بازدید 4472

«بی‌دود» تعطیل شد تا زنان دوچرخه‌سواری نکنند؟

استارت‌آپ بیدود که سرویسی برای ارائه دوچرخه‌های اشتراکی به شهروندان بود، اخیراً تعطیل شد و تا کنون کسی پاسخگوی چراییِ این ماجرا نبوده است. همچنین طبق گفته مدیرعامل این شرکت، این تعطیلی سبب تعدیل ۱۵۰ نفر از نیروهای بیدود شد.
کد خبر: ۱۱۶۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹ 20 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، چندی پیش خبری مبتنی بر تعطیلی یکی از استارت‌آپ‌های تازه‌نفس و کارآمد منتشر شد که واکنش‌های مختلفی را از سوی کاربران آن به همراه داشت. شرح خبر اینگونه بود که شرکت «پاک چرخ ایرانیان» که با نام تجاری «بیدود» فعالیت می‌کرد، برای همیشه تعطیل می‌شود.
 
پیش‌تر نیز این اتفاق در شیراز رخ داده بود. پس از سه سال فعالیت، مسئولان شهرداری اعلام کردند که به دلیل اتمام قرارداد‌های بیدود، دوچرخه‌های این سرویس از سطح شهر‌های تهران و شیراز جمع‌آوری شده‌اند.

هدف از راه‌اندازی این سرویس، کمک به کاهش آلودگی هوا و حمل و نقل پاک یا همان بی‌دود (بدون دود) بود. این مجموعه در کنار این اهداف، سعی در هوشمندسازی حمل و نقل شهری داشت که در کشور ما یک ایده نو و تازه به شمار می‌آمد. هوشمندسازی حمل و نقل، افزون بر اینکه امکان جابه‌جایی ایمن و راحت‌تری را برای شهروندان فراهم می‌کند، می‌تواند در کاهش آلودگی‌های ناشی از وسایل نقلیه شخصی نیز مفید واقع شود.
 
نحوه استفاده از این سرویس به گونه‌ای بود که کاربران می‌توانستند با نصب اپلیکیشن بیدود، دوچرخه‌ها را از ایستگاه‌های خاصِ بیدود کرایه کرده و سپس در هر نقطه از محدوده مجاز، برای استفاده کاربران دیگر، پارک کنند.

با توجه به اینکه بیدود از سال ۱۳۹۷ سابقه فعالیت داشت و در راستای بهبود حمل‌ونقل عمومی و حفاظت از محیط‌زیست فعالیت می‌کرد، طرفداران بسیاری را هم با خود همراه کرده بود؛ اقشار مختلف جامعه از ورزشکاران و دوچرخه‌سواران حرفه‌ای گرفته تا دانشجویان و کارمندان از خدمات آن استفاده می‌کردند. با این‌همه، اینطور به نظر می‌رسد که تعطیلی این مجموعه توجیه منطقی ندارد.
 
این تصمیم در حالی اتخاذ شده که ترافیک کلانشهر تهران گاهی به اوج خود می‌رسد و ضمن ایجاد اختلال در عبور و مرور شهری، حجم انبوهی از ذرات آلاینده را هم وارد هوا می‌کند و منجر به آلودگی‌های گسترده در سطح شهر می‌شود.
 
شواهد حاکی از این است از چندین ماه قبل، دوچرخه‌های نارنجی رنگ بیدود از سطح شهر جمع‌آوری شده بودند، اما خبر تعطیلی این سرویس، اخیراً توسط مدیرعامل مجموعه تأیید شده است.
 
حسین قاسمی، مدیرعامل این شرکت، شهرداری تهران را به دلیل عدم پاسخگویی و نگاه غیرحرفه‌ای، مسبب تعطیلی و شکست بیدود می‌داند.

همچنین این تعطیلی به تعدیل ۱۵۰ نفر از کارکنان مجموعه انجامید و حالا تنها ۴ نفر از پرسنل، سیستم این مجموعه را اداره می‌کنند. طبق آخرین برآوردها، بیدود با داشتن بیش از ۵ هزار دوچرخه، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد، اما در نهایت این کسب‌وکار به ایستگاه آخر رسید.

گفتنی است که حمل و نقل به عنوان یک سیستم زیرساختی، نقش مؤثری را در ایجاد یک بستر هوشمند در فضای شهری، ایفا می‌کند. بهره‌گیری از سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در زمینه حمل و نقل به نوعی زمینه‌ساز این امر است.
 
علی‌رغم تماس‌های بسیار، سخنگوی شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر هیچ‌یک حاضر به پاسخگویی و گفتگو در این زمینه نشدند.
 
البته حدس و گمان‌هایی درباره اعمال فشار‌ها برای تعطیلی بی‌دود به موضوع دوچرخه‌سواری زنان برمی‌گردد، همان‌طور که در سال ۹۸ نیز گفته می‌شد بحث حجاب و سخت‌گیر‌ها برای دوچرخه‌سواری زنان شایعاتی درباره احتمال تعطیلی بی‌دود را بر سر زبان‌ها انداحت که هرگز هم به طور شفاف در این باره اطلاع‌رسانی نشد.
 
سال ۹۸ چطور بی‌دود و بحث حجاب خبری شد؟
 
روزنامه شرق در تابستان ۹۸ وقتی هم استقبال از دوچرخه‌های بی‌دود زیاد شده بود و هم بحث ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان، در گزارشی به نقل از منابع آگاه، نوشت: «چندماهی می‌شود که شهرداری برای حذف زنان از بیدود تحت فشار است و قرار بوده در این اپلیکیشن اعلام شود دوچرخه‌سواری زنان ممنوع است که فعلا این ماجرا رفع شده است.»
 
علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در صفحه توییترش به بازنشر نظر مخالفان حذف زنان از بیدود پرداخت. او با انتشار توییت زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران، به صورت تلویحی مخالفت سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و شرکت بیدود را به این اتفاق نشان داد.
 
نصیری نوشته بود: نمی‌شود ۵۰ درصد جمعیت را از دوچرخه‌سواری منع کرد بعد انتظار شهری پاک داشت. لازمه تحقق شهر انسان‌محور و سلامت‌محور، امکان برنامه‌ریزی مبتنی بر نیاز همه شهروندان است. با حذف این حق زنان، نه‌تنها نیمی از جمعیت بلکه امکان تحقق مسیر سلامت خانواده‌محور سلب می‌شود.
 
بعد از انتشار این توییت‌ها بود که سخنگوی وقت قوه قضائیه توضیحاتی را درباره دوچرخه‌سواری زنان ارائه کرد. قوه قضائیه منعی برای دوچرخه‌سواری زنان اعلام نکرد و حجاب را ملاک قرار داد. غلامحسین اسماعیلی گفته بود: دوچرخه‌سواری برای ما موضوعیت ندارد بلکه آنچه موضوعیت دارد، عفاف و حجاب است. بی‌حجابی در داخل خودرو یا بی‌حجابی روی موتور و دوچرخه هیچ تفاوتی ندارد؛ بنابراین دوچرخه‌سواری برای ما موضوعیت ندارد بلکه آنچه موضوعیت دارد، رعایت عفاف و حجاب است.
 
حدود ۴ سال از آن روز‌ها می‌گذرد و حذف بی سروصدا و بدون توضیحات شفاف بی‌دود، همان حرف‌ها و بحث حجاب و زنان و دوچرخه‌سواری را زنده می‌کند.
 
این در حالی که کشور‌های مختلف در سراسر جهان می‌کوشند تا با به‌کارگیری پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا، حمل و نقل شهری خود را هوشمند و آسان کنند، در ایران یک کسب و کار نو که در همین زمینه و با اهداف مثبت زیست‌محیطی و تأمین سلامت و رفاه شهروندان تازه پا گرفته بود، بدون هیچ دلیل و توضیحی زمین می‌خورد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
تابستان تعطیل شد. دلیلش لستقبال زنان از دوچرخه بود‌
اول باید جای زنجیر دوچرخه ها مغزها را روغن کاری کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
مغز؟
این هم اشتباه بعدی
خوبه
یادتونه وقتی رایتل قصد راه اندازی تماس تصویری را نهایی کرد بعضی ها مخالفت کردند؟نتیجه چه شد ؟ واتساپ و بقیه دوستان قدرت گرفتند تا در نهایت وی پی ان فروشی بچه های آقایان تقویت شود و یک شرکت داخلی از خدمت رسانی محروم شود این داستان دوچرخه و موتور هم از همان نوع است اگر نشستن بانوان بر روی این وسایل مجاز نیست پس چرا از همین قشر ترک سوار هستند که بدتر از رانندگی اش است؟ بله اول باید باید مغزها را روغن کاری کرد مثل قضیه گردش زمین است و ما نیز در قرون وسطی بسر میبریم آیندگان چقدر دلشان بحال ما بسوزد خدا میداند.
این 140 میلیارد از کجا آمده بود. مسئولین بررسی و گزارش کنند.
تاسف برای بانوان صبور کشورم
تاسف آور است
مغزهای زنگ زده
عامل اصلی فلاکت در این مملکت !
ایجاد هر نوع ممنوعیت فعالیت های اجتماعی متعارف زنان و محدودیت در پوشش های متعارف زنان به بهانه به گناه آلوده شدن مردان، توهین مستقیم به مردان ایرانی است.
دوچرخه سواری و موتورسواری زنان در ملاعام موجب منکر است هر کسی که خوشش نمی اید مشکل خودش است اینجا کشور اسلامی و حکومت اسلامی است قرار نیست هر کسی هر کاری دوست دارد بتواند انجام بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
قرار است هرکس هر کاری را که دوست ندارد به زور انجام دهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
.مغز زنگ زده
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
اول اون فیلترشکنت رو خاموش کن بعد بیا نطق کن
اعظم
| Ireland |
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
سلام شما کجای دنیایی که اینو میگویی ؟؟ تو کانادا زندگی کردن و این حرفها ........ اونجا هم تو خیابان به همه امر به معروف انجام میدی ؟؟یا میگویی حجاب بزارند و بیان بیرون که شما خدای نکرده ؟؟؟؟.......
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
تو و امثال تو حتما هیز و دله هستید اگر اراده داشته باشی و هوای نفستان را ادب و تزکیه کنید خانمهای این مملکت راحت میتوانند از انجام علایقشان لذت ببرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
برو تو بیابان برهوت زندگی کن تا هیچ چی نبینی و بری به بهشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
منظورتون از اینجا کانادا هست؟؟؟؟
آیندگان در مورد حکومت چی می گن؟ دوچرخه سواری بانوان ممنوع؟! به خدا بیست سال دیگه حتی کسی باور هم نمی کنه که روزی دوچرخه سواری بانوان ممنوع بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
حتما باور می کنه چون تا اون موقع دوچرخه سواری مردان و بچه ها هم ممنوع خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
اکنون که این همه خانم دوچرخه سواری می کنند چه کسی جلوی شان را گرفته است؟ چرا برای خودتان می بافید؟ اصلا قانونی برای منع دوچرخه سواری خانم ها نداریم. مهم این است که خانم ها همه جوانب را رعایت کنند. نه آن که از این آزادی سوء استفاده کنند..
واقعا متاسفم برای کسانی که خودشون را به اون راه میزنند و همه چیز را سیاسی میکنند و برای نفهمیدن بسیار تلاش میکنند
هیچ ربطی به حجاب نداره، اساسا استفاده از این دوچرخه ها مناسب نبود، مگر میشه دوچرخه جای حمل و نقل بنزینی را بگیره؟
من خودم تجربه کردم، حتی برای یک مسیر نسبتا کوتاه هم نمیشود از چنین دوچرخه هایی استفاده کرد، و به صرفه هست که سوار تاکسی یا اتوبوس شد
از اول هم محکوم به شکست بود
پیامبر گرامی فرمود: « از نشانه های آخر الزمان، سوار شدن زنان بر زین مرکب ها است »(مستدرک الوسائل ج8 ص275)

امام صادق علیه السلام فرمود: « زین ها مرکبی ملعون برای زنان هستند»(الکافی ج6 ص541)

وفرمود: « رسول خدا زنان را منع کرد که بر زین مرکب سوار شوند»(الفقیه ج3 ص468)

دیگر حایی برای حرف باقی نمی ماند مساله روشن است خلاف شرع نمیشود عمل کرد
۲۰ سال دیگه مردم به این اتفاقها بلند بلند میخندن و البته واسه مردم امروز متاسف میشن
مغز های کوچک زنگ زده
زنان بر مرکب زین دار نباید سوار بشوند . این قاعده الهی است ربطی به گذشته و اینده ندارد الی الابد هم قابل تغییر نیست فرمایش روشن پیامبر و ائمه معصومین است و در منابع متعدد موجود است
این اقایانی که بااین دیدگاه اجازه دوچرخه وموتورسواری را برای زنان ما ارزوکردن مشکلی در حمل نقل ندارند چون همه چی از اول انقلاب برای انها مهیا بوده است
اینهم از آخر و عاقبت دانش بنیان
تنها شهري كه هنوز سيستم دوچرخه اشتراكي رو داره يزد هست، بيدود هم نيست و براي يك شركت محلي يزد هست، كه البته اينم بعيد نيست تعطيل كنن
بعد حداد عادل میاد توو تلویزیون میشینه روبروی مجری توو چشمای مردم زل میزنه میگه زنها توو ایران حتی از مردها هم آزادی بیشتری دارن.
تحجر . مغزهای کوچک زنگ زده
چن نفر از اقایون اساسا تحریک پذیرن و قادر به کنترل خودشون نیستن.
خانما ، لطفا تحمل کنین .
حناچی شهردارسابق خیلی زحمت کشید جهت دوچرخه سواری شهروندان دوچرخه های که بیشتر برای دختران تا ده ساله مناسب بود تا برای زنان ومردان ولی بهرحال کل مدیریت ایشان فقط درشهرداری خلق دوچرخه بیدود بود
تابی مریض ! تیترهای بیمارگونه رو ، با علامت سئوال ننویس !!
شما برو بگو به مردم جهان ما در کشوری زندگی می کنیم زن نصف مرد دیه ارث و ...دارد دوچرخه‌سواری برایش ممنوع است موهایش را موجب فساد می دانند و ... سریع پناهندگی می دهند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر