بازدید 7084

انتقاد میرسلیم از سوخت ارزان

میرسلیم گفت: در شرایط کنونی قیمت سوخت آن قدر ارزان است که انگیزه‌ای به مصرف کننده برای پرداخت اضافه بهای محصول مرغوبتر را نمی‌دهد از این رو پس یکی از الزامات بهبود کیفیت ، اصلاح اقتصاد انرژی در کشور است.
کد خبر: ۱۱۶۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹ 31 March 2023

به گزارش تابناک، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه برای سقوط ارزش پول ملی ایران بیش از دو دهه طراحی صورت گرفته است، گفت: این برنامه طراحی شده است تا تمام نظامات کشور اعم از حقوق و دستمزد و بیمه و یارانه و بازنشستگی و قراردادهای استخدامی و معاملات مختل و کشور در شرائط بحرانی قرار گیرد.

وی افزود: این یکی از حلقه‌های مهم زنجیره تحریم بود و هست. اما ارزش پول ملی ما در گذشته سال‌ها وابسته بود به طلا و جواهرات و ذخائر بانک مرکزی؛ اینها را من نفی نمی خواهم بکنم ولی تاکید می کنم در دنیای رو به پیشرفت امروز، پشتوانه اصلی پول ملی همانا تولید ناخالص داخلی است یعنی هرچه تولید محصولات و خدمات در کشور بیشتر شود و سرعت گیرد، در مقایسه با دیگر کشورها، ارزش پول ملی ما بیشتر می‌شود. بنابراین تاکید بر تولید داخلی به نوعی پاتک علیه دشمنی است که تمایل دارد کشور را به فروپاشی اقتصادی برساند و مانع پیشرفت آن شود.

 

این نماینده تهران ادامه داد: افزایش تولید داخل منجر می شود به جوابگویی بهتر به نیازهای داخلی و حتی ایجاد توانایی برای صادرات. هرجا ما نتوانیم به نیازهای خود با تولیدات خود پاسخ گوییم ناگزیر می شویم به سراغ واردات برویم که اگر در جمع تراز تجاری محصولات ما و نه مواد اولیه، منفی شود به مفهوم تقویت کشورهایی است که مبدا واردات محصولات مصرفی برای ما می‌شوند. به طور خلاصه رونق و افزایش تولید از یک طرف باعث تقویت ارزش پول ملی و از طرف دیگر موجب افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و خروج از وابستگی به خام فروشی و همچنین کمک به مهار تورم می شود زیرا یکی از عوامل موثر بر تورم افزایش نقدینگی لجام گسبخته و غیر متناسب با تولید ناخالص داخلی است. البته برای مهار قطعی تورم مقابله با کسری بودجه واقعی دولت را نباید نادیده گرفت و به نظر من این مستلزم اصلاح بودجه است.

 

میرسلیم در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش تولید داخلی قید و شرط ندارد؟ توضیح داد: حتما قید و شرط دارد: اول این که اولویت تولید باید برای جوابگویی به نیازهای داخلی باشد و در ادامه آن، تشویق صادرات. دوم این که کیفیت محصولات تولیدی و خدمات ارائه شده باید جوابگوی معیارهای مصوب باشد و الا به نارضایتی مصرف کنندگان می انجامد و به علاوه فرصت صادرات را ضایع می کند. سوم این که باید رقابت پذیر باشد والا هم قابلیت صادرات را از دست می‌دهد و هم رغبت به استفاده از کالای وارداتی مشابه را افزایش می‌دهد. از چنین تولیدات داخلی مرغوبی حتما باید پشتیبانی کرد. البته دولت در شرائط تحریم یعنی شرایط نابرابر اقتصادی یا جنگ، باید سعی کند مانع تعطیل شدن تولید و مانع پیروزی رقیب یا دشمن شود.

الزامات بهبود کیفیت و رقابت پذیری

این نماینده مردم تهران در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: برای بهبود کیفیت و رقابت پذیری باید هزینه‌های تحقیق و توسعه را تقبل کرد که بر قیمت تمام‌شده اثرگذار است و مصرف کننده موقعی به سراغ محصول برتر می رود که در جمع، هزینه های خرید و بهره برداری و تعمیر و نگهداری به نفع او تمام‌شود .

او نقبی به بهای سوخت در ایران زد و گفت: در شرایط کنونی قیمت سوخت آن قدر ارزان است که انگیزه‌ای به مصرف کننده برای پرداخت اضافه بهای محصول مرغوبتر را نمی دهد. پس یکی از الزامات بهبود کیفیت، اصلاح اقتصاد انرژی در کشور است. سود بسیاری از کارخانه‌ها ناشی از استفاده از انرژی ارزان و ویژه‌خواری است. در واقع انرژی به تاراج می رود و عده‌ای هم به ثروتهای بادآورده می رسند و مردم هم از کیفیت ناراضی‌اند! این نوع اداره کردن کشور توام با تبذیر و بی عدالتی و ستم به مصرف کنندگان است. این مشکلی است که نمونه بارز آن را در صنعت خودروسازی می‌بینیم .

میرسلیم ادامه داد: از این رو چاره حل مشکل ابتدا در اصلاح اقتصاد انرژی است و سپس اجباری کردن برخی از استانداردها که به ویژه جنبه ایمنی و محیط زیستی پیدا می کند. اجباری کردن تمام استانداردها ، به ویژه در شرایط نابرابر تحریم، منجر به توقف تولید می شود که آن هم نقض غرض است. اقتصاد انرژی نیز در ترکیب با سیاست یارانه طوری انجام گیرد که اولا عدالت رعایت شود یعنی یارانه متناسب با استحقاق باشد و ثانیا امکان قاچاق سوخت را که در حدود ده درصد مصرف داخلی است، کلا حذف کند. به علاوه بر اجرای کامل سیاست‌های کلی ترابری که اولویت را به حمل ونقل عمومی بویژه راه‌آهنی می‌دهد، تاکید شود.

برخی تجاهل می‌کنند

نماینده تهران اضافه کرد: کسانی که کاهش واردات سود آنها را کم می کند، متاسفانه از هیچ کذب و افترا و هتاکی و آبروریزی علیه من خودداری نکرده‌اند که این خود حکایت از فساد و ویژه‌خواری گسترده آنها است. اطهار نظر های من جنبه فنی و مهندسی دارد؛ این‌جانب هیچ‌گاه نزد هیچ خودروسازی سهام و سمتی نداشته ام و ندارم و کار من همواره تحقیق و تدریس بوده و خدا را شکر می کنم که با همکاری مهندسان جوان این کشور توانستیم در دورانی که می خواستند با تحریم‌ها کشور را فلج کنند یعنی در دهه ۸۰، موتور ملی را برمبنای راهبرد مصوب دولت، توسعه دهیم و به تولید انبوه رسانیم تا امثال شرکت‌های پژو و رنو که متاثر از آمریکایند نتوانند ما را متوقف کنند. از این موفقیتها بسیاری از دوستان بی خبرند برخی نیز تجاهل می‌کنند! ولی قدر این مهندسان و فناوران و کارگران شریف را باید دانست و آنها را تقویت کرد و از شماتت آنها باید جدا خودداری کرد والا در حکم آب به آسیاب دشمن ریختن است به خاطر منافع و هوسهای زودگذر عده‌ای قلیل که مجهز به حربه‌ای قوی در تبلیغات مزورانه اند. البته آنها راه به جایی نخواهند برد و هم‌اینک در زمینه‌هایی تولید داخلی با کیفیت و با قابلیت رقابت شکل گرفته و نمونه امیدوارکننده‌ای در سال جاری، به کوری چشم بدخواهان، برای دیگر صنایع خواهد بود، ان شاءالله.

وی در جواب این سئوال که آیا قیمت‌های کنونی را قابل دفاع می دانید؟ توضیح داد: قیمت حاکم بر بازار قابل دفاع نیست وحکایت از مشکلات اقتصاد کلان کشور می‌کند که به دلیل سقوط ارزش پول ملی ، پس انداز کنندگان تمایل دارند برای جلوگیری از ضایع شدن پس اندازشان ، آن را مثلا در مسکن و زمین و ارز و طلا و حتی خودرو که کالایی سرمایه‌ای نیست، قراردهند. اصلاح این مشکل با خودروسازان نیست ؛ آنها خود به نوعی گرفتار این تلاطم اقتصادی شده‌اند که چاره اصلی آن را در پاسخ به سوال اول مختصرا ذکر کردم. البته در شرایط بهینه خودروسازان می توانند به ویژه با کاهش هزینه‌های مالی خود قیمت تمام شده را تا ۱۵٪ کاهش دهند، اما قیمت بازار تحت تاثیر عوامل دیگری است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما با مطلق واردات مخالفید؟ افزود: در شرایط عادی و تجارت آزاد مخالفت با واردات معنا ندارد. هر کشور برای خود مزیتی دارد و تولید کنندگان نیز سعی می‌کنند برای افزایش رقابت‌پذیری از این مزایا استفاده کنند. ما در شرایط تحریم دسترسی به بازار آزاد تجارت جهانی نداریم، ناگزیر باید اصالت را به تولید داخلی بدهیم به ویژه که محدودیت ارزی و محدودیت شرائط انتقال ارز ایجاب می کند ما در واردات متمرکز شویم بر آنچه ضروری است، چه برای مصرف مانند برخی اقلام کشاورزی و چه برای تولید مانند برخی از قطعات که به خودکفایی نرسیده‌ایم یا توجیه اقتصادی پیدا نمی‌کند. خودرو در هیچکدام از این موارد قرار ندارد. با این حال من همواره اعتقاد داشته ام که مناسب است در حدود ۲ الی ۳ در هزار نیاز از طریق واردات تأمین شود تا هم با فناوری‌های دیگران آشنا شویم و هم براثر فشار مطالبات مردم ، تولیدکنندگان ضرورت نوآوری و پیشرفت را فراموش نکنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۰
ما مردم بدبخت تهران کی و کجا به این رای دادیم که بیاد اینهمه طرحو نظر بده ؟؟ بهترین امکانات زیر دست خودشه رفاه تکمیل با کفش ریبوک آمریکایی تو مجلس میچرخه جالبه پسر خودشم ضد افکار پدرشه..مستاجر نیست حقوقشم که مثل ماها قانونکاری نیست...پس قطعا حالروز ما فقرارودرک نمیکنه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
بارها خداسته ایم که ننویسند نماینده مردم تهران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
میر سلیم؟؟؟؟!!!بنده کارمند دولت با24سال سابقه،مدرک مهندسی متالورژی،یه سمند مدل89 دارم،نه پول دارم که ماشین بهتر بخرم،نه ....،لطفا تز مدیریتی نده،همه میدونن که دلیل مصرف بالای سوخت تو ایران،وجود تابوت سازهای ایران خودرو و سایپاست!!
شما رو به خدا قسم به آقای میرسلیم بگین دست از سرمون بردار....
فرزند حضر تعالی کجاست؟
کفش ربیوک اوریجینال کجاست؟
خودروهای قاتل هزاران ایرانی نجیب و مظلوم و فقیر در انحصار کیست؟
تو رو خدا بگین نظریه پردازی نکنین....
اگر آخرتی باشه ما که حالشون نمی‌کنیم....
از پسر جاسوسش چه خبر؟
در حد کلاس های قرائتی
بنزینم وارد می کنی؟
معلومه كه جيبش پُره و خبر از حال و روز مردم نداره
تمام بدبختی و بی ارزشی پول ملی زیر سر شماهاست
ایشان باز هم حرف زدند...چرا در مقابل ماشین بی کیفیت و گران چیزی نمیگویند...اه ببخشید یادم رفته بود نظر مردم برای ایشان ارزشی ندارد
اقوی میرسیلم بیزحمت شومو وقتی رفتی بنزین بزنی لااقل اندازه بنزینی که میزنی انعام بده تا یک کم از بار گناه ارزان خریدن بنزینت کم بشه !!! بقیه هم یک فکری بحال خودشون میکنن
دولت داره مز مزه میکنه بنزینو گرون کنه این سیاهی لشگراشو فرستاده جلو؟ این میر سلیم چرا سواد کارشناسیش به گرونی خودرو میلی نسبت به خودرو آسیایی و اروپایی نمیپردازه؟ اونجا سواد و کارشناسیشون قطع نمیده؟
تو برو پسر خودتو جمع کن لازم‌نکرده در مورد کشور نظر بدی
ازاین همه نماینده فقط این عرض اندام میکنه.هر کدوم بچه هاشون بیشتر گند میزنه پرو تر میشن ب
نمیدونم چرا حس میکنم نظر شما با نظر خودرو ساز بی‌عرضه محتکر یکیه
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
چون خودش سهام دار خودرو بیکیفیته
نمونه کامل یک نماینده مریخی که پسرش جاسوس است و میگوید خبر ندارد آنوقت از همه چیزهای دیگر خبر دارد !!
واقعا مردمی که به شما رای دادن باید کفاره گناه خود را بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
یکی از بهترین نماینده ها
از پسر منافقت چه خبر
شما ساکت
لطفا اینو از برق بکشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
خدا باید زحمت این کار را بکشد
باز این حرف زد؟
گران شدن هرگونه مواد چه حاملهای انرژی ویوچه دلار طلا سکه ودیگر اقلام خوراکی وگرانی اتوموبیلوغیره تماما از دهان این آقایان مفت خوروداردسته شان نقل میشود وعکس العمل جامعه رابررسی میکنند بعدهم میگویندصرفه اقتصادی ندارد ضرر میکنیم حاملهای انرژی ارزان است وبعدهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تو اگه حرف نزنی سنگین تر هستی بهتره ساکت باشی
جناب میرسلیم ما صمیمانه از یک عمر تلاش و مجاهدت شما سپاسگزاریم و قدردان شما هستیم !
اما شما هم کمی همکاری بفرمایید و برای امکان ادامه این قدردانی از ارایه طرحهای انقلابی پرهیز بفرمایید و چنانچه موقعیتی را ایجاد بفرمایید که امکان استراخت بیشتری برای خودتان فراهم کنید ممنون می شویم !
کاش اقای میرسلیم از سیاست و تصمیم گیریهای کلان کشوری کنار میرفت .. بخدا قسم 99 درصد مشکلات کشور حل شده و درست میشد..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
حیف به اون رای ها که به میرسیلیم دادیم
توصیه میکنم خودشوفورا به پزشگ فوق تخصص مغزواعصاب نشون بده
ایشون حتما با مینی بوس مسافرت میکنن
برنامه مسئولین مواظب باشید رو هنوز نساختن؟
باید بشه لیتری ۱۰۰ هزار تومان هرکه هم نمی خواهد برود خدا پا داده برای راه رفتن زمان قدیم که ماشین نبود مردم با الآن و اسب و خر و قاطر و گاری می رفتن هرچند اونا حالا برای ما زیاد هم هستا مگه ما چقدر ارزش داریم که باید این همه امکانات برامون فراهم بشه
حیف شد کاش رئیس جمهور میشد
واردات باز نشه تا خودش وارد کنه
همین هم مردم پولش رو ندارن بدن !
فقط قیمت وباکشورهای دیکه مقایسه نکنید .قیمت ماشینها ودست مزد کارگروخدمات دولت راهم مقایسه کنید
سلام
لطفا به میر سلیم چیزی تگین مثل ایشان تا هفتصد سال دیگه کسی پیدا نمیشه
یکی نیست اینو از کشور بندازه بیرون نمی‌دونم چرا اینقدر با مردم ایران مشکل داره خودمون کم مشکل داریم اینم اومده روش اصلا کی ازش نظر خواسته
حدود سی سال پیش حضرت آفا فرمودند که ارزوی قلبی من این است که روزی درب این چاههای نفت را ببندیم ، یعنی اقتصاد بدون نفت .
آقای میرسلیم شما توضیح دهید در این چند سال چیکار کردید ؟
وقت آن رسیده که امثال شما ها محاکمه شوید
سلام خبرهایی برای گران شدن سوخت درراه هست یواش یواش باید کار تبلیغی بکنند تا بپذیریم جناب میرسلیم گران شدن سوخت میشه جریان گران شدن بنزین در دولت قبل که هنوز که هنوزه قشری از جامعه تحت فشار شدید هستند گران شدن بنزین یعنی همه چیز گران شدن درصورتی که ما منتظریم قیمت ها بیاد پایین
میرسلیم شما مامردم ایران رو باژاپن وکره قیاس میکنی ایاخودت روهم بانمایندگان ومسئولین ژاپن قیاس میکنی که دلیل عقب ماندگی کشوررو بفهمی؟
یکی به این حالی کنه که مصرف پیش حد بنزین برای ارزان بودنش نیست بلکه بعلت تولید خودروهای بی کیفیت وغیر استاندارد وپر مصرف
خوب اسم امسال را مهار تورم گذاشتن
فکر کنم ایشون با این نظرات فقط میخواد در رسانه ها خودشو نشون بده تا برا آخر سال دوباره کاندید بشه و .........
میر سلیم با یک خداحافظی همه رو خوشحال کن
این بنده خدا نماینده مردم شده یا علیه مردم ، چرا هر روز یه نظر ضد مردم میده
هندی چی میگه
ماشین های هیبریدی در 100 کیلومتر 2 لیتر مصرف دارن دولت نصف مصرف روزانه بنزین را صادر کنه میتونه سالانه 2 میلیون ماشین هیبرید رایگان در اختیار مردم بزاره بعد سه سال مصرف بنزین یک چهارم امروز میشه
آفرین به میرسلیم که همواره منافع ملی را در نظر میگیرد و توهین های افراد مفتخور بی خاصیت را به جان میخرد. درود بر شرافتت.
باسلام اقای میرسلیم شاید شما حقوق دلاری میگیرین که سوخت ارزان میدانید ما که ریالی حقوق میگیرم حقوق حداقل سوخت گران هم هست لطفا حقوق هارادلاری کنید بنزین هم به دلار حساب کنید ما ماهی دویست چهل میلیون حقوق نمگیریم
به خدا خیلی روی عصاب مردم راه می رود خودش که وضع مالیش خوبه دیگه به فکر مردم نیست.حقوق کارگر بالا ببر بعد قیمت سوخت زیاد کند
این فکرش ونکرده یا براش مهم نیستکه بنزین گران بشه مجدد همه کالا ها و حمل و نقل همه دوبرابر میشه
بنزین غیر استاندارد و سرطان زا را به حلقوم ملت فرو میکنید تازه میخواهید گران فروشی هم کنید؟ خيلي نامردیه
این جماعتی که الان سر کار هستند کلا از خونه زندگی خودشون خبر ندارن یکی زنوبچش میره ترکیه خرید برای سیسمونی ولی خودش خبر نداره یکی بچش جاسوسه اینهم خبر نداره. کلا هرچی بنفع خودشون هست بزبون میارن.
سخن از روی بی خرددی مگوی‌
جناب میرسلیم ایران گرانترین بنزین دنیا را دارد اگر حقوق مارا مثل کشورهای عربی خلیج فارس حساب کنید اشکالی نیست قیمت بنزین را به نرخ خلیج فارس حساب کنید ما حرفی نداریم ولی شما قیمت دلار را بیاورید به قیمت 7تومن بعد ببینید گرانترین بنزین دنیا را داریم البته اگر حساب کتاب بلد هستید .درضمن مافیای خودرو اگراجازه دهد خودرو هیبریدی وارد شود به قیمت مناسب اشگال ندارد بنزین را گران کنید ولی مافیا هم خودرو گران میدهد هم بنزین را گران کند هم حقوقها را بالا نبرد خیلی ظلمه یه کم فکرکنید
به خداوندی خدا اگر پسر بنده همچین گندی بالا آورده بود هفت نسل من جرات اظهار نظر درمورد وضعیت مستراح هم نمیکردن چه برسه به معیشت ۸۵م ملت مظلوم ایران
امثال این یارو تو این کشور اگرهیچ کاری انجام ندهند و فقط کمتر حرف بزند خودبخود ۸۰ درصد مشکل کشور حل میشه
خدا از تقصیراتت نگذره / لباست چرا با مردم ایران فرق داره؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل