بازدید 4024
۱

بنیانگذار اینتل در ۹۴ سالگی درگذشت

در سال ۱۹۶۵، مور پیش‌بینی کرد که با بهبود ساخت تراشه‌های کامپیوتری و کاهش اندازه قطعات، تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه هر سال دو برابر می‌شود که باعث افزایش چشمگیر عملکرد و قابلیت‌ها خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۶۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱ 25 March 2023

به گزارش تابناک، زومیت نوشت: گوردون مور، بنیانگذار اینتل، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.
 
گوردون مور، بنیانگذار اینتل، مرد پشت «قانون مور» که به نیروی محرکه سازندگان رایانه، تلفن و سایر وسایل الکترونیکی تبدیل شد، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.
 
به گزارش Cnet، پت گلسینگر، مدیر عامل اینتل در بیانیه‌ای گفت: مور صنعت فناوری را از طریق بینش و ویژن خود تعریف کرد. او در آشکار کردن قدرت ترانزیستورها نقش اساسی داشت و الهام بخش تکنولوژیست‌ها و کارآفرینان در طول دهه‌ها بود.
 
در سال ۱۹۶۵، مور پیش‌بینی کرد که با بهبود ساخت تراشه‌های کامپیوتری و کاهش اندازه قطعات، تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه هر سال دو برابر می‌شود که باعث افزایش چشمگیر عملکرد و قابلیت‌ها خواهد شد. یک دهه بعد، او گفت هر دوسال یک‌بار این اتفاق رخ می‌دهد.
 
«قانون مور» به هدفی برای شرکت‌های فناوری تبدیل شد و ریتمی از نوآوری را ایجاد کرد که پیشرفت را ادامه می‌داد.
 
ژنویو بل، انسان شناس فرهنگی اینتل، در سال ۲۰۱۵ در پنجاهمین سالگرد قانون مور به CNET گفت:
 
قانون مور مترونومی ایجاد کرده که به ما تصویری باورنکردنی از پیشرفت مداوم و تغییرات دائمی ارائه می‌کند.
- ژنویو بل
از آنجا که اجزای تراشه در حال حاضر بسیار کوچک‌ شده‌اند، برخی می‌گویند قانون مور مسیر خود را طی کرده است. با این حال، بعضی دیگر معتقدند که به لطف نوآوری‌هایی مانند ساخت تراشه‌هایی که نه تنها از یک، بلکه از چندین تکه سیلیکون تشکیل شده‌اند، این روند ادامه خواهد داشت.
 
مور در سال ۱۹۲۹ در سانفرانسیسکو به دنیا آمد و سپس در دانشگاه ایالتی سن خوزه، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (Berkeley) و کلتک (Caltech) تحصیل کرد و در آنجا دکترای شیمی گرفت.
 
در سال ۱۹۶۸، مور و رابرت نویس شرکت اینتل را تأسیس کردند که به بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه در جهان تبدیل شد.
 
در سال‌های بعد، مور به سمت انجام امور بشردوستانه رفت. بنیاد گوردون و بتی مور (The Gordon and Betty Moore Foundation) که به همراه همسرش تأسیس شده، به اقدامات متمرکز بر حفظ محیط زیست، تحقیقات علمی و آموزش عالی، کمک‌های مالی اعطا می‌کند.
 
در سال ۱۹۹۰، مور مدال ملی فناوری را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۲، مدال آزادی ریاست جمهوری، بالاترین افتخار غیرنظامی در ایالات متحده، به او اعطا شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
روحش شاد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر