بازدید 4417
۱

ساز ناکوک زمین تن اهالی فارس را می‌لرزاند

همزمان با آغاز سال جدید انگار زمین سر ناسازگاری با ساکنان فارس برداشته و طی پنج روز اخیر ۱۱ بار تن اهالی این استان را به لرزه درآورده است و نگرانی ها نیز بالاگرفته که آیا این لرزه‌ها می تواند پیش زمینه زلزله‌ای بزرگتر باشد؟
کد خبر: ۱۱۶۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲ 29 March 2023


به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، از ابتدای سال جاری تاکنون بیشترین زمین لرزه های کشور در استان فارس به ثبت رسیده است.

براساس آمار مرکز لرزه نگاری کشور از چهارم الی هشتم فروردین امسال و طی پنج روز ۱۱ زلزله پیاپی در استان فارس رخ داده و ثبت شده است.

آخرین زمین لرزه استان فارس شامگاه گذشته هشتم فروردین ۱۴۰۲ اردکان فارس را ساعت ۲۰:۳۵ دقیقه با قدرت ۴.۱ ریشتر لرزاند.

طی این مدت فارس با ۱۱ زلزله در جایگاه نخست ،آذربایجان غربی با پنج و کرمان در همسایگی فارس با چهار زمین لرزه در جایگاه دوم و سوم به لحاظ تعداد زلزله قرار دارند.

۱۱ زمین لرزه اخیر فارس طی پنج روز

در این مدت زلزله در استان فارس ۲ مرتبه منطقه خشت، ۲ بار دهرم و ۲ مرتبه اردکان فارس را لرزانده و در هرکدام از مناطق کنارتخته، درز، مزایجان ،افرز و لامرد در این استان نیز یک مرتبه رخ داده است.

بزرگترین زلزله این مدت در استان فارس در منطقه خشت به بزرگی ۴.۲ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین پنجم فروردین ۱۴۰۱ ثبت شده است.

 

همزمان با چهارمین روز فروردین ۱۴۰۲ یک زلزله در سطح این استان رخ داده و روز بعد پنج زمین لرزه در مناطق مختلف فارس، ششم فروردین نیز یک زمین لرزه و روز گذشته چهار زلزله در مناطق مختلف فارس رخ داده است.

از ۱۱ زمین لرزه این مدت در سطح استان فارس هشت زلزله قدرتی بیش از سه ریشتر داشته و همین رویداد این سوال را به وجود آورده که این زلزله‌های پیاپی می تواند خطرآفرین بوده و زنگ خطری برای اهالی این استان به صدا درآورده باشد؟

هشدار زلزله در فارس همیشگی است

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه توجه به این نکته ضروری است که باید همیشه برای مواجهه با زلزله آمادگی داشته باشیم، گفت: هشدار زلزله مساله‌ای همیشگی است و این موضوع به دلیل قرارگیری روی گسل های لرزه خیز در مناطق جنوبی و غرب فارس جدی تر است.

 گسل های فارس کجاست؟
طهمورث یوسفی توضیح داد: یکی از گسل های زلزله زا در سطح استان گسل کازرون است که از منطقه یاسوج آغاز و تا خلیج فارس ادامه دارد که در این مسیر از نورآباد ممسنی، کازرون،کمارج و برازجان عبور می کند و یکی از گسل های زلزله زا استان فارس است که حدودا بین ۱۰ الی ۱۵ سال یک زمین لرزه بزرگ با قدرت بیش از ۶ ریشتر ایجاد می کند.

وی ادامه داد: گسل کره بس نیز در این استان قرار دارد که از جنوب سپیدان آغاز و تا خان زنیان ،کره بس، قیر، خلیلی، گراش و علامرودشت ادامه دارد که این گسل در ۶ سال اخیر در بخش شمالی و جنوبی در خان زنیان و خلیلی زمین لرزه نسبتا بزرگ ایجاد کرده است.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور اضافه کرد: گسل سبزپوشان نیز در فارس قرار دارد که تجارب پیشین نشان می دهد که این گسل معمولا زمین لرزه کمی دارد اما این گسل فعال است و نمی توان آن را با توجه به اینکه نزدیک کلانشهر شیراز است جدی نگرفت.

وی دامنه گسل سبزپوشان را از شهر شیراز تا منطقه میمند و بخش جنوب استان عنوان کرد و گفت: گسل فعال سروستان نیز در این استان قرار دارد و از گسل های دامنه زاگرس است که از شهر سروستان، فسا و جهرم عبور می کند.

یوسفی عنوان کرد: گسل های دیگری در زاگرس وجود دارد که در دامنه کوه و امتداد کوهستان قرار دارد که هرچه به سمت جنوب استان برویم فعالیت این گسل ها بیشتر می‌شود.

آیا تغییر فصل می‌تواند علت لرزه های فارس باشد؟

او اعلام کرد: زمین لرزه های اخیر طی سال جدید در سطح استان فارس توسط گسل های متفاوت به وجود آمده است که نظریه ای تجربی نشان از آن دارد که ابتدای فصل سرد یا گرم در طول سال موجب تغییر در آمار زمین لرزه ها می شود و براساس مطالعات جهانی در ابتدای فصول و در تغییر فصل تعداد فراوانی زلزله افزایش می یابد.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور گفت: استان فارس از لحاظ تعداد زمین لرزه در سطح کشور معمولا مقام اول تا چهارم را دارد اما در بزرگی زمین لرزه اینگونه نبوده است.

یوسفی دوره بازگشت زلزله در منطقه زاگرس را پایین عنوان کرد و افزود: هرچه دوره بازگشت زلزله کمتر باشد بزرگی آن زمین لرزه نیز کمتر خواهد بود.

 ساکنین سازه‌های مهندسی ساز با امنیت خاطر بیشتر زندگی می‌کنند
مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور بیان کرد: سازه های مهندسی ساز در زلزله های بیش از ۶.۵ و ۶ ریشتر به راحتی مقاومت خواهد کرد و مشکلی به بار نخواهد آورد.

وی تاکید کرد: استان فارس در منطقه لرزه خیز قرار دارد و مقاوم سازی ساخت و سازها در این استان باید جزو فرهنگ مردم باشد.

لزوم فرهنگ سازی و سازگاری با زمین لرزه در فارس

یوسفی با بیان اینکه در سطح استان فارس ممکن است هر زمان زمین لرزه رخ دهد،گفت: با توجه به این آگاهی مهم سازه ها این استان باید مهندسی ساز باشد.

وی در بخش دیگر سخنانش به ایرنا گفت: در منطقه زاگرس تاکنون یک زمین لرزه بزرگ حدود هفت ریشتری در قیرو کارزین و حدود ۵۰ سال قبل ثبت شده است وگرنه معمولا زمین لرزه های این منطقه حداکثر حدود ۶ ریشتر است.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور در ادامه به زلزله های فوجی یا آرام به صورت مداوم اشاره کرد و این نوع زلزله ها را اینگونه شرح داد که حدود یک سال زلزله های پیاپی در یک منطقه رخ می دهد.

وی ادامه داد: زلزله های فوجی در منطقه زاگرس سابقه دارد که این نوع زمین لرزه در سطح استان فارس در مناطقی از جمله خلیلی،میمند و نورآباد طی سالیان گذشته رخ داده است.

یوسفی عنوان کرد: این نوع زلزله ها ممکن است پس از حدود یکسال به زلزله ای با ریشتر بالاتر ختم و بعد از آن متوقف شود.

زورمان به زمین نخواهد رسید اما مقاوم سازی چرا

وی بر لزوم فرهنگ سازی درباره مقاوم سازی در برابر زلزله تاکید کرد و گفت: هرگز نمی توان با قدرت زمین مقابله کرد لذا زندگی اهالی باید با زمین لرزه های این منطقه سازگاری پیدا کند.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور افزود: جایگاه تاسیس شهرها و جاده ها و همچنین نوع سازه ها باید مهندسی ساز باشد تا حداکثر مقاومت در برابر زلزله ایجاد و از خطرات پیشگیری کرد.

وی در پایان گفت: ساخت و سازها باید ایمن ترین باشد و همچنین نوع سازه نیز باید براساس شرایط زمین و مقاوم سازی باشد.

بیشتر بخوانید
زمانی برای آرامش زمین در جنوب فارس
لرزه‌هایی بر تن فارس
لرزه های اخیر فارس در حال پایش است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که زمین لرزه های اخیر در سطح استان در حال رصد و پایش است.

جلیل عبداللهی افزود: در یکسال اخیر مانورهایی برای آمادگی دربرابر زلزله به صورت ماهانه در سطح استان، مدارس و دستگاه های امدادرسان فارس با سناریوهای مختلف جهت آمادگی دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران برگزار شده است.

وی ادامه داد: بزرگترین زلزله اخیر اسفندماه گذشته در لارستان رخ داد و همچنین در سال جدید نیز پنجم فروردین ۱۴۰۲ زمین لرزه ای به قدرت ۴.۲ ریشتر در منطقه خشت رخ داد که خوشبختانه کانون این زلزله در محلی خالی از سکنه بوده و تلفاتی در پی نداشته است.

وی تاکید کرد: این آمادگی به طور کامل در ستاد بحران استان فارس وجود دارد که در صورت بروز زمین لرزه احتمالی وضعیت به بهترین حالت ممکن مدیریت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در پایان گفت: پس از اتمام ماه مبارک رمضان مانوری برای مدیریت بحران در بافت فرسوده شیراز همزمان با تخریب سازه‌های ناایمن این منطقه انجام خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زمین لرزه های باشدت کم وتعداد دفعات بیشتر . باعث تخلیه انرژی نهفته زمین شده واحتمال زمین لرزه با شدت بالا را کاهش میدهد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار