، برای نخستین بار در کشور، بومی‌سازی و تولید بار اول قطعات راهبردی صنایع مختلف به خصوص صنعت نفت و گاز کشور با کمک کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موفقیت بسیار خوبی انجام و همین مساله سبب شده است که قرارداد ۲ میلیارد دلاری جدیدی بین وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری برای تولید بار اول اقلام راهبردی و فرآیند‌های گلوگاهی عقد شود.

در همین رابطه و پیرامون اهمیت تغییر سیاست توسعه صنعتی مبتنی بر علم و فناوری و ایجاد ارتباط بین اقتصاد دانش بنیان و فضای صنعتی کشور با اقبال شاکری نماینده تهران به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به وابستگی بیش از حد کشور به واردات تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی در شرایط تحریمی اظهار داشت: ما در خصوص واردات تجهیزات و ماشین‌الات صنعتی واردات بسیاری داریم و باید برای حمایت از تولیدات داخلی به روشی تجربه شده و موفق تکیه کنیم و در این زمینه نیز با توجه به قانون جهش تولید دانش بنیان حکم و مصوبه خاصی داریم. ما ضمن اینکه باید از تولیدات داخلی خود در حوزه ماشین‌الات صنعتی نهایت بهره را ببریم، برای دو موضوع می‌توانیم واردات هدفمند داشته باشیم.

نماینده مردم تهران گفت: باید کیفیت تولیدات تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی داخلی را به نحوی افزایش دهیم که بتوانند با نمونه‌های مشابه خارجی رقابت کنند، در این زمینه نیز تجربه موفق سیاست تولید بار اول در صنعت نفت و گاز کشور به خوبی بیانگر این مهم است. ما در زمان گذشته، وابستگی شدیدی به تجهیزات و ماشین آلان وارداتی و خارجی در صنعت نفت داشتیم، اما هم اکنون با تکیه به توان داخل و تجربه موفق تولید بار اول اقلام راهبردی به جایی رسیده‌ایم که خودمان پالایشگاه می‌سازیم و به صدور خدمات فنی و مهندسی نیز می‌پردازیم.

شاکری تأکید کرد: ما دو اقدام را باید در دستور کار قرار دهیم؛ نخست خرید تضمین برای تولیداتی است که در داخل کشور انجام می‌شود، زیرا تا خرید تضمینی نکنیم، خطوط تولید راه‌اندازی نمی‌شود، سپس به مازاد تولید اجازه صادرات بدهیم. معتقدم شهرداری‌ها و دستگاه‌هایی اجرایی باید موظف شوند، خرید‌های پنج ساله بلند مدت داشته باشند.

نماینده مردم تهران در خصوص ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: مهم‌ترین ماده این قانون، همین ماده ۱۰ است که مطرح می‌کند، کمیسیون مذکور در ماده محصولی را تأیید کنند که برای اولین بار تولید می‌شود و نیازی به هیچ‌گونه مناقصه ندارد؛ چه تضمینی از این بهتر است؟ اما در مابقی موارد قطعاً نیاز دارند که مناقصه برگزار کنند، این ماده قانونی به مرحله اجرا برسد.

وی با بیان اینکه تا کنون ۴۵ محصول از ماده ۱۰ قانون جهش تولید برخوردار شده‌اند، اظهار داشت: بیشتر محصولات دانش‌بنیان ما در صنایع کوچک و متوسط تعریف می‌شوند، زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان هنوز وارد صنایع سنگین نشده‌اند، ولی با کمک قانون جهش تولید دانش بنیان شاهد ورود اقتصاد دانش بنیان به صنایع بزرگ نیز خواهیم بود که نشان از اهمیت این قانون دارد و در کل معتقدم احکام قانون جهش تولید دانش‌بنیان، بهترین مشوق برای خرید محصولات دانش‌بنیان است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
استیل ضدزنگ می توانید بسازید؟
همه مردمروکردیددلال وبورس باز فرهنگ تولیدروازبین بردید
این حرفها یا دروغند یا بی فایده .مملکت در فقر وبدبختی غوطه وراست .ساخت پالایشگاهی که نتواندبه پیشرفت کشورکمک کند حتی تبلیغاتش بی اثراست
ما در تولید بیشتر در کمیت موفق هستیم اما در کیفیت عقب هستیم و حتی در برخی کالاها بخاطر کاهش هزینه عقبگرد داریم

وقتی در تولید فاقد کیفیت باشیم تمایل مردم به خرید کالای خارجی بیشتر می شود و فرهنگ خرید خارجی افزایش می یابد و همچنین عدم توجه به کیفیت عامل ورشکستگی بسیاری از واحد های تولیدی است
در صنعت نساجی و کالاهای فلزی و ماشین آلات و لوازم خانگی ما شاهد ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی بوده ایم
در صنعت نساجی الیاف ها نسبت به تولیدات خارجی بی کیفیت و رنگ در لباس ها با شستشو ادغام می شوند در صنعت فلزات بدلیل عدم استفاده از آلیاژهای مناسب شاهد ساییدگی مفرط و عدم دوام لازم بوده ایم
در لوازم خانگی هم بدلیل عدم دقت و عدم رفع مشکلات شاهد عدم رغبت مشتریان به سمت کالای ایرانی بوده ایم

مضاف بر آن رشد تورم و سبقت آن از حقوق قشر حقوق بگیر و دستمزدها توان خرید مردم را کاهش داده است و باعث کاهش انگیزه ها در کار شده است
راه حل جلوگیری از سبقت تورم به حقوق و دستمزد این است که ما به نسبت حقوق به هزینه ها توجه بیشتری کنیم و اجازه ندهیم از حد متوسط آن کاهش یابد
یعنی ۱۰ کالای مهم و اساسی که مورد نیاز خانوارها است از قبیل مسکن و خوراک و پوشاک و حمل و نقل و سفر و آموزش را در نظر گرفته و درآمد را بر میانگین آنها تقسیم و آنها را با دیگر کشورها مقایسه کنیم تا متوجه شویم که با این منابعی که ما داریم در کجا هستیم
یه جوری میگید خودروی داخلی، آدم از درد خنده اش می گیره؟؟؟
بیش از 800انسان و هم وطن عزیز تو تصادفات نوروزی با این خودروهای بی کیفیت فوت کردن ؟؟؟ خانواده ها داغدار شدن . کی جواب میده؟؟
برای کی مهمه؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست